Nojapyörän rungon materiaali

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Re: Nojapyörän rungon materiaali

ViestiKirjoittaja Pastori » 14 Tammi 2018, 13:44

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Porkkanaan piti ohjauslaakerit puristaa kiinni, eli ei ollu ainakaan välystä.

Jukka

Sama täällä. Sisäsauman poishionta ja prässillä laakerikupit paikoilleen. Ei tarvinnut fyllätä.

Teillä on selvästi eri valmistuserää toi. Pientä heittoa on siis sisämitassa. Mulla ei ikinä ole tarvinnut prässiä laakerikupin laittoon. Parissa viimeisessä on hyvällä munkilla ollut siis sopiva väljyys - mutta ei olleskaan klappia. Kuudee sportissa aikoinaan piti oluttölkkiä laittaa pikkuruinen pala sinne väliin.

jori

ViestiKirjoittaja jori » 14 Tammi 2018, 17:33

Pastori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Porkkanaan piti ohjauslaakerit puristaa kiinni, eli ei ollu ainakaan välystä.

Jukka

Sama täällä. Sisäsauman poishionta ja prässillä laakerikupit paikoilleen. Ei tarvinnut fyllätä.

Teillä on selvästi eri valmistuserää toi. Pientä heittoa on siis sisämitassa. Mulla ei ikinä ole tarvinnut prässiä laakerikupin laittoon. Parissa viimeisessä on hyvällä munkilla ollut siis sopiva väljyys - mutta ei olleskaan klappia. Kuudee sportissa aikoinaan piti oluttölkkiä laittaa pikkuruinen pala sinne väliin.

Kalibrointipuristin olisi siis hyvä idea. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Kimple

ViestiKirjoittaja Kimple » 16 Tammi 2018, 07:09

Onko miten huono idea tehdä etuhaarukka ohutseinämäputkesta, jos rakenne on samanlainen kuin pystypyörissä?
T: Kimmo

Pastori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pastori » 16 Tammi 2018, 07:52

Oliks tää takaveto?
Mikset käytä siis valmista etuhaarukkaa?

Kimple

Re: RE: Re: Nojapyörän rungon materiaali

ViestiKirjoittaja Kimple » 16 Tammi 2018, 08:47

Pastori kirjoitti:Oliks tää takaveto?
Mikset käytä siis valmista etuhaarukkaa?
On tulossa takaveto. Mietin vaan kaikenlaisia mahdollisuuksia. Myös uusien osien hankintaa ja vanhan pyörän käyttöä osien luovuttajana olen harkinnut.

Oikeastaan takavetoisuus ja maastorenkaat on valittu, muttei kiveen isketty.

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla
T: Kimmo

jviirret

ViestiKirjoittaja jviirret » 16 Tammi 2018, 09:10

Jos meinaa käyttää polkypyörän ohjauslaakereita niin ei ole mitään järkeä alkaa ostamaan/valmistamaan kaulaputkea, haarukkaputkia, jarrutappeja ja dropoutteja vaan käyttää normi haarukkaa niin saa kaikki osat valmiiksi kasattuna ja viimmeisteltynä.

Flevo, python yms, rakentelijat jotka käyttää ohjauslaakereina konelaakereita tekevät toki haarukkansakkin itse, mutta monesti niissäkin hyödynnetään osia pyörän rungoista ja haarukoista.

Omavalmiste tittelin saa suhteellisen helposti, kaikkea ei tarvi tehdä itse ;)

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Pastori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pastori » 16 Tammi 2018, 09:35

Luulis että sieltä tienoolla löytyis sopiva jonkun nurkista. Meeppä uudelleen saunomaan niin asia varmaan järjestyy siellä.

Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”