Re: Pyörä talveksi
Mitenkä tää on hommansa hoitanu?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Mitenkä tää on hommansa hoitanu?
Tää laite ei mulla oikein ottanu tuulta purjeisiin. Oli pirun raskas ajaa varmaan siks kun kaikki osat renkaita myöden oli haalittu jostain mettälöydöistä.
Nyt alkaa jälkikasvu olla riittävän kokoinen nojailuun, niin madalsin pyörää pienentämällä rengaskokoa pykälällä, ja hieman pienensin runkoa. Saa nähdä miten nuoriso tykkää ajella.. Ainakin ensiajot oli riemun täyteisiä!
Vielä pitää vaihtaa lyhkäset kammet. Karmeen näköistä kun keskenkasvuiset veivaa täyspitkillä kammilla!
Ja muutenkin poljin hälppii lyhytjalkaisella renkaaseen
Lisäsin tämän projektin DIY-listaan ja korjasin otsikon kuvaavammaksi
Tuli puolihataisten madallettua lisää nii on nuorison helpompi kavuta rattaille.
Ehkä oli oma lehmä ojassa kun tulee tätä lainattua oman mbb-n olessa telakalla. Lienee hieman livakampi siis liikkumaan nyt. Aavistuksen häirittee lisääntynyt wheelflop.. Nii pitänee vielä tehdä runkoon mutka penkin etupuolelle. Tahtoo vaan kohta eestaas muutellessa loppua rungosta materiaali!
Pyöräilykausi nuorisolla taas avattu ja kuuluu haikailuja nopeammasta pyörästä. Pitänee ensihätään taas kerran madaltaa ja kallistaa asentoa makaavammaksi. Muutokset vaatinee jo taittopyörää ketjulle, niin aloitetaan tälläkertaa puuhastelu siitä..
Ei jaksanu taaskaan kävellä kauppaan vaan kaikki syntyy niistä mitä on nurkissa. Pommiahan sen olisi pitänyt olla.
Mutta, jos tuo nuorison pyöräilyinto kantaa yli mopokorttivaiheen, niin tehdään sitten kerranki jotain kunnolla.. Kai.
Pyörä tässä kuvassa siis vielä "vaiheessa".
Niin, muuten.. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan millä antaa tälle pyörälle "siivet". Renkaat on vaihdettu tavallisiin retkirenkaisiin jotka kuulemma rullaa kivasti ja kori käännetty pitkittäin. Siltikin tuntuu raskaalle.
Hammastus rattaan pohjalla. Koneistusjälki ruma kun hankala materiaali ja tylsät teräkselle tarkoitetut terät.
Ketju kyllä pian hioo jäysteet pois.
Hieno ja teknisen näköinen toteutus, mutta ei kai tuo hammastus ole taittopyörässä pakollinen?
Siis jos teet näitä vielä lisää, niin selviää vähemmällä työllä. Ulkonäkö toki kärsii.
Ei kai täs maailmassa juur mikään pakollista ole.
Mä nyt vaan oon tykänny vetopuolen rissoihin aina tehdä hammastuksen. Eikä ole ees homma eikä mikään, kunhan laitteet vaan on hollilla. Mun ajatus tossa hammastuksessa on pienentää ketjun ja pyörän pintapainetta ja siten parantaa rullan ikää ja ehken voimansiirron hyötysudettakin hitunen.
Paluupuolelle taas ilman hampaita, jos laiskottaa. Tälläkertaa laiskotti.
Uran pohjalla 2x2mm Harjanne.
Seuraavaksi annetaan kipinöiden sinkoilla hetken ja katsotaan savun hälvettyä että mitä sieltä ilmestyy..
Vähän pöljää tää pilkkominen on kun toi oli hyvä pyörä porukan harjoitella nojapyöräilyn ihmeellisyyttä. Ei vaan nyt irtoa intoa tehdä alusta asti uutta.
Selvä kevään merkki kun pikkulinnut ja rälläkkä laulaa . Nuorisoon panostaminen kannattaa aina .
Ja hienot taittopyörät, vanhan ketjupyörän käyttö sapluunana oli hyvä idea.
Tämmönen kötöstys tässä vaiheessa.
Tilaa jäi maantierenkaille, levyjarru tulee viel eteen kunhan saa satulankiinnikkeet paskarreltua.
Ei oo kyl helppo nakki tehdä takavetoista matalaa pyörää, varsinkaan v jarrulla ja ilman mitään suunnitelmia. Pirun tarkkaa on ketjulinjauksen kanssa et löytää sille toimivan reitin järkevällä määrällä taittopyöriä.
Enskerralla kyl teen kuvan tai ees jonkun sommitelman enteks ennen kun alan tekemään.
Miksi takaveto?
Hurja tilleri…..
Hmm.. Hyvä kysymys.. Hmm...
Oli tarkoitus tosiaan tehdä pyörästä vauhdikkaampi, kuitenkin säilyttäen vielä kaupunkiominaisuudet. Taisin fiilistellä ajatusta kattelemalla kuvia tunnin ajon ennätyspyörästä ja siinä näytti olevan suora takaveto. Sen perusteella taisin pitäytyä takavedossa, sillä tuskin ennätyspyörässä kamalan huono voi vedon hyötysuhde olla.
Olisihan se tietty tvistikin voinut olla, mutta mbb- olisi tällä erää ollut liian iso prokkis niin tekijälle kuin kuskillekkin.
Tuo sama tilleri on kiertänyt mun pyörissä jo pian 10 vuotta. Hamsteriasentoa siinä taisin sillon joskus tavoitella.
Nopealta näyttää, vikkelämmät kumit vaan alle ja kovaa ajoa!
Pellistä ja sorvatuista holkeista satulan adapteri.
Levyä vielä muotoillaan haarukkaan sopivaksi. Jarruosat dikesikountista [edit.. Bikediscount] ihan pikkurahalla. Yllättävän hyviä ollu nää halvimman pään hytrauliset vauhdin himmaimet.
Silleen se kehitys kehittyy.