jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Ohjausnivelen kiinnitystä pyörän etupäähän piirtelin, mustat olis n.5mm lattarautaa, jotka kiinnittyy ohjaustangolle menevään siniseen putkeen. Vino sininen on yläputki, toisessa päässä keskiö. Tuo ylemmän latan kiinnitys ohjausputkeen mietityttää - kestääkö noin, vai pitäskö siinä olla kulmarauta, joka hitsattas putkeen pitemmältä matkalta? Ohjausputki olis parempi olla sillon kantikasta
Mä tekisin perstuntumalla pyöreästä putkesta ilman lisätukia. Kun latta on putken levyinen ja ympärihitsattu, jakaa se rasituksen aika laajalle alueelle.
Ohjaustangon kannattimena on tuumainen putki riittävä kunhan ei roiku tangosta. Ohuemmasta en teksi vaikka jaloillahan tätä tullaan ohjaamaan eli tanko on vain käsien lepuutin
Pystysuuntainen kuormitus on pelkän ylälatatan varassa. Jos tämä on hitsattu nelikulmaputkeen, tulee kannatinetäisyydeksi joku 40 mm. Latta joutuu kantamaan momentin 1500N x 0,04m = 60 Nm. 45x5 latta saa siis jännityksen 60Nm(45x5³/12)mm³=125N/mm², eli kestää se, jos hitsaus on onnistunut. Jos tuntuu epäilyttävältä voi hitsailla tuohon kylkiin tukikolmiot. Harmaa nelikulmaputkelle ja marjapuuro pyöreälle. Hyvin vähäisetkin vinot latanpätkät kolmion tilalle toimivat myös hyvin.
Laitan kuvat oikeaan asentoon käännettynä ja kuvan kokonaisuudesta, jotta voi peremmin arvioida ohjaustangon rasituksia.
Käänsin myös pistoakselin yläpuoliseksi, jotta ei tarvita välttämättä lukitusruuvia ja siirsin nivelen mahdollisimman lähelle eturunkoa, jotta lattahaarukka ei joudu niin tiukalle. Jos tuo etäisyys minimoidaan (30mm akseliin), selviää iman tukikolmioita. Lisäksi nostin runkoa hieman ylemmäs, ettei rengas ole niin hirvittävän lähellä kuin esikuvassaan. (Voi käyttää halutessaan paksumpaa rengasta.)