Kasasin Luggarionin tallin vintiltä, että saa otettua mittoja. No eihän tuo edellinen suunnitelma onnistu mitenkään. Poljinkeskiö on yli 100mm liian kaukana. Mikä lie mittavirhe tullut. Sitä paitsi etuhaarukka on niin leveä etunavan kohdalta, ettei tuollaisella oikein mahdu polkemaan. Nyt kun muistelen, niin tämän hetkisessäkin kokoonpanossa kantapäät kopsii joskus haarukkaputkiin, saatikka sitten jos putket ois vielä ylempänä.
Luggarion --> ?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Luggarion --> ?
Piirtelin nyt kehitelmän, missä tekisin vain uuden keulan, niin pääsis kokeilemaan virtuaaliohjausta. Ja jos sen saa toimimaan mukavasti, niin tekee 2.0 version sitten myöhemmin.
Nyt kun tila väheni, niin olipa melko sommittelu, että kaikki haluttavat ominaisuudet ja härpäkkeet saa sopimaan. Lopulta (noin 30 suunnitelmaa myöhemmin) sain jollain lailla järkevän piirroksen aikaiseksi. Etupää muistuttaa kovasti Eskon Hipparionia. Nyt ymmärrän, ettei se ole vahingossa tuollainen, vaan hyvää tilan käyttöä. Kääntökulmaa sain aikaiseksi reilut 30 astetta, jolloin kääntöympyrä on noin 4,2 metriä. Jättöä on 31mm.
- Liitteet
-
- Luggarion VASS.JPG (49.66 KiB) Katsottu 3523 kertaa
-
- Luggarion VASS kääntö.JPG (23.36 KiB) Katsottu 3523 kertaa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Luggarion --> ?
Tuostahan tulee tukevampi pysymään pystyssä, koska etukiekko siirtyy hieman ulkokurvin puolelle, toisin kun realistinen ohjausakseli joka siirtää kiekkoa sisäkurviin.
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 427
- Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
- Paikkakunta: Viiala/Akaa
Re: Luggarion --> ?
Kun katsele virtuaalinivelistä etupäätä päältäpain täydessä kääntökulmassa... Miten tuollaista 32 asteen kääntökulmaa pystyy ohjaamaan/polkemaan normaaleilla yksinivelisillä koivilla? Tuleeko sisäreisiin hankaus/palohaavoja vai mahtuuko rengas menemään reisien alta?
Re: Luggarion --> ?
Laita ohjauksen tukivarsien takaniveliin casteria ( ja / tai camberia) , niin saat eturenkaan kaarteessa kallistumaan sisäkurviin. Vaatii tietty palloniveliä sit etupäähän..
..eiku, sehän vaatii jo nelilinkkituennan. Taitaa mennä turhan munimotkaseks
Re: Luggarion --> ?
Vilijami kirjoitti:Tuostahan tulee tukevampi pysymään pystyssä, koska etukiekko siirtyy hieman ulkokurvin puolelle, toisin kun realistinen ohjausakseli joka siirtää kiekkoa sisäkurviin.
Samasta syystä ohjauksesta tulee normaalia nopeampi. Myös ohjausakselin sijainti noin lähellä keskiötä nopeuttaa ohjausta. Ominaisuuksia, ei vikoja
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Luggarion --> ?
Ei tuo casteri vaadi mitään sen kummallisempaa, kuin kallistetut nivelvarsien akselit, siis kaikki neljä. Tässä kai kuitenkin on kyseessä kokeilu, miltä tuntuu pysty ohjausakseli.
Ohjaaminen isoilla kääntökulmilla perustuu kampien asentoon, jossa ulkokaarteen puoleinen poljin on ylhäällä takana ja kaarteenpuoleinen edessä alhaalla. Hyvin kääntyy ilman savua haaroissa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Luggarion --> ?
Mun käsittääkseni jorin ehdottamalla caster-systeemillä rakenteessa jonkun täytyy joustaa.
Sit jos haarukan ja tukivarsien välillä toisella puolella olisi ainoastaan yksi - pallo- nivel, ni homma pelaisi.
Haarukkahan näet kallistuu eivätkä tukivarsien etu- Ja takanivelet pysy samansuuntaisia.
Tosin nyt kun vilkaisin Viljamin viimeisintä kuvaa niin en oo varma onko hän ajatellut ripustuksen kahdella vaiko neljällä tukivarrella...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Luggarion --> ?
jori kirjoitti:Ohjaaminen isoilla kääntökulmilla perustuu kampien asentoon, jossa ulkokaarteen puoleinen poljin on ylhäällä takana ja kaarteenpuoleinen edessä alhaalla. Hyvin kääntyy ilman savua haaroissa.
Normali pythonissa nivel on selkärangan jatkona ja lantio kääntyy siitä myös, siksi kääntyvä rengas ei hinkkaa sisäreiteen.
Tässä kuvassa näyttää että reidellä on hyvinkin hankalat oltavat:
Toki, jos jalka on koukussa niin pieni rengas ja lokasuoja saattaa mahtua menemään reiden alle.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Luggarion --> ?
Härski kirjoitti:Mun käsittääkseni jorin ehdottamalla caster-systeemillä rakenteessa jonkun täytyy joustaa.
Sit jos haarukan ja tukivarsien välillä toisella puolella olisi ainoastaan yksi - pallo- nivel, ni homma pelaisi.
Haarukkahan näet kallistuu eivätkä tukivarsien etu- Ja takanivelet pysy samansuuntaisia.
Tosin nyt kun vilkaisin Viljamin viimeisintä kuvaa niin en oo varma onko hän ajatellut ripustuksen kahdella vaiko neljällä tukivarrella...
Tarkoitin, että koko systeemiä käännetään kasterkulmaan, jolloin mekanismi säilyy täysin samana. Tässä idea, vaikka jättöä onkin noin pitkillä vivuilla aivan liikaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Luggarion --> ?
Härski kirjoitti:Tosin nyt kun vilkaisin Viljamin viimeisintä kuvaa niin en oo varma onko hän ajatellut ripustuksen kahdella vaiko neljällä tukivarrella...
Pitää nuo ylä- ja alavarsi yhdistää toisiinsa, muuten tarvii niin järeät laakeroinnit.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Luggarion --> ?
jori kirjoitti:Tarkoitin, että koko systeemiä käännetään kasterkulmaan, jolloin mekanismi säilyy täysin samana. Tässä idea, vaikka jättöä onkin noin pitkillä vivuilla aivan liikaa.
Piirtelin jo aiemmin muutaman kasterkulma-version, mutta en oikein saanut mieleistä. Joko jättöä tulee hurjasti tai reidet hipoo nivelvarsia tai rakenteesta tulee liian tarkasti mitoitettava. Pystysuoraan ohjausakseliin päädyin lopulta siksikin, että pääsee wheel flopista eroon.
Sehän ollaan jo huomattu, että liian pysty ohjausakseli tekee (realistisen ohjausakselin) kolmipyörän ohjaukseen helposti sivuttaisväpätystä, mutta koitin kovasti 3D visioida ajodynamiikkatilannetta mielessäni. Tulin siihen tulokseen, että koska virtuaali ohjaus siirtää kiekkoa ulkokurviin ja wheel flop puuttuu, niin väpätys ei ole niin iso ongelma. Saa nähdä pitääkö tämä paikkaansa?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Luggarion --> ?
Nyt on liukulaakereita hommattu. Kokeeksi tein reijän 14mm poralla, johon sovitin laakeria. Tuli aika tiukka sovitus, ei paljain käsin mennyt ihan paikoilleen. Tuon luulis olevan sopiva välys.
Re: Luggarion --> ?
Viisi paria. Yksi varaosiksi? Vissiinkin 12 mm reiällä, niin akselia ei tarvitse sorvata
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7313
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Luggarion --> ?
jooseha kirjoitti:Viisi paria. Yksi varaosiksi? Vissiinkin 12 mm reiällä, niin akselia ei tarvitse sorvata
Joo, 12mm reijällä ja yksi ylimääräinen pari lähinnä sen takia, että saa harjoitella asennusta mikäli siinä ilmenee ongelmia.