LWB haarukka takaperin?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Härski kirjoitti:

..mutta mutta. . Eikös sisäänpäin kääntyvä Takarengas vaan kasvata -kääntösädettä- ja näin huononna kääntyvyyttä. Ainakin ihan vaan sihtailemalla noita Jorin kuvia väittäisin negatiivisen jätön Fillarin omaavan pienimmän kääntösäteen suhteessa eturenkaan kääntökulmaan.

Jorin kuvassa on jokaisen pyörän ohjausta käännetty eri verran runkoon nähden. Samalla ohjauskulmalla ne ovat yhtä ketteriä.
Tai teoriassa akselivälin muutos ja erilaiset kallistuskulmat tekevät kai pienen eron :?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

On tää suunnitteluvaihe helppoa, riittää kun avaa aiheen niin tänne ilmestyy niin teoria kuin piirustukset ilman että tarvitsee itse tehdä mitään.:D Ehkä tän joku vielä tekeekin niin ei tarttis ite sitäkään...
No, tuossa kuvassa on liian pysty nojakulma mun nykyiseen makuun. Pitäis päästä 40 asteen kulmaan ja keskiö samalle korolle penkin kanssa. Eli lyhenis jonkun verran, tuossa on melkein se mitä ajattelin:
http://www.bentrideronline.com/messageb ... uko&page=2
Kuva
Tuossahan on jäänyt ketjun reitti piirtämättä.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

sport.png
sport.png (18.56 KiB) Katsottu 10846 kertaa

Mua jotenkin kiinnostaisi tästä semmoinen sporttinen Nokiapyörä. Isot kiekot. Olis aika simppeli tehdä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nokialla ei taida isoista renkaista olla mitään hyötyä pieniin verratuna. Pienillä saa matalemman josta ainakin mun käydessä on hyötynyt.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Nokialla ei taida isoista renkaista olla mitään hyötyä pieniin verratuna. Pienillä saa matalemman josta ainakin mun käydessä on hyötynyt.

Jukka

Niin.Siellä on taitanut aina olla semmoinen keli että pienten kiekkojen huonompi vierintä kumoutuu tuuliolosuhteissa.

sport_haarukka_vaarinpain_406.gif
sport_haarukka_vaarinpain_406.gif (11.62 KiB) Katsottu 10816 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No mullahan on valmis kisapeli :D
Kuva

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:

No mullahan on valmis kisapeli :D
Kuva

Penkki loivempaan kulmaan ja muunto kahteen kiekkoon.

Tossahan onkin jo aika lähellä. Suora veto vaan eteen.

Kuva

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tässä kuva keksinnöstä. Jättö on 60 mm. Jos laittaa pitemmän haarukan, ohjauskulma muuttuu muutaman asteen takaviistoksi ja jättö suurenee. Selkänojan putket (välissä verkko) hitsattu kiinteästi runkoon ja keskiön paikka on säädettävä. Putkikoot ovat: alapuolinen päärunkoputki 40x40x1,5, penkin alla olevat pienemmät putket 25x25x1,5. Pyöreät selkänojan putket Ø22x1,5 ja muut Ø25x1,5. Takahaarukka otetaan varaosapyörästä. Läskipyöräoptio vaikuttaa niin hankalalta ettei viitsi sitä tähän tehdä.

Liitteet
lwbbwd.jpg

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja PW »

Kestääkö tuo penkin takatuki nojaamista? Onko niitä yksin vai kaksin kpl?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

PW kirjoitti:

Kestääkö tuo penkin takatuki nojaamista? Onko niitä yksin vai kaksin kpl?

Yksi 25 mm neliöputki. Luulisin että kestää kun myös selkänojan putket on hitsattu kiinteästi.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mulla on Twisterissä yksi 30x30 putki, eikä se ainakaan notku polkiessa. Ainakaan mun tehoilla.
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:


Eikö tuossa videossa yksinkertasteta aikalailla ohjauskulman toimintaa? En teoriasta mitään ymmärrä, saati osaa kirjottaa - enkä tuota enkkuakaan hyvin ymmärrä mutt jotenkin tuntuu, ett olis ihan hyvä jos se pyörä tekis jotain muutakin mutkassa ku kääntyy (vertikaalisesti) :?
Ja kuinka sitten jättö, onko sillä mitään väliä jos ohjausakseli on pystyssä ja haarukka takaperin, eli offsetti negatiivinen - jättökin negatiivinen no onhan niitä reilumminkin miinuksen puolellla olevia jättöjä tietty pyyttoneissa :roll:
Mutta mitä siis tavotellaan tai saavutetaan takaperin asennetulla haarukalla?

Pysty ohjauskulma ja haarukka takaperin tekee positiivisen jätön.
Normaalitilanteessa offsetin lisäämisellä pienennetään jättöä, jota tulee lisää sitä enemmän, mitä enemmän ohjauskulmaa vinonnetaan. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tavarapyörässä 100 millin jättö tuntui passelilta. Kallistamalla ohjausakselia taaksepäin 10° ei tarvitsisi haarukkaa muokata. Minusta olisi paremman näköinenkin noin.

Liitteet
lwb2017-Model-000.jpg

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin