Sivu 1/5

Sivunojakki

Lähetetty: 09 Syys 2017, 21:03
Kirjoittaja ajou
Sivunojakki.jpg

-----------------------------------lisäsin otsikkokuvan, -jori
Tällaista suunnittelen. Mallia otettu ausseilta. Täytyy näköjään siirtää takapyöriä taaksepäin, jotta saadaan painopistettä eteenpäin. Nyt näyttäisi olevan kippaamisvaara. Penkki täytyy tukea yläosasta jotenkin. Tavaroille pitää laittaa jonkinlainen kori tuohon penkin taakse. Tuleeko muuta mieleen?
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Re: Sivunojakki

Lähetetty: 09 Syys 2017, 21:15
Kirjoittaja Nojanalle

Tuohon eteen sopis hyvin nyt sähköapu . Sais samalla etupyörälle lisää painoo .


Re: Sivunojakki

Lähetetty: 09 Syys 2017, 21:31
Kirjoittaja Jarmo H

Kuinka tyhmää olisi edessä pieni tavarateline?


Re: Sivunojakki

Lähetetty: 09 Syys 2017, 22:00
Kirjoittaja irakas

Miten tuossa on hoidettu ketjuvälitys, vai onko etuveto?


Re: Sivunojakki

Lähetetty: 09 Syys 2017, 22:05
Kirjoittaja ajou

Etuveto ilman muuta


Re: Sivunojakki

Lähetetty: 09 Syys 2017, 22:17
Kirjoittaja ajou
Nojanalle kirjoitti:

Tuohon eteen sopis hyvin nyt sähköapu . Sais samalla etupyörälle lisää painoo .

Vaihtoehtona sellainen on toki tarkoitus tarjota. Se on tohon vetävää. etupyörään helppo laittaa. Keskiöön tulevan moottorinkin siihen varmaan saa laitettua.


Re: Sivunojakki

Lähetetty: 10 Syys 2017, 07:59
Kirjoittaja jviirret

Jäykemmän ja/tai kevyemmän rungon tuohon saisi kun runkoputki menisi perinteiseen delta tyyliin keskeltä, mutta hyvin läheltä maata jotta sen yli olisi helppo astua. Yhdet taittopyörät kun laittaisi ketjulinjaan niin vedon saisi taaksekkin ;) Yhdethän tuo etuvetokin näin toteutettuna vaatii.

Sadesuojan raknetaminen oikeastaan ainoa syy joka puoltaa tuota sivurunkoa.

Jukka


Re: Sivunojakki

Lähetetty: 10 Syys 2017, 08:42
Kirjoittaja ajou
jviirret kirjoitti:

Jäykemmän ja/tai kevyemmän rungon tuohon saisi kun runkoputki menisi perinteiseen delta tyyliin keskeltä, mutta hyvin läheltä maata jotta sen yli olisi helppo astua. Yhdet taittopyörät kun laittaisi ketjulinjaan niin vedon saisi taaksekkin ;) Yhdethän tuo etuvetokin näin toteutettuna vaatii.
Sadesuojan raknetaminen oikeastaan ainoa syy joka puoltaa tuota sivurunkoa.
Jukka

Jos rungon jättää keskelle ja alas, niin silloin kyllä vesittyy koko idea. 10 cm:kin on liikaa joillekin ja silloinhan on vaarana, että runko osuu maahan esim kanttareiden ja töyssyjen kohdalla.
Tämä malli on tarkoitettu esim. toispuolishalvaantuneille, jolloin turvallinen istumaan pääsy on se kaikkein tärkein juttu. Rungon paino ja jäykkyys ovat sivuseikkoja, jotka toki täytyy ottaa jollain tasolla huomioon. Kun penkkiin on päässyt hyvin istumaan, niin sen jälkeen avustaja voi kiinnittää jalat polkimiin, jos niitä ei itse saa ylös nostettua. Poljinkeskiöosaa voisi varmaan kääntää jonkun asteen alaspäin, jolloin polkimet olisivat matalammalla.


Re: Sivunojakki

Lähetetty: 10 Syys 2017, 09:04
Kirjoittaja ajou

Tässä malli ketjulinjan rakenteesta ja uusi kuva, jossa polkimia on siirretty alemmas.
Kuva
Kuva


Re: Sivunojakki

Lähetetty: 10 Syys 2017, 10:52
Kirjoittaja Pastori

Sen putken voi tiltata suoraan siitä emäputkesta - ihan turha ylimääräinen taitos tulee tolleen.


Re: Sivunojakki

Lähetetty: 10 Syys 2017, 11:03
Kirjoittaja ajou
Pastori kirjoitti:

Sen putken voi tiltata suoraan siitä emäputkesta - ihan turha ylimääräinen taitos tulee tolleen.

Juu, niinhän se on tuossa aussiversiossakin.


Re: Sivunojakki

Lähetetty: 10 Syys 2017, 11:05
Kirjoittaja Pastori
ajou kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Sen putken voi tiltata suoraan siitä emäputkesta - ihan turha ylimääräinen taitos tulee tolleen.

Juu, niinhän se on tuossa aussiversiossakin.

Mä kyllä ymmärrän ton logiikan mikä sulla oli = eli sen emäputken reiän teko on iisimpää kun putki on suorassa. Mutta tekee sille sopivassa kulmassa olevan jigin.


Re: Sivunojakki

Lähetetty: 10 Syys 2017, 11:18
Kirjoittaja irakas

Minulla on kokemusta, että ylämäissä tuollaisella etuvetoisella on ongelmia, koska vetävä etupyörä alkaa helposti sutimaan varsinkin soralla. Myös ohjaus on aliohjautuva nopeammissa kaarteissa etupyörän joutuessa luisuun. Vaikka etupyörässä olisi moottori, rupeaa etupyörä helposti sutimaan, ellei sille laita lisää painoa. Painon jakautumista voisi parantaa siirtämällä takapyöriä reilusti taaemmaksi.


Re: Sivunojakki

Lähetetty: 10 Syys 2017, 12:20
Kirjoittaja ajou

Näin on tarkoitus tehdä, myös siksi, että saan siihen tavaroille tilaa. Laatikon tai ainakin korin.


Re: Sivunojakki

Lähetetty: 10 Syys 2017, 17:02
Kirjoittaja Vilijami

Poljinkammiksi laittaisin 140 milliset 36 piikkisellä rattailla. Näitä saa Cresentin dealereiltä lastenpyörän varaosana. 140mm on sopiva kompromissi voimantuoton ja miellyttävyyden välillä. 36 hammasta on sopiva 406 kiekon kanssa vajaakuntoista käyttäjää ajatellen, eikä tarvitse etuvaihtajaa. Yksikätinen ei haluakaan kahta vaihtajaa.
Poljinkeskiön laskisin vielä alemmas ja lähemmäs eturengasta. Toispuolihalvaantumisen itse kokeneena voin kertoa, että vetopito ei tule olemaan mikään ongelma. Toipilas/kuntoutusvaiheessa ei voimat riitä kuitenkaan sutimiseen.
Miten tähän on jarrut ajateltu? Jalkajarru on vaikea toteuttaa ja yksikätisen kuljettajan pitäis pystyä jarruttamaan kahta tai kolmea rengasta. :roll: