Hiilikuituputki täysjousto nojakki ?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Hiilikuituputki täysjousto nojakki ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Erinomaisia huomioita ja laitan vastauksia jotta muut mahdolliset katsojat saisivat paremmin käsitystä...
Ajaminen, pyörähdin pienen lenkin illalla, oli hassun hauskaa ja toimi hyvin. En ole ajanut muita kaksipyöräisiä nojakkeja joten ei ole vertailutietoa. Täytyy ajella enemmän ja miettiä missä mättää...
Penkin tuenta takaa: pystyputki on varsin tulevasti kiinni paksulla hiilikuidulla takahaarukan nivelpisteessä. Ei jousta sivuttain vemputettaessa eikä pyri vääntymään taakse. Penkin kehto on hyvin jäykkä ja kiinnitys runkoon edessä joustamaton. Tuentaa voisi parantaa laittamalla lisäputken pystyputkesta eteen alas laskevaan 54 mm runkoputkeen, harkinnassa ei lisäisi painoa kuin alle 100 gr.
Tuota iskarin yläpää - haarukan nivelpiste asiaa - haarukan rakennetta- olen miettinyt. Minulla oli vain 32 mm hiilikuituputkea, se on lyhyellä pituudella todella jäykkää. Putkia on vielä kaksi rinnakkain, luulisin kestävän näin vaikka rakenne kieltämättä on epäloogisen näköinen. Jousielementin kiinnityspisteeseen johtavista putkista on tuenta alas nivelpisteen lähelle. Vääntelin haarukkaa varsin kovilla voimilla mm. kaatumista simuloiden, tuntui yhdeltä luulta.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Hiilikuituputki täysjousto nojakki ?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

kemppes kirjoitti:

Esim. "etupainoisuus", penkkiä taaksepäin ja hakea kompromissia heel stiken kanssa ?

Mä siirtäisin mieluummin takarengasta eteenpäin. Välttyisi tuon asian pohdinnalta ja pyörästä tulisi ketterämpi. Akselivälissä näyttää olevan hyvin varaa tähän. Ei ole kyllä tuohon runkoon mikään pikku juttu.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Hiilikuituputki täysjousto nojakki ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

takapyörän siirto ratkaisisi toki ongelman mutta ei ole mahdollinen tekemättä rungon takapäätä uudelleen. Ajossa ongelma ei tunnu, mietin kippaako jarrutuksessa etukautta ympäri. Täytyy harjoitella jarrutuksia.
Kampia pitää lyhentää jkv, se on yksi havainto. Lisäksi olen tottunut lukkopolkimiin trikessä. Olen vasta kaksipyöräisen ajonopetteluvaiheessa. Osaisiko joku sanoa mitkä olisivat hyvät polkimet ? Pitäisi olla helpot irrottaa etc ?

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Hiilikuituputki täysjousto nojakki ?

Viesti Kirjoittaja samuel »

kemppes kirjoitti:

takapyörän siirto ratkaisisi toki ongelman mutta ei ole mahdollinen tekemättä rungon takapäätä uudelleen. Ajossa ongelma ei tunnu, mietin kippaako jarrutuksessa etukautta ympäri. Täytyy harjoitella jarrutuksia.
Kampia pitää lyhentää jkv, se on yksi havainto. Lisäksi olen tottunut lukkopolkimiin trikessä. Olen vasta kaksipyöräisen ajonopetteluvaiheessa. Osaisiko joku sanoa mitkä olisivat hyvät polkimet ? Pitäisi olla helpot irrottaa etc ?

Itellä on vaijerilevyjarru tuossa protossa joka
nyt on siis 2,5 vuotta ollut ajossa. Ei ole kippausefektiä, istuin kuiteskin sen verran matalla.

Biltsun SPD-lukkopolkimet ja XXLn northwave tarjouskengät on pelanneet hyvin. Kenkä on irronnut tarvittaessa.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Hiilikuituputki täysjousto nojakki ?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

samuel kirjoitti:

Biltsun SPD-lukkopolkimet ja XXLn northwave tarjouskengät on pelanneet hyvin.

Mul on kanssa biltsusta kaksi paria Welgon polkimia. Yksipuoleiset on helpompi irrottaa, kuin kaksipuoleiset. Niissä kun on vapaaliike, joka sallii jalan kiertyä hieman. Tiedä sitten mitä siellä on nykyään :?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuituputki täysjousto nojakki ?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Biltsun polkimissa on paljon kulmikkaampi toiminta kuin Shimanon 520(?) Polkimissa. Shimanoissa menee klossi kevyemmin paikoilleen, pysyy paremmin ja irtoaa helpommin. Oli vielä xxl:län tarjouksessa halvemmatkin kuin biltsun wellgot.

Vastaa Viestiin