MBB-tavaratandem

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja terppa »

072018114814.jpg
07201811495.jpg

Pystyläskissä ihmettelin kejulinjoja ja tommosella leveämmällä kampilaakerilla ja 190mm navalla jää 1,5 cm rengaan kylkeen. Renkaat oli 4,4 tuumaset leveydeltään. Sähköläskissä mulla on ihan tavallinen kampilaakeri mutta siinä onkin pitkä ketju.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Minkä pituiset kampiakselit Terpan pyörissä on?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Ohn tavaratandem.JPG
Ohn tavaratandem.JPG (16.99 KiB) Katsottu 2681 kertaa

Ohjausnivelen kiinnitystä pyörän etupäähän piirtelin, mustat olis n.5mm lattarautaa, jotka kiinnittyy ohjaustangolle menevään siniseen putkeen. Vino sininen on yläputki, toisessa päässä keskiö. Tuo ylemmän latan kiinnitys ohjausputkeen mietityttää - kestääkö noin, vai pitäskö siinä olla kulmarauta, joka hitsattas putkeen pitemmältä matkalta? Ohjausputki olis parempi olla sillon kantikasta :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Minkä pituiset kampiakselit Terpan pyörissä on?

Noi on 100 millisiä. Neliskanttejakin saa, 11€ oli hätäseen katottuna halvin. Pitää Tepon pajalta kysellä lyhennyspalvelua vielä kampiin jos yhdet 140 milliset saisi.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

terppa kirjoitti:
PW kirjoitti:

Minkä pituiset kampiakselit Terpan pyörissä on?

Noi on 100 millisiä. Neliskanttejakin saa, 11€ oli hätäseen katottuna halvin. Pitää Tepon pajalta kysellä lyhennyspalvelua vielä kampiin jos yhdet 140 milliset saisi.

Kai se akseli on pidempi ku 100mm - olisko tuo keskiöputken mitta?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:
terppa kirjoitti:
PW kirjoitti:

Minkä pituiset kampiakselit Terpan pyörissä on?

Noi on 100 millisiä. Neliskanttejakin saa, 11€ oli hätäseen katottuna halvin. Pitää Tepon pajalta kysellä lyhennyspalvelua vielä kampiin jos yhdet 140 milliset saisi.

Kai se akseli on pidempi ku 100mm - olisko tuo keskiöputken mitta?

Joo. Siis keskiöputken :oops: akselia en pystynyt mittaamaan mutta kammen ulkosyrjästä toiseen mitta oli 19,5 cm (noin) akselin kohdalla.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Ohjausnivelet
Ohjausnivelet
20180109_113918.jpg (157.97 KiB) Katsottu 2546 kertaa

Kun ei muuta tapahdu ni kattellaan kuvia, ohjauslaakerit, emäputket ja akselit.
Terppa tilailee kiekot ja keskiöt kun kerkii. Ite sain tilattua 63.20 hitsauspuikkoja, 1,6mm paksuja - vielä kun löytäsin 20mm poranterän, jonka luulen omistavani :? Vihaan etsimistä :twisted:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Ohn tavaratandem.JPG
Ohjausnivelen kiinnitystä pyörän etupäähän piirtelin, mustat olis n.5mm lattarautaa, jotka kiinnittyy ohjaustangolle menevään siniseen putkeen. Vino sininen on yläputki, toisessa päässä keskiö. Tuo ylemmän latan kiinnitys ohjausputkeen mietityttää - kestääkö noin, vai pitäskö siinä olla kulmarauta, joka hitsattas putkeen pitemmältä matkalta? Ohjausputki olis parempi olla sillon kantikasta :?

file-8.jpeg
file-8.jpeg (16.99 KiB) Katsottu 2544 kertaa

Oliks tää epäselvä kysymys, vai onko lujuuslaskelmaosasto talvilomilla?
Lisäkysymyksenä: Minkä paksunen putki kestäs ohjaustangonvartena?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Lisäkysymyksenä: Minkä paksunen putki kestäs ohjaustangonvartena?

Kestäminen on kiinnostava. Mun Pommisa on nimittäin joku mikälie 25 millii tms. se kestää juu, on semitanakka. Mutta kun se on noin pitkä, niin kaatumiset on nyt vaikuttaneet tieteskin niin että se on vinossa.

EDIT: eli pitääkö se on olla jäykköä vai riittääkö että se on?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Lisäkysymyksenä: Minkä paksunen putki kestäs ohjaustangonvartena?

Kestäminen on kiinnostava. Mun Pommisa on nimittäin joku mikälie 25 millii tms. se kestää juu, on semitanakka. Mutta kun se on noin pitkä, niin kaatumiset on nyt vaikuttaneet tieteskin niin että se on vinossa.

EDIT: eli pitääkö se on olla jäykköä vai riittääkö että se on?

Tuossa miun piirtämässä rakenteessa ohjaustangolle menevä putki on myös osa keulan rakennetta, tuleeko tästä se ongelma, ett se pitää tehdä turhan paksusta tavarasta? Putken yläosa vois olla ohuempaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Oliks tää epäselvä kysymys, vai onko lujuuslaskelmaosasto talvilomilla?
Lisäkysymyksenä: Minkä paksunen putki kestäs ohjaustangonvartena?

Anteeksi. Pitäis vastata näihin viipymättä :D
Helpoinhan olisi ylälatan sivuille molemmin puolin kolmiopalat. Toimii niin kantti- kuin pyöreään putkeen.

Ohjaustangonvartena kestää melkein mikä vaan, mutta notkuuko, on oleellinen kysymys? 30x30 neliötä tai 35 pyöreää laittaisin minimissään yläosasta ja 45x45 neliötä tai 50 pyöreää alhaalta missä tulee koko keulan rasitus kannettavaksi.

Viimeksi muokannut Vilijami, 09 Tammi 2018, 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Entäs jos tekis normikiekoilla ja 3 tuuman plussakoon renkailla?

Itse tekisin mielummin näin kuin alkaisin väkisin levittämään rengaskokoa ja sitä mukaa keskiötä, haarukoiden leveyttä jne.

Omassa maasturissa on 35/40mm leveä takavanne jossa on päällä 3" WTB Ranger ja kun sitä ennen oli 30/35mm vanteella WTB TrailBlazer 2.8" niin piti laittaa taittorissojen alle noin 10mm:n holkit jotta ketju ei kummassakaan suunnassa ota kovin paljoa renkaan kylkeen kiinni.

Yhtään leveämpää rengasta en missään olosuhteissa laittaisi, ja nämä Rangerit rullaa melkein yhtä hyvin kuin kesällä käytössä olevat Schwalbe Thunder Burt gummit mutta toimivat loistavasti talvella niin näillä mennään.

Kun on tandemista kyse, ja mahdollisesti tavaroiden kuskaamisesta, niin nythän saa jostakin myös yli 40mm leveitä vanteita ihan kohtuuhintaan (kunhan paino ei ole ongelma), ja Ranger:a saa myös 26+ koossa ja 2.8" & 3.0" leveänä (kylläkin on vähän huonommin saatavissa kuin B+ ja 29er vanteille). Tuollaisena ei pitäisi renkaan levetä liikaa haarukoille tai ketjulinjalle, mutta voi käyttää normaalia 135mm:n napaa vetävään kiekkoon tai vaikka molempiin, ja normaalia keskiöleveyttä (68mm tai mielummin 73mm kuten mulla).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuva
Eikö tuo alempi latta kannattas jatkaa oikealle vinoputkeen saakka? Tulis kiva kolmiorakenne, eikä vinoputken alareunan hitsikarkenema ole niin herkkä ratkeamaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Kuva
Eikö tuo alempi latta kannattas jatkaa oikealle vinoputkeen saakka? Tulis kiva kolmiorakenne, eikä vinoputken alareunan hitsikarkenema ole niin herkkä ratkeamaan.

Joo, pitää kattoo siin vaiheessa ku putkia mallailen jigiin. Putkien liitoskohta, ei oo selvillä - saako sen alemmas, vai joutuuko nostamaan? Koska se läskirengas?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Ohjausnivelen kiinnitystä pyörän etupäähän piirtelin, mustat olis n.5mm lattarautaa, jotka kiinnittyy ohjaustangolle menevään siniseen putkeen. Vino sininen on yläputki, toisessa päässä keskiö. Tuo ylemmän latan kiinnitys ohjausputkeen mietityttää - kestääkö noin, vai pitäskö siinä olla kulmarauta, joka hitsattas putkeen pitemmältä matkalta? Ohjausputki olis parempi olla sillon kantikasta :?

Mä tekisin perstuntumalla pyöreästä putkesta ilman lisätukia. Kun latta on putken levyinen ja ympärihitsattu, jakaa se rasituksen aika laajalle alueelle.
Ohjaustangon kannattimena on tuumainen putki riittävä kunhan ei roiku tangosta. Ohuemmasta en teksi vaikka jaloillahan tätä tullaan ohjaamaan eli tanko on vain käsien lepuutin :wink:

Vastaa Viestiin