MBB-tavaratandem

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Tommosella 193mm leveellä navalla, pitänee sen keskiöakselinkin olla normaalia leveempi, ett ketju kulkee renkaan ohi? Tarttee vissiin mennä vakoilemaan kauppaan, pystyläskien ketjulinjoja ja navan leveyksiä :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja jooseha »

terppa kirjoitti:
  1. Mitä se Bafang moottori vaatii, rungolta?

4. Bafangia en ole koskaan hypistellyt käsissä mutta eikös se tule suoraan kampilaakerin paikalle? [/quote]
Jonkun täytyy estää moottorin pyöriminen keskiön ympäri. Onko se viistoputki vai onko siellä joku muu tuki? Ei tästä ongelmaa tule, jos runkoa tehdessä on moottori mallina.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Tuo Bafang siis vetää keskiöltä suoraan, olisko tämmösessä läskirahtipyörässä fiksua ett se moottori pyörittäs takakiekkoa? Jos joutuu sohjossa ja hangessa rahtaamaan?

Se olisi parempi, silloin kyllä joutuisi rakentamaan sen kiekon, en läskivanteella olevaa moottoritakanapaa ole nähnyt kaupallisena. Tämä tietysti jos haluaa tandem-ajatuksesta pitää kiinni :) Jotain Bafangin tyylistä haluisin kokeilla ihan muuten, että saisi niistäkin kokemusta ja saa 9 tai 10 vaihteisen joita on talouden muissa pyörissä.

Pikakuukkeloinnin perusteella 170mm leveät navat näyttäisi hinnan puolesta paremmalta (n.200€), samaan rahaan saa kiekkosetin (etu+taka) mikä mulla on sähköläskissä (olikin muuten 190 millinen, pitää tuo pystyläski mitata paremmin) mutta kestävyys vähän arveluttaa, klappia on jossain kun vapaaratasta heiluttelee.

Napsin huomenna valoisassa kuvia ton pystyläskin linjoista :)

jooseha kirjoitti:
terppa kirjoitti:
  1. Mitä se Bafang moottori vaatii, rungolta?

4. Bafangia en ole koskaan hypistellyt käsissä mutta eikös se tule suoraan kampilaakerin paikalle?

Jonkun täytyy estää moottorin pyöriminen keskiön ympäri. Onko se viistoputki vai onko siellä joku muu tuki? Ei tästä ongelmaa tule, jos runkoa tehdessä on moottori mallina.[/quote]

Tuon rakenteen perusteella voisin olettaa, että viistoputki pitää moottorin paikallaan?

Kuva
Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin, kai sen Bafangin vois laittaa takakeskiöönkin mutt sitten sen käyttö pitäs olla kaasukahvan perässä :? Kyllähän se edessäkin voi olla, ei se huono oo siinäkään.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Laittaa molempiin. :twisted:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tossa tulee painoa etupäälle turhan paljon jos siinä on moottori. Laittaisin taakse. Läski painaa edessä muutenkin.

Joku tekee sen kiekon siis sulle.

BTW. Mun kiekot on 47 mm trial kehillä olevat. 135 mm Alfine napana. Ketju menee just kivasti renkaan ohi.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pastori kirjoitti:

Tossa tulee painoa etupäälle turhan paljon jos siinä on moottori. Laittaisin taakse. Läski painaa edessä muutenkin.

Joku tekee sen kiekon siis sulle.

BTW. Mun kiekot on 47 mm trial kehillä olevat. 135 mm Alfine napana. Ketju menee just kivasti renkaan ohi.

Jos se moottori on liian painava keulille niin sitten ehkä kannattaisi tehdä katkaistava ja tämä tavaratakapää napamoottorilla jollainen jo on odottamassa seuraavaa käyttöä. Laittaisi kuitenkin kakkospolkimet jos myöhemmin saisi tandemtakapään ja siihen polkijan. Saila ei tunnu suostuvan toiseksi moottoriksi :mrgreen:

Nojanalle kirjoitti:

Laittaa molempiin. :twisted:

250 wattisena meinasin niin ei tartte vakuutella.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

terppa kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Tossa tulee painoa etupäälle turhan paljon jos siinä on moottori. Laittaisin taakse. Läski painaa edessä muutenkin.

Joku tekee sen kiekon siis sulle.

BTW. Mun kiekot on 47 mm trial kehillä olevat. 135 mm Alfine napana. Ketju menee just kivasti renkaan ohi.

Jos se moottori on liian painava keulille niin sitten ehkä kannattaisi tehdä katkaistava ja tämä tavaratakapää napamoottorilla jollainen jo on odottamassa seuraavaa käyttöä. Laittaisi kuitenkin kakkospolkimet jos myöhemmin saisi tandemtakapään ja siihen polkijan. Saila ei tunnu suostuvan toiseksi moottoriksi :mrgreen:

Tarviiko sen rungon olla katkastava jos samaan takahaarukkaan käy napamoottorikiekko sekä leipämoottorikiekko? Akseliväli ei kuitenkaan voi olla juurikaan lyhyempi tavarapyörässäkään.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Tommosella 193mm leveellä navalla, pitänee sen keskiöakselinkin olla normaalia leveempi, ett ketju kulkee renkaan ohi? Tarttee vissiin mennä vakoilemaan kauppaan, pystyläskien ketjulinjoja ja navan leveyksiä :mrgreen:

Pitää olla. Mulla on muistaakseni 100mm levee se keskiön putki ja siinä sit levee keskiö.

Tuolta saa, mikäli haluaa helposti ja vaivattomasti sen eikä säätää itse. http://ceeway.com/NEWPARTSPAGES/Other%20BB%20shells.htm

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Entäs jos tekis normikiekoilla ja 3 tuuman plussakoon renkailla?

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Tarviiko sen rungon olla katkastava jos samaan takahaarukkaan käy napamoottorikiekko sekä leipämoottorikiekko? Akseliväli ei kuitenkaan voi olla juurikaan lyhyempi tavarapyörässäkään.

Periaatteessa välttäisi kiinteäkin mutta kuljetettavuus paranee jos saa pätkäistyä. Tässä vaiheessa varmaan piisaisi laatikkoperä kun takapolkijaa ei ole :( Jos myöhemmin saan Sailan innostumaan niin sitten vasta tandemperä, sen vaihto olisi simppelein jos on sisäkkäin menevät putket ja pari pulttia, ilman takamiehen etuvaihtajaa ketjujakaan ei tartteisi pätkiä.

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuolta saa, mikäli haluaa helposti ja vaivattomasti sen eikä säätää itse. http://ceeway.com/NEWPARTSPAGES/Other%20BB%20shells.htm

Kiitos linkistä, tuo helpottaa taas vähän eteenpäin

Pastori kirjoitti:

Entäs jos tekis normikiekoilla ja 3 tuuman plussakoon renkailla?

Mieluiten laittaisin jotain mikä on 26 x läski :) renkaita on kotovarastossa ja nykysuunnitelmassa puuttuu vaan etu(taka)kiekko. Eli nyt ois mulla semmonen aatos jotta 559 x 100 mm eturengas 190 millisellä navalla, taakse 135 mm sähkönapa samankokoisin renkain ja väliin polkimet "varmuuden vuoksi" ja hämmentämään ihmisä :D jostain tavaralaatikon alta putket sisäkkäin jolloin pyörän saisi kahtia ja joskus mahdollisesti toinen takapää tarpeen mukaan, vaikka sitten trike 125 cm leveällä lavalla vai mikä se oli se pyörän maksimileveys :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, voin tehdä katkastavan ei ongelmaa. Siihen voi sit laittaa suoraan takapolkijan penkin jos tarve tulee tai tehdä uuden tandemperän, trikeperän tai mitä vaan kiero mieli keksii :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ymmärsinkö oikein, ettei tähän ole vielä moottoria olemassa? Onko napamoottori huono idea?
https://m.ebay.com/sch/i.html?_from=R40 ... bike+motor

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Emäputket 120mm pätkäsin ja niiden sisään putket laakeripesiksi - n. 10mm pidempi ku miun tandemissa.
Ni, taidan tehdä kaks samalla sähellyksellä ja innostuksella. Jostain pitäs ittelle sit löytää ne läskikiekot:? Vinkki, vinkki otetaan vastaan.
Löyty viel 20mm hydrauliikkaputkeekin laakereiden akseliks ja toiseen pyörään laakeritkin. Akseleiden sorvaus sopiviks, laakereiden ulkopintaan peltiä täytteeks jatkuu siis hissun, kissun :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: MBB-tavaratandem

Viesti Kirjoittaja terppa »

Vilijami kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, ettei tähän ole vielä moottoria olemassa? Onko napamoottori huono idea?
https://m.ebay.com/sch/i.html?_from=R40 ... bike+motor

Mulla on Greencyclen napamoottori läskivantein jemmassa, tai koko sähkösarja. Ostin kesällä TMS:ltä, ensin ajattelin sen pystyläskiin viritellä mutta tulleneekin sitten tähän. Toinen on kesä ja toinen enempi talvipyörä niin kyllähän tuota pystyy kierrättämään pyörästä toiseen.

PW kirjoitti:

Emäputket 120mm pätkäsin ja niiden sisään putket laakeripesiksi - n. 10mm pidempi ku miun tandemissa.
Ni, taidan tehdä kaks samalla sähellyksellä ja innostuksella. Jostain pitäs ittelle sit löytää ne läskikiekot:? Vinkki, vinkki otetaan vastaan.
Löyty viel 20mm hydrauliikkaputkeekin laakereiden akseliks ja toiseen pyörään laakeritkin. Akseleiden sorvaus sopiviks, laakereiden ulkopintaan peltiä täytteeks jatkuu siis hissun, kissun :mrgreen:

Ripsakkaa toimintaa! Pitänee lähteä inventoimaan osia ja sitten miettiä mitä tilaa lisää :)

190 millisillä navoilla järkevään hintaan olevat kiekot tuntuu olevan kortilla jos valmiita haluaa mutta noi italian ihmeet saisi alle kahteen sataan https://www.ebay.com/itm/Pair-wheels-Fa ... SwZqZaE7Mf kaupan päälle jää "varaosiksi" 135mm etukiekko.

170millisenä tai 197 millisenä saisi tuolta https://best-bike-parts.de/fatbike-wheels_1 Kampilaakerit tähän ja lokarit pystäriin nyt oisi ainakin tilauslistalla. Toinen kauppa mistä joskus läskiosia olen tilannut on https://www.fatbike24.de/

muoks. Tai sitte kokeilee onneaan taas italian oman nettikaupan kanssa... huonot kokemukset, halvat hinnat https://www.ridewill.it/p/en/rms-40713q ... eed/67992/

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin