Sivunojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2814
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja Vilijami » 10 Syys 2017, 17:10

Tässäkin vetopito riitti varsin hyvin ensimmäiselle kesälle. Kuva

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1580
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja Jarcco » 01 Loka 2017, 15:34

Laitanpa tähän oman kehitelmän kuvia, kun otsikko kerran sopii. Pajalle on vielä tämän kanssa korkea kynnys lähteä, joten rakentamisesta ei arvaa ruveta puhumaan. Tässä on tarkoitus kehitellä DIY- ystävällinen deltatrike. Rakenteet siis yksinkertaisia ja vetosysteemissä ei taittopyöriä tarvita.
Liitteet
Dexta-Default-002.png
Dexta-Default-001.png
Dexta-Default-000.png
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9009
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja jori » 01 Loka 2017, 19:08

Ihan toimivalta tuo näyttää. Ei kun tekemään vaan. :D

Onko tuohon etukaaren ylisuureen korkeuteen joku syy. Tai siis siihen että se kulkee korkealla, jolloin sen pitää olla kauempana väistääkseen jalkaterät. Mitä alempana se on, sitä lyhyempi tai siis matalampi tuo kaari voi olla ja on siis jäykempi ja kevyempi.

Etupää on tässä kovin kevyt, eikä sitä sinulla tuossa kuvassa paljon olekaan. Kun etuhaarukka on tarpeeksi joustavaa materiaalia, etupää joustaa nätisti ja ohjaava pyörä pysyy paremmin maakontaktissa ja ohjaa paremmin.

Positiivista jättöä ei tällaisessa kolmipyöräisessä vinokeulaisessa ajostabiilisuuden takia tarvita. Mutta olisi kai hyvä, että etupyörä pysyisi hieman oikealle linkussa, mikä helpottaa kyytiin nousemista. :|

Ylimmästä kuvasta puuttuu kai oikea takapyörä, vai miksi istuin näkyy kokonaan. Takapyörän akselimutteri kuitenkin näkyy. Miten tuo kuva on tehty? :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3354
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja jooseha » 01 Loka 2017, 19:26

Jarcco kirjoitti:Pajalle on vielä tämän kanssa korkea kynnys lähteä, joten rakentamisesta ei arvaa ruveta puhumaan. Tässä on tarkoitus kehitellä DIY- ystävällinen deltatrike.

Onkos tälläinen ajatuksena rakentaakin vai vain suunnitella?
jori kirjoitti:Onko tuohon etukaaren ylisuureen korkeuteen joku syy. Tai siis siihen että se kulkee korkealla, jolloin sen pitää olla kauempana väistääkseen jalkaterät.

Varmaan tekemisen helppous, kun emäputkelle voi porata reiän kohtisuoraan runkoon :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja jviirret » 01 Loka 2017, 19:42

Jos keskiö tulisi runkoputken alapuolelle niin se voisi olla suora?

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1580
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja Jarcco » 01 Loka 2017, 21:33

jori kirjoitti:Ihan toimivalta tuo näyttää. Ei kun tekemään vaan. :D

Ylimmästä kuvasta puuttuu kai oikea takapyörä, vai miksi istuin näkyy kokonaan. Takapyörän akselimutteri kuitenkin näkyy. Miten tuo kuva on tehty? :?

Poistin juu oikean takapyörän ja lokarin näkyvistä, että runko näkyis kokonaan :roll:

jooseha kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:Pajalle on vielä tämän kanssa korkea kynnys lähteä, joten rakentamisesta ei arvaa ruveta puhumaan. Tässä on tarkoitus kehitellä DIY- ystävällinen deltatrike.
Onkos tälläinen ajatuksena rakentaakin vai vain suunnitella?

Tuossa vähän vihjasinkin etten ole päättänyt vielä. On muutama muukin "melkein valmis" suunnitelma olemassa - jos alkaa rakentuluttaa :mrgreen:

jori kirjoitti:Onko tuohon etukaaren ylisuureen korkeuteen joku syy. Tai siis siihen että se kulkee korkealla, jolloin sen pitää olla kauempana väistääkseen jalkaterät.

jooseha kirjoitti:Varmaan tekemisen helppous, kun emäputkelle voi porata reiän kohtisuoraan runkoon :?

Juuri näin.
jviirret kirjoitti:Jos keskiö tulisi runkoputken alapuolelle niin se voisi olla suora?
Jukka

Eli haarukat laitettaisiin vinoon kulmaan runkoon nähden, kun ketjurullia ei huvita laittaa. Tuota voisi ehkä kokeilla.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2814
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja Vilijami » 01 Loka 2017, 21:37

jviirret kirjoitti:Jos keskiö tulisi runkoputken alapuolelle niin se voisi olla suora?

Jos keskiö tulee runkoputken alapuolelle, niin ketju hälppii takahaarukkaa heiluessaan?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3354
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja jooseha » 01 Loka 2017, 21:56

Vilijami kirjoitti:Jos keskiö tulee runkoputken alapuolelle, niin ketju hälppii takahaarukkaa heiluessaan?

Takahaarukka voi siltikin olla nykyisellä paikallaan aivan kuten ketjukin :wink: Pikku mutka vaan runkoputken ja haarukan liitokseen.

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1580
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja Jarcco » 01 Loka 2017, 22:08

Jukan ehdotus vaikuttaa (taas) hyvältä! Jos keskiö(t) kiinnittyy putken alapuolelle ja ovat säädettäviä, ei keskiövaihtaja välttämättä mahdu. Mutta eipä sitä tähän varmaan tulisikaan.
Ja jos mutkat tekisi vielä putkikäyrillä:
Liitteet
Dexta-Default-004.png
Dexta-Default-003.png
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
ajou
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 455
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja ajou » 02 Loka 2017, 15:34

Kumpi on helpompaa yksikätiselle, ala- vai yläohjaus? Jarrut saadaan helposti yhteen kahvaan ja miksei molemmat vaihtajatkin. Kuva
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13353
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja PW » 02 Loka 2017, 15:51

Hienolta näyttää Jarkon piirrokset.
Ite laittasin ohjauksen yhdellä vipu/keppi systeemillä, tuohon runkoputken yhteyteen.
Itselläkin oli jigissä tämmönen alulla mutta sitten into lopahti - ehkä pitää tehdä loppuun tai alottaa alusta ja kopsata Jarkolta röyhkeesti.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2814
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja Vilijami » 02 Loka 2017, 19:31

ajou kirjoitti:Kumpi on helpompaa yksikätiselle, ala- vai yläohjaus? Jarrut saadaan helposti yhteen kahvaan ja miksei molemmat vaihtajatkin.

Itselleni ainakin alaohjaus on paljon mieleisempi. Yläohjauksessa yhdellä kädellä roikkuminen tuottaa puoltamisen, jolloin kättä pitää kannatella ilmassa. Käsi väsyy tällöin. Tätä voi testata kokeilemalla kauanko jaksaa pitää kättä ilmassa suorana eteenpäin.
Jarrut saa kyllä helposti yhteen kahvaan, mutta ongelmana on että puristusvoiman tarve tuplautuu.

Avatar
ajou
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 455
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja ajou » 15 Loka 2017, 18:27

Treenailin tässä muutaman päivän tuota Autodesk Fusion 360 3D-mallinnussoftaa. On tämä koko 3D-maailma niin ihmeellistä, kaikki polkuyörän osat, ruuvit ja mutterit löytyy jonkun piirtämän netistä. Ei muuta kuin etsit oikeat palikat ja heität paikalleen. No kyllä siinä vääntämistä on riittänyt, mutta en siis ole itse piirtänyt muuta kuin tuon rungon ja ohjaussysteemin. Takaboxin levensin jonkun tekemästä polkupyörän tarakkaboxista. Ohjelma osaa myös laskea esim. rungon painon (tämä 6048 g)materiaalin parametrien mukaan!
Ketjuja en vielä saanut kuvaan mukaan. En vielä osaa kiertää niitä, kun nyt halusin tuohon kuvaan tuon eturenkaan vinoon, jotta siitä näkee, että jalka ei osu etulokasuojaan käännettäessä.
Tutustuin ekan kerran 3D-maailmaan, kun suunnittelimme nykyisen talomme 11 vuotta sitten. Käytin silloin SketchUp-softaa. On melkoinen lelu tähän Fusioniin verrattuna.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9009
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja jori » 15 Loka 2017, 19:56

Kyllä tulee hienon kiiltävää jälkeä aloittelijaltakin. :)

Pari vikaa huomasin:

Taittopyörä on liian edessä. Ketjun pitää mennä taittopyörän yli ja pudota siitä madollisimman tarkasti ohjausakselin kanssa yhdensuuntaisesti kohti vetävän rattaan takatangeerausta. Tämä siksi, ettei ketjuvoima vetele ohjausta. Nyt tuo taittopyörä on niin edessä, että jollei ketju hankaa haarukan oikeaan olkapäähän, vetää se ohjausta joka polkaisulla vasemmalle. Viisi senttiä taaemmas on hyvä määrä.

Toisen vian te varmaan jo arvaattekin. Liian pitkät kammet. :mrgreen:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1580
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Sivunojakki

ViestiKirjoittaja Jarcco » 15 Loka 2017, 21:04

Taittopyörien kanssa meinasin itsekin mennä vipuun, kun on tottunut että ketju tulee toisesta suunnasta! Tuollainen järjestely pitäisi toimia:
Kuva
Pari kehityskohdetta: Ohjaustangon liikevara näyttää pieneltä, jolloin kääntöympyrä jää isoksi. Takarunko näyttää painavalta kun poikkiputki tulee pitkälle eteen. Penkille ja ohjaustangolle voisi olla vain pituussuuntainen tökö, joka ei rajoittaisi tangon liikevaraa.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 7 vierailijaa