Sivu 1/1

MBB jättö

Lähetetty: 10 Marras 2017, 00:13
Kirjoittaja Nojanalle

Kysymys jos rengas on 622 , sen ohjauskulma 65 . Niin mikä olisi ihanne jättö . Tai 60 astetta .
Tai jos 599 ja muuten sama 65 astetta .
Jos tekee pienirenkaisen MBB:n , esin 406 . Niin kannattaako siinä pyrkiä suureen jättöön .
Vai pieneen jättöön . Entä tuo ohjauskulma . Kannattasko tavoitella jotain 60....... tai jopa 55astetta .
Ihan näin keskustelun pohjaksi . Näitä pähkäilen .


Re: MBB jättö

Lähetetty: 10 Marras 2017, 07:19
Kirjoittaja jooseha

Ei kai ihannejättöä olekaan. On vain jokaisen oma mieltymys :? ja sekin vaihtelee käyttötarkoituksen mukaan.
Jos kovin kaltevaksi laitat keulan, rupeaa se kaatumaan itsestään linkkuun. Jaloilla joutuu sitä kannattelemaan tai laittamaan negatiivisen jätön.
Kompromissien summa koko ohjausgeometria on.

Mbb:ssä jättö merkkaa paljon vähemmän kuin käsiohjatussa. Polkemisvoimat ovat paljon suuremmat kuin ohjausvoimat.


Re: MBB jättö

Lähetetty: 10 Marras 2017, 08:19
Kirjoittaja samuel

Tästä Laskuri pythonin mitoilla höystettynä.


Re: MBB jättö

Lähetetty: 10 Marras 2017, 08:32
Kirjoittaja PW

Se oma mieltymyskin riippunee, siitä minkälaisella jätöllä ja kulmalla on tullu opetelleeksi. Matemaattisesti lasketut ihanne mitat ei sitten tunnukaan hyvältä ;)


Re: MBB jättö

Lähetetty: 10 Marras 2017, 08:38
Kirjoittaja Vilijami
Nojanalle kirjoitti:

Jos tekee pienirenkaisen MBB:n , esin 406 . Niin kannattaako siinä pyrkiä suureen jättöön .
Vai pieneen jättöön . Entä tuo ohjauskulma . Kannattasko tavoitella jotain 60....... tai jopa 55astetta .

406 Flevossa on alunperin 45° ohjausakselin kulma ja 75mm jättöä. Alle 15km/h nopeuksissa todella raskas pitää keulaa pystyssä ja yli 30km/h nopeudessa menee ylivakaaksi. Jopa niin junamainen, että nopeaksi tarkoitetut väistöliikkeet ovat vähän liian hitaita.
Muutin jätön noin 2000km harjoittelun jälkeen nollaksi. Tällöin pienen vauhdin hallinnasta tuli todella helppoa ja kevyttä. Kovemmassa nopeudessa ohjaukseen tuli herkkyyttä ja tarkkuutta menemättä kuitenkaan liian huteraksi kuten Luggarionissa.
Luggarionissa ohjausakselin kulma on 60° mikä tuntuu jotenkin luontevammalta kuin flevon 45°.
Näillä kokemuksilla kokeilisin itse 50-60° kulmaa ja nollajättöä.


Re: MBB jättö

Lähetetty: 10 Marras 2017, 08:53
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Se oma mieltymyskin riippunee, siitä minkälaisella jätöllä ja kulmalla on tullu opetelleeksi. Matemaattisesti lasketut ihanne mitat ei sitten tunnukaan hyvältä ;)

Juuri näin, kaikki väliltä +100mm - -300 ja ohjauskulmat 45-70 on todettu ajokelpoisiksi. Kokeilee erilaisia niin neljännen jälkeen tietää minkälaisen haluaa.

Jukka


Re: MBB jättö

Lähetetty: 10 Marras 2017, 08:54
Kirjoittaja Härski

Kaikki vaikuttaa kaikkeen! Renkaan paksuuskin täytyy muistaa ottaa huomioon. Sillä on - varsinkin suurilla emäputken kulmilla - vaikutusta wheel floppiin. Eli siihen kuinka paljon keula putoaa rengasta kääntäessä. Toisinsanoen kuinka paljon ja kuinka pienillä renkaan kääntökulmilla ohjaus "haukkaa".

Iso kulma yhdistettynä isoon jättöön ja paksuun renkaaseen voi toimia hienosti, mutta vaihdettaessa ohut kumi, rupeaa ohjaus haukkaamaan. Täällä oli muistaakseni puhetta nyrkkisäännöstä, että 1.5 -2 × renkaan paksuus olisi hyvä lähtökohta. Pyörän muiden ominaisuuksien mukaan sit hienosäätö.

Tehdääks tähän vai ihan oikeaan ohjausgemetriasäikeeseen lista noista ominaisuuksista mitkä lisää tai vähentää jätön tarvetta?..


Re: MBB jättö

Lähetetty: 10 Marras 2017, 08:57
Kirjoittaja Härski
jviirret kirjoitti:

ohjauskulmat 45-70 on todett...

HEP!
Mä just tein fillarin 72 kulmalla! :lol:


Re: MBB jättö

Lähetetty: 10 Marras 2017, 09:11
Kirjoittaja Härski
Härski kirjoitti:

Tehdääks tähän vai ihan oikeaan ohjausgemetriasäikeeseen lista noista ominaisuuksista mitkä lisää tai vähentää jätön tarvetta?..

Eli ominaisuudet jotka vaatii -tai sallii- lisää jättöä; (saa korjata)

-paksu kumi
-pysty emäkulma
-hidas ajonopeus
-lyhyt akseliväli (pienet ohjausliikkeet )
-korkea painopiste (pienet ohjausliikkeet )
-tasainen /suora ajoympäristö (pienet ohjausliikkeet )

..ei tosta kyl ihan looginen tullu! :oops:

Hidas ajonopeus toisaalta vaatii suuret ohjausliikkeet missä floppia esiintyy. Ja toisaalta kovassa vauhdissa jättö tekee pyörästä junan..

Lisätääs. ..
-jalkaohjaus (tai muuten suuret ohjausvoimat) habahaba

Kääntyvän massan määrällä ja sen painopisteen paikalla on varmasti myös vaikutusta..
Eli eiks ohjaus akselin etupuolella sijaitseva massa tee Kikottimesta autostabiilia, voisi järkeillä että takapainoinen ohjaus vaatii lisää jättöä.

-takapainoinen ohjaus


Re: MBB jättö

Lähetetty: 10 Marras 2017, 10:41
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Tehdääks tähän vai ihan oikeaan ohjausgemetriasäikeeseen lista noista ominaisuuksista mitkä lisää tai vähentää jätön tarvetta?..

Eli ominaisuudet jotka vaatii -tai sallii- lisää jättöä; (saa korjata)

Tämä on hyvä ehdotus. Kirjoittelin vähän täydennystä vaikutusten tarkemmasta luonteesta. Lisätkää listaan, jos tulee täydennettävää mieleen.

-paksu kumi
sietää suuremman jätön

-pysty emäkulma
sietää ja osin myös vaatii hieman suuremman jätön

-hidas ajonopeus
suosii pienempää jättöä

-lyhyt akseliväli (pienet ohjausliikkeet )
edellyttää isompaa jättöä

-korkea painopiste (pienet ohjausliikkeet )
antaa vapaammat kädet jätön suhteen

-tasainen /suora ajoympäristö (pienet ohjausliikkeet )
sietää pientä jättöä ja pystyä ohjauskulmaa peremmin kuin epätasainen pinta.