MBB-tavaratandem

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 15572
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja PW » 12 Tammi 2019, 17:19

Se lyhyt versio pitää vissiin kokeilla, ett näkee, voiko hitaanajon ominaisuudet oikeesti viel parantua ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja Pastori » 19 Helmi 2019, 15:27

pwtandem.jpg

pwtandempastori.jpg


Kävin eilen kokeileen tätä pyörää. Hienosti kulki ja erityisesti hiljaisessa vauhdissa hyvin hallittava. Pitää kääriä hihat ja ruveta tekemään itselle samantyyppista. Samanlaista nyt ei saa tehtyä vaikka yrittäis.

Avatar
Höregrö
Viestit: 176
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja Höregrö » 19 Helmi 2019, 19:19

Kätevän näköinen tavarapyörä. Onpas ovela niskatuki :)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja Pastori » 20 Helmi 2019, 22:03

petri_ajokuva.jpg


PW ajelee.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15572
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja PW » 26 Helmi 2019, 18:11

Paikoin liukasta mutta ei kaatumisia. Rengaspainetestiä - normaali paineilla peukalonpainuma renkaaseen n. 5mm. Laskin painetta, peukalo painui arviolta 10mm - tuntuma tiehen parani selvästi mutta asfaltti pinnalla tuntui tosi tahmealta meno, joten pumppasin lisää painetta, näillä mennään :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15572
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja PW » 12 Kesä 2019, 22:33

Iltapyöräilyn teemana oli tänään linturetki, joten läksin ekan kerran tänä vuonna mukaan. Valitsin läskin alle, koska hiekkateitä ja jopa polkuja tiedossa.
Sittenpä sattuikin yhdellä polulla jyrkähkössä mäessä, etukiekko jarrutuksesta johtuen vinoon, haarukkaan kiinni ja kuperkeikka. Ei näköjään riitä pitkä perä, kyllä nousee ja korkeelle kun etukiekko lopettaa pyörimisen.
En tiedä miten kiekon sais niin tiukkaan kiinni, ett.kestäs jarrutuksen? Jarrut ei edes olleet hyvät, puristin jarrua kokoajan mäkeä laskiessa. Dropparit on varmaan liian sileet ja ohuet, prikat taitaa olla lisänä, ett pikalinkku ylettää puristamaan.
Kumi puhki, droppari vinossa ja jarrulevy solmussa, muuta en vielä huannu särkyneen. Takajarru olis tietyst hyvä olla tommosiin paikkoihin.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja jori » 13 Kesä 2019, 00:12

PW kirjoitti:Iltapyöräilyn teemana oli tänään linturetki, joten läksin ekan kerran tänä vuonna mukaan. Valitsin läskin alle, koska hiekkateitä ja jopa polkuja tiedossa.
Sittenpä sattuikin yhdellä polulla jyrkähkössä mäessä, etukiekko jarrutuksesta johtuen vinoon, haarukkaan kiinni ja kuperkeikka. Ei näköjään riitä pitkä perä, kyllä nousee ja korkeelle kun etukiekko lopettaa pyörimisen.
En tiedä miten kiekon sais niin tiukkaan kiinni, ett.kestäs jarrutuksen? Jarrut ei edes olleet hyvät, puristin jarrua kokoajan mäkeä laskiessa. Dropparit on varmaan liian sileet ja ohuet, prikat taitaa olla lisänä, ett pikalinkku ylettää puristamaan.
Kumi puhki, droppari vinossa ja jarrulevy solmussa, muuta en vielä huannu särkyneen. Takajarru olis tietyst hyvä olla tommosiin paikkoihin.

Paremmin kestäisi kuormia, kun olisi jarrusatula akselin etupuolella, kuten useimmissa autoissa. Tämä tekee sen, ettei voiman suunta vaihdu jarrutuksessa. Ajaessahan etupyörän akseli painuu dropparin pohjaan. Kun sitten akselin takapuolelle sijoittetulla jarrusatulalla jarrutetaan jarrulevyä kovemmin kuin kiekon ja jarrulevyn halkaisijoiden suhteessa, eli noin 1:5 mäkeä vastaavassa paikassa, akseiliin välittyvän voiman suunta vaihtuu, laakerin välykset vaihtavat puolta ja akseli alkaa pyrkiä alas dropparista. Jos ei puristus pidä, liukuu akseli pois dropista ja muljahtaa jarrulevyjen ympäri haarukan takapuolella ja kiekko vinoon. Rengas kiinni haarukkaan ja jarruvoima kasvaa rajusti. :shock:
Kuva
Autoissa tuo jarrusatulan sijainti etupuolelle voi olla enempi dynamiikka-asia, eli sillä vaimennetaan värähtelyjä. Pyörässä merkittävämpää kevyen jarrusatulan takia on tuo dropparissa pysyminen, mutta kyllä se polkupyöränkin autostabiilisuus paranee, kun etujarrusatulan paino siirtyy akselin etupuolelle.
Golfin etujarru.jpg
Golfin etujarru.jpg (70.64 KiB) Katsottu 538 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4154
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja jooseha » 13 Kesä 2019, 07:43

Minkä takia dropprit aukeavat taaksepäin :shock:
pw.jpg
pw.jpg (42.02 KiB) Katsottu 505 kertaa

Hitsipisteet droppareihin heti mutterin viereen estäisi kiekon vahinkoliikkeen. Monessa etuhaarukassa on tälläiset paksunnokset valmiina.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15572
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja PW » 13 Kesä 2019, 07:58

jooseha kirjoitti:Minkä takia dropprit aukeavat taaksepäin :shock:
pw.jpg

Joku tyhmä on ne siihen silleen tehny :( Eikös ne yleensä aukea taakse?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15572
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja PW » 13 Kesä 2019, 08:15

Jaa, yritin ajatella - kun kiekko jarrutettaessa kääntyy vasemmalle ja törmää vasemman puolen haarukkaan (jarrun puolelle), eikö taakse aukeava droppari pikemminkin estä liikettä?
Muok. Eiku ajattelin lisää - pyörä jatkaa matkaa ja taakse aukeava droppari helpottaa oikean puolen tipahtamista ja vasta sitten kiekko ottaa kiinni vasempaan haarukkaan. Meniköhän ajattelu viimein oikein?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja jori » 13 Kesä 2019, 09:28

Käännä nykyiset, tai tee uudet dropparit, jotka aukeaa suoraan alas, niin on sekä jarrutuksen, että vetotilanteen ja ketjuvoimien mukaan pitävä asento.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15572
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB-tavaratandem

ViestiKirjoittaja PW » 25 Kesä 2019, 10:55

Olihan tuossa vähän muutakin särkyny, ohjaustanko vinossa, keskiöputki revenny hitsauksistaan. Otin osat muuhun käyttöön, ootelkoon runko tuossa jos syssymmällä korjais ens talvee varten.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa