Nojapyörän rungon materiaali

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Kimple
Viestit: 27
Liittynyt: 02 Huhti 2017, 14:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja Kimple »

Olen haaveillut nojapyörän rakentamisesta. Olen miettinyt mistä teräslajista runko olisi parasta rakentaa. Esimerkiksi pitääkö rungon teräslaji olla esim 25CrMo4:ää vai riittääkö esim E220 tai S355.
Mitä teräslajia olette käyttänyt rakentamissanne nojapyörissä?

T: Kimmo

T: Kimple

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Käytännössä kaikki omavalmisteet taitavat olla normaalia huonekaluputkea eli fe37 riittää mainiosti ;)

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja samuel »

itellä käytössä vanhoja pyörän runkoja, motonetin pakoputkea ja trampoliinin runkoputkea.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mä oon ymmärtänyt että vaikka teräksen lujuus suurenee niin sen jäykkyys ei. Rungon jäykkyyden vuoksi joutuu käyttämään suurempia putkivahvuuksia vaikka ohuempikin kestäisi. Siksi turha panostaa erikoisteräksiin, ainakaan näissä yksiputkirunkoisissa nojapyörissä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja Härski »

.. Juu ei lujuus, vaan jäykkyys on näissä hommissa ratkaiseva. Päärunkoon kun laittaa ulkomitaltaan 50 mm ohutseinäputkea ollaan lähellä totuutta.

Mutkikas runko ja iso kuski vaatii ehkä lisää. puolestaan ketjulinjan liki pysyttelevä runko pienen kuskin alla voinee olla alle 50mm.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kimple kirjoitti:

Olen haaveillut nojapyörän rakentamisesta. Olen miettinyt mistä teräslajista runko olisi parasta rakentaa. Esimerkiksi pitääkö rungon teräslaji olla esim 25CrMo4:ää vai riittääkö esim E220 tai S355.
Mitä teräslajia olette käyttänyt rakentamissanne nojapyörissä?

T: Kimmo

Ylöjärven heppulina voisit käydä saunomassa muiden kanssa siinä Rajaportilla. Kotoudut porukkaan ja saat nopeita vastauksia.

Mun kaikissa pyörissä näyttäis olevan rautakaupan putkea, tarkistin ja ei ole vahingossa mitään hienoa romulavalöytöä. Tossa MBBssä nimeltä Kosto on siinä vanhoista pyöristä kyhätyssä etuosassa jotain "parempaa".

http://cargocollective.com/rasamaki

Noin perusjuttuna. Ekaksi liikkeelle rautakaupan putkilla ja romuosilla. Ja muutaman proton jälkeen toki voisi sitten hifistellä putkilla ja eritoten paino sitten alenee arvokkaimmilla pyöränosilla.

Mulla on yhden pyörän verran tossa nurkassa lentokoneiden rakentelijoiden kaupasta ostettua crmo putkea. Saas nähdä minä vuonna sitä raaskii käyttää.

Mutta enivei. Tervetuloa hyvään porukkaan aivoja vetreyttämään. Tässä oppii hienosti yhdessä muiden kanssa ja kokonaan uusi maailma avautuu.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja samuel »

Hitsin pimpula, empäs huomannut paikkakuntaa katsoa.
Kiva että länsipuolellekin tulee nojakkikansaa lisää.

Juu, ensi keskiviikkona eli 10.1 klo 18-> Rajaportin saunalla kokoonnuttaisiin taas.
3-5 henkeä ollut yleensä paikalla, lisää mahtuu.
Koitan tulla pyörällä paikalle jos vaan säät sallii, pääset sitä silmittelemään jos ehdit paikalle.
Tämä siis "mitä ehkä kannattaa tehdä toisin oman pyörän kohdalla" metodia varten :D

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Kimple
Viestit: 27
Liittynyt: 02 Huhti 2017, 14:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja Kimple »

Kiitos vastauksista!
Vastauksien perusteella voin siis lähteä suunnittelemaan runkoa ohutseinämäputkesta.
Tykkään Bacchettan Giro A26 ja A20 rungon yksinketaisuudesta. Ajattelin käyttää renkaina 29" maastopyörän kiekkoja edessä ja takana tai vaihtoehtoisesti 29" taakse ja 24" eteen.

Voisin tulla käymään kokoontumisessa.

T: Kimple

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kimple kirjoitti:

Kiitos vastauksista!
Vastauksien perusteella voin siis lähteä suunnittelemaan runkoa ohutseinämäputkesta.
Tykkään Bacchettan Giro A26 ja A20 rungon yksinketaisuudesta. Ajattelin käyttää renkaina 29" maastopyörän kiekkoja edessä ja takana tai vaihtoehtoisesti 29" taakse ja 24" eteen.

Voisin tulla käymään kokoontumisessa.

Eihän tota nyt hirveesti tarvi suunnitella. Katot mitat siitä Girosta. Ostat rautakaupasta sopivan pätkän putkea. Luovuttajamaasturista sit emäputki ja poljinkeskiö ja etuhaarukka taakse levitettynä 135 milliin.

Levitys joko noin hifi menetelmällä:
Kuva

Tai kuten mä olen tehnyt tolleen rouheemmin.
Kuva

Tossa mun Kuudee pyörän ekassa viestissä on teemaan sopivia kuvia: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 17&p=47494

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja jori »

Tervetuloa foorumille ja saunaan ensi viikolla. Laitan tähän kuvan, niin on helpompi seurata ajatuksenjuoksua, kun ei tarvitse mielikuvitella kaikkea.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Kimple
Viestit: 27
Liittynyt: 02 Huhti 2017, 14:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja Kimple »

Tässä myös nojapyörä, josta voisi ottaa vaikutteita.
Kuva
Löytyyköhän miten helposti teräksistä 29" jäykkää etuhaarukkaa, josta rakentaa takahaarukka. Tällä hetkellä tuntuu nopeammalta ratkaisulta rakenttaa takahaarukka itse ohutseinämäputkista.

T: Kimple

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kimple kirjoitti:

Tällä hetkellä tuntuu nopeammalta ratkaisulta rakenttaa takahaarukka itse ohutseinämäputkista.

Samaa mieltä. Ei siitä etuhaarukasta käy oikeen muut ku just ne putket suoraan. Dropparit pitää tehdä että saa vaihtajan korvakon ja samoin levyjarrun kiinnikkeen kans jos haluaa taakse takajarru-standardin mukaisen korvakon.
Mut jos romulavan värkeistä aikoo tehdä ni sieltähän niitä haarukoita saa eikä tarvi erikseen putkea ostaa. Monestihan itserakentamisen edut tulee esille just siinä että voi tehdä omista lähtökohdistaan sopivan. Itserakentamista ei voi perustella millään jos jokainen putken pätkä ja pikkuosa pitää ostaa erikseen. Silloin saa halvemmalla kun ostaa valmiin pyörän.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kimple kirjoitti:

Löytyyköhän miten helposti teräksistä 29" jäykkää etuhaarukkaa, josta rakentaa takahaarukka.

Romulavalta voi olla vaikea löytää, kun tuo on tuoretta muotia. Uuden saatavuden voi tarkistaa pyöräkaupasta.

jviirret kirjoitti:

Mut jos romulavan värkeistä aikoo tehdä ni sieltähän niitä haarukoita saa eikä tarvi erikseen putkea ostaa. Monestihan itserakentamisen edut tulee esille just siinä että voi tehdä omista lähtökohdistaan sopivan. Itserakentamista ei voi perustella millään jos jokainen putken pätkä ja pikkuosa pitää ostaa erikseen. Silloin saa halvemmalla kun ostaa valmiin pyörän.

Tuossa jälkipuolessa on sujuvasti ohitettu muut kuin taloudelliset näkemykset :evil: ja niistäkin uskallan olla erimieltä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:
Kimple kirjoitti:

Löytyyköhän miten helposti teräksistä 29" jäykkää etuhaarukkaa, josta rakentaa takahaarukka.

Romulavalta voi olla vaikea löytää, kun tuo on tuoretta muotia. Uuden saatavuden voi tarkistaa pyöräkaupasta.

Tuoretta muotia kun 100vuotta vanhalle vannekoolle laitetaan vähän pulleampi kumi? luulisin että mikä tahansa 28" pyörän etuhaarukka käy kun tekee pikkusen pidemmät dropparit. Tosin, usein nuo on aika hennosta putkesta tehtyjä :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörän rungon materiaali

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ne 29:n pulleat renkaat eivät vaan mahdu pyörimään normaaleissa kapeissa haarukoissa.
Kovin hentoisia tuppaavat myös olemaan. Maasturin haarukat ovat tukevampia.

Vastaa Viestiin