LWB haarukka takaperin?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jättö ei ole tässä negatiivinen, vaan positiivinen ja suunnilleen yhtä suurikin kuin normaalipyörissä.
Negatiivinen jättö syntyy jos ohjausakselin linja leikkaa maatason eturenkaan kosketuskohdan takapuolella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Jättö ei ole tässä negatiivinen, vaan positiivinen ja suunnilleen yhtä suurikin kuin normaalipyörissä.
Negatiivinen jättö syntyy jos ohjausakselin linja leikkaa maatason eturenkaan kosketuskohdan takapuolella.

Jukka

:oops: Taas kääntyi asia päässä ylösalaisin, eli plussasta miinukseksi :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:


Eikö tuossa videossa yksinkertasteta aikalailla ohjauskulman toimintaa? En teoriasta mitään ymmärrä, saati osaa kirjottaa - enkä tuota enkkuakaan hyvin ymmärrä mutt jotenkin tuntuu, ett olis ihan hyvä jos se pyörä tekis jotain muutakin mutkassa ku kääntyy (vertikaalisesti) :?
Ja kuinka sitten jättö, onko sillä mitään väliä jos ohjausakseli on pystyssä ja haarukka takaperin, eli offsetti negatiivinen - jättökin negatiivinen no onhan niitä reilumminkin miinuksen puolellla olevia jättöjä tietty pyyttoneissa :roll:
Mutta mitä siis tavotellaan tai saavutetaan takaperin asennetulla haarukalla?

Tuossa lienee ideana, että tehdään takaperin asennetulla haarukalla erittäin iso positiivinen jättö, jotta ohjausliike kääntää heti myös takapyörää. Renkaat kääntyvät siis maakosketuspisteidensä ympäri (vihreä). Ohjausakselin nivel on etupyörän etupuolella (positiivinen jättö), mikä kääntää rungon vinoon tapapyörän maakosketupsisteen (vihreä) ympäri.

Takapyörän kääntö jätön avulla.jpg
Takapyörän kääntö jätön avulla.jpg (11.85 KiB) Katsottu 4516 kertaa

Kovin iso jättö vinolla ohjauskulmalla tuottaa myös wheel floppia, eli etupyörä lopsahtaa vinoon itsestään, jos vain vähänkin saa alkua. Täysin pystyllä haarukalla tämä wheel floppi jää pois, joten jättö voi olla niin iso, että pitkälläkin rungolla saadaan takapyörän kulma reagoimaan heti ohjausliikkeeseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:


Eikö tuossa videossa yksinkertasteta aikalailla ohjauskulman toimintaa? En teoriasta mitään ymmärrä, saati osaa kirjottaa - enkä tuota enkkuakaan hyvin ymmärrä mutt jotenkin tuntuu, ett olis ihan hyvä jos se pyörä tekis jotain muutakin mutkassa ku kääntyy (vertikaalisesti) :?
Ja kuinka sitten jättö, onko sillä mitään väliä jos ohjausakseli on pystyssä ja haarukka takaperin, eli offsetti negatiivinen - jättökin negatiivinen no onhan niitä reilumminkin miinuksen puolellla olevia jättöjä tietty pyyttoneissa :roll:
Mutta mitä siis tavotellaan tai saavutetaan takaperin asennetulla haarukalla?

Tuossa lienee ideana, että tehdään takaperin asennetulla haarukalla erittäin iso positiivinen jättö, jotta ohjausliike kääntää heti myös takapyörää. Renkaat kääntyvät siis maakosketuspisteidensä ympäri (vihreä). Ohjausakselin nivel on etupyörän etupuolella (positiivinen jättö), mikä kääntää rungon vinoon tapapyörän maakosketupsisteen (vihreä) ympäri.

Takapyörän kääntö jätön avulla.jpg

Kovin iso jättö vinolla ohjauskulmalla tuottaa myös wheel floppia, eli etupyörä lopsahtaa vinoon itsestään, jos vain vähänkin saa alkua. Täysin pystyllä haarukalla tämä wheel floppi jää pois, joten jättö voi olla niin iso, että pitkälläkin rungolla saadaan takapyörän kulma reagoimaan heti ohjausliikkeeseen.

Hyvä kuva! Helposti jää huomiotta takapyörän osuus kääntymisessä. Loivalla kulmalla takapyörä kääntyy aluksi toiseen suuntaan.
Mutta ei kai jättö silti voi juuri isompi olla? Burrowsin lwb:ssä näyttää minusta melko normaalilta.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Katoppas sattumaa.

Törmäsin vahingossa tämmöiseen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Hyvä kuva! Helposti jää huomiotta takapyörän osuus kääntymisessä. Loivalla kulmalla takapyörä kääntyy aluksi toiseen suuntaan.
Mutta ei kai jättö silti voi juuri isompi olla? Burrowsin lwb:ssä näyttää minusta melko normaalilta.

Kun ohjauskulma on pysty, ei ohjaaminen aiheuta pystyliikettä, joten jättö voi olla vaikka kuinka iso. Isosta jätöstä on pitkässä pyörässä hyötyä.

Homma menee niin, että positiivisella jätöllä varustettu etupyöräohjattu ajoneuvo kääntää kaikkia pyöriä ohjaussuuntaan. Etupyöriä enemmän takapyöriä vähemmän. Mitä suurempi jättö, sitä suurempi on takapyörien osuus ohjauksessa. Nollajätöllä takapyörät alkavat kääntyä vasta kun etupyörä on muuttanut rungon linjaa. Positiivisella jätöllä linja muuttuu heti, eikä vasta kun pyörä liikkuu eteenpäin siirtäen keulaa. Tästä syystä isojättöisellä pyörällä on helpompi ja mahdollista tasapainotella paikallaan.
Negatiivisen jätön ajoneuvossa ohjauksen kääntäminen siirtää ajoneuvon painopistettä kääntymiseen nähden vastakkaiseen suuntaan ja siis ohjaa takapyörää vastakkaiseen suuntaan. Painopisteen saatte kuvitella tuohon runkoputken keskilinjalle, etu- ja takapyörän väliin, haluamallenne kohdalle.

Takapyörän kääntö jätön avulla.png
Takapyörän kääntö jätön avulla.png (17.9 KiB) Katsottu 4473 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:
Takapyörän kääntö jätön avulla.png

Jotenkin väsyneet aivot keksivät että taaksepäin kalteva nivel myös kääntäisi pyöriä kuten negatiivinen jättö eli vastakkaisiin suuntiin.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:
jori kirjoitti:

Takapyörän kääntö jätön avulla.png

Jotenkin väsyneet aivot keksivät että taaksepäin kalteva nivel myös kääntäisi pyöriä kuten negatiivinen jättö eli vastakkaisiin suuntiin.

Ohjauskulma tavallisesti on taakse päin kallellaan.
Jos tarkoitit, eteen kallistuvaa ohjauskulmaa, niin juuri noin siinä käy, tulee negatiivinen jättö erittäin vähällä kallistuksella, ellei sitten ole haarukssa aivan erinomaisen paljon offsettia.

Tällä laskimella voi leikkiä noita kulmia, jättöjä ja offsetteja pähkäillessään. Negatiivisen kulman saa antamalla kulmalle yli 90 asteen arvoja.
http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Tuolta oikealta löytyy myös linkit wheel flopin, trailin ym. selityksiin.

2017-12-18-184854_1680x1050_scrot.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tässä kuvassa myös pari nojakkia jossa keula on väärinpäin ja ohjauskulma yli 90astetta

Kuva

Oikealla Minq jos joku haluaa googlettaa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuossa minqissä kun kääntää ohjausta, niin etupyörä kallistuu väärään suuntaan :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Tuossa minqissä kun kääntää ohjausta, niin etupyörä kallistuu väärään suuntaan :roll:

Samalla tavalla kuin näissä muissakin joissa haarukka "väärinpäin" ja ohjauskulma yli 90astetta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Härski »

..mutta mutta. . Eikös sisäänpäin kääntyvä Takarengas vaan kasvata -kääntösädettä- ja näin huononna kääntyvyyttä. Ainakin ihan vaan sihtailemalla noita Jorin kuvia väittäisin negatiivisen jätön Fillarin omaavan pienimmän kääntösäteen suhteessa eturenkaan kääntökulmaan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oikein päätelty, mutta siitä ei ole haittaa, koska kaksirenkaisella polkupyörällä pärjää varsin maltillisilla kääntökulmilla.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja samuel »

Tuollainen positiivisen jätön pyörä vois olla kova luu "hitain nojakki" kisassa, eturengasta vemputtamalla pääsis eteenpäin ja pitäis tasapainon. :D

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

LWB haarukka takaperin?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

samuel kirjoitti:

Tuollainen positiivisen jätön pyörä vois olla kova luu "hitain nojakki" kisassa, eturengasta vemputtamalla pääsis eteenpäin ja pitäis tasapainon. Kuva

Muutamaa Pythonia lukuunottamatta kaikki pyörät Nokian hitaan ajon kisassa on ollu positiivisella jätöllä olevia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin