Nojapyörän sähköistäminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Haasteita. Etuvaihtajan kanssa on pientä probleemaa. Deoren uusi vaihtaja jumitti kakkoslehteen ja modauksetkin meni pieleen. Sain tosin tilattua nuo jarruanturit, kun työnantaja muisti taloudellisesti tukea. Korvaava etuvaihtaja löytyi ehkä Wackyn kaapista. En ole vielä testannut, kun on pitäisi oikein ketju katkaista, että saa Deoren pois, kun ovat perhanat niitanneet. Pitäs niitata takas, jos vastaan tulisi. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Laita pikalenkki ketjuun niin ei mene hermot

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Wacky kirjoitti:

Laita pikalenkki ketjuun niin ei mene hermot

Siinä on. Pitää se silti "katkaista". :lol:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

janx kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Laita pikalenkki ketjuun niin ei mene hermot

Siinä on. Pitää se silti "katkaista". :lol:

Kärkipihdinleuat pikalenkin liikkumattomille kulmille ja puristat niin johan aukeaa. Ei tarvii mitään erikoistyökaluja, tosin niillä homma sujuu erittäin näppärästi.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Homma junnaa edelleen. Taakse puuttuu jarrulevy ja palat. Eteen edelleen etuvaihtaja, johon on mahdollisesti toimiva osa pöydällä pyörimässä. No turha on tänäkään viikonloppuna kuvitella kerkiivänsä tekemään projektille mitään.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Sähkösarja on asennettu Paseoon, mutta ei toimi. Ei ilmeisesti tunnista poljinanturia. Tunnisti vielä, kun testasin sarjaa irtaallaan pyörästä. Kävelyavustin toimii. Kaikenlaista... :( :evil:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti:

Sähkösarja on asennettu Paseoon, mutta ei toimi. Ei ilmeisesti tunnista poljinanturia. Tunnisti vielä, kun testasin sarjaa irtaallaan pyörästä. Kävelyavustin toimii. Kaikenlaista... :( :evil:

Laitoithan keskiöakselille tulevan magneettikiekon pyörimään oikeinpäin? Siis jos siinä sellainen on.
N vuotta sitten taannoisessa omassani oli sellainen, pyörimissuuntanuoli merkittynä. En kylläkään kokeillut laittaa pyörimään väärinpäin -> tämä oli siis pelkkä arvaus...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

tm kirjoitti:
janx kirjoitti:

Sähkösarja on asennettu Paseoon, mutta ei toimi. Ei ilmeisesti tunnista poljinanturia. Tunnisti vielä, kun testasin sarjaa irtaallaan pyörästä. Kävelyavustin toimii. Kaikenlaista... :( :evil:

Laitoithan keskiöakselille tulevan magneettikiekon pyörimään oikeinpäin? Siis jos siinä sellainen on.
N vuotta sitten taannoisessa omassani oli sellainen, pyörimissuuntanuoli merkittynä. En kylläkään kokeillut laittaa pyörimään väärinpäin -> tämä oli siis pelkkä arvaus...

Ei oo semmosta.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Sähkösarja on asennettu Paseoon, mutta ei toimi. Ei ilmeisesti tunnista poljinanturia. Tunnisti vielä, kun testasin sarjaa irtaallaan pyörästä. Kävelyavustin toimii. Kaikenlaista... :( :evil:

Elä vaivu synkkyyteen. Tuon poljinanturin kanssa oon taistellut kummassakin sähkösetissä, mitä mulla on ollut. Magneettikiekko oikein päin ja sitten sihtailemaan anturi riittävän lähelle. Välillä on ollut tosi pienestä kiinni. Kyllä se lopulta alkaa toimimaan.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

Elä vaivu synkkyyteen. Tuon poljinanturin kanssa oon taistellut kummassakin sähkösetissä, mitä mulla on ollut. Magneettikiekko oikein päin ja sitten sihtailemaan anturi riittävän lähelle. Välillä on ollut tosi pienestä kiinni. Kyllä se lopulta alkaa toimimaan.

Ei tässä KT-V12L:ssä ole mitään sihdattavaa. Se vaan laitetaan paikalleen ja sitten se joko toimii tai ei toimi. Nyt ei toiminut kuin kerran. Myyjä sanoi, että saahan sen toimimaan ilmankin pelkällä peukkukaasulla. Jep jep. Ei käy.
Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Itse ratkaisin poljinanturiongelman jättämällä sen anturin pois. Trikessä tosin ongelma oli se että piuha ei ulottunut puomin päähän asti. Samalla säästyy akkua, kun ei tule vedätettyä isoilla virroilla joka lähdössä. Paitsi silloin kun pysähtyessä unohtuu vaihtaa pieni vaihde valmiiksi lähtöön. 8)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minä olen jo monesta pyörästä jättänyt anturin kokonaan pois ja hyvin toimivat. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Mä olen anturifani ihan täysin. Se kaasuhan on 98% täysin tarpeeton. Joskus hitaassa jyrkässä ylämäessä tai moottorittomia tasaisella kiinni ottaessa, kun täytyy saada 105% irti myllystä niin sille on hetkellisesti käyttöä. Tietysti myös silloinkin, jos anturisysteemi hajoaa tai keskiö murtuu hitsauksista irti ja tippuu tielle Klaukkalassa. Silloin oli kaasu kiva. Olisi tullut pitkä talutus muuten.
Mahdolliseen tulevaan pyörään täysin säädettävä THUN-momenttianturi olis jees. Kyllähän kaasullakin toki ajaa, ensimmäisessä cruiserpyörässä oli niin kulmikas softa anturipuolella, että poljin sitä kaasun kanssa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Minä ajan aina kaasun kanssa, kuitenkin niin että säädetyllä avastustasolla pysytään suoralla halutussa nopeudessa ja kaasua käytetään kiihdytyksissä ja ylämäissä.

Esim 1000w mallissa avustustaso on säädetty sinne 100-250w akselille ja kaasulla otetaan loput irti tarvittaessa.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

E-Cruiser kirjoitti:

Mä olen anturifani ihan täysin. Se kaasuhan on 98% täysin tarpeeton.

Aivan samaa mieltä. Pelkällä kaasulla ajellessa joutuu liikaa keskittymään kaasun annosteluun.

Vastaa Viestiin