MBB-tavaratandem

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuollainen terävä liitos kuuluu neliöputkeen ;) Ei niiden rungon lommahtele samalla tavalla :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mutta ei kai kenellekään tulisi mieleen tehdä tuollaista runkoa samanpainoisena kanttiputkesta :lol:
2" pyöreä ja 40x40 neliö painavat metriä kohden saman verran.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Tuollainen terävä liitos kuuluu neliöputkeen ;) Ei niiden rungon lommahtele samalla tavalla :shock:

Jukka

Niin, meillehän on Jori opettanut, ett tuo liitos pitäs tehdä kahdella saumalla - se kai kestäs paremmin?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tuollainen terävä liitos kuuluu neliöputkeen ;) Ei niiden rungon lommahtele samalla tavalla :shock:

Jukka

Niin, meillehän on Jori opettanut, ett tuo liitos pitäs tehdä kahdella saumalla - se kai kestäs paremmin?

Juu, mitä terävämpi kulma, sitä helpommin lommahtaa, jollei asiaa ole mitenkään huomioitu. Ei ne neliöputketkaan lommahtamiselle immuuneja ole. Kulman lommahdus romahduttaa kantokyvyn vain nopeammin, kun se kerran pääsee alkuun.

Tuo lommahdusvaaran huomiointi voidaan tehdä etukäteen laittamalla se välipelti tuonne jiirisaumaan, tai jälkeenpäin laittamalla tuki. Kaksi saumaa per kulma pienentää taittokulman puoleen ja vähentää lommahdusvaaraa... paljon. Kun tuohon laittaa sen tukikourun tulee siihen oikeastaan kolme kulmaa. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

On se kanttiputki kuitenkin paljon lujempi tuota lommahdusta vastaan, kuin pyöreä. Suorissa sivuissa on kantopintaa huomattavasti enemmän.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jäi vaivaamaan toi neliö-/ pyöröputki vertailu. Katsoin taulukosta 40x40x2mm
Neliöputken taivutusvastuksen[3470 mm4]. Sit Unenpöpperöissäni hetken laskeskelin samanpainoisen ja seinämävahvuisen pyöröputken tautusvastuksen ja sain yllätykseskseni 49mm ulkohalkaisiaiselle putkelle neljä prosenttia pienemmän arvon.

Hmm..

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Jos verrataan liki samanpainoista neliöputkea 40x40x1,5 (1,81 kg/m) ja pyöreää 50,8 x1,5 (1,82 kg/m) niin:
Taivutusvastus on hiukan parempi neliöputkessa, 2858/2781 kun taas vääntövastus pyöreässä 1,4x parempi 4002/5563.
Joten pyöreän paremmuus ei ole minusta aina itsestään selvää. Riippuu siitä mihin suuntaan voimien resultantti vaikuttaa. Toki polkemisesta johtuvat voimat aiheuttavat kuormituksen suunnan muuttumisen jolloin kannattaa valita pyöreä runkoputki. Taasen etuvetoisen takahaarukkaan tulee pystysuuntainen kuormitus jolloin suorakaidepoikkileikkaus olisi perusteltu. Näin siis nopeasti pähkäiltynä mitään laskematta.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Noista voimista, väännöist ym en juuri ymmärrä.
Tää kuitenkin hajos hyvin samankaltaisessa tilanteessa, eli samojen voimien vaikutuksesta ku Piirakka 3 (vaikka eri kohdasta). Siis hyvin hiljaisesta vauhdista, jarrutin pysähtyäkseni ja huomasin pyörän niiaavan kunnes sain jalat maahan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RE: Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

PW kirjoitti:

Noista voimista, väännöist ym en juuri ymmärrä.
Tää kuitenkin hajos hyvin samankaltaisessa tilanteessa, eli samojen voimien vaikutuksesta ku Piirakka 3 (vaikka eri kohdasta). Siis hyvin hiljaisesta vauhdista, jarrutin pysähtyäkseni ja huomasin pyörän niiaavan kunnes sain jalat maahan.

Onkos tuo sitä 2 tuuman pakoputkea? Eli milleissä 50.8x1.5? Korjausohjeet tuossa olikin. Kyllähän rungon pituus vaikuttaa jännityksiin, jänneväli kasvaa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RE: Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Jarcco kirjoitti:
PW kirjoitti:

Noista voimista, väännöist ym en juuri ymmärrä.
Tää kuitenkin hajos hyvin samankaltaisessa tilanteessa, eli samojen voimien vaikutuksesta ku Piirakka 3 (vaikka eri kohdasta). Siis hyvin hiljaisesta vauhdista, jarrutin pysähtyäkseni ja huomasin pyörän niiaavan kunnes sain jalat maahan.

Onkos tuo sitä 2 tuuman pakoputkea? Eli milleissä 50.8x1.5? Korjausohjeet tuossa olikin. Kyllähän rungon pituus vaikuttaa jännityksiin, jänneväli kasvaa.

Juuri tuota samaa putkea.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Jäi tuo rungonpituus ja pitkä jänneväli, askarruttamaan. Tietysti putki taipuu, enemmän kun jänneväli pitenee mutta vaikuttaako se tuon liitoksen kestävyyteen? Jarrutusvoimathan tuon rikkoi, onko siinä merkitystä rungon pituudella juurikaan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Jäi tuo rungonpituus ja pitkä jänneväli, askarruttamaan. Tietysti putki taipuu, enemmän kun jänneväli pitenee mutta vaikuttaako se tuon liitoksen kestävyyteen? Jarrutusvoimathan tuon rikkoi, onko siinä merkitystä rungon pituudella juurikaan?

Ei kai se voi jarrutuksesta tuollain lommahtaa, mielestäni etujarruvoima taivuttaa tuota kulmaa auki, eikä kiinni päin? Takajarruvoima on niin pitkän varren päässä, etten usko senkään sitä tekevän?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jäi tuo rungonpituus ja pitkä jänneväli, askarruttamaan. Tietysti putki taipuu, enemmän kun jänneväli pitenee mutta vaikuttaako se tuon liitoksen kestävyyteen? Jarrutusvoimathan tuon rikkoi, onko siinä merkitystä rungon pituudella juurikaan?

Ei kai se voi jarrutuksesta tuollain lommahtaa, mielestäni etujarruvoima taivuttaa tuota kulmaa auki, eikä kiinni päin? Takajarruvoima on niin pitkän varren päässä, etten usko senkään sitä tekevän?

Etujarru vaan käytössä, kun etukiekko pysähtyy, takapää ja kuski siinä päällä pyrkii jatkamaan matkaa - heikoin kohta, tuo kulma antoi periksi - eikö niin?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Etujarru vaan käytössä, kun etukiekko pysähtyy, takapää ja kuski siinä päällä pyrkii jatkamaan matkaa - heikoin kohta, tuo kulma antoi periksi - eikö niin?

Minun mielestäni sen lommahtaneen kulman ois tuon mukaan pitänyt aueta, eikä taittua vielä jyrkempään? Kuskihan pyrkii jarrutuksessa pyörähtämään eturenkaan ympäri, eikä suinkaan alas päin maata kohti.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Härski »

Perähän kevenee jarruttaessa, eikö? Niin silloinhan tohon kurviin tulee pikemminkin oikaiseva voima, eikö?

.. Edit; Viljami kerkes ekaks!

Vastaa Viestiin