lwb läskipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9758
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: lwb läskipyörä

ViestiKirjoittaja jori » 01 Joulu 2017, 16:04

kemppes kirjoitti:Vastauksena Jorille:
Hiilikuituputki on hyvin helppoa työstettävää, etenkin hiottavaa. Putkien muodon t-liitoksiin sai hyvin helposti pylväsporakoneessa "timanttireikäsahalla" jossa 32 mm paksuus. Sillä ei kuitenkaan saanut terän syvyysrajoitteen ja kallistusohjaimen ongelmien takia kovin jyrkkiä sovituksia. Niitä varten tein "tube notcherin" eli laitoin 32 mm putken päälle santapaperin ja sitä pyörittämään akkuporakoneen. Kulmaraudasta ohjuri jolla sai esimerkiksi takahaarukkaan symmetriset kallistukset molemmin puolin. Santapaperi riitti hyvin koko projektiin ja upposi putkeen hyvin.
Putkien tarkat sovitukset helpottivat merkittävästi kasaamista. Hiontaa, pölynpoisto, rasvanpoisto ja hyvälaatuista epoksia väliin. Kun oli kuivanut niin sitten liitoksen vahvistus.
Liitoksen vahvistuksen suhteen mietin miten rasitus kuhunkin liitokseen kohdistuu, on aivan eri asia vahvistaa venyttävien tai vääntävien voimien suhteen kuin puristavien. Helpommaksi totesin leikata hiilikuitukankaasta jossa kuidut on yhteen suuntaan noin 6 x 10 cm palan, taittaa se kaksikerroin ja läntätä liitoksen yli. Kiinnitys vain sähköteipillä. Jos tarvittiin arvioni mukaan parempaa tukea, em. lisäksi laitoin kuvassa näkyvät alumiinipeltiläpykät teipillä kiinni ja niiden lovien kautta pujottelin erillistä kankaasta purettua hiilikuitulankaa samoin kuin tehdään rottinkihuonekalujen liitokset. Langan sai kireälle etenkin kun lopuksi kiersi lankaa putken ympäri.
Kankaan palat käsittelin liimalla toiselta puolelta. Toki Kerros liimaa pensselillä vahvistettavaan kohtaan ja vielä päälle. Tämä ymmärtääkseni riippuu epoksista, juokseva laminointiepoksi tunkeutuu hyvin ja sen saa parin kerroksen läpi. Ilmakuplat on hyvä saada pois eli jos hifistelee niin päälle reitetty muovikalvo, jotain pehmentävää kuten imuhuopakaistale ja päälle komprimoiva teippi.
Jos putkeen haluaa loivan mutkan, sekin on helppo tehdä kun sisälle laittaa esim. polyuretaanitulpan ja sen päälle hiilikuitua ja liimaa kiinni. Päälle vielä n 3 kerrosta UN-hiilikuitukangasta.

Olen harrastanut hitsausta ja minulla on mig ja puikkolaitteet. Dropoutit hitsailin reikälevystä ja 30 mm putkesta. Kuidusta tekeminen on kyllä hitsaamiseen verrattuna erilaista ja oikeastaan helpompaa.

Kuvassa taustalla näkyy penkkiporakone (toki käsivaraltakin onnistuu), tuo hiontarulla ja sen ohjain, langan pujottimet ja poran terä. Lisäksi hyvoä on olla tarkka mielellään digitaalien kulmamitta ja jiirisirkkeli jolla katkoa putkea.


Hoo, kiitos tästä raportista. Tätä juuri tarkoitin ja tavoittelin. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: lwb läskipyörä

ViestiKirjoittaja samuel » 01 Joulu 2017, 16:09

kemppes kirjoitti:Vastauksena Jorille:
Jos tarvittiin arvioni mukaan parempaa tukea, em. lisäksi laitoin kuvassa näkyvät alumiinipeltiläpykät teipillä kiinni ja niiden lovien kautta pujottelin erillistä kankaasta purettua hiilikuitulankaa.....


Eikös alumiini ja hiilari muodosta sähkökorroosioparin? Hoiditko eristyksen jollain?
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9758
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: lwb läskipyörä

ViestiKirjoittaja jori » 01 Joulu 2017, 21:39

samuel kirjoitti:
kemppes kirjoitti:Vastauksena Jorille:
Jos tarvittiin arvioni mukaan parempaa tukea, em. lisäksi laitoin kuvassa näkyvät alumiinipeltiläpykät teipillä kiinni ja niiden lovien kautta pujottelin erillistä kankaasta purettua hiilikuitulankaa.....


Eikös alumiini ja hiilari muodosta sähkökorroosioparin? Hoiditko eristyksen jollain?

kemppes kirjoitti:"Toki Kerros liimaa pensselillä vahvistettavaan kohtaan ja vielä päälle. "
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

kemppes
Viestit: 96
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: lwb läskipyörä

ViestiKirjoittaja kemppes » 03 Joulu 2017, 10:44

Taisin selittää ylimalkaisesti. Langan kiteälle saamiseksi kiinnitin siis tuon alumiinipellistä tehdyn langanpitimen tilapäisesti kiinni, kuvassa jeesusteipillä. Kiinnittimessä on paljon hahloja tai koukkuja joiden kautta lankaa voi kierrättää. Nain lankaa saa paremmin siihen suuntaan kuin miten rasitusten ajattelee siihen liitokseen tulevan. Lopuksi vielä lankaa putken ympäri, kiristää vielä siinäkin vaiheessa. Epoksia aina siloin tällöin väliin. Liiman kuivuttua alumiininen pujotin pois ja liitoksen siistiminen terävällä veitsellä, viilalla ja hiontapaperilla. Lankaa menee 1 -2 metriä, kuinka vahvan haluaa. Päälle sitten vielä venyvää esim. sähköteippiä kireälle ja paljon. Varmaan on muitakin tapoja mutta tällä ainakin onnistuu.
Liitteet
image.jpeg
image.jpeg (194.39 KiB) Katsottu 4481 kertaa
image.jpeg
image.jpeg (193.07 KiB) Katsottu 4481 kertaa

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 536
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: lwb läskipyörä

ViestiKirjoittaja Nojailija » 03 Joulu 2017, 11:39

Loistava oivallus tuo alumiinihahlotin, sillä saa kuidun putken pituuden suuntaisesti. Kopion sen jos tulee aika liittää putkea kuituun.

Toinen mahdollisuus on hiilikuitukangas suikale, jossa kuitua on ristissä. Sitä kieputtamalla saa kuitua ristiin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9758
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: lwb läskipyörä

ViestiKirjoittaja jori » 03 Joulu 2017, 12:58

Kuidut saa "hahlottimella" putken suuntaisiksi, mutta myös ristiin yksinkertaisesti vetämällä kuidun kierteellä eri puolella putkea sijaitsevaan hahloon. Toiseen kerrokseen sitten vastakkaiseen suuntaan kiertävät kuidut. Tällä keinolla saa liitoksesta myös sivusuunnan taivutusta ja vääntöä kestävän. Silti jotenkin kaipaisin noita "hahlottimia" myös poikittain liittyvään putkeen. Poikkiputkeen sopisi kapea kampamainen suikale liitoksen vastapuolelle poikkiputken taakse pitämään sivulle vedetyt kierrokset paikoillaan. :roll:
Köytös.jpg
Köytös.jpg (10.31 KiB) Katsottu 4431 kertaa

Tuollaisia hahlottimiahan voisi tulostella muovista eri putkihalkaisijoille, jolloin tapit voisivat olla ohuempia ja rakenne muutenkin hentoisempi. Liukkaasta muovista tehty hahlotin lähtee helpommin irti epoksista, tai sen voi erikoistapauksessa jättää myös laminaatin sisään. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 478
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: lwb läskipyörä

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 03 Joulu 2017, 13:05

Pro meininkiä! #Peukutan :D

kemppes
Viestit: 96
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: lwb läskipyörä

ViestiKirjoittaja kemppes » 03 Joulu 2017, 14:36

Tuo vastakkainen puoli juurikin on ongelma, etenkin vinossa liitoksessa. Siina käytin nuppineuloja joita tökin kiinni putkeen. Reiälle alkua dremelin miniporalla. Kokeilin kuumentamalla neulaa mutta se ei uponnut.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9758
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: lwb läskipyörä

ViestiKirjoittaja jori » 03 Joulu 2017, 17:04

kemppes kirjoitti:Tuo vastakkainen puoli juurikin on ongelma, etenkin vinossa liitoksessa. Siina käytin nuppineuloja joita tökin kiinni putkeen. Reiälle alkua dremelin miniporalla. Kokeilin kuumentamalla neulaa mutta se ei uponnut.

Toimisikohan Velkron teippi. Leikkaisi tuosta suikaleita ja liimaisi taustapuolelle ohjaamaan lankoja. :)
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

kemppes
Viestit: 96
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: lwb läskipyörä

ViestiKirjoittaja kemppes » 03 Joulu 2017, 17:33

Tuo olisi varmaan aivan oiva materiaali ja voisijättää liitokseen. Hiilikuitulanka ov hyvin haurasta eikä sitä voisi ehkä vetää kireälle ollessaan tossa kiinni mutta veikkaan että toimisi. Se neulojen laitto on liian työläs. Hiilikuitulankaa ei taida oikein saada mistään. Minulla on iso rulla jousenjänteessä käytettävää punosta, se on kyllä hyvin vahvaa. Lie dacronia ? Sitä saa mustanakin, tein sillä yhden liitoksen ja putki taittui ennenkuin irtosi. Sitä voisi käyttää ainakin pintaan ?

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 536
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: lwb läskipyörä

ViestiKirjoittaja Nojailija » 04 Joulu 2017, 18:40

kemppes kirjoitti:Hiilikuitulankaa ei taida oikein saada mistään


Kyllä sitä saa kaupasta, vaikka kevralta, sitä ei vain heidän sivuillaan mainosteta. Se on halvin hiilikuidun muoto. Myytävät määrät ovat yleensä muutaman kilon keloja. Minulla on sellainen, siinä on varmaan kilometrejä hiilikuitua, ei tunnu käytössä vähenevän ollenkaan. Voinn lähettää pienen määrän, lähetä YVtä jos tarviit.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: lwb läskipyörä

ViestiKirjoittaja mhelander » 06 Joulu 2017, 12:46

Hienoja ideoita käytännön tekemiseen kemppes:llä ! Iso peukku näille !

Itse olen hiilikuitusta tehnyt putkilla vain tuon lowraceriin tarkoitetun puomin joka on vielä(kin) koeponnistamatta. Hyvin palasi mieleen millainen taistelu se oli ensimmäiseksi hiilikuituprojektiksi saada kasattua.

Yllättäen päädyin vähän saman tapaiseen ratkaisuun kuin tuo leveällä irtolangalla liitoksen kiristäminen. Liitin alumiinisen BB30-BSA keskiöadapterin puomiin siten että ensin sivelin sen laminointiepoksilla, ja kuivuttuaan taisin liimata sen kovasta vaahtolevystä tehtyyn putken muotin sydämeen. Sitten laminoin itse puomin putken käyttäen hiilarisukkaa joka ylsi 5-10 cm yli keskiömuhvin. Purin sukan muhvin kohdalta säikeiksi ja kiepautin molemminpuolin yli ja puomin juureen ja päälle twill-kangasta jolla kiristin säikeet puomiin kiinni.

Muhvin sisällä oli sökö BSA-keskiöakseli jolla asemoin sen 90 asteen kulmaan putken muottiin nähden. Sitten päälle tuorekelmua jolla puristelin kaikki tiukalle ja sitten sen päälle taisin laittaa sähköteippiä tms.

Aika brutaali oli tuo kötöstys ja pinnan viimeistely teetti todella paljon työtä... mutta lopputulos on kyllä kevyt ja pitäis olla jäykkäkin.

Tässä tuli sen verran hyviä ideoita että pitääköhän tänä talvena taas aloittaa hiilarista rakentaminen...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kemppes
Viestit: 96
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: lwb läskipyörä

ViestiKirjoittaja kemppes » 09 Joulu 2017, 13:30

Epoksikitin (Biltema) olen kokenut hyvin hyödylliseksi, sillä voi kiinnittää melkein mitä vain putkeen tai täyttää liitoksia. Kittiä leivotaan sormissa ja se jämähtää noin 10 minutissa. Kitti on aika haurasta eikä kiinnity alustaan vahvasti. Palan voi napauttaa irti ja liimata epoksillla niin pysyy paremmin. Haurauteen auttaa helposti se että kipauttaa hiilikuitulanka jkv ympärille, tuollon kiinnitys on hyvin luja eika saa sahaamatta irti. Olen kiinnittänyt tuolla ketjupyörät, jarrusatulat, nopeusanturin ja vaijereiden ulkokuoren päät runkoon. Auttaa myös putkiliitoksissa jos niitä tekee ilman loveamista esim. kylki kylkeä vasten ristiin.
Kuvassa on istuimen alla oleva alue misä ketjun ohjain on kiini harmaalla epoksimällillä. ketjupyörän ohjain on tehty alumiinipellin palasta ja ketkuputkesta. Toisessa kuvassa pitäisi näkyä etujarrusatulan kiinnitys. Adapteri kinni satulaan, jarru pohjaan, epoksikitin muovaus. Kovettumisen jälkeen hiilikuitulankaa ympärille. Prikkoja nostamaan satulaa että ei hankaa levyn ulkolaitaa. Nopea tehdä, ainakin vielä hyvin kestänyt. Sorry iPadin huono kuvanlaatu.
Liitteet
image.jpeg
image.jpeg (229.9 KiB) Katsottu 4022 kertaa
image.jpeg
image.jpeg (333.27 KiB) Katsottu 4022 kertaa


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija