Pyörä talveksi –tuli junioripyörä kesäksi

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Pyörä talveksi –tuli junioripyörä kesäksi

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kuva
Tähän vähän speksejä pyörästä


Kuvanlähtystesti enstalven rakkineesta..

Kuvankäsittelyharjoittelua
Kuvankäsittelyharjoittelua

Josko tollasella pysyisi paremmin liukkailla pystyssä kuin mun mbb-llä..

Lisäystä..Olisko hyvii talvirengassuosituksia tarjouksessa? Jotain semiläski suunnitelmia oli haarukoita tehdessä. Eteen mahtuu 622/60mm ja taakse 100 mm leveä. .

Nurkista löytyis valmiiks talven ajetut 622/47 Hakkapeliitta nastat. Tuleeko hullua hurskaammaks lähteä leventään tai lisäämään nastoitusta? Tavoite olis pystyä ajamaan peilijäisellä polanteisella Hiekkatiellä silloin helmi/maaliskuun pääkallokeleillä..

Mikäli meno tuntuu raskaalta, niin täytyy lyödä sähköä peliin kunhan sellaiset laitteet kävelee huokeasti vastaan. Töihin tarttis kuitenkin päästä järkevässä ajassa..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörä talveksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Luulen että jousitustakin tulet kaipaamaan...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Pyörä talveksi

Viesti Kirjoittaja Härski »

Vielä elän harhaluulossa, että matalapaineinen leveä rengas riittäisi tiellä ajettaessa pitämään riittävän kontaktin maahan..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörä talveksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ajomukavuutta tai sen puutetta lähinnä ajattelin. Meneehän sitä jäykälläkin jääpolanteita jos tyytyy mataliin talvipyöräily nopeuksiin, mutta jos tarkoitus ajaa kovempaa niin alkaa ottamaan välilevyihin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pyörä talveksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

https://www.bike-components.de/en/Schwa ... re-p46333/

Schwalbe Ice-spiker pro 57-622? Jos haluaa toisia renkaita koittaa. 402 nastaa. Mulla on tommoisia ollut 559 koossa ja aika erinomainen kumi jäätikölle. Pari muksahdusta ihan omasta kohelluksesta johtuen.

100 millisestä taitaa olla vaan pari vaihtoehtoa ellei itse nastota? 45NRTH Dillinger saa 26 x 4.0 kokosena. Mulla on tuon merkkinen levempi versio läskissä, hinta on huono puoli: taisi olla 119€ ilman nastoja, kotomaisessa verkkokaupassa tuplaten. Mutta mukavampi se on, toimii lumella paaljon paremmin vaan ei niin varma jäätiköllä.

Takana on 100 millinen tee-se-itse -nastarengas. Dremelillä tein nastareiät . Toimii sekin. Jos löytää hyvän aihion missä on paljon nappuloita ja korkeat nappulat niin ite kannattaa värkätä jos haluaa leveät.

Verkkokauppa myy kiinalaista https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... astarengas

Nastamäärän perusteella jättäsin ostamatta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pyörä talveksi

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Härski kirjoitti:

Vielä elän harhaluulossa, että matalapaineinen leveä rengas riittäisi tiellä ajettaessa pitämään riittävän kontaktin maahan..

Rengas antaa n. kolmanneksen leveydestään joustomatkaa eli kaipaat kyl vähintään 50 mm renkaat siedettävän jouston saavuttamiseen.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pyörä talveksi

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Ajoin viime talven suomityresin 27.5" x 3" nasta semi fätillä takana. suht halpa ja Hyvin pelitti pyörätiekäytössä. Tietty joustoa oli myös.

Edessä joustoa ja contin 26" maastonastarengas, piti hyvin.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Pyörä talveksi

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kiitoksia vinkeistä. Tulikin taas silmiä avaavia ehdotuksia, kuten toi suomityres- mitä oon pitäny ki8narenkaana, mut nehän taidetaankin tehdä Lieksassa! Ominaisuuksiltaan se karkein malli näytti silmämääräisesti vastaavan ice spikeria, niin jos se on kerta todettu toimivaksi renkaaksi (?), niin kai sitä voisi suomalaista taas suosia..

Kattoo ny malttaako sitä kukkaroa raottaa, kun niin kivasti lähes nolla budjetilla on tähänkin asti päässy. Yhden uuden vaijerin taisin takavaihtajaan panosta. Kallista kallista. Kaikki taas tullu kyhättyy jostain romupyöristä jarruista lähtien. Nallelle erityiskiitos täskohtaa. Kovasti on miljoonalaatikolla käyty koluamassa tän projektin tiimoilta.
.

Torilla oli uudehkon näköinen 250w 622mm eturengas akulla ja hydraulisella levarilla myynnissä niin huokeasti, et jopa mun hälytyskellot rupes kilisemään. Ei parilla sataa -voi - saada tossa kategoriassa muuta kuin harmeja!

Mutjoo. .
Illalla olikin ensityyppien aika ja kävin parikertaa pimeässä haparoimassa piharakennusta ympäri.
Aika erikoista oli ajaa tilleriohjattua korkea pyörää, kun parivuotta ajanu jalkaohjattua selällään maaten. Ei vielä osaa paljon sanoa muuta kuin et pitoa ainakin on aivan eritavalla kuin etuvedoissa. Hienosti kiipeää ylämäkeen märällä nurmikollakin mistä ei ole aikoihin tarvinnut kuin haaveilla.

Testiajolle..
Testiajolle..
20171105_193528-01-01.jpeg (143.22 KiB) Katsottu 7476 kertaa

Saas nähdä pitääkö etuhaarukan ofsettia lisätä. Runko kun tuli piirrettyä suht suorilla haarukkaputkilla, mut sellaista sopivaa ei sit sattunut nurkista tietenkään löytymään. Jatkoin sit jotain 24 tuumasta joka näytti riittävän leveältä ja tukevalta tähän käyttöön. Jotenkin vaan ens7metrit haisi sille et ohjaus kaipaisi keskittävyyttä, mut painava tilleri tietty ajaa omaa rooliaan siinä asiassa.

Ketjuohjuri vaihtajan häkistä
Ketjuohjuri vaihtajan häkistä
20171105_185726-01.png (730.07 KiB) Katsottu 7476 kertaa

Arvelin tässä kokeilla joskus ehdottamaani systeemiä käyttää vaihtajan rissoja paluuketjun ohjaukseen. Laitoin samointein koko häkin molempine pyörineen, niin tulipahan samalla vetopuolelle välikannatus estämään isoimpia heilumisia. Saas nähdä millai pelaa. ..

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Pyörä talveksi

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ohjauksen painopistettä muutettu kokeilumielessä tillerin nivelen kohdalle ja edelleen ohjaus väpättää.

Hakakiila siirtämässä painopistettä
Hakakiila siirtämässä painopistettä
20171106_120924-01-01-01.png (928.99 KiB) Katsottu 7419 kertaa

Siispä haarukka irti ja oikaisuhoitoon..

Vai enkö mä vaan osaa ajaa :D

Muoks..ohjausgeometriasihtailijoille tiedoksi että kuvan alareuna on hyvin liki samansuuntainen renkaiden maakosketus linjan kanssa . Takarengas kehveli kun ei sovi kuvaan :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörä talveksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Härski kirjoitti:

Ohjauksen painopistettä muutettu kokeilumielessä tillerin nivelen kohdalle ja edelleen ohjaus väpättää.

Tuleekohan väpätys ohjauksesta ensinnäkään? Mun Porkkanaan tuli ohjaukseen väpätys kun pistin takaboksin paikoilleen ja pari kiloa kuormaa sinne. Eli myös rungon joustot tuntuvat ohjauksessa, ainakin kun akseliväli on lyhyt. Geopyörä nääs paljo veltompi ku Porkkana, mutta ei siinä ohjaus väpätä vaikka lyö minkälaisen lastin takaboksiin.

Taitaa olla tuo vetopuolen rissa turhan heiveröinen ja hukkaa voimaakin kun on vain liukulaakeroitu :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pyörä talveksi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

On se ainakin riittävän korkea :mrgreen:

Härski kirjoitti:

Nurkista löytyis valmiiks talven ajetut 622/47 Hakkapeliitta nastat. Tuleeko hullua hurskaammaks lähteä leventään tai lisäämään nastoitusta?

Ainakin tulee ongelma ketjulinjan kanssa. Takarengas tulee ketjun tielle isoilla rattailla :(
Ja jo maksetut renkaat menevät hukkaan.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Pyörä talveksi

Viesti Kirjoittaja Härski »

jooseha kirjoitti:

inakin tulee ongelma ketjulinjan kanssa

Olin sihtailevinani että 60mm leveä kumi vielä mahtuu pyörimään. Ja jos ei mahdu, niin laitetaan mahtumaan. Kunhan nyt ensin saisi edes noi ajo-ominaisuudet siedettäviksi.

Kävin päivällä koeponnistamassa paikallisen pajan taivutusvehkeitä, kun en viittiny viilapenkissä ruveta murjomaan sitä etuhaarukkaa..

20171106_175454-01-01.png
20171106_175454-01-01.png (758.72 KiB) Katsottu 7290 kertaa

Taisi se juuri ja juuri jaksaa vääntää :mrgreen:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Pyörä talveksi

Viesti Kirjoittaja Härski »

Väänsin haarukan ofsettia noin nelisen senttiä pienemmäksi, jonnekin 35mm tuntumaan jonkaverran runkoon alunperin suunnittelinkin.

Kävin tillerin etupainon kanssa heittää pikkulenkin ja ajotuntuma oli aivan eriplaneetalta. Pienen pätkää menee jopa ilman käsiä. :D

Hetken meinasi jo ruveta kyrsimään kun Jviiret pelotteli vian olevan muualla!

Saas vielä nähdä ku kerkeän ajamaan ilman tillerin painotusta ja hyötykuomaa penkin takana..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörä talveksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nii, voishan munki pyörän väpätykset kuorman kans lähteä kun muuttaisi haarukkaa taivuttamalla jättöä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörä talveksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Väänsin haarukan ofsettia noin nelisen senttiä pienemmäksi, jonnekin 35mm tuntumaan jonkaverran runkoon alunperin suunnittelinkin.

Tässä vielä kuva geometriasta ennen haarukan oikaisua vihreä ja oikaisun jälkeen oranssi. Uusi kiekon paikka näkyy vaaleana renkaana.

Härskin Talvi.jpg
Härskin Talvi.jpg (159.92 KiB) Katsottu 7159 kertaa

Offsetti muuttui siis 70 mm -> 35 mm, jolloin jättö kasvoi saman verran 46 mm -> 75 mm, mikä onkin oikein hyvä jättö tuollaiselle noin 50mm renkaalle.
Keula nousi hieman ja akseliväli lyheni noin 30 mm.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin