MBB-tavaratandem

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9412
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja jori » 10 Tammi 2018, 00:24

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:Ohjausnivelen kiinnitystä pyörän etupäähän piirtelin, mustat olis n.5mm lattarautaa, jotka kiinnittyy ohjaustangolle menevään siniseen putkeen. Vino sininen on yläputki, toisessa päässä keskiö. Tuo ylemmän latan kiinnitys ohjausputkeen mietityttää - kestääkö noin, vai pitäskö siinä olla kulmarauta, joka hitsattas putkeen pitemmältä matkalta? Ohjausputki olis parempi olla sillon kantikasta :?

Mä tekisin perstuntumalla pyöreästä putkesta ilman lisätukia. Kun latta on putken levyinen ja ympärihitsattu, jakaa se rasituksen aika laajalle alueelle.
Ohjaustangon kannattimena on tuumainen putki riittävä kunhan ei roiku tangosta. Ohuemmasta en teksi vaikka jaloillahan tätä tullaan ohjaamaan eli tanko on vain käsien lepuutin :wink:

Pystysuuntainen kuormitus on pelkän ylälatatan varassa. Jos tämä on hitsattu nelikulmaputkeen, tulee kannatinetäisyydeksi joku 40 mm. Latta joutuu kantamaan momentin 1500N x 0,04m = 60 Nm. 45x5 latta saa siis jännityksen 60Nm(45x5³/12)mm³=125N/mm², eli kestää se, jos hitsaus on onnistunut. Jos tuntuu epäilyttävältä voi hitsailla tuohon kylkiin tukikolmiot. Harmaa nelikulmaputkelle ja marjapuuro pyöreälle. Hyvin vähäisetkin vinot latanpätkät kolmion tilalle toimivat myös hyvin.

Laitan kuvat oikeaan asentoon käännettynä ja kuvan kokonaisuudesta, jotta voi peremmin arvioida ohjaustangon rasituksia.
Rahtitandem.JPG
Rahtitandem.JPG (76.11 KiB) Katsottu 899 kertaa

Ohjaus tavaratandem.JPG
Ohjaus tavaratandem.JPG (45.62 KiB) Katsottu 899 kertaa

Käänsin myös pistoakselin yläpuoliseksi, jotta ei tarvita välttämättä lukitusruuvia ja siirsin nivelen mahdollisimman lähelle eturunkoa, jotta lattahaarukka ei joudu niin tiukalle. Jos tuo etäisyys minimoidaan (30mm akseliin), selviää iman tukikolmioita. Lisäksi nostin runkoa hieman ylemmäs, ettei rengas ole niin hirvittävän lähellä kuin esikuvassaan. (Voi käyttää halutessaan paksumpaa rengasta.)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14029
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja PW » 10 Tammi 2018, 00:48

Just noin sen aattelin, kiitos piirroksesta :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3624
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja jooseha » 10 Tammi 2018, 08:18

jori kirjoitti:Pystysuuntainen kuormitus on pelkän ylälatatan varassa.

Jos laittaa akselin läpi kiristyspultin, kantaa molemmat latat.
Kiristyksellä saa myös välyksiä vähennettyä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14029
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja PW » 10 Tammi 2018, 08:43

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:Pystysuuntainen kuormitus on pelkän ylälatatan varassa.

Jos laittaa akselin läpi kiristyspultin, kantaa molemmat latat.
Kiristyksellä saa myös välyksiä vähennettyä.

Jos pistoakseli on alapuolinen, kohdistuuko kuormitus alempaan lattaan?
"yritänymmärtää"
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3232
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja Vilijami » 10 Tammi 2018, 11:09

PW kirjoitti:Jos pistoakseli on alapuolinen, kohdistuuko kuormitus alempaan lattaan?
"yritänymmärtää"

Ei se vaikuta. Kyllä kuskin paino taitaa roikkua (pistoakselilla) pelkän alalatan varassa ja jarrutus vielä lisää sen rasitusta. Pultti ja mutteri tosiaan jakaisivat kuormitusta molemmille latoille.
Kiihdytyksessä jalan voiman suunta ja renkaan kitkan aiheuttama momentti ovat vastakkaissuuntaiset, eli kumoavat toisiaan. Tämä siis kestää jos rakenne kestää jarruvoiman.

hjv1527
Viestit: 31
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 14:22

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja hjv1527 » 10 Tammi 2018, 12:14

jori kirjoitti:Pystysuuntainen kuormitus on pelkän ylälatatan varassa. Jos tämä on hitsattu nelikulmaputkeen, tulee kannatinetäisyydeksi joku 40 mm. Latta joutuu kantamaan momentin 1500N x 0,04m = 60 Nm. 45x5 latta saa siis jännityksen 60Nm(45x5³/12)mm³=125N/mm², eli kestää se, jos hitsaus on onnistunut. Jos tuntuu epäilyttävältä voi hitsailla tuohon kylkiin tukikolmiot. Harmaa nelikulmaputkelle ja marjapuuro pyöreälle. Hyvin vähäisetkin vinot latanpätkät kolmion tilalle toimivat myös hyvin.


En saanut ihan kiinni miksi rasitus on ylälatan varassa pelkästään, alalatan yksinään kantamisen ymmärrän. Mutta sillä ei liene väliä kumpi niistä kantaa, jos ovat saman kokoisia. Minusta tuosta jännityslaskelmasta puuttuu reunaetäisyys neutraaliakselille. bh³/12 = Jäyhyysmomentti. W=I/e = 468,75/2,5 = 187,5 mm³. ja sillä laskettuna jännitys = M/W. Eli saisin jännitykseksi 320 N/mm². Perus-S355:n jännityksissä aletaan olla jo aika lähellä myötörajaa ja alemman lujuuden teräksillä ollaan ylitetty se.
-Harri-

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14029
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja PW » 10 Tammi 2018, 12:19

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:Jos pistoakseli on alapuolinen, kohdistuuko kuormitus alempaan lattaan?
"yritänymmärtää"

Ei se vaikuta. Kyllä kuskin paino taitaa roikkua (pistoakselilla) pelkän alalatan varassa ja jarrutus vielä lisää sen rasitusta. Pultti ja mutteri tosiaan jakaisivat kuormitusta molemmille latoille.
Kiihdytyksessä jalan voiman suunta ja renkaan kitkan aiheuttama momentti ovat vastakkaissuuntaiset, eli kumoavat toisiaan. Tämä siis kestää jos rakenne kestää jarruvoiman.

Tarkotitko ylälatan varassa?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3624
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja jooseha » 10 Tammi 2018, 19:29

hjv1527 kirjoitti:Eli saisin jännitykseksi 320 N/mm². Perus-S355:n jännityksissä aletaan olla jo aika lähellä myötörajaa ja alemman lujuuden teräksillä ollaan ylitetty se.

Tuota tuota.. eikös PW:n tandemissa ole samanlainen rakenne? Se kestää ja normaali latta on 37:aa :?

hjv1527
Viestit: 31
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 14:22

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja hjv1527 » 10 Tammi 2018, 20:14

jooseha kirjoitti:Tuota tuota.. eikös PW:n tandemissa ole samanlainen rakenne? Se kestää ja normaali latta on 37:aa :?


Vaikka ei teoriassa pitäisi kestää? :wink: Kuormaahan tuossa laskelmassa on 150 kg ja 50/50 jakaumalla yhteensä 300kg.
-Harri-

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3232
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja Vilijami » 10 Tammi 2018, 21:53

PW kirjoitti:Tarkotitko ylälatan varassa?

En. Kuvasta selviää. Jos alalatan ottaa pois, niin kuskin paino läpsäyttää takarungon eturengasta vasten. Jos taas ylälatan ottaa pois, niin ei tapahdu juuri mitään.
Liitteet
tandem.jpg
tandem.jpg (24.17 KiB) Katsottu 640 kertaa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9412
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja jori » 10 Tammi 2018, 22:52

Joo, minun moka. :oops: Tottakai se on alalatan varassa ja tuet pitää siis laittaa sille, eikä ylälatalle, ellei sitten laita pulttia, kuten Joose viisaasti huomautti.

Tuota pistoakselia minä ajattelin niin, ettei sitä välttämättä tarvitsisi edes kiinnittää, vaan siihen voisi hitsata sormilenkin yläpuolelle ja siitä vetää pyörän poikki aina kun siitä on hyötyä. Helpottaisi esim. autoon pakkaamista ja korjaamista, kun voisi viedä etupään sisälle remonttiin. :twisted:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

hjv1527
Viestit: 31
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 14:22

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja hjv1527 » 10 Tammi 2018, 23:10

Pitipä oikein alkaa teoretisoimaan. Mitä sen tandemin "latan" sitten kuuluisi kestää?

Fe37 vastaa S235:ta. Eli fy=235 N/mm^2.
Kimmoinen taivutusvastus Wel=bh^2/6 = 187.5 mm^3.
Maksimimomentti Mmax.el=fy × Wel = 44063 Nmm = 44.063 Nm.
Kuorma V = M/e = 44.063 Nm / 0.04 m = 1102 N

Plastinen taivutusvastus Wpl=bh^2/4 = 281.25 mm^3.
Maksimimomentti Mmax.el=fy × Wpl = 66.094 Nm.
Kuorma = 1652 N.

Jos siis kuorma jakaantuisi 50/50, (staattisella) kokonaiskuormalla 220 kg pitäisi latan kestää taipumatta. Sen jälkeen syntyy taipumaa ja 330 kg:ssa ulokkeen (latan) juureen syntyy plastinen nivel.

Jos molemmat latat saadaan ottamaan kuormaa, tuplataan kilot.
-Harri-

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9412
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja jori » 10 Tammi 2018, 23:35

hjv1527 kirjoitti:
jori kirjoitti:Pystysuuntainen kuormitus on pelkän ylälatatan varassa. Jos tämä on hitsattu nelikulmaputkeen, tulee kannatinetäisyydeksi joku 40 mm. Latta joutuu kantamaan momentin 1500N x 0,04m = 60 Nm. 45x5 latta saa siis jännityksen 60Nm(45x5³/12)mm³=125N/mm², eli kestää se, jos hitsaus on onnistunut. Jos tuntuu epäilyttävältä voi hitsailla tuohon kylkiin tukikolmiot. Harmaa nelikulmaputkelle ja marjapuuro pyöreälle. Hyvin vähäisetkin vinot latanpätkät kolmion tilalle toimivat myös hyvin.


En saanut ihan kiinni miksi rasitus on ylälatan varassa pelkästään, alalatan yksinään kantamisen ymmärrän. Mutta sillä ei liene väliä kumpi niistä kantaa, jos ovat saman kokoisia. Minusta tuosta jännityslaskelmasta puuttuu reunaetäisyys neutraaliakselille. bh³/12 = Jäyhyysmomentti. W=I/e = 468,75/2,5 = 187,5 mm³. ja sillä laskettuna jännitys = M/W. Eli saisin jännitykseksi 320 N/mm². Perus-S355:n jännityksissä aletaan olla jo aika lähellä myötörajaa ja alemman lujuuden teräksillä ollaan ylitetty se.

Oikeassa olet, jäi reunaetäisyys pois. Sen siitä saa, kun oikoo ja käyttää töissä pikkuhommiinkin heti FEMmiä. Rutiini kuolee ja tulee virheitä. :oops:
Mutta päätelmä oli oikein: Ei oikein kestä yhdellä latalla ilman tukea. :D

Toisaalta tuo 40 mm uloke-etäisyys on liian suuri. Sen minimointi onkin konstruktiivisesti erittäin edullinen toimenpide. Kun tuo voima kuitenkin helpoimmalla rakenteella menee alemman latan kautta, kannattaa alempi latta tehdä vähän erilailla, niin välttyy ongelmilta. Tasapaksun latan sijaan tuohon kannattaa laittaa pätkä u-profiilia, ikään kuin pätkä lokasuojaa, jolloin taivutusjäykkyys kasvaa rajusti, eikä paino kasva. Alempi latta kannattaa siis tehdä vaikka parimillisestä levystä taivuttamalla noin satamillisestä levystä reunat parinkymmenen millin matkalla vekille matalaksi u-profiiliksi, joka hitsataan tuon ohjausputken alapäähän helmat alas päin. Kun helmat ovat alas, mahtuu rengas ja mahdollinen lokasuoja yhtä hyvin, ellei hieman paremmin, paino ei kasva ja hitsauksestakin tulee parempi, kun hitsataan summittain samanpaksuisia aineita yhteen. :D

Kuvassa ns. osittaisprojektio. 8)
Ohjaus tavaratandem.JPG
Ohjaus tavaratandem.JPG (50.35 KiB) Katsottu 581 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14029
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja PW » 11 Tammi 2018, 11:29

Kiinnostavaa keskustelua rakenteen kestävyydestä, vaikka en noista laskelmista ja numeroista mitään ymmärrä. Menee se vähäinenkin oma ajattelukyky kun kaksi insinööriä väittää päinvastaista - no nyt kuotenkin ymmärsin tuon ylä- alalattajutun.
Nyt kun tästä rakenteesta on kestävyysepäilyjä ja sen osottavia laskelmiakin, mietin onko tuon piirroksen ja 2WR tandemini rakenteessa merkittävää eroa?
20180111_095916.jpg
20180111_095916.jpg (161.09 KiB) Katsottu 514 kertaa

file-8.jpeg
file-8.jpeg (16.99 KiB) Katsottu 514 kertaa
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3232
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja Vilijami » 11 Tammi 2018, 12:14

Ei oo merkittävää eroa.
Jos alalatan kestävyys mietityttää, niin itse vahvistaisin näin.
Liitteet
Ohjaus tavaratandem.JPG
Ohjaus tavaratandem.JPG (51.52 KiB) Katsottu 493 kertaa


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa