Social tandem

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Social tandem

Viesti Kirjoittaja ajou »

Tervehdys joukkovoima

Tällaista nyt suunnittelen tuon sivunojakin lisäksi. Varsinaista rakentamistahan tässä ei ole kuin yhdeksi viikonlopuksi.
Minulla on kaksi Azubin Origamia ja meinaan yhdistää ne vähän Quadribentin tapaan, mutta mielestäni tyylikkäämmin. Ajattelin tehdä etuputken liitokset trussikiinnikkeillä (en piirtänyt niitä kuvaan), jolloin koko komeudesta saadaan melko helposti purettava ja samalla myös kokoon taitettava. Origamissa on valmis kiinnike ala/takaputkelle, kunhan irrottaa taitettavan jalan. Kohta on todella tukeva. Taakse pitää laittaa ristikkäistuet koko hommaa sivusuunnassa tukevoittamaan. Jotta penkit on erikseen säädettävissä, pitää noiden ristikkäsitukien ja takaylätuen olla pituudeltaan säädettäviä. Toiseen pyörään laitan Bafangin keskimoottorin.

Mikään vauhtipelihän tämä ei tietenkään ole, mutta esim. USA:ssa tällainen social tandem on varsin suosittu. Kumpikin voi ajella oman kadenssin mukaan ja ohjauskin tapahtuu kummalta puolelta vaan. Eteen laitan vielä levyjarrut, niin johan pysähtyy.

Tandemin leveyttä täytyy vielä pähkäillä, mutta olisi varmaan hyvä, jos sen saisi ainakin penkit irroittamalla (kaksi pikalukkoa) ja ohjaustangon pikalukituksen avaamalla sisään 90 cm ovesta. Tämä mallin leveys on sopiva minulle ja Marjatalle. Tällä pelillä ollaan kesäkuussa lähdössä Alsacin viinireitille. Mahtuu kasattuna mukavasti autoon (Ford C-Max Grand) ja kotimatkalle jää vielä reilusti tilaa viinilaatikoille ;-)

Tälle kombinaatiolle voisi tulla hintalappu, joka alkaa kolmosella!

Kuva

Trussikiinnike
Kuva

Tässä Quadribent
Kuva

Viimeksi muokannut ajou, 02 Huhti 2018, 17:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Social tandem

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hmm, eikö tuo etummainen poikkiputki ole polkevan jalan tiellä ja vaikeuttaa kyytiin nousemista melkoisesti? Raidetangon paikkakin vaikeampi löytää kuin alemmassa kuvassa oleviin pyöriin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Social tandem

Viesti Kirjoittaja ajou »

Jos katsot kuvaa tarkemmin, niin siellä se raidetanko jo on paikoillaan, saattaa tosin siirtyä ohjaustangon takapuolelle. Etuputki ei ole lainkaan tiellä, koska ensinnäkin se on sen verran lähellä penkkiä, että ei osu kantapäähän mitenkään ja Origamissa ohjaustanko kääntyy ihan rungon tasalle eteen, joten pyörään nouseminenkaan ei ole ongelma. Arcuksessa olen siirtänyt penkkiä niin taakse, että kantapää menee parin sentin päästä etuakselin etupuolelta (vastaa tuota etuputkea), eikä sekään haittaa polkemista millään tavalla.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Social tandem

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Väittäisin että toi raidetanko on ihan liian ylhäällä, se pitäisi saada lasketua runkoputken alapuolelle. Myöskin tuossa se ottaa ohjaustankoon jo aika maltillisella kääntökulmallavasemmalle kääntyessä? Haarukan kruunuun jotenkin kiinnikkeet sille ja kenties koko tanko ohajusakselin takapuolelle kuten se useimmissa tadpoleissakin on, silloin se on raideleveyttä lyhyempi eikä rajoita ohjaustangon liikettä samalla lailla?

Samoin etummainen poikkiputki voipi ottaa takareiteen polkiessa, vetäisin sen niin lähelle penkkiä kuin sen saa, vai tuleeko ketjulinja ongelmaksi?

Markus Heikkilä

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Social tandem

Viesti Kirjoittaja ajou »

Kuva raidetangon ja etuputken osalta nyt päivitetty.
Ilmeisesti suunnitelmasta ei löydy mitään positiivista sanottavaa? Tuo trussikiinnikkeen käyttö on minusta suorastaan nerokasta, ei tarvitse hitsailla mitään ja tyylikkäät osat saa suoraan kaupan hyllyltä. Tulee siisti ja ammattimaisen näköinen asennussarja.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Social tandem

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajou kirjoitti:

Ilmeisesti suunnitelmasta ei löydy mitään positiivista sanottavaa?

Jos se näyttää helpolta ja yksinkertaiselta niin siinä on pakko olla jotakin vikaa :lol:

ajou kirjoitti:

Tuo trussikiinnikkeen käyttö on minusta suorastaan nerokasta, ei tarvitse hitsailla mitään ja tyylikkäät osat saa suoraan kaupan hyllyltä. Tulee siisti ja ammattimaisen näköinen asennussarja.

Mistä rakenne joustaa jos pyörä on epätasaisella alustalla? Vai onko niin jämäkkä että yksi rengas nousee ilmaan?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Social tandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Mielenkiintonen projekti ja kokeilu, seuraan!

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Social tandem

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Sori :) Jos ei halua täällä parannusehdotuksia pitää esitellä valmis toimivaksi testattu tuote (ja luultavasti saa niitä parannusehdotuksia siitä huolimatta, vähintään valitetaan siitä ettei ole MBB :) )

Kivaltahan tuo näyttää, ja jos tuo tulee sinulle vuokrakäyttöön niin varmasti kokeillaan Yaanan kanssa :)

Markus Heikkilä

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Social tandem

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mielenkiintoinen projekti. Takaosan ristikkäistuet kovasti pienentävät tavaratilaa. Miten hoidat noiden trussikiinnikkeiden liitokset poikkiputkiin?

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Social tandem

Viesti Kirjoittaja ajou »

irakas kirjoitti:

Takaosan ristikkäistuet kovasti pienentävät tavaratilaa. Miten hoidat noiden trussikiinnikkeiden liitokset poikkiputkiin?

Tavaratilaa on niiden ristiputkien edessä aika reilusti, kunhan sinne pohjalle laittaa jotain. Ja saahan siihen ristikkäsitukeen kiinni aika ison laukun. Suunnittelu sen osalta vielä vähän vaiheessa. Se syntyy sitten, kun muut osat on paikoillaan, niin näkee paremmin. Koska Origamin penkkirakenne on takaosastaan liikkuva (koko tavarateline liikkuu), on sivuttaistuki oikeastaan toteutettavissa vain noin. Vai onko ehdotuksia? Pitää olla helposti irrotettava.
Trussikiinnikkeessä on 12mm pultti, johon ajattelin kiinnittää putken, johon on taas hitsattu päähän 12mm mutteri.

Juu vuokra- ja omaan käyttöön tosiaan ajattelin. Olisi hyvä sellaisen ensikertalaisen peli, kun ajo sujuu vakaasti. Yksi Origami ei yksinään ole helpoimmasta päästä. Tolla voisi viedä asiakkaita ensiajelulle itsekin.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Social tandem

Viesti Kirjoittaja ajou »

jviirret kirjoitti:

Mistä rakenne joustaa jos pyörä on epätasaisella alustalla? Vai onko niin jämäkkä että yksi rengas nousee ilmaan?
Jukka

Tämä täytyy sitten testata, eli kuinka jäykkä siitä tuolla trussikiinnikkeellä tulee. Jos sen ja rungon väliin laittaa kumia, niin saattaa se jonkin verran joustaakin.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Social tandem

Viesti Kirjoittaja Härski »

Epätasaisuuksista johtuvien liitoksiin kohdistuvien vääntöjen takia pitäs jokaisen klämpin ja poikkiputken välissä olla pallonivel... Mut juu, sittenhän rasitukset siirtyy takaristikolle. Eli silloin takana täytyykin olla yksi kolmio ja yksi mollemmista päistään nivelöity vaakatuki. Tämä mahdollistaa eturenkaiden mukailla maastonmuotoja rakennetta rasittamatta ja pyörä silti pysyy itsellään pystyssä.

Hmm.. Millanes vekotin olisikaan ajaa ilman tota pystyristikkoa. Siten että pyörät kallistuisivaat sivulle niin kuin normaalistikin kaksipyöräisellä kallistellaan?..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Social tandem

Viesti Kirjoittaja jori »

Hienoa, että tämä kahden nojapyörän rinnakkain kytkeminen on nyt ottanut tuulta. Tuolla rakenteella nimittäin saa aikaan todella lokoisan kruisailupelin.

Hieman kuitenkin huolestuttaa, jos Alsasiin olette aikoneet. Siellä tiet on kapeita ja ajavat kokemukseni mukaan aika kovaa sileillä asfalttiteillä. Hieman leveämpi tuosta kuitenkin tulee kuin yksinäisestä kilpapyörästä, joita siellä kyllä näki joka päivä.

Ei kanna tuo rakenne vääntöä niin, että nousisi yksi rengas ilmaan ainakaan normaaleissa maantien korkeuseroissa. Liikkuu trussikiinnikkeen leuoissa kiertymällä. Tuonne väliin pitää siis laittaa kumilevyt, jottei vääntöjouston takia pure maalia pilalle.

Eteen-taakse suuntaan tuo tarvitsee vielä diagonaalituen. Omaan vastaavaan ja Sakarin tandemiin tarjosin diagonaalista vaijeria, tai vaikka vain naruja ristiin etutrussista vastapuolen takatrussiin; molemmille puolille tietenkin. Tuon saman voisi tehdä myös pystysuuntaan, jolloin takaristikko yksinkertaistuu yhdeksi poikkitueksi istuinten selkänojakiinnikkeiden yläpäiden väliin ja kahdeksi diagonaalinaruksi.

Raidetangon päiden ohjausvivut kiinnittäisin haarukan haarareiän pulttiin, jolloin nämä vivut olisivat yksinkertaiset kulmaan taitetut latat. Jos hienostella haluaa, tuo taivutus pitää laittaa kymmenkunta astetta vinoon, niin tulee Ackermanitkin samaan hintaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Social tandem

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Tuon saman voisi tehdä myös pystysuuntaan, jolloin takaristikko yksinkertaistuu yhdeksi poikkitueksi istuinten selkänojakiinnikkeiden yläpäiden väliin ja kahdeksi diagonaalinaruksi.

Yhden narun ja penkin takatuen varassa olisi siis kaikki sivuttaisvoimat? Putki välittäisi voimaa kumpaankin suuntaan, joten rasitus puolittuisi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Social tandem

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Eteen-taakse suuntaan tuo tarvitsee vielä diagonaalituen. Omaan vastaavaan ja Sakarin tandemiin tarjosin diagonaalista vaijeria, tai vaikka vain naruja ristiin etutrussista vastapuolen takatrussiin; molemmille puolille tietenkin.

Vaijerin veto yhdistettynä strussin kiertymiseen runkoputken ympärillä löysyttää vaijerit suht. nopeasti.

"esikuvassa" tuo eteen/taakse jäykistys on hoidettu tavaratilan pohjalevyllä ja ristiriipunta tilanteesse pitkä keulan kiertävä putki sallii eturenkaiden eritahtisen liikkumisen ylös alas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin