Sivu 5/6

Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 14 Maalis 2018, 15:14
Kirjoittaja Vilijami

Kasasin Luggarionin tallin vintiltä, että saa otettua mittoja. No eihän tuo edellinen suunnitelma onnistu mitenkään. Poljinkeskiö on yli 100mm liian kaukana. Mikä lie mittavirhe tullut. Sitä paitsi etuhaarukka on niin leveä etunavan kohdalta, ettei tuollaisella oikein mahdu polkemaan. Nyt kun muistelen, niin tämän hetkisessäkin kokoonpanossa kantapäät kopsii joskus haarukkaputkiin, saatikka sitten jos putket ois vielä ylempänä.


Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 14 Maalis 2018, 15:28
Kirjoittaja Vilijami

Piirtelin nyt kehitelmän, missä tekisin vain uuden keulan, niin pääsis kokeilemaan virtuaaliohjausta. Ja jos sen saa toimimaan mukavasti, niin tekee 2.0 version sitten myöhemmin.
Nyt kun tila väheni, niin olipa melko sommittelu, että kaikki haluttavat ominaisuudet ja härpäkkeet saa sopimaan. Lopulta (noin 30 suunnitelmaa myöhemmin) sain jollain lailla järkevän piirroksen aikaiseksi. Etupää muistuttaa kovasti Eskon Hipparionia. Nyt ymmärrän, ettei se ole vahingossa tuollainen, vaan hyvää tilan käyttöä. Kääntökulmaa sain aikaiseksi reilut 30 astetta, jolloin kääntöympyrä on noin 4,2 metriä. Jättöä on 31mm.


Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 14 Maalis 2018, 15:35
Kirjoittaja Vilijami

Tuostahan tulee tukevampi pysymään pystyssä, koska etukiekko siirtyy hieman ulkokurvin puolelle, toisin kun realistinen ohjausakseli joka siirtää kiekkoa sisäkurviin.


Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 14 Maalis 2018, 23:23
Kirjoittaja kuparinen

Kun katsele virtuaalinivelistä etupäätä päältäpain täydessä kääntökulmassa... Miten tuollaista 32 asteen kääntökulmaa pystyy ohjaamaan/polkemaan normaaleilla yksinivelisillä koivilla? Tuleeko sisäreisiin hankaus/palohaavoja vai mahtuuko rengas menemään reisien alta?


Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 15 Maalis 2018, 01:41
Kirjoittaja Härski

Laita ohjauksen tukivarsien takaniveliin casteria ( ja / tai camberia) , niin saat eturenkaan kaarteessa kallistumaan sisäkurviin. Vaatii tietty palloniveliä sit etupäähän..

..eiku, sehän vaatii jo nelilinkkituennan. Taitaa mennä turhan munimotkaseks :?


Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 15 Maalis 2018, 07:19
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Tuostahan tulee tukevampi pysymään pystyssä, koska etukiekko siirtyy hieman ulkokurvin puolelle, toisin kun realistinen ohjausakseli joka siirtää kiekkoa sisäkurviin.

Samasta syystä ohjauksesta tulee normaalia nopeampi. Myös ohjausakselin sijainti noin lähellä keskiötä nopeuttaa ohjausta. Ominaisuuksia, ei vikoja :)


Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 15 Maalis 2018, 08:27
Kirjoittaja jori

Ei tuo casteri vaadi mitään sen kummallisempaa, kuin kallistetut nivelvarsien akselit, siis kaikki neljä. Tässä kai kuitenkin on kyseessä kokeilu, miltä tuntuu pysty ohjausakseli.

Ohjaaminen isoilla kääntökulmilla perustuu kampien asentoon, jossa ulkokaarteen puoleinen poljin on ylhäällä takana ja kaarteenpuoleinen edessä alhaalla. Hyvin kääntyy ilman savua haaroissa. 8)


Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 15 Maalis 2018, 09:14
Kirjoittaja Härski

Mun käsittääkseni jorin ehdottamalla caster-systeemillä rakenteessa jonkun täytyy joustaa.

Sit jos haarukan ja tukivarsien välillä toisella puolella olisi ainoastaan yksi - pallo- nivel, ni homma pelaisi.

Haarukkahan näet kallistuu eivätkä tukivarsien etu- Ja takanivelet pysy samansuuntaisia.

Tosin nyt kun vilkaisin Viljamin viimeisintä kuvaa niin en oo varma onko hän ajatellut ripustuksen kahdella vaiko neljällä tukivarrella...


Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 15 Maalis 2018, 10:30
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Ohjaaminen isoilla kääntökulmilla perustuu kampien asentoon, jossa ulkokaarteen puoleinen poljin on ylhäällä takana ja kaarteenpuoleinen edessä alhaalla. Hyvin kääntyy ilman savua haaroissa. 8)

Normali pythonissa nivel on selkärangan jatkona ja lantio kääntyy siitä myös, siksi kääntyvä rengas ei hinkkaa sisäreiteen.
Tässä kuvassa näyttää että reidellä on hyvinkin hankalat oltavat:

Kuva

Toki, jos jalka on koukussa niin pieni rengas ja lokasuoja saattaa mahtua menemään reiden alle.

Jukka


Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 15 Maalis 2018, 18:40
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:

Mun käsittääkseni jorin ehdottamalla caster-systeemillä rakenteessa jonkun täytyy joustaa.

Sit jos haarukan ja tukivarsien välillä toisella puolella olisi ainoastaan yksi - pallo- nivel, ni homma pelaisi.

Haarukkahan näet kallistuu eivätkä tukivarsien etu- Ja takanivelet pysy samansuuntaisia.

Tosin nyt kun vilkaisin Viljamin viimeisintä kuvaa niin en oo varma onko hän ajatellut ripustuksen kahdella vaiko neljällä tukivarrella...

Tarkoitin, että koko systeemiä käännetään kasterkulmaan, jolloin mekanismi säilyy täysin samana. Tässä idea, vaikka jättöä onkin noin pitkillä vivuilla aivan liikaa.

Virtuaalinen ohjausakseli vihreällä
Virtuaalinen ohjausakseli vihreällä
Luggarion VASS.JPG (47.31 KiB) Katsottu 2966 kertaa

Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 15 Maalis 2018, 22:15
Kirjoittaja Vilijami
Härski kirjoitti:

Tosin nyt kun vilkaisin Viljamin viimeisintä kuvaa niin en oo varma onko hän ajatellut ripustuksen kahdella vaiko neljällä tukivarrella...

Pitää nuo ylä- ja alavarsi yhdistää toisiinsa, muuten tarvii niin järeät laakeroinnit.


Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 15 Maalis 2018, 22:34
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Tarkoitin, että koko systeemiä käännetään kasterkulmaan, jolloin mekanismi säilyy täysin samana. Tässä idea, vaikka jättöä onkin noin pitkillä vivuilla aivan liikaa.

Piirtelin jo aiemmin muutaman kasterkulma-version, mutta en oikein saanut mieleistä. Joko jättöä tulee hurjasti tai reidet hipoo nivelvarsia tai rakenteesta tulee liian tarkasti mitoitettava. Pystysuoraan ohjausakseliin päädyin lopulta siksikin, että pääsee wheel flopista eroon.
Sehän ollaan jo huomattu, että liian pysty ohjausakseli tekee (realistisen ohjausakselin) kolmipyörän ohjaukseen helposti sivuttaisväpätystä, mutta koitin kovasti 3D visioida ajodynamiikkatilannetta mielessäni. Tulin siihen tulokseen, että koska virtuaali ohjaus siirtää kiekkoa ulkokurviin ja wheel flop puuttuu, niin väpätys ei ole niin iso ongelma. Saa nähdä pitääkö tämä paikkaansa?


Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 16 Maalis 2018, 16:45
Kirjoittaja Vilijami

Nyt on liukulaakereita hommattu. Kokeeksi tein reijän 14mm poralla, johon sovitin laakeria. Tuli aika tiukka sovitus, ei paljain käsin mennyt ihan paikoilleen. Tuon luulis olevan sopiva välys.


Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 16 Maalis 2018, 17:24
Kirjoittaja jooseha

Viisi paria. Yksi varaosiksi? Vissiinkin 12 mm reiällä, niin akselia ei tarvitse sorvata :?


Re: Luggarion --> ?

Lähetetty: 17 Maalis 2018, 09:54
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

Viisi paria. Yksi varaosiksi? Vissiinkin 12 mm reiällä, niin akselia ei tarvitse sorvata :?

Joo, 12mm reijällä ja yksi ylimääräinen pari lähinnä sen takia, että saa harjoitella asennusta mikäli siinä ilmenee ongelmia.