Sivunojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 532
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Sivunojakki

ViestiKirjoittaja ajou » 09 Syys 2017, 21:03

Tällaista suunnittelen. Mallia otettu ausseilta. Täytyy näköjään siirtää takapyöriä taaksepäin, jotta saadaan painopistettä eteenpäin. Nyt näyttäisi olevan kippaamisvaara. Penkki täytyy tukea yläosasta jotenkin. Tavaroille pitää laittaa jonkinlainen kori tuohon penkin taakse. Tuleeko muuta mieleen?
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3913
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 09 Syys 2017, 21:15

Tuohon eteen sopis hyvin nyt sähköapu . Sais samalla etupyörälle lisää painoo .

Jarmo H
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 22:04

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja Jarmo H » 09 Syys 2017, 21:31

Kuinka tyhmää olisi edessä pieni tavarateline?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja irakas » 09 Syys 2017, 22:00

Miten tuossa on hoidettu ketjuvälitys, vai onko etuveto?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 532
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja ajou » 09 Syys 2017, 22:05

Etuveto ilman muuta
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 532
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja ajou » 09 Syys 2017, 22:17

Nojanalle kirjoitti:Tuohon eteen sopis hyvin nyt sähköapu . Sais samalla etupyörälle lisää painoo .

Vaihtoehtona sellainen on toki tarkoitus tarjota. Se on tohon vetävää. etupyörään helppo laittaa. Keskiöön tulevan moottorinkin siihen varmaan saa laitettua.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11735
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja jviirret » 10 Syys 2017, 07:59

Jäykemmän ja/tai kevyemmän rungon tuohon saisi kun runkoputki menisi perinteiseen delta tyyliin keskeltä, mutta hyvin läheltä maata jotta sen yli olisi helppo astua. Yhdet taittopyörät kun laittaisi ketjulinjaan niin vedon saisi taaksekkin ;) Yhdethän tuo etuvetokin näin toteutettuna vaatii.

Sadesuojan raknetaminen oikeastaan ainoa syy joka puoltaa tuota sivurunkoa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 532
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja ajou » 10 Syys 2017, 08:42

jviirret kirjoitti:Jäykemmän ja/tai kevyemmän rungon tuohon saisi kun runkoputki menisi perinteiseen delta tyyliin keskeltä, mutta hyvin läheltä maata jotta sen yli olisi helppo astua. Yhdet taittopyörät kun laittaisi ketjulinjaan niin vedon saisi taaksekkin ;) Yhdethän tuo etuvetokin näin toteutettuna vaatii.
Sadesuojan raknetaminen oikeastaan ainoa syy joka puoltaa tuota sivurunkoa.
Jukka

Jos rungon jättää keskelle ja alas, niin silloin kyllä vesittyy koko idea. 10 cm:kin on liikaa joillekin ja silloinhan on vaarana, että runko osuu maahan esim kanttareiden ja töyssyjen kohdalla.
Tämä malli on tarkoitettu esim. toispuolishalvaantuneille, jolloin turvallinen istumaan pääsy on se kaikkein tärkein juttu. Rungon paino ja jäykkyys ovat sivuseikkoja, jotka toki täytyy ottaa jollain tasolla huomioon. Kun penkkiin on päässyt hyvin istumaan, niin sen jälkeen avustaja voi kiinnittää jalat polkimiin, jos niitä ei itse saa ylös nostettua. Poljinkeskiöosaa voisi varmaan kääntää jonkun asteen alaspäin, jolloin polkimet olisivat matalammalla.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 532
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja ajou » 10 Syys 2017, 09:04

Tässä malli ketjulinjan rakenteesta ja uusi kuva, jossa polkimia on siirretty alemmas.
Kuva
Kuva
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6176
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja Pastori » 10 Syys 2017, 10:52

Sen putken voi tiltata suoraan siitä emäputkesta - ihan turha ylimääräinen taitos tulee tolleen.

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 532
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja ajou » 10 Syys 2017, 11:03

Pastori kirjoitti:Sen putken voi tiltata suoraan siitä emäputkesta - ihan turha ylimääräinen taitos tulee tolleen.

Juu, niinhän se on tuossa aussiversiossakin.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6176
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja Pastori » 10 Syys 2017, 11:05

ajou kirjoitti:
Pastori kirjoitti:Sen putken voi tiltata suoraan siitä emäputkesta - ihan turha ylimääräinen taitos tulee tolleen.

Juu, niinhän se on tuossa aussiversiossakin.


Mä kyllä ymmärrän ton logiikan mikä sulla oli = eli sen emäputken reiän teko on iisimpää kun putki on suorassa. Mutta tekee sille sopivassa kulmassa olevan jigin.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja irakas » 10 Syys 2017, 11:18

Minulla on kokemusta, että ylämäissä tuollaisella etuvetoisella on ongelmia, koska vetävä etupyörä alkaa helposti sutimaan varsinkin soralla. Myös ohjaus on aliohjautuva nopeammissa kaarteissa etupyörän joutuessa luisuun. Vaikka etupyörässä olisi moottori, rupeaa etupyörä helposti sutimaan, ellei sille laita lisää painoa. Painon jakautumista voisi parantaa siirtämällä takapyöriä reilusti taaemmaksi.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 532
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja ajou » 10 Syys 2017, 12:20

Näin on tarkoitus tehdä, myös siksi, että saan siihen tavaroille tilaa. Laatikon tai ainakin korin.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3352
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja Vilijami » 10 Syys 2017, 17:02

Poljinkammiksi laittaisin 140 milliset 36 piikkisellä rattailla. Näitä saa Cresentin dealereiltä lastenpyörän varaosana. 140mm on sopiva kompromissi voimantuoton ja miellyttävyyden välillä. 36 hammasta on sopiva 406 kiekon kanssa vajaakuntoista käyttäjää ajatellen, eikä tarvitse etuvaihtajaa. Yksikätinen ei haluakaan kahta vaihtajaa.
Poljinkeskiön laskisin vielä alemmas ja lähemmäs eturengasta. Toispuolihalvaantumisen itse kokeneena voin kertoa, että vetopito ei tule olemaan mikään ongelma. Toipilas/kuntoutusvaiheessa ei voimat riitä kuitenkaan sutimiseen.
Miten tähän on jarrut ajateltu? Jalkajarru on vaikea toteuttaa ja yksikätisen kuljettajan pitäis pystyä jarruttamaan kahta tai kolmea rengasta. :roll:


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Härski ja 4 vierailijaa