Sivu 1/4

LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 12:38
Kirjoittaja Jarcco

Polkaistaan taas yhden ikuisuusprojektin suunnittelu käyntiin. Tekeminen alkaa jos löytyy riittävän hyvät perustelut:) Mielessä on ollut pitemmän aikaan pitkärunkoisen evoluutiomallin tekeminen. Niitä on tullutkin tehtyä useita, mutta eri syistä ne ovat jääneet vähemmälle käytölle hyvistä puolistaan huolimatta. Minua ei haittaa niinkään suuri pituus taikka paino. Mutta ajoasentoa on ollut vaikea saada hyväksi, koska riittävällä penkin kaltevuudella ohjaustanko tuppaa jäämään kauas. Tähän on ratkaisu joko etäohjaus tai kaltevampi ohjauskulma. Jos kokeilisi etäohjausta vaihteeksi. Samalla voisi testata pystyä ohjauskulmaa, jota ovat kehuneet monet, mm. Mike Burrows: https://www.youtube.com/watch?v=6NjWB66QAhQ
Kuva
Bentriderissa asiasta on debattia käyty myös:
http://www.bentrideronline.com/messageb ... p?t=135268
Muita suuntaviivoja: Läskirengas- optio: rengaskoko edessä 24"/507 jolloin 20" läskikumi on liki saman halkasijainen ja taakse 28"/622 tai 26" läski.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 15:29
Kirjoittaja Pastori

Jos rungon ei tarvi olla suora - niin eiks eteenkin vois laittaa ison läskirenkaan?


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 17:02
Kirjoittaja Jarcco
Pastori kirjoitti:

Jos rungon ei tarvi olla suora - niin eiks eteenkin vois laittaa ison läskirenkaan?

Tietysti, mutta tulisi 20 senttiä lisää akseliväliä ja 30 pituutta.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 17:05
Kirjoittaja Nojanalle

Onhan niitä läskejä 20"" . :mrgreen:


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 17:19
Kirjoittaja Jarcco

Ei nyt juututa tohon rengaskokoon. Kun ei noita läskirenkaita ole niin pitää tehdä niistä mitä löytyy.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 17:57
Kirjoittaja Pastori
Jarcco kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Jos rungon ei tarvi olla suora - niin eiks eteenkin vois laittaa ison läskirenkaan?

Tietysti, mutta tulisi 20 senttiä lisää akseliväliä ja 30 pituutta.

Lyhentää vähän runkoo. Pysyy kuiteskin LWB sarjassa.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 17:59
Kirjoittaja Pastori

Tekisit samlla AWD:n. Tommoisessa rungossa olis siihen ainesta! Kaikkien kelien matkapyörä.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 18:06
Kirjoittaja jviirret

Pysty ohjauskulma pidentää runkoputkea, sen pitää olla jäykempi ja näinollen raskaampi muutenkin kuin pituuden kautta.

Jukka


Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 19:20
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:

Pysty ohjauskulma pidentää runkoputkea, sen pitää olla jäykempi ja näinollen raskaampi muutenkin kuin pituuden kautta.

Jukka

Joo. Onneksi lisäpaino tulee keulaan. Kompensaationa jätän jousituksen pois.


Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 19:26
Kirjoittaja Jarcco
Pastori kirjoitti:

Tekisit samlla AWD:n. Tommoisessa rungossa olis siihen ainesta! Kaikkien kelien matkapyörä.

Twistiketju rajoittaa kääntökulmaa. Vai meinaatko mbb keulaa? Kuva


Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 21:10
Kirjoittaja Pastori
Jarcco kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Tekisit samlla AWD:n. Tommoisessa rungossa olis siihen ainesta! Kaikkien kelien matkapyörä.

Twistiketju rajoittaa kääntökulmaa. Vai meinaatko mbb keulaa? Kuva

No ei hirveesti rajoita. Ihan suora kulma haarukassa. Napavaihde ja ketju menee aika sulavasti


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 05:43
Kirjoittaja jviirret

Tulee vaan lisää liikkuvia osia ja ei tuosta ainakaan vetopito lopu vaikka on vain takavetoinen.

Jukka


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 07:32
Kirjoittaja jooseha

Kyllä se etuveto rajoittaisi tässä kääntökulmaa. Väärinpäin olevan haarukan takia ketjulinjan täytyisi olla kaukana emäputkesta ja lwb:nä tarvittavat kääntökulmat ovat suuria.
Nähdäkseni tähän ei kannata sotkea kaksipyörävetoa kuin korkeintaan kuriositeetiksi. Kuten Jukka totesi riittää takavetoisena vetopito aivan varmasti. Toisekseen etu- ja takarengas ovat erikokoisia, joten ketjuvälitteisenä on käytännössä mahdotan saada niitä molempia vetämään samaa nopeutta. Ilman tasauspyörästöä tämä johtaa siihen että vain toinen rengas vetää normaalisti. Jos se on takarengas, ei eturengas vedä koskaan. Jos taas eturengas vetää normaalisti, käy liukkaalla niin että eturengas luistaa kokoajan ja silloin sillä on kovin huono ohjailukyky.

Tuo pystyohjauskulma lwb:ssä on oikeastaan aika mielenkiintoinen kokeilu. Pitkä akseliväli rauhoittaa pystyn ohjausakselin äkkinäisyyttä. Melkein tekisi mieli itsekin kokeilla :mrgreen:


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 08:23
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:

Toisekseen etu- ja takarengas ovat erikokoisia, joten ketjuvälitteisenä on käytännössä mahdotan saada niitä molempia vetämään samaa nopeutta. Ilman tasauspyörästöä tämä johtaa siihen että vain toinen rengas vetää normaalisti. Jos se on takarengas, ei eturengas vedä koskaan. Jos taas eturengas vetää normaalisti, käy liukkaalla niin että eturengas luistaa kokoajan ja silloin sillä on kovin huono ohjailukyky.

Ei tuo nyt aivan noin tarkkaa ole. Kumirenkaan pito ei ole mikään absoluuttiasia, kuten hammaspyörät. Renkaan tiehen kohdistama voima tuottaa väliin aina luistoa ja vetopito on parhaimmillaan noin 15 % luistolla. Leveillä vyörenkailla tuo prosentti on matalampi, mutta vetävä ja jarruttava renkas aina luistaa hieman. Tuo luisto kompensoi pyörimisnopeuseroja, eikä pieni yksittäisten prosenttien nopeusero tuota haittaa.

Slip ratio friction.JPG
Slip ratio friction.JPG (65.71 KiB) Katsottu 5239 kertaa

Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 10:03
Kirjoittaja PW


Eikö tuossa videossa yksinkertasteta aikalailla ohjauskulman toimintaa? En teoriasta mitään ymmärrä, saati osaa kirjottaa - enkä tuota enkkuakaan hyvin ymmärrä mutt jotenkin tuntuu, ett olis ihan hyvä jos se pyörä tekis jotain muutakin mutkassa ku kääntyy (vertikaalisesti) :?
Ja kuinka sitten jättö, onko sillä mitään väliä jos ohjausakseli on pystyssä ja haarukka takaperin, eli offsetti negatiivinen - jättökin negatiivinen no onhan niitä reilumminkin miinuksen puolellla olevia jättöjä tietty pyyttoneissa :roll:
Mutta mitä siis tavotellaan tai saavutetaan takaperin asennetulla haarukalla?