Nojapyörän sähköistäminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja terppa »

janx kirjoitti:

Sähkösarja on asennettu Paseoon, mutta ei toimi. Ei ilmeisesti tunnista poljinanturia. Tunnisti vielä, kun testasin sarjaa irtaallaan pyörästä. Kävelyavustin toimii. Kaikenlaista... :( :evil:

Mulla oli tommonen ongelma kun asensin sarjaa läskiin ekaa kertaa ja vika oli johtosarjassa, jonkin liittimen juuresta lähellä näyttöä oli johto poikki, löyty vahingossa kun rupesin vääntelemään johtoja.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Anturilla ei sano vieläkään mitään. Nyt väännetään rautalankaa myyjälle, että ei toimi. No kyllä tolla ajaa peukkukaasullakin. Mun mielestä vaan pelkkä peukkukaasu ilman polkemista vaatii pakollisen vakuutuksen moottorin tehosta riippumatta?

terppa kirjoitti:

Mulla oli tommonen ongelma kun asensin sarjaa läskiin ekaa kertaa ja vika oli johtosarjassa, jonkin liittimen juuresta lähellä näyttöä oli johto poikki, löyty vahingossa kun rupesin vääntelemään johtoja.

Tässä sarjassa anturin kolmepinninen johto menee suoraan kontrollerin laatikkoon ja on juotettu piirilevylle. Vedonpoisto oli tehty hyvin, joten sen puute sitä ei ole rikkonut. Olen edelleen rikkinäisen anturin kannalla.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Ei muutaku käyt lyömäs myyjän tiskiin ensin anturin ja sitten puukon :D

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Pe-ma tuli ajokokemusta sähkönojakilla noin 160km. Ilman anturia. Tuntuu pärjäävän ihan hyvin ilman anturiakin. La lenkki oli 75km. Avustin peukkukaasulla tarvittaessa. Reissun jälkeen 300 Wh akusta oli reilu puolet jäljellä. Ei lainkaan huono. Keskinopeus noin 18kmh.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuliko poljintunnistin koskaan korjattua? Hommasin vastaavan setin, ja ko. tunnistin on hivenen kinkkinen laittaa. Kammen ja keskiön välissä pitää olla juuri sopiva rako, ettei purista tunnistinta kasaan mutta pysyy myös paikallaan keskiön booreissa. Tässä tapauksessa rako on puoli milliä liian kapea, mutta sen verran voi kammesta hioa pois.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Molemmissa sähköseteissä mitä mulla on ollut, poljinanturi on ollut hirmu tarkka kohdasta ja suunnasta. Paras paikka ei ole ollutkaan tunnistinmagneetti keskellä anturia, vaan hieman sivussa. Alkuperäinen anturiteline ei ole ollut paras mahdollinen. :|

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Joo ne on ne perusmallin magneettianturit tarkkoja sijainnista. Jos tässä nyt tulee pyörä vielä kasattua, niin joku THUN-sensori olis ihan mahtava, eli hyvälaatuinen momenttianturi joka on sitten täysin ohjelmoitavissa sykkelianalystin kautta. Vähän tyyrishän semmoinen systeemi on ja vaatii säätöä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Jarcco kirjoitti:

Tuliko poljintunnistin koskaan korjattua? ...

Ei. En ole sitä oikeastaan kaivannut. Kiinalaisen myyjän vänkääminen ei jaksanut kiinnostaa ja loppujen lopuksi tuo viestittely jäi, että olisin saanut uuden osan. No jos osan haluaa, eipä tuo kalliskaan ole. Muovihärpäke. Liekkö kestää yleensäkään. Etenkin ryhmäajossa on ollut varsin hyvä, kun voi avustaa vain tarvittaessa. Yksin ajellessa menee vähän kun moottorivehkeillä muutenkin. Eipähän tarvi jarrutunnistimiakaan, kun kaasu on kokonaan liipasimessa.

E-Cruiser kirjoitti:

... niin joku THUN-sensori olis ihan mahtava, eli hyvälaatuinen momenttianturi joka on sitten täysin ohjelmoitavissa sykkelianalystin kautta. Vähän tyyrishän semmoinen systeemi on ja vaatii säätöä.

Tällainen THUN-sensori voisi kiinnostaa, mutta en tiedä niistä mitään.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Joo ei ole mullakaan kokemusta Thunista, mutta todennäköisesti ensi kesänä hankin trikeen sellaisen ja opettelen. Grin Technologyn Justin on kehunut sitä ja myykin sitä myös, joten ei se huono voi olla. Kunnon momenttitunnistin on ihan paras vaihtoehto mielestäni ratkaista tuo yhteys moottoriin. Kaasuvipu Velogatissa oli myöskin, mutta en käyttänyt sitä käytännössä koskaan. Kerran se oli kätevä, kun keskiö murtui irti Klaukkalassa. Olisi tullut pitkä työntömatka ilman sitä helteessä. Vaikka olisi THUN ja mikä vaan, niin pidemmillä reissuilla kaasuvipu on kyllä ihan hyvä olla back-uppina vaikka repussa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

Molemmissa sähköseteissä mitä mulla on ollut, poljinanturi on ollut hirmu tarkka kohdasta ja suunnasta. Paras paikka ei ole ollutkaan tunnistinmagneetti keskellä anturia, vaan hieman sivussa. Alkuperäinen anturiteline ei ole ollut paras mahdollinen. :|

Vilijamin anturi on vissiin erityyppinen, minä en ainakaan saa kiinni tästä selityksestä. Tässähän ei tarvitse huolehtia muusta kuin että anturi mahtuu kammen ja keskiön väliin ja ulkopuolen puolen boorit osuu lukitusmutterin vastaaviin. Vaihdoin pidemmän keskiön, 122 mm ja nyt pitäisi mekaanisesti toimia. En ole vielä entinyt testaamaan.

Liitteet
Electric-Bike-Magnets-Pedal-Assist-Sensor-Speed-Sensor-Install-on-the-Left-right-PAS-Mountain-Electric-Bike-Ebike-PAS-Sensor-bne0.jpg
Electric-Bike-Magnets-Pedal-Assist-Sensor-Speed-Sensor-Install-on-the-Left-right-PAS-Mountain-Electric-Bike-Ebike-PAS-Sensor-bne0.jpg (56.2 KiB) Katsottu 4717 kertaa

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Lainaanpä tätä ketlua kun otsikko on mukavan yleispätevä:

Haluistko joku vääntää ratakistkosta miten noi voltit (24/36/48), watit (250/350/750/1k), ja akun ampeeritunnit suhtautuu pyörän käyttöominaisuuksiin? Nopeus avustettuna, toimintasäde, akun kestävyys (erilainen kuormitus kai "kuluttaa" akkua eri tavalla?) jne? Jos vielä laitetaan semmonen rajoitus että pitäis olla katulaillinen ilman vakuutusta?

Nää sähköjutut on aina ollut jotenkin ihan hemmetin vaikeita ymmärtää. Sähkö on sinistä, sitä tulee seinästä ja se sattuu :)

Markus Heikkilä

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Jori kirjoittaa tästä varmasti mielellään liuskan verran, mutta siis noin hyvin lyhyesti. Mitä enemmän voltteja, sitä enemmän nopeutta. Tuo 25km/h on hirmu hankala ja keinotekoinen sähköllä. Volttien eli jännitteen ei kannata olla kovin korkea, jos vauhti on rajoitettu eli se 25 km/h. 36V riittää siihen hyvin. Toimintasäde riippuu paljon moottorityypistä ja ajotyylistä. Moottoreita on suoravetoja, vaihdemoottoreita sekä keskiömoottoreita.

Oleellisin kysymys on moottorityyppi, kun lähdetään pohtimaan sähköpyörää itselle. Minkälaiseen ajoon? Se ratkaisee optimaalin moottorityypin. Kun moottorityyppi on optimaali omaan ajotyyliin, päästään optimaaliin toimintasäteeseen. Akun kestävyyden suurimpia tekijöitä on, ettei sitä säilytetä täytenä vaan ladataan aina just ennen ajoa mahdollisuuksien mukaan, eikä anneta sen jäätyä talvella. Tehokas laturi mahdollistaa akun lataamisen lyhyesti ennen ajoa esimerkiksi, ja näin pidentää akun kestoikää. Aihe on hyvin laaja kaiken kaikkiaan.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mahe kirjoitti:

Jos vielä laitetaan semmonen rajoitus että pitäis olla katulaillinen ilman vakuutusta?

Tähän taisi olla oikea vastaus se että enintään 250 wattinen moottori poljintunnistimella. Tai jos polkimet jättää pois saa olla kilowattinenkin.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Jarcco kirjoitti:

Vilijamin anturi on vissiin erityyppinen, minä en ainakaan saa kiinni tästä selityksestä. Tässähän ei tarvitse huolehtia muusta kuin että anturi mahtuu kammen ja keskiön väliin ja ulkopuolen puolen boorit osuu lukitusmutterin vastaaviin. Vaihdoin pidemmän keskiön, 122 mm ja nyt pitäisi mekaanisesti toimia. En ole vielä entinyt testaamaan.

Joo, Viljamilla oli eri tyyppinen anturi. Minullakin on tämmönen: http://dragonbike.de/bike/ebike-pedalsensor-222.html

Mahe:
Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mahe kirjoitti:

Haluistko joku vääntää ratakistkosta miten noi voltit (24/36/48), watit (250/350/750/1k), ja akun ampeeritunnit suhtautuu pyörän käyttöominaisuuksiin? Nopeus avustettuna, toimintasäde, akun kestävyys (erilainen kuormitus kai "kuluttaa" akkua eri tavalla?) jne?

Sähkötekniikka on kohtuullisen simppeliä. Nuo Watit kertovat paljonko tehoa moottori ottaa, paljonko siitä tulee sitten pyörän liikutukseen (vääntö, yleensä yksikkönä Nm, on se mikä pyörää kiihdyttää/liikuttaa).

Mitä tuo jännite eli Voltit merkitsee ? Mitä korkeampi jännite, sitä hoikemmat johdotukset riittää. Tällä ei ole yleensä merkitystä moottorin painoon, jos teho pysyy samana, mutta johdotukset on korkeammalla jännitteellä helpompi tehdä ja sitä myötä häviöt yleensä pienemmät. Tästä syystä sähkö- ja hybridiautoissa on 200-400 voltin akustot (ja Toyota/Lexus vielä tuplaa tuon moottoreille menevän "vaihto"jännitteen).

Mahe kirjoitti:

Jos vielä laitetaan semmonen rajoitus että pitäis olla katulaillinen ilman vakuutusta?

Se tulikin tuossa yllä kuvattua.

Mahe kirjoitti:

Nää sähköjutut on aina ollut jotenkin ihan hemmetin vaikeita ymmärtää. Sähkö on sinistä, sitä tulee seinästä ja se sattuu :)

Nykyään sitä voi tulla muualtakin, itsellä on asuntovaunussa nyt aurinkokennot ja Lithium-pohjainen akusto, ja siitä tuli kerralla täysin omavarainen mukaan lukien katolla oleva ilmastointilaite. Taidan jatkossa ladata sillä akkuporien ja -ruohonleikkurin akut "ilmaiseksi"...
Sitä tehdessä tuli tuo jännitteen vaikutus kaapelien paksuuteen hyvin selväksi. Kun akku on 12V ja siinä on kiinni 40A:n aurinkolaturi johon saa kiinni vain 16mm2 kaapelit, jotka häviölaskutoimitusten mukaan ovat liian ohuet... ja 3000W invertterille menee 50mm2 kaapelit jotka pitäisi tuplata että häviöt pysyisivät täydellä teholla hyväksyttävissä rajoissa, niin näin jälkiviisaana olisi kannattanut valita 24V akku tuohon.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin