Kuudee Pommi

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6083
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja Pastori » 19 Marras 2017, 23:52

Ai, mä harkitsin sitä että kääntäisi hitusen haarukkaa eteenpäin. Pitää tosin ensin noi tarkistella silleen että laitaa koneen kohtisuoraan. Mutta tosiaan jos vähän aukaisee tota saumaa ja liimaa siihen vaikka uuden palikan päälle tueksi. Kuten Kostoon tehtiin Haapsalussa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3445
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja jooseha » 20 Marras 2017, 08:07

Mä luulen että Jorin idea parantaisi ohjausta muutenkin kuin jätön osalta. Ainakin se vähentäisi keulan kaatumista.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6083
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja Pastori » 20 Marras 2017, 11:35

jooseha kirjoitti:Mä luulen että Jorin idea parantaisi ohjausta muutenkin kuin jätön osalta. Ainakin se vähentäisi keulan kaatumista.


Juu. Eikä ole kovin hankala operaatio. Tällä suunnitelmalla edetään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13615
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja PW » 21 Marras 2017, 09:56

Minkä kokosta putkee haarukoissa?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6083
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja Pastori » 22 Marras 2017, 10:07

PW kirjoitti:Minkä kokosta putkee haarukoissa?


30x15x1.5

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6083
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja Pastori » 22 Marras 2017, 18:04

Parani!

pommi2.jpeg


Heh. Avasin saumaa 5 astetta. Olis voinu laskee ja avata enemmän :)

Nivelen kulma on nyt n. 59 astetta. Jättö olis voinut olla hitusen pienempi vielä. MUTTA: liikkeellelähtö ja pyörän hallinta parani aivan mielettömästi jo tällä pikkuviilauksella.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3665
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja mhelander » 22 Marras 2017, 20:06

Johan tulee muikean näköinen vekotin !

Nyt odottelen jo innolla milloin käyt maastossa ja lumisilla poluilla polkemassa, ja miten pelittää niissä ?

Nimittäin tuostahan saisi aika verrattoman ja helppohoitoisen rospuuttokelien kulkineen, joka taatusti ei ainakaan ajamalla katoa mihin sitten parkkiin jättääkin...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6083
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja Pastori » 26 Marras 2017, 15:17

Vaihteet toimii ja penkki kiinni.

pommi_gears.jpeg


Edit.

Hienosti kulkee pyörä lumessa. Kohtuullisen suoraan myös.

Liikkeelle lähteminen on hankalaa- tai no - jostain syystä se on helpompaa niin että nojaa kokonaa penkkiin. Jos yrittää silleen että istuu pystyssä - ei ainakaan näin liukkaalla rakkinen oikein lähde liikkeelle.

Toinen selvä havainto on se että kun se eturengas luistaa alta - kaatuu koko rakkine raskaamman etupään mukana. Näköjään pääsääntöisesti suoraan eturattaan varaan. Joten semmoinen suojus joka maastoheppuleilla on siinä rattaan vieressä vois olla hyvä.

Nivelen klapin sain melkein tykkänään pois. Johtuuko sitten koneen painosta vai nivelen sijainnista että sen pienenkin klapin huomaa kyllä. Ehen myös poljinkeskiö hitusen napsaa vasemmalta joten säätöä vielä riittää.

Jarrua en saanut paikalleen kun en tajunnut miten levyjarrun jarrupalojen välystä säädetään. Mulla on ihkauusi jarru ja se on niin tiukka ettei siihen mene jarrulevy väliin. Pitää lukee ohjeita.

http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-BR0008-08-ENG.pdf

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2980
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja Vilijami » 26 Marras 2017, 17:11

Pastori kirjoitti:Nivelen klapin sain melkein tykkänään pois. Johtuuko sitten koneen painosta vai nivelen sijainnista että sen pienenkin klapin huomaa kyllä.

Laakerilukitetta väliin niin klappi loppuu.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6083
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja Pastori » 26 Marras 2017, 17:43

Vilijami kirjoitti:
Pastori kirjoitti:Nivelen klapin sain melkein tykkänään pois. Johtuuko sitten koneen painosta vai nivelen sijainnista että sen pienenkin klapin huomaa kyllä.

Laakerilukitetta väliin niin klappi loppuu.
¨

Kiitos. Mä mietinkin että voisko sen jollain liimata.

Edit, paukutin sinne siis väliin semmoinen peltisoiron. Eli lukittavaa pintaa on roimasti - menisköhän se siitä päästä kapillaari ilmiöllä kiinni vai pitääkö koko paketti purkaa - laittaa liimat väliin ja nopsaan kasata.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3445
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja jooseha » 26 Marras 2017, 19:47

Tai pistät hieman paksumman pellin. Mulla piti moskalla naputella laakeri pesäänsä.
Perinteinen ohjauslaakeri on viistokuulalaakeri, joten painovoima huolehtii välysten poistamisesta - tiettyyn pisteeseen asti. Eri paikassahan tässä on välys, mutta noin vertailuksi.

Pistä kuva jarrusta. Eiköhän joku meistä osaa neuvoa, niin ei tarvitse lukea :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2980
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja Vilijami » 26 Marras 2017, 20:40

Pastori kirjoitti:Edit, paukutin sinne siis väliin semmoinen peltisoiron. Eli lukittavaa pintaa on roimasti - menisköhän se siitä päästä kapillaari ilmiöllä kiinni vai pitääkö koko paketti purkaa - laittaa liimat väliin ja nopsaan kasata.

Kai se parempi ois käyttää laakeri ulkona pesästä. Mikään hirveä kiire ei kasaamisessa ole, kun laakerilukitteen kuivumisaika on useita tunteja.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13615
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja PW » 26 Marras 2017, 20:53

Joku komee kuski kuvaan kiitos :mrgreen:
Pitäs melkeen tehdä asiaa Joenkaupunkiin - pääsis testaamaan :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2162
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja Premnas » 26 Marras 2017, 20:56

Onko jarrun männät varmasti ihan kokonaan sisällä paikoillaan jos ei jarrulevy mahdu väliin? Avid BB7 piti muistaakseni naksutella ne molemmilta puolilta takas sisään ja säätää sitten sopivalle etäisyydelle levystä. Tai jos jarrupalat ei oo kunnolla napsautettu paikoilleen. Mutta taas olisi kätevä tietää minkälainen jarru kyseessä :) .

Muoks. jaa oli siellä linkki hydraulisiin jarruihin. Ekana tulee mieleen et männät pullottaa liikaa ulkona eikä siks mahdu levy väliin.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2980
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee Pommi

ViestiKirjoittaja Vilijami » 26 Marras 2017, 21:05

Laakereissa on yleensä sisä- ja ulkokooli samalla tasolla. Miten Pommin nivelessä on ratkaistu, ettei koura hipsi ulkokooliin? Rikoilla jotka kuvaan on piirretty punaisella? Vai miten?
Liitteet
nivel.jpg
nivel.jpg (19.66 KiB) Katsottu 474 kertaa


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa