Re: Sivunojakki
Tässäkin vetopito riitti varsin hyvin ensimmäiselle kesälle.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Tässäkin vetopito riitti varsin hyvin ensimmäiselle kesälle.
Laitanpa tähän oman kehitelmän kuvia, kun otsikko kerran sopii. Pajalle on vielä tämän kanssa korkea kynnys lähteä, joten rakentamisesta ei arvaa ruveta puhumaan. Tässä on tarkoitus kehitellä DIY- ystävällinen deltatrike. Rakenteet siis yksinkertaisia ja vetosysteemissä ei taittopyöriä tarvita.
Ihan toimivalta tuo näyttää. Ei kun tekemään vaan.
Onko tuohon etukaaren ylisuureen korkeuteen joku syy. Tai siis siihen että se kulkee korkealla, jolloin sen pitää olla kauempana väistääkseen jalkaterät. Mitä alempana se on, sitä lyhyempi tai siis matalampi tuo kaari voi olla ja on siis jäykempi ja kevyempi.
Etupää on tässä kovin kevyt, eikä sitä sinulla tuossa kuvassa paljon olekaan. Kun etuhaarukka on tarpeeksi joustavaa materiaalia, etupää joustaa nätisti ja ohjaava pyörä pysyy paremmin maakontaktissa ja ohjaa paremmin.
Positiivista jättöä ei tällaisessa kolmipyöräisessä vinokeulaisessa ajostabiilisuuden takia tarvita. Mutta olisi kai hyvä, että etupyörä pysyisi hieman oikealle linkussa, mikä helpottaa kyytiin nousemista.
Ylimmästä kuvasta puuttuu kai oikea takapyörä, vai miksi istuin näkyy kokonaan. Takapyörän akselimutteri kuitenkin näkyy. Miten tuo kuva on tehty?
Jarcco kirjoitti:Pajalle on vielä tämän kanssa korkea kynnys lähteä, joten rakentamisesta ei arvaa ruveta puhumaan. Tässä on tarkoitus kehitellä DIY- ystävällinen deltatrike.
Onkos tälläinen ajatuksena rakentaakin vai vain suunnitella?
jori kirjoitti:Onko tuohon etukaaren ylisuureen korkeuteen joku syy. Tai siis siihen että se kulkee korkealla, jolloin sen pitää olla kauempana väistääkseen jalkaterät.
Varmaan tekemisen helppous, kun emäputkelle voi porata reiän kohtisuoraan runkoon
Jos keskiö tulisi runkoputken alapuolelle niin se voisi olla suora?
Jukka
jori kirjoitti:Ihan toimivalta tuo näyttää. Ei kun tekemään vaan.
Ylimmästä kuvasta puuttuu kai oikea takapyörä, vai miksi istuin näkyy kokonaan. Takapyörän akselimutteri kuitenkin näkyy. Miten tuo kuva on tehty?
Poistin juu oikean takapyörän ja lokarin näkyvistä, että runko näkyis kokonaan
jooseha kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Pajalle on vielä tämän kanssa korkea kynnys lähteä, joten rakentamisesta ei arvaa ruveta puhumaan. Tässä on tarkoitus kehitellä DIY- ystävällinen deltatrike.
Onkos tälläinen ajatuksena rakentaakin vai vain suunnitella?
Tuossa vähän vihjasinkin etten ole päättänyt vielä. On muutama muukin "melkein valmis" suunnitelma olemassa - jos alkaa rakentuluttaa
jori kirjoitti:Onko tuohon etukaaren ylisuureen korkeuteen joku syy. Tai siis siihen että se kulkee korkealla, jolloin sen pitää olla kauempana väistääkseen jalkaterät.
jooseha kirjoitti:Varmaan tekemisen helppous, kun emäputkelle voi porata reiän kohtisuoraan runkoon
Juuri näin.
jviirret kirjoitti:Jos keskiö tulisi runkoputken alapuolelle niin se voisi olla suora?
Jukka
Eli haarukat laitettaisiin vinoon kulmaan runkoon nähden, kun ketjurullia ei huvita laittaa. Tuota voisi ehkä kokeilla.
jviirret kirjoitti:Jos keskiö tulisi runkoputken alapuolelle niin se voisi olla suora?
Jos keskiö tulee runkoputken alapuolelle, niin ketju hälppii takahaarukkaa heiluessaan?
Vilijami kirjoitti:Jos keskiö tulee runkoputken alapuolelle, niin ketju hälppii takahaarukkaa heiluessaan?
Takahaarukka voi siltikin olla nykyisellä paikallaan aivan kuten ketjukin Pikku mutka vaan runkoputken ja haarukan liitokseen.
Jukan ehdotus vaikuttaa (taas) hyvältä! Jos keskiö(t) kiinnittyy putken alapuolelle ja ovat säädettäviä, ei keskiövaihtaja välttämättä mahdu. Mutta eipä sitä tähän varmaan tulisikaan.
Ja jos mutkat tekisi vielä putkikäyrillä:
Kumpi on helpompaa yksikätiselle, ala- vai yläohjaus? Jarrut saadaan helposti yhteen kahvaan ja miksei molemmat vaihtajatkin.
Hienolta näyttää Jarkon piirrokset.
Ite laittasin ohjauksen yhdellä vipu/keppi systeemillä, tuohon runkoputken yhteyteen.
Itselläkin oli jigissä tämmönen alulla mutta sitten into lopahti - ehkä pitää tehdä loppuun tai alottaa alusta ja kopsata Jarkolta röyhkeesti.
ajou kirjoitti:Kumpi on helpompaa yksikätiselle, ala- vai yläohjaus? Jarrut saadaan helposti yhteen kahvaan ja miksei molemmat vaihtajatkin.
Itselleni ainakin alaohjaus on paljon mieleisempi. Yläohjauksessa yhdellä kädellä roikkuminen tuottaa puoltamisen, jolloin kättä pitää kannatella ilmassa. Käsi väsyy tällöin. Tätä voi testata kokeilemalla kauanko jaksaa pitää kättä ilmassa suorana eteenpäin.
Jarrut saa kyllä helposti yhteen kahvaan, mutta ongelmana on että puristusvoiman tarve tuplautuu.
Treenailin tässä muutaman päivän tuota Autodesk Fusion 360 3D-mallinnussoftaa. On tämä koko 3D-maailma niin ihmeellistä, kaikki polkuyörän osat, ruuvit ja mutterit löytyy jonkun piirtämän netistä. Ei muuta kuin etsit oikeat palikat ja heität paikalleen. No kyllä siinä vääntämistä on riittänyt, mutta en siis ole itse piirtänyt muuta kuin tuon rungon ja ohjaussysteemin. Takaboxin levensin jonkun tekemästä polkupyörän tarakkaboxista. Ohjelma osaa myös laskea esim. rungon painon (tämä 6048 g)materiaalin parametrien mukaan!
Ketjuja en vielä saanut kuvaan mukaan. En vielä osaa kiertää niitä, kun nyt halusin tuohon kuvaan tuon eturenkaan vinoon, jotta siitä näkee, että jalka ei osu etulokasuojaan käännettäessä.
Tutustuin ekan kerran 3D-maailmaan, kun suunnittelimme nykyisen talomme 11 vuotta sitten. Käytin silloin SketchUp-softaa. On melkoinen lelu tähän Fusioniin verrattuna.
Kyllä tulee hienon kiiltävää jälkeä aloittelijaltakin.
Pari vikaa huomasin:
Taittopyörä on liian edessä. Ketjun pitää mennä taittopyörän yli ja pudota siitä madollisimman tarkasti ohjausakselin kanssa yhdensuuntaisesti kohti vetävän rattaan takatangeerausta. Tämä siksi, ettei ketjuvoima vetele ohjausta. Nyt tuo taittopyörä on niin edessä, että jollei ketju hankaa haarukan oikeaan olkapäähän, vetää se ohjausta joka polkaisulla vasemmalle. Viisi senttiä taaemmas on hyvä määrä.
Toisen vian te varmaan jo arvaattekin. Liian pitkät kammet.
Taittopyörien kanssa meinasin itsekin mennä vipuun, kun on tottunut että ketju tulee toisesta suunnasta! Tuollainen järjestely pitäisi toimia:
Pari kehityskohdetta: Ohjaustangon liikevara näyttää pieneltä, jolloin kääntöympyrä jää isoksi. Takarunko näyttää painavalta kun poikkiputki tulee pitkälle eteen. Penkille ja ohjaustangolle voisi olla vain pituussuuntainen tökö, joka ei rajoittaisi tangon liikevaraa.