Sivu 3/31

Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 07 Tammi 2018, 12:06
Kirjoittaja terppa
072018114814.jpg
07201811495.jpg

Pystyläskissä ihmettelin kejulinjoja ja tommosella leveämmällä kampilaakerilla ja 190mm navalla jää 1,5 cm rengaan kylkeen. Renkaat oli 4,4 tuumaset leveydeltään. Sähköläskissä mulla on ihan tavallinen kampilaakeri mutta siinä onkin pitkä ketju.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 07 Tammi 2018, 13:44
Kirjoittaja PW

Minkä pituiset kampiakselit Terpan pyörissä on?


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 07 Tammi 2018, 17:45
Kirjoittaja PW
Ohn tavaratandem.JPG
Ohn tavaratandem.JPG (16.99 KiB) Katsottu 2744 kertaa

Ohjausnivelen kiinnitystä pyörän etupäähän piirtelin, mustat olis n.5mm lattarautaa, jotka kiinnittyy ohjaustangolle menevään siniseen putkeen. Vino sininen on yläputki, toisessa päässä keskiö. Tuo ylemmän latan kiinnitys ohjausputkeen mietityttää - kestääkö noin, vai pitäskö siinä olla kulmarauta, joka hitsattas putkeen pitemmältä matkalta? Ohjausputki olis parempi olla sillon kantikasta :?


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 07 Tammi 2018, 18:02
Kirjoittaja terppa
PW kirjoitti:

Minkä pituiset kampiakselit Terpan pyörissä on?

Noi on 100 millisiä. Neliskanttejakin saa, 11€ oli hätäseen katottuna halvin. Pitää Tepon pajalta kysellä lyhennyspalvelua vielä kampiin jos yhdet 140 milliset saisi.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 07 Tammi 2018, 18:05
Kirjoittaja PW
terppa kirjoitti:
PW kirjoitti:

Minkä pituiset kampiakselit Terpan pyörissä on?

Noi on 100 millisiä. Neliskanttejakin saa, 11€ oli hätäseen katottuna halvin. Pitää Tepon pajalta kysellä lyhennyspalvelua vielä kampiin jos yhdet 140 milliset saisi.

Kai se akseli on pidempi ku 100mm - olisko tuo keskiöputken mitta?


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 07 Tammi 2018, 18:28
Kirjoittaja terppa
PW kirjoitti:
terppa kirjoitti:
PW kirjoitti:

Minkä pituiset kampiakselit Terpan pyörissä on?

Noi on 100 millisiä. Neliskanttejakin saa, 11€ oli hätäseen katottuna halvin. Pitää Tepon pajalta kysellä lyhennyspalvelua vielä kampiin jos yhdet 140 milliset saisi.

Kai se akseli on pidempi ku 100mm - olisko tuo keskiöputken mitta?

Joo. Siis keskiöputken :oops: akselia en pystynyt mittaamaan mutta kammen ulkosyrjästä toiseen mitta oli 19,5 cm (noin) akselin kohdalla.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 09 Tammi 2018, 11:47
Kirjoittaja PW
Ohjausnivelet
Ohjausnivelet
20180109_113918.jpg (157.97 KiB) Katsottu 2609 kertaa

Kun ei muuta tapahdu ni kattellaan kuvia, ohjauslaakerit, emäputket ja akselit.
Terppa tilailee kiekot ja keskiöt kun kerkii. Ite sain tilattua 63.20 hitsauspuikkoja, 1,6mm paksuja - vielä kun löytäsin 20mm poranterän, jonka luulen omistavani :? Vihaan etsimistä :twisted:


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 09 Tammi 2018, 11:50
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Ohn tavaratandem.JPG
Ohjausnivelen kiinnitystä pyörän etupäähän piirtelin, mustat olis n.5mm lattarautaa, jotka kiinnittyy ohjaustangolle menevään siniseen putkeen. Vino sininen on yläputki, toisessa päässä keskiö. Tuo ylemmän latan kiinnitys ohjausputkeen mietityttää - kestääkö noin, vai pitäskö siinä olla kulmarauta, joka hitsattas putkeen pitemmältä matkalta? Ohjausputki olis parempi olla sillon kantikasta :?

file-8.jpeg
file-8.jpeg (16.99 KiB) Katsottu 2607 kertaa

Oliks tää epäselvä kysymys, vai onko lujuuslaskelmaosasto talvilomilla?
Lisäkysymyksenä: Minkä paksunen putki kestäs ohjaustangonvartena?


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 09 Tammi 2018, 13:08
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:

Lisäkysymyksenä: Minkä paksunen putki kestäs ohjaustangonvartena?

Kestäminen on kiinnostava. Mun Pommisa on nimittäin joku mikälie 25 millii tms. se kestää juu, on semitanakka. Mutta kun se on noin pitkä, niin kaatumiset on nyt vaikuttaneet tieteskin niin että se on vinossa.

EDIT: eli pitääkö se on olla jäykköä vai riittääkö että se on?


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 09 Tammi 2018, 13:22
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Lisäkysymyksenä: Minkä paksunen putki kestäs ohjaustangonvartena?

Kestäminen on kiinnostava. Mun Pommisa on nimittäin joku mikälie 25 millii tms. se kestää juu, on semitanakka. Mutta kun se on noin pitkä, niin kaatumiset on nyt vaikuttaneet tieteskin niin että se on vinossa.

EDIT: eli pitääkö se on olla jäykköä vai riittääkö että se on?

Tuossa miun piirtämässä rakenteessa ohjaustangolle menevä putki on myös osa keulan rakennetta, tuleeko tästä se ongelma, ett se pitää tehdä turhan paksusta tavarasta? Putken yläosa vois olla ohuempaa.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 09 Tammi 2018, 13:30
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Oliks tää epäselvä kysymys, vai onko lujuuslaskelmaosasto talvilomilla?
Lisäkysymyksenä: Minkä paksunen putki kestäs ohjaustangonvartena?

Anteeksi. Pitäis vastata näihin viipymättä :D
Helpoinhan olisi ylälatan sivuille molemmin puolin kolmiopalat. Toimii niin kantti- kuin pyöreään putkeen.

Ohjaustangonvartena kestää melkein mikä vaan, mutta notkuuko, on oleellinen kysymys? 30x30 neliötä tai 35 pyöreää laittaisin minimissään yläosasta ja 45x45 neliötä tai 50 pyöreää alhaalta missä tulee koko keulan rasitus kannettavaksi.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 09 Tammi 2018, 13:30
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:

Entäs jos tekis normikiekoilla ja 3 tuuman plussakoon renkailla?

Itse tekisin mielummin näin kuin alkaisin väkisin levittämään rengaskokoa ja sitä mukaa keskiötä, haarukoiden leveyttä jne.

Omassa maasturissa on 35/40mm leveä takavanne jossa on päällä 3" WTB Ranger ja kun sitä ennen oli 30/35mm vanteella WTB TrailBlazer 2.8" niin piti laittaa taittorissojen alle noin 10mm:n holkit jotta ketju ei kummassakaan suunnassa ota kovin paljoa renkaan kylkeen kiinni.

Yhtään leveämpää rengasta en missään olosuhteissa laittaisi, ja nämä Rangerit rullaa melkein yhtä hyvin kuin kesällä käytössä olevat Schwalbe Thunder Burt gummit mutta toimivat loistavasti talvella niin näillä mennään.

Kun on tandemista kyse, ja mahdollisesti tavaroiden kuskaamisesta, niin nythän saa jostakin myös yli 40mm leveitä vanteita ihan kohtuuhintaan (kunhan paino ei ole ongelma), ja Ranger:a saa myös 26+ koossa ja 2.8" & 3.0" leveänä (kylläkin on vähän huonommin saatavissa kuin B+ ja 29er vanteille). Tuollaisena ei pitäisi renkaan levetä liikaa haarukoille tai ketjulinjalle, mutta voi käyttää normaalia 135mm:n napaa vetävään kiekkoon tai vaikka molempiin, ja normaalia keskiöleveyttä (68mm tai mielummin 73mm kuten mulla).


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 09 Tammi 2018, 13:35
Kirjoittaja Vilijami

Kuva
Eikö tuo alempi latta kannattas jatkaa oikealle vinoputkeen saakka? Tulis kiva kolmiorakenne, eikä vinoputken alareunan hitsikarkenema ole niin herkkä ratkeamaan.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 09 Tammi 2018, 14:11
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

Kuva
Eikö tuo alempi latta kannattas jatkaa oikealle vinoputkeen saakka? Tulis kiva kolmiorakenne, eikä vinoputken alareunan hitsikarkenema ole niin herkkä ratkeamaan.

Joo, pitää kattoo siin vaiheessa ku putkia mallailen jigiin. Putkien liitoskohta, ei oo selvillä - saako sen alemmas, vai joutuuko nostamaan? Koska se läskirengas?


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 09 Tammi 2018, 17:45
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Ohjausnivelen kiinnitystä pyörän etupäähän piirtelin, mustat olis n.5mm lattarautaa, jotka kiinnittyy ohjaustangolle menevään siniseen putkeen. Vino sininen on yläputki, toisessa päässä keskiö. Tuo ylemmän latan kiinnitys ohjausputkeen mietityttää - kestääkö noin, vai pitäskö siinä olla kulmarauta, joka hitsattas putkeen pitemmältä matkalta? Ohjausputki olis parempi olla sillon kantikasta :?

Mä tekisin perstuntumalla pyöreästä putkesta ilman lisätukia. Kun latta on putken levyinen ja ympärihitsattu, jakaa se rasituksen aika laajalle alueelle.
Ohjaustangon kannattimena on tuumainen putki riittävä kunhan ei roiku tangosta. Ohuemmasta en teksi vaikka jaloillahan tätä tullaan ohjaamaan eli tanko on vain käsien lepuutin :wink: