LWB haarukka takaperin?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja Jarcco » 17 Joulu 2017, 13:38

Polkaistaan taas yhden ikuisuusprojektin suunnittelu käyntiin. Tekeminen alkaa jos löytyy riittävän hyvät perustelut:) Mielessä on ollut pitemmän aikaan pitkärunkoisen evoluutiomallin tekeminen. Niitä on tullutkin tehtyä useita, mutta eri syistä ne ovat jääneet vähemmälle käytölle hyvistä puolistaan huolimatta. Minua ei haittaa niinkään suuri pituus taikka paino. Mutta ajoasentoa on ollut vaikea saada hyväksi, koska riittävällä penkin kaltevuudella ohjaustanko tuppaa jäämään kauas. Tähän on ratkaisu joko etäohjaus tai kaltevampi ohjauskulma. Jos kokeilisi etäohjausta vaihteeksi. Samalla voisi testata pystyä ohjauskulmaa, jota ovat kehuneet monet, mm. Mike Burrows: https://www.youtube.com/watch?v=6NjWB66QAhQ
Kuva
Bentriderissa asiasta on debattia käyty myös:
http://www.bentrideronline.com/messageboard/showthread.php?t=135268
Muita suuntaviivoja: Läskirengas- optio: rengaskoko edessä 24"/507 jolloin 20" läskikumi on liki saman halkasijainen ja taakse 28"/622 tai 26" läski.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6103
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja Pastori » 17 Joulu 2017, 16:29

Jos rungon ei tarvi olla suora - niin eiks eteenkin vois laittaa ison läskirenkaan?

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja Jarcco » 17 Joulu 2017, 18:02

Pastori kirjoitti:Jos rungon ei tarvi olla suora - niin eiks eteenkin vois laittaa ison läskirenkaan?

Tietysti, mutta tulisi 20 senttiä lisää akseliväliä ja 30 pituutta.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3864
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 17 Joulu 2017, 18:05

Onhan niitä läskejä 20"" . :mrgreen:

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja Jarcco » 17 Joulu 2017, 18:19

Ei nyt juututa tohon rengaskokoon. Kun ei noita läskirenkaita ole niin pitää tehdä niistä mitä löytyy.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6103
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja Pastori » 17 Joulu 2017, 18:57

Jarcco kirjoitti:
Pastori kirjoitti:Jos rungon ei tarvi olla suora - niin eiks eteenkin vois laittaa ison läskirenkaan?

Tietysti, mutta tulisi 20 senttiä lisää akseliväliä ja 30 pituutta.


Lyhentää vähän runkoo. Pysyy kuiteskin LWB sarjassa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6103
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja Pastori » 17 Joulu 2017, 18:59

Tekisit samlla AWD:n. Tommoisessa rungossa olis siihen ainesta! Kaikkien kelien matkapyörä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11539
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Joulu 2017, 19:06

Pysty ohjauskulma pidentää runkoputkea, sen pitää olla jäykempi ja näinollen raskaampi muutenkin kuin pituuden kautta.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja Jarcco » 17 Joulu 2017, 20:20

jviirret kirjoitti:Pysty ohjauskulma pidentää runkoputkea, sen pitää olla jäykempi ja näinollen raskaampi muutenkin kuin pituuden kautta.

Jukka
Joo. Onneksi lisäpaino tulee keulaan. Kompensaationa jätän jousituksen pois.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja Jarcco » 17 Joulu 2017, 20:26

Pastori kirjoitti:Tekisit samlla AWD:n. Tommoisessa rungossa olis siihen ainesta! Kaikkien kelien matkapyörä.
Twistiketju rajoittaa kääntökulmaa. Vai meinaatko mbb keulaa?
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6103
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja Pastori » 17 Joulu 2017, 22:10

Jarcco kirjoitti:
Pastori kirjoitti:Tekisit samlla AWD:n. Tommoisessa rungossa olis siihen ainesta! Kaikkien kelien matkapyörä.
Twistiketju rajoittaa kääntökulmaa. Vai meinaatko mbb keulaa?


No ei hirveesti rajoita. Ihan suora kulma haarukassa. Napavaihde ja ketju menee aika sulavasti

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11539
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja jviirret » 18 Joulu 2017, 06:43

Tulee vaan lisää liikkuvia osia ja ei tuosta ainakaan vetopito lopu vaikka on vain takavetoinen.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3591
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja jooseha » 18 Joulu 2017, 08:32

Kyllä se etuveto rajoittaisi tässä kääntökulmaa. Väärinpäin olevan haarukan takia ketjulinjan täytyisi olla kaukana emäputkesta ja lwb:nä tarvittavat kääntökulmat ovat suuria.
Nähdäkseni tähän ei kannata sotkea kaksipyörävetoa kuin korkeintaan kuriositeetiksi. Kuten Jukka totesi riittää takavetoisena vetopito aivan varmasti. Toisekseen etu- ja takarengas ovat erikokoisia, joten ketjuvälitteisenä on käytännössä mahdotan saada niitä molempia vetämään samaa nopeutta. Ilman tasauspyörästöä tämä johtaa siihen että vain toinen rengas vetää normaalisti. Jos se on takarengas, ei eturengas vedä koskaan. Jos taas eturengas vetää normaalisti, käy liukkaalla niin että eturengas luistaa kokoajan ja silloin sillä on kovin huono ohjailukyky.

Tuo pystyohjauskulma lwb:ssä on oikeastaan aika mielenkiintoinen kokeilu. Pitkä akseliväli rauhoittaa pystyn ohjausakselin äkkinäisyyttä. Melkein tekisi mieli itsekin kokeilla :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9358
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja jori » 18 Joulu 2017, 09:23

jooseha kirjoitti:Toisekseen etu- ja takarengas ovat erikokoisia, joten ketjuvälitteisenä on käytännössä mahdotan saada niitä molempia vetämään samaa nopeutta. Ilman tasauspyörästöä tämä johtaa siihen että vain toinen rengas vetää normaalisti. Jos se on takarengas, ei eturengas vedä koskaan. Jos taas eturengas vetää normaalisti, käy liukkaalla niin että eturengas luistaa kokoajan ja silloin sillä on kovin huono ohjailukyky.

Ei tuo nyt aivan noin tarkkaa ole. Kumirenkaan pito ei ole mikään absoluuttiasia, kuten hammaspyörät. Renkaan tiehen kohdistama voima tuottaa väliin aina luistoa ja vetopito on parhaimmillaan noin 15 % luistolla. Leveillä vyörenkailla tuo prosentti on matalampi, mutta vetävä ja jarruttava renkas aina luistaa hieman. Tuo luisto kompensoi pyörimisnopeuseroja, eikä pieni yksittäisten prosenttien nopeusero tuota haittaa.
Slip ratio friction.JPG
Slip ratio friction.JPG (65.71 KiB) Katsottu 804 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13950
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: LWB haarukka takaperin?

ViestiKirjoittaja PW » 18 Joulu 2017, 11:03

https://www.youtube.com/watch?v=6NjWB66QAhQ
Eikö tuossa videossa yksinkertasteta aikalailla ohjauskulman toimintaa? En teoriasta mitään ymmärrä, saati osaa kirjottaa - enkä tuota enkkuakaan hyvin ymmärrä mutt jotenkin tuntuu, ett olis ihan hyvä jos se pyörä tekis jotain muutakin mutkassa ku kääntyy (vertikaalisesti) :?
Ja kuinka sitten jättö, onko sillä mitään väliä jos ohjausakseli on pystyssä ja haarukka takaperin, eli offsetti negatiivinen - jättökin negatiivinen no onhan niitä reilumminkin miinuksen puolellla olevia jättöjä tietty pyyttoneissa :roll:
Mutta mitä siis tavotellaan tai saavutetaan takaperin asennetulla haarukalla?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa