Nojapyörän rungon materiaali

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Porkkanaan piti ohjauslaakerit puristaa kiinni, eli ei ollu ainakaan välystä.

Jukka

Sama täällä. Sisäsauman poishionta ja prässillä laakerikupit paikoilleen. Ei tarvinnut fyllätä.

Teillä on selvästi eri valmistuserää toi. Pientä heittoa on siis sisämitassa. Mulla ei ikinä ole tarvinnut prässiä laakerikupin laittoon. Parissa viimeisessä on hyvällä munkilla ollut siis sopiva väljyys - mutta ei olleskaan klappia. Kuudee sportissa aikoinaan piti oluttölkkiä laittaa pikkuruinen pala sinne väliin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Porkkanaan piti ohjauslaakerit puristaa kiinni, eli ei ollu ainakaan välystä.

Jukka

Sama täällä. Sisäsauman poishionta ja prässillä laakerikupit paikoilleen. Ei tarvinnut fyllätä.

Teillä on selvästi eri valmistuserää toi. Pientä heittoa on siis sisämitassa. Mulla ei ikinä ole tarvinnut prässiä laakerikupin laittoon. Parissa viimeisessä on hyvällä munkilla ollut siis sopiva väljyys - mutta ei olleskaan klappia. Kuudee sportissa aikoinaan piti oluttölkkiä laittaa pikkuruinen pala sinne väliin.

Kalibrointipuristin olisi siis hyvä idea. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Kimple
Viestit: 27
Liittynyt: 02 Huhti 2017, 14:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja Kimple »

Onko miten huono idea tehdä etuhaarukka ohutseinämäputkesta, jos rakenne on samanlainen kuin pystypyörissä?

T: Kimple

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Oliks tää takaveto?
Mikset käytä siis valmista etuhaarukkaa?

Kimple
Viestit: 27
Liittynyt: 02 Huhti 2017, 14:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: RE: Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja Kimple »

Pastori kirjoitti:

Oliks tää takaveto?
Mikset käytä siis valmista etuhaarukkaa?

On tulossa takaveto. Mietin vaan kaikenlaisia mahdollisuuksia. Myös uusien osien hankintaa ja vanhan pyörän käyttöä osien luovuttajana olen harkinnut.

Oikeastaan takavetoisuus ja maastorenkaat on valittu, muttei kiveen iskettyKuva.

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla

T: Kimple

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos meinaa käyttää polkypyörän ohjauslaakereita niin ei ole mitään järkeä alkaa ostamaan/valmistamaan kaulaputkea, haarukkaputkia, jarrutappeja ja dropoutteja vaan käyttää normi haarukkaa niin saa kaikki osat valmiiksi kasattuna ja viimmeisteltynä.

Flevo, python yms, rakentelijat jotka käyttää ohjauslaakereina konelaakereita tekevät toki haarukkansakkin itse, mutta monesti niissäkin hyödynnetään osia pyörän rungoista ja haarukoista.

Omavalmiste tittelin saa suhteellisen helposti, kaikkea ei tarvi tehdä itse ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Luulis että sieltä tienoolla löytyis sopiva jonkun nurkista. Meeppä uudelleen saunomaan niin asia varmaan järjestyy siellä.

Kimple
Viestit: 27
Liittynyt: 02 Huhti 2017, 14:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja Kimple »

Hei.

Millä hitsaus menetelmillä olette hitsailleet polkupyörän runkoja? Onko puikkohitsauksella onnistunut ohuen putken ja pellin hitsaus?
T: Kimmo

T: Kimple

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ne jotka ei osaa puikolla hitsata hitsaa migllä, esim. minä :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Puikkoinvertterillä on tullut kaikki rungot hitsattua. Normaali materiaali eli huonekaluputki ja perusfillarin rungot ovat sen verran paksuja että ei ole vaikeuksia.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja PW »

Puikolla miekin oon pyöräni kasaillu.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja mhelander »

TIGillä olen omani tehnyt.

Hyvää tässä on se ettei saa ainakaan työasioita pohtia samalla kun yrittää pitää noin 1mm:n kokoisen "kaasuliekin" siinä tarkoitetun sauman kohdalla... ja ajan myötä saattaa oppia myös tekemään ihan asiallista saumaakin.

Täyteainetta kun ostaa ammattimiesten paketilliset kutakin laatua niin ei tarvi toiste hankkia.

Tungsten-kärkiä menee jonkun verran, riippuu paljolti siitä kauanko liekin kuljettamisen oppimiseen menee aikaa (=paljonko polttaa kärkeä kiinni ja joutuu hiomaan teräväksi uudestaan).

Huonoa se että argon-suojakaasu ei ole halapaa ja sitähän menee kun räkii (tai putket vuotaa ja hitsausajat venyy)...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä MIGillä, tai oikeastaan MAGilla, sillä minulla suojakaasuna on kustannussyistä pelkkä hiilidioksidi. Töissä hitsatuissa oli tietenkin seoskaasu Mison 25 tai -18.

Polkupyörän ohutseinäiset rakenteet täytyy hitsata kovin ohuella puikolla (1,6 mm), josta tulee paljon kuonaa metalliin ja valokaareen nähden. Liika kuona tahtoo tukahduttaa valokaaren, varsinkin jos virta on pieni, ja puikon kärki kovasti vapisee.

Ohutta puikkoa on, varsinkin pitkänä, vaikea pitää riittävän vakaana säilyttämään valokaari tasaisena. Hitsaaminen onnistuu, jos hitsattava aine on 1,5 mm tai yli. Pienemmän paksuuden vaatima pienempi virta ei tahdo riittää pitämään valokaarta ehjänä, varsinkaan emäksisellä OK48 puikoilla. Rutiilipuikko OK46 toimii vähän paremmin.

Ongelma on siinä, että matalan virran vaatima matala jännite ei kykene luomaan valokaarta yhtä nopeasti kuin suurempi virta. Valokaari palaa kyllä iloisesti sulan ja puikon välillä, mutta vapiseva puikon pää eksyy kovin helposti kylmän teräksen päälle. Kylmästä teräksestä ei niin helposti irtoakaan elektroneja ja kaari helposti sammuu syttyäkseen uudelleen, kun puikko heilahtaa kuuman sulan ylle. VIrta pätkii ja hitsiin tulee kuonasulkeumia. Vanhemmat hitsarit muistavat elektroniputket ja niiden hehkukatodit, joiden piti lämmetä, ennen kuin telkkarista tuli kuva ulos. Tässä tapauksessa hitsattava rauta toimii katodina. :D

Tärkeintä ohuella puikolla hitsaamisessa on tarkka puikon kärjen paikan ja asennon liikuttaminen. Muillakin menetelmillä tietysti sama juttu, mutta puikolla se on vaikeinta saada hallintaan. Tai no, onhan tuo paikan hallinta TIG tietysti vieläkin tarkempaa, mutta siinä ei valokaari pala ohuen langan päässä, vaan tukevan lyhyemmän kolvin päässä, eikä va valokaaren teho riipu ohuen rautalangan pään heilumisesta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Onneksi Jori ei opettanut mulle hitsausta. Olisin lannistunut :roll: (Teen sen vieläkin "väärin")
Tuo kuvaus saa puikkohitsauksen kuulostamaan vaikealta tai onhan se, jos tarvitaan ohutlevyyn luokkasauma. Yleensä ei tarvita eikä harrastehitsarin tarvitse edes onnistua kerralla, vaan voi välillä paikata epäonnistumisiaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ja siitä väpättävästä puikosta voi pitää toisella kädellä kiinni, kunhan katsoo ettei kukaan nää. En siis oo kokeillut, mutta näin puhutaan ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin