Kuudee Pommin virittäminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pastori kirjoitti:

Jarrua en saanut paikalleen kun en tajunnut miten levyjarrun jarrupalojen välystä säädetään. Mulla on ihkauusi jarru ja se on niin tiukka ettei siihen mene jarrulevy väliin. Pitää lukee ohjeita.

http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-BR0008-08-ENG.pdf

Hydraulisissa jarruissa paloja säädetään ulospäin pakottamalla mäntiä takas sisään manuaalisesti. Eli laitat vaikka puukon terän palojen väliin ja väännät kunnes männät on siirtynyt sisään. Ne palaa takas ulos ja pitää sopivan etäisyyden kun olet asentanut ne. Muista, kahvasta ei pidä painella jos palojen välissä ei ole mitään koska hydraulisen itsekseen säätyvyys jättää männät sillon liian ulos. Tästä syystä kuljettaessa ilman jarrulevyä siellä välissä olisi hyvä kiilata jotain palojen väliin.
Joissain hyvin harvinaisissa tapauksissa olen ymmärtänyt että jarrulevy voi olla liian paksu tai ohut. Olen kuullut että Shimanon levyt olis sen verran ohuita että ne olis liian ohuita maguran jarruihin, mutta en ole itse vielä törmännyt tällaiseen ongelmaan kertaakaan.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Wacky kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Jarrua en saanut paikalleen kun en tajunnut miten levyjarrun jarrupalojen välystä säädetään. Mulla on ihkauusi jarru ja se on niin tiukka ettei siihen mene jarrulevy väliin. Pitää lukee ohjeita.

http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-BR0008-08-ENG.pdf

Hydraulisissa jarruissa paloja säädetään ulospäin pakottamalla mäntiä takas sisään manuaalisesti. Eli laitat vaikka puukon terän palojen väliin ja väännät kunnes männät on siirtynyt sisään. Ne palaa takas ulos ja pitää sopivan etäisyyden kun olet asentanut ne. Muista, kahvasta ei pidä painella jos palojen välissä ei ole mitään koska hydraulisen itsekseen säätyvyys jättää männät sillon liian ulos. Tästä syystä kuljettaessa ilman jarrulevyä siellä välissä olisi hyvä kiilata jotain palojen väliin.
Joissain hyvin harvinaisissa tapauksissa olen ymmärtänyt että jarrulevy voi olla liian paksu tai ohut. Olen kuullut että Shimanon levyt olis sen verran ohuita että ne olis liian ohuita maguran jarruihin, mutta en ole itse vielä törmännyt tällaiseen ongelmaan kertaakaan.

Kiitos Riku!!

EDIT: ja niinhän se sitten lopsahti paikalleen.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:

Laakereissa on yleensä sisä- ja ulkokooli samalla tasolla. Miten Pommin nivelessä on ratkaistu, ettei koura hipsi ulkokooliin? Rikoilla jotka kuvaan on piirretty punaisella? Vai miten?

Prikkoi siel o.

Mis sie tarvihet oikein hyvää prikkaa ni täs paikassa se o.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No ni.

Kuva

Laakerit pellinpaloineen liimattu kiinni. Sillähän se klappi sitten lähti.
Jarru paikallaan. Vaihteet toimii. Letku ja vaijeri on vähän pitkiä vielä toistaiseksi.

Ready to road niinkuin sanotaan.

Ekat oikeet kilsat ajettu. On se aika kätevää miten jäätynyt sohjo ja pikkuiset lumikasat ynnämuut ei juuri vaikuta. Oikeestaan aika mahtavaa. Liikku helposti - liikkeellelähtö alkaa sujua.

Se mistä on puhuttu mun parissa vikassa pyörässä on se että jättöon vähän reiluhko. Siitä on iloa kun rakkine liikkuu - mutta tässä pyörässä tosiaan voisi olla hitusen enemmän sitä hitaan ajon ketteryyttä. Sitä tosin saattaa löytyä kun kilsoja tulee alle.

Kuten kuvasta jo nokkelat hoksaa. On tässä hitusen leveämpi Biltemasta noukittu ohjaustanko. Toimii sitä kapeaa paremmin. Ihan kuin Kostossa se leveä tanko. Ei sitä siis mitenkään erityisesti tarvi käännellä - se vaan on tommoinen leveämpi selvästi stabiloittavampi kuin kapea. Riittää kun siinä lepuuttelee käsiä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:

Se mistä on puhuttu mun parissa vikassa pyörässä on se että jättöon vähän reiluhko. Siitä on iloa kun rakkine liikkuu - mutta tässä pyörässä tosiaan voisi olla hitusen enemmän sitä hitaan ajon ketteryyttä. Sitä tosin saattaa löytyä kun kilsoja tulee alle.

Sitähän mää oon koittanu toitottaa, että jos mbb pyörällä ajetaan suurin osa ajoista alle 25km/h nopeutta, niin jättö nollaksi. Itse ajoin flevolla pari tuhatta kilsaa etsien hitaan ajon ketteryyttä. No ei löytynyt, ennen kuin nollasin jätön.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Hyvältä näyttää, mukava nähdä projektin edenneen valmiiksi tuotteeksi. Hyvännäköinen peli!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tien päällä jo. Tästä tulee pikkuviilauksilla aika kiva retkipyörä. Ai niin. Sitähän tavoiteltiinkin.

Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko se siis ihan ajettava, matalassa hangessakin ja/tai epätasella, tallatulla polulla?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Onko se siis ihan ajettava, matalassa hangessakin ja/tai epätasella, tallatulla polulla?

On. Polanteita - liukasta - lunta on nyt kohdattu. Ylämäissä tosiaan hitusen sutii. Mutta paljastui tossa sit myöhemmin että olikin ihan helkatin liukasta. Ei nimittäin pysynyt pystyssä jalkapelissä.

OIisko noi läskirenkaat hitusen myös keskittämistä tukevia vai mistä lie johtuu että tasaisella suoralla pystyy siis jo nyt ajamaan ilman käsiä. Kilsoja alla siis noin 25.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

IMG-20180107-WA0002-1.jpg

Kuski ja kone. Kuva on amatöörin ottama ja ei oikein nyt ole normaalin speksatun mukainen. Mutta näkee siitä nyt ainakin että parta on kasvanut.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Keskimmäisen eturattaan käyttöönotto. Kierteet ja ketjunkiristäjä paikalleen.

kierteet.jpeg
kierteet.jpeg (142.24 KiB) Katsottu 4753 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Keksin vihdoinkin mikä tämän ulkonäöstä tekee aivan omanlaisensa. Runko laskee keulaan päin ja haarukat ovat sinnepäin kallellaan. Tulee sellainen pohjoiskarjalainen Huojuva lato-fiilis :D

Tässä taitaa runkopalkkina olla 50x50 sun normaalisti käyttämän 40x40:sen sijaan :? Mikä on muutoksen takana?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ai tiedätkö sen bändin. Huojuva lato.

50x50 putki on siksi tässä että mulla oli toi 45x45 kokoon tehty etupuomi valmiina.

Sit mä aattelin että tää kestäisi rynkytykset ja koeajot paremmin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kantrimies 8)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee Pommi

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nyt alkaa jo vähän minuakin kiinnostamaan tällainen... voisi sopia syksy-kevät käyttöön työmatkalle pääosin pyöräteillä ja ehkä vähän polulle jos siltä tuntuu, ja ennen kaikkea pidemmille porukkalenkeille.

Saisi maasturikin vähän lepoa ja siitä voisi virittää enemmän kisakireän vekottimen. Kuudeehen sitten samat kiekot kuin mulla maasturissa jo on eli eteen 27.5" x 3.0" ja taakse 26+ 2.8". Samoilla perusteilla kuin maasturiinkin paitsi toisin päin, eli edessä isompi ja leveämpi että pääsee esteiden yli ja pitoa riittää, takana tulee perässä pienempikin.

Edit: eikun perkule mullahan on 11-vaihteinen pakka 135mm leveässä takakiekossa, sen kun tuohon laittaa niin ainakin joutuu läskin keskiötä käyttämään ettei ketjut osu rattaaseen... no välttämättä se ei kääntyväkeskiöisessä haittaakaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin