Sivu 2/4

Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 10:48
Kirjoittaja jviirret

Jättö ei ole tässä negatiivinen, vaan positiivinen ja suunnilleen yhtä suurikin kuin normaalipyörissä.
Negatiivinen jättö syntyy jos ohjausakselin linja leikkaa maatason eturenkaan kosketuskohdan takapuolella.

Jukka


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 11:02
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

Jättö ei ole tässä negatiivinen, vaan positiivinen ja suunnilleen yhtä suurikin kuin normaalipyörissä.
Negatiivinen jättö syntyy jos ohjausakselin linja leikkaa maatason eturenkaan kosketuskohdan takapuolella.

Jukka

:oops: Taas kääntyi asia päässä ylösalaisin, eli plussasta miinukseksi :oops:


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 13:05
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:


Eikö tuossa videossa yksinkertasteta aikalailla ohjauskulman toimintaa? En teoriasta mitään ymmärrä, saati osaa kirjottaa - enkä tuota enkkuakaan hyvin ymmärrä mutt jotenkin tuntuu, ett olis ihan hyvä jos se pyörä tekis jotain muutakin mutkassa ku kääntyy (vertikaalisesti) :?
Ja kuinka sitten jättö, onko sillä mitään väliä jos ohjausakseli on pystyssä ja haarukka takaperin, eli offsetti negatiivinen - jättökin negatiivinen no onhan niitä reilumminkin miinuksen puolellla olevia jättöjä tietty pyyttoneissa :roll:
Mutta mitä siis tavotellaan tai saavutetaan takaperin asennetulla haarukalla?

Tuossa lienee ideana, että tehdään takaperin asennetulla haarukalla erittäin iso positiivinen jättö, jotta ohjausliike kääntää heti myös takapyörää. Renkaat kääntyvät siis maakosketuspisteidensä ympäri (vihreä). Ohjausakselin nivel on etupyörän etupuolella (positiivinen jättö), mikä kääntää rungon vinoon tapapyörän maakosketupsisteen (vihreä) ympäri.

Takapyörän kääntö jätön avulla.jpg
Takapyörän kääntö jätön avulla.jpg (11.85 KiB) Katsottu 4543 kertaa

Kovin iso jättö vinolla ohjauskulmalla tuottaa myös wheel floppia, eli etupyörä lopsahtaa vinoon itsestään, jos vain vähänkin saa alkua. Täysin pystyllä haarukalla tämä wheel floppi jää pois, joten jättö voi olla niin iso, että pitkälläkin rungolla saadaan takapyörän kulma reagoimaan heti ohjausliikkeeseen.


Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 14:08
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:


Eikö tuossa videossa yksinkertasteta aikalailla ohjauskulman toimintaa? En teoriasta mitään ymmärrä, saati osaa kirjottaa - enkä tuota enkkuakaan hyvin ymmärrä mutt jotenkin tuntuu, ett olis ihan hyvä jos se pyörä tekis jotain muutakin mutkassa ku kääntyy (vertikaalisesti) :?
Ja kuinka sitten jättö, onko sillä mitään väliä jos ohjausakseli on pystyssä ja haarukka takaperin, eli offsetti negatiivinen - jättökin negatiivinen no onhan niitä reilumminkin miinuksen puolellla olevia jättöjä tietty pyyttoneissa :roll:
Mutta mitä siis tavotellaan tai saavutetaan takaperin asennetulla haarukalla?

Tuossa lienee ideana, että tehdään takaperin asennetulla haarukalla erittäin iso positiivinen jättö, jotta ohjausliike kääntää heti myös takapyörää. Renkaat kääntyvät siis maakosketuspisteidensä ympäri (vihreä). Ohjausakselin nivel on etupyörän etupuolella (positiivinen jättö), mikä kääntää rungon vinoon tapapyörän maakosketupsisteen (vihreä) ympäri.

Takapyörän kääntö jätön avulla.jpg

Kovin iso jättö vinolla ohjauskulmalla tuottaa myös wheel floppia, eli etupyörä lopsahtaa vinoon itsestään, jos vain vähänkin saa alkua. Täysin pystyllä haarukalla tämä wheel floppi jää pois, joten jättö voi olla niin iso, että pitkälläkin rungolla saadaan takapyörän kulma reagoimaan heti ohjausliikkeeseen.

Hyvä kuva! Helposti jää huomiotta takapyörän osuus kääntymisessä. Loivalla kulmalla takapyörä kääntyy aluksi toiseen suuntaan.
Mutta ei kai jättö silti voi juuri isompi olla? Burrowsin lwb:ssä näyttää minusta melko normaalilta.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 15:07
Kirjoittaja Pastori

Katoppas sattumaa.

Törmäsin vahingossa tämmöiseen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Re: RE: Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 15:18
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Hyvä kuva! Helposti jää huomiotta takapyörän osuus kääntymisessä. Loivalla kulmalla takapyörä kääntyy aluksi toiseen suuntaan.
Mutta ei kai jättö silti voi juuri isompi olla? Burrowsin lwb:ssä näyttää minusta melko normaalilta.

Kun ohjauskulma on pysty, ei ohjaaminen aiheuta pystyliikettä, joten jättö voi olla vaikka kuinka iso. Isosta jätöstä on pitkässä pyörässä hyötyä.

Homma menee niin, että positiivisella jätöllä varustettu etupyöräohjattu ajoneuvo kääntää kaikkia pyöriä ohjaussuuntaan. Etupyöriä enemmän takapyöriä vähemmän. Mitä suurempi jättö, sitä suurempi on takapyörien osuus ohjauksessa. Nollajätöllä takapyörät alkavat kääntyä vasta kun etupyörä on muuttanut rungon linjaa. Positiivisella jätöllä linja muuttuu heti, eikä vasta kun pyörä liikkuu eteenpäin siirtäen keulaa. Tästä syystä isojättöisellä pyörällä on helpompi ja mahdollista tasapainotella paikallaan.
Negatiivisen jätön ajoneuvossa ohjauksen kääntäminen siirtää ajoneuvon painopistettä kääntymiseen nähden vastakkaiseen suuntaan ja siis ohjaa takapyörää vastakkaiseen suuntaan. Painopisteen saatte kuvitella tuohon runkoputken keskilinjalle, etu- ja takapyörän väliin, haluamallenne kohdalle.

Takapyörän kääntö jätön avulla.png
Takapyörän kääntö jätön avulla.png (17.9 KiB) Katsottu 4500 kertaa

Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 18:32
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:
Takapyörän kääntö jätön avulla.png

Jotenkin väsyneet aivot keksivät että taaksepäin kalteva nivel myös kääntäisi pyöriä kuten negatiivinen jättö eli vastakkaisiin suuntiin.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 18:54
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:
jori kirjoitti:

Takapyörän kääntö jätön avulla.png

Jotenkin väsyneet aivot keksivät että taaksepäin kalteva nivel myös kääntäisi pyöriä kuten negatiivinen jättö eli vastakkaisiin suuntiin.

Ohjauskulma tavallisesti on taakse päin kallellaan.
Jos tarkoitit, eteen kallistuvaa ohjauskulmaa, niin juuri noin siinä käy, tulee negatiivinen jättö erittäin vähällä kallistuksella, ellei sitten ole haarukssa aivan erinomaisen paljon offsettia.

Tällä laskimella voi leikkiä noita kulmia, jättöjä ja offsetteja pähkäillessään. Negatiivisen kulman saa antamalla kulmalle yli 90 asteen arvoja.
http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Tuolta oikealta löytyy myös linkit wheel flopin, trailin ym. selityksiin.

2017-12-18-184854_1680x1050_scrot.png

Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 19:43
Kirjoittaja jviirret

Tässä kuvassa myös pari nojakkia jossa keula on väärinpäin ja ohjauskulma yli 90astetta

Kuva

Oikealla Minq jos joku haluaa googlettaa...

Jukka


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 20:32
Kirjoittaja Vilijami

Tuossa minqissä kun kääntää ohjausta, niin etupyörä kallistuu väärään suuntaan :roll:


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 20:38
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Tuossa minqissä kun kääntää ohjausta, niin etupyörä kallistuu väärään suuntaan :roll:

Samalla tavalla kuin näissä muissakin joissa haarukka "väärinpäin" ja ohjauskulma yli 90astetta.

Jukka


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 22:23
Kirjoittaja Härski

..mutta mutta. . Eikös sisäänpäin kääntyvä Takarengas vaan kasvata -kääntösädettä- ja näin huononna kääntyvyyttä. Ainakin ihan vaan sihtailemalla noita Jorin kuvia väittäisin negatiivisen jätön Fillarin omaavan pienimmän kääntösäteen suhteessa eturenkaan kääntökulmaan.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 23:02
Kirjoittaja Vilijami

Oikein päätelty, mutta siitä ei ole haittaa, koska kaksirenkaisella polkupyörällä pärjää varsin maltillisilla kääntökulmilla.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 23:56
Kirjoittaja samuel

Tuollainen positiivisen jätön pyörä vois olla kova luu "hitain nojakki" kisassa, eturengasta vemputtamalla pääsis eteenpäin ja pitäis tasapainon. :D


LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 19 Joulu 2017, 05:56
Kirjoittaja jviirret
samuel kirjoitti:

Tuollainen positiivisen jätön pyörä vois olla kova luu "hitain nojakki" kisassa, eturengasta vemputtamalla pääsis eteenpäin ja pitäis tasapainon. Kuva

Muutamaa Pythonia lukuunottamatta kaikki pyörät Nokian hitaan ajon kisassa on ollu positiivisella jätöllä olevia.

Jukka