Luggarion --> ?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Luggarion --> ?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Luggarioniin suunnittelen vaihtoehtoista keulaa. VankkuriMBB on yksi vaihtoehto, mutta pyörittelen muitakin ideoita.
Nyt kun ollaan käsittääkseni päästy konsensukseen siitä, että kolmipyörän ohjausakselin kulma pitäisi olla loiva, jotta väpätyksestä päästään eroon.
Luonnostelin siis loivakeulaista twistiketjukeulaa, niin olipa vaikeaa! Kun kulma on 45 astetta ja jättö nolla, niin taittopyörä pitää sijoittaa etuhaarukkaan, jos ketjulinja halutaan mahdollisimman lähelle ohjausakselia ja se olisi vielä ohjausakselin suuntainen.
Onko tähän parempaa ideaa?

Liitteet
loivakeula.JPG
Viimeksi muokannut Vilijami, 07 Maalis 2018, 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Luggarionin takapää F'lowroller keulalla. Paluu juurille :D
Tosi pitkän näköinen tulee?
Jalan kuopaisun voiman suunta on aikalailla ohjausakselin suuntainen, eli vois mahdollisimman vähän vaikuttaa ohjaukseen?
Tässä paranis etukiekon kesto, kun sille ei tule niin paljon painoa. Tällä hetkellä pinnat tahtoo löystyä, vaikka 36 pinnainen 406 on aika jämäkkä.

Liitteet
loivakeula 1.JPG
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja jori »

Miksi etupyörä on noin kaukana, jos kammet kääntyy etupyörän mukana. Olisi varaa siirtää ainakin 100 mm lähemmäs. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kammet sais myös etupyörän akselille, kun laittaisi vaihteille oman akselin ja kierrättäisi voiman sen kautta ketjulla.
Tähän tyyliin, mutta ilman sähköapua:

Oma hommansa tietenkin tehdä tuollainen keskiö josta kampiakseli menee läpi, mutta olisi jotakin uutta suomessa. Muistelen jossakin nähneeni nojapyörän jossa sama idea, mutta eipähän sitä ny tähän hätään löydy mistään.

Löytypäs:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Miksi etupyörä on noin kaukana, jos kammet kääntyy etupyörän mukana. Olisi varaa siirtää ainakin 100 mm lähemmäs. :?

Tuo on piirretty niin, että 406 kokoisen pyörän takahaarukasta on hyödynnetty dropoutit, chainstay ja kampikeskiö sellaisenaan.
Vai mittasinko väärin lastenpyörän kuvasta?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo olisi kyllä hieno systeemi. Sais etukiekon just siihen paikkaan johon haluaisin. Siinä ois vähän sorvarille töitä.
Eikä onnistu 406 kiekkoon, muuten kantapäät raapii maata. :?

Liitteet
polkimet etuakselilla.jpg
polkimet etuakselilla.jpg (97.99 KiB) Katsottu 3272 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vaikka käyttäisi isompaa kiekkoa niin rakenne olisi kompaktimpi kuin piirtämissäsi kuvissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No kokeillaan. Onpa sopusuhtaisen näköinen!

Liitteet
polkimet etuakselilla.JPG
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minusta ei kun takana on pienemmät renkaat. Tai, no, onhan näissäkin:

Kuva

Ehkä vaatii vaan hetken silmältä tottumista tai 3D kuvan normaalilta katselukorkeudelta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jos etukiekkoa siirtää jorin ohjeen mukaan 100mm taaksepäin, niin ohjausakselin kulmaa pitää nostaa 8 astetta pystympään. Paranee kyllä, ainakin vetopito ja ulkonäkö. Voi vaan olla tarkka mitoittaminen kampirattaan, eturenkaan ja chainstayn tienoilla?

Liitteet
lyhennetty.JPG
lyhennetty.JPG (43.52 KiB) Katsottu 3244 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Minusta ei kun takana on pienemmät renkaat.

Isommat kuin 406 ei deltatrikekäytössä kestä takana, tai kestää mutta sitten niiden pitää kallistua. joko kulma tai hinta :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyl mulla Python trikessä kesti 622 ja kinnerissä 507. Meriluodon eskolla oli kans eka hipparionissa isot takakiekot ja kyllä kai ne on hyvin kestäny ku olivat vähän kallistetut. Toki, onhan tämä takapainoisempi kuin pythonit...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Lyhyet ketjuputket toimivat huonosti ketjuvaihteen kanssa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Kyl mulla Python trikessä kesti 622 ja kinnerissä 507. Meriluodon eskolla oli kans eka hipparionissa isot takakiekot ja kyllä kai ne on hyvin kestäny ku olivat vähän kallistetut. Toki, onhan tämä takapainoisempi kuin pythonit...

Mulla on ollut etuvetodelta ja lwb tadpole 559 kiekoilla. Molemmissa romuista puretut etukiekot kestivät ihan ok, mutta takana ei ollenkaan. Uudet noin 70€ hintaiset 559 kiekot kestivät pari sataa km. 50€ 406 bmx kiekoissa ei noin 4000km jälkeenkään ole edes pinnoja tarvinnut kiristää. Saattais 559 koossakin saada kestäviä, jos latoo tarpeeksi euroja pinoon, mutta paljonko? 300 tai 500€/kpl?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja Härski »

Sulla on varmaan ollu nakit pystyssä.? Ookko kokeillut kestävyyttä kallistettuna? Joku viisi astetta ei ilmeisesti meinaa rullavuudessa vielä mittää, mut lujuuteen tehnee ihmeitä..

Vastaa Viestiin