Luggarion --> ?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja jori »

Perhana, Härski ehti sillä aikaa, kun minä kirjoitin tätä: :)
Olikos sinulla Camberia niissä takakiekoissa. Varsinkin isokehäisissä Camberkulmalla saa voimat tasaantumaan. Pienikin kulma vähentää ulkopuolen pinnojen kuormitusta merkittävästi. Vanhan Pisaralla Pisimmälle mittauksen mukaan alle neljän asteen kallistus ei näy vierintävastuksessa vielä lainkaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näitä oon joskus ennenkin tarjonnut...
https://www.hevari.fi/karryt/karryjen-o ... rettyPhoto
Vähän kalliimmat ku PP:n kiekot, mutta mukana pinnasuojat ja kumit.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja Härski »

.. Ja ulommaisten pinnojen kulma tiehen nähdenhän on ratkaiseva keskipakovoimia vastaan nahistellessa

Muoks..tän viestin voi unohtaa. tuli kirjoitettua hieman hätäpäissään. :|

Viimeksi muokannut Härski, 25 Helmi 2018, 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No en tosiaan oo kokeillut kallistaa. Pitänee kokeilla. Testikohdekin ois jo puolivalmiina, flevo raaseriin jos tekis trikeperän.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Hei, mikä on camberin ja vierintävastuksen suhde ? Olen mietiskellyt että laittaisi n 7 asteen paikkeille ?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja jori »

kemppes kirjoitti:

Hei, mikä on camberin ja vierintävastuksen suhde ? Olen mietiskellyt että laittaisi n 7 asteen paikkeille ?

7 astetta hieman vastustaa jo, mutta tuskin mainittavasti.
7 astetta on vinoutena 20 tuuman pyörässä vain renkaan leveyden verran (60mm). Se on kuitenkin summittain saman verran kuin pinnat ovat vinossa, joten vaikutus pinnojen kestävyyteen on jo suuri.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion --> ?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämän päivän aatoksia. Luggarionista etäyläohjattu väliakselitakaveto? :?

Liitteet
delta.JPG
delta.JPG (75.14 KiB) Katsottu 2870 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion --> ?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Onko sulta poistunut tarve helposti kuljetettavalle pyörälle, kun suunnittelet Luggarionin pilaamista :?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion --> ?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei oo tarve poistunut, mutta jos tekis siihen tarkoitukseen vielä kätevämmin pakattavan mallin. Se pitäs kyllä ensin tehdä, ennen kuin pilaan Luggarionin :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion --> ?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mitä raati sanoo, voisko tämmöinen taittotriken viikkaus onnistua?
Ohjausnivel on piirtämättä ja keulan rakenne muutenkin vaiheessa.

Liitteet
Luggarion 2.0.JPG
Luggarion 2.0.JPG (61.86 KiB) Katsottu 2790 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion --> ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Miksei tuo onnistuisi. Takapyörävarsien kääntönivelet pitää kuitenkin olla taaksepäin liikerajoitetut, niin pyörä ei kaarteessa käänny takaosaltaan salmiakiksi. Näin tehden takapyörät yhdistävä osa voi olla narua. :D

Rajoitettu kulma.png
Rajoitettu kulma.png (2.83 KiB) Katsottu 2750 kertaa

Aurauskulman säätö täytyy myös miettiä. Ehkä säätöpalalla, kuvassa punainen. Tai viilaamalla. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion --> ?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Onnistuu. Foorumilla on ollut esillä video, jossa on noin viikkautuva venäläinen pyörä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Luggarion --> ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Onnistuu. Foorumilla on ollut esillä video, jossa on noin viikkautuva venäläinen pyörä.

En löytänyt viestiä, mutta pyörä on BigDendy ja siitä on videoita tubessa:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion --> ?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

305 kiekoilla sais tämmösen. Vois vetää narulla perässä viikattuna tai nostaa kahden renkaan varaan kärryksi.

Liitteet
Luggarion 305.JPG
Luggarion 305.JPG (69.58 KiB) Katsottu 2638 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Loivakeula FWD

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Tuo olisi kyllä hieno systeemi. Sais etukiekon just siihen paikkaan johon haluaisin. Siinä ois vähän sorvarille töitä.
Eikä onnistu 406 kiekkoon, muuten kantapäät raapii maata. :?Kuva

Et sä tuohon sorvia tarvitse. Etunavaksi 20mm läpiakselinapa levyjarrukiinnikkeellä (tai kahdella), haarukanpäihin laakeriyksiköt keskiölaakereiksi ja väliakseliksi takanapa. Toisioketju on helpointa laittaa molemmissa navoissa levyjarrukiinnikkeisiin, mutta jos sen laittaa väliakselilla pakan puoleiseen pinnalaippaan kiinnitettyyn rattaaseeen, sen saa ensiöketjun ja kiekon väliin parempaan suojaan. Kampien kiinnitys keskiöakselin päihin hitsattuihin JIS-kartioihin. Sorvin kanssa saa kyllä kompaktimman ja vapaarattaan toisioketjulle eli paremman.
Oikeastaan kummallista ettei tuollaista ole vielä täällä tehty. Aika monella meistä on kuitenkin sorvi käytettävissä.

Vastaa Viestiin