täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aika helppohan sinne tosiaan on laittaa vaikka rullaluistimen rulla. Se kun ottaa maahan kiinni niin on syytä eturenkaiden olla suorassa tai heilauttaa niiden kääntymisuuntaan nähden päinvastaiseen suuntaan. Etuohjatusta tulee takaohjattu jarrutuksen ajaksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

kemppes kirjoitti:

Jarrutuksessa rajoittavana tekijänä on takapään nouseminen ilmaan. Etuhaarukka kestää hyvin mutta takapään noustessa ilmaan tapahtuu vauhdista riippuen "erikoista". Koska etujarrut eivät ole täydessä balanssissa pyörä pyrkii kääntymään varsin äkistikin ja on vaara että horjahtaa sivulle tai jopa pois pyörän päältä. Jarrujen balansoimiseksi laitoin jarrut samaan ns. tuplakahvaan ja yritin balansoida jarrut, kaipa jarrupalojen kuluminenkin tasoittaa eroa ?

Laita ihmeessä molemmille etujarruille omat kahvat. Voit opetella sitten tyylikkään parkkeerauksen, jossa jarrutat takarenkaan ilmaan, käännät jarruilla perän menosuuntaan ja rullaat taakse päin parkkiin. :D

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Kastuin tässä lenkillä ja tuli kylmä. Jäin miettimään mitä asialle voisi tehdä. Suunnitelmissa on tehdä sateenvarjo eli jonkinlainen kate joka suojaisi.
Etsin varastoista kaikki eristelevyjen jätepalat ja liimailin ne yhteen kaksipuoleisella teipillä ja vielä pitkiä ruuveja lisätueksi. Sitten muotoilin pötköstä 180 cm pitkän muotin, joka on 35 cm leveä. Muottia mallailin niin että se olisi mittojeni mukainen eikä sisään jää turhaa tilaa. Kate tehdään kahdessa erässä ja toisen puolen valmistamiseksi palat puretaan ja käännetään. Muotin päälle ajattelin vetää hiilikuitulankaa noihn mustalla tussilla merkittyihin paikkoihin harvaksi verkoksi.

Liitteet
muotti1.JPG
muotti1.JPG (110.62 KiB) Katsottu 4858 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Onko tuosta kylmälaatikon alla olevasta pyörästä jossain kuvaa?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Onko tuosta kylmälaatikon alla olevasta pyörästä jossain kuvaa?

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... A&start=15

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Joo, takana on tuo lwb fatbike, jäänyt kesällä vähemmälle ajelulle kun trike on niin mukava...

Homma edistyi aika mukavasti. Ostin Kevrasta ison rullan hiilikuitulantaa tai paremminkin nauhaa, leveys on 12 mm ja paksuus jotain 0,25 mm. Tein koekappaleen ja vaikutti siltä että kun laittaa nauhaa 4 kerrosta niin tulee jo aika tukevaa, väleihin voisi riittää kolminkertainenkin rakenne. Epoksi hyytelöityy aika nopeasti ja lankaa kuluu reilusti yli 100 metriä, piti värkätä langan epoksointipurkki, missä lankaa vedetään rullasta, se vedetään rissan alta ja epoksin ylimäärä kuivattiin pois kuminauha kuormitteisella puristavalla levyllä, josko kuvasta asia selventyisi. Itse lankojen veto muotin päälle olikin varsin nopea homma, reilu tunti ja toinen puolikas oli valmis. Isolla määrällä nuppineuloja vielä tuin lankoja. Epoksia kului noin 3 dl.
Lopputulos on tuollainen aika runsaasti muotoiltu kehikko. Nyt pitää kääntää muotti ja tehdä toinen puolikas. Painoa puolikkaalle tuli noin 450 gr, silti on aika tukevan tuntuinen.

Liitteet
katerunko 1.JPG
katerunko 1.JPG (151.94 KiB) Katsottu 4680 kertaa
nauhan epoksointi.JPG
nauhan epoksointi.JPG (39.94 KiB) Katsottu 4680 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja jori »

kemppes kirjoitti:

Joo, takana on tuo lwb fatbike, jäänyt kesällä vähemmälle ajelulle kun trike on niin mukava...

Homma edistyi aika mukavasti. Ostin Kevrasta ison rullan hiilikuitulantaa tai paremminkin nauhaa, leveys on 12 mm ja paksuus jotain 0,25 mm. Tein koekappaleen ja vaikutti siltä että kun laittaa nauhaa 4 kerrosta niin tulee jo aika tukevaa, väleihin voisi riittää kolminkertainenkin rakenne. Epoksi hyytelöityy aika nopeasti ja lankaa kuluu reilusti yli 100 metriä, piti värkätä langan epoksointipurkki, missä lankaa vedetään rullasta, se vedetään rissan alta ja epoksin ylimäärä kuivattiin pois kuminauha kuormitteisella puristavalla levyllä, josko kuvasta asia selventyisi. Itse lankojen veto muotin päälle olikin varsin nopea homma, reilu tunti ja toinen puolikas oli valmis. Isolla määrällä nuppineuloja vielä tuin lankoja. Epoksia kului noin 3 dl.
Lopputulos on tuollainen aika runsaasti muotoiltu kehikko. Nyt pitää kääntää muotti ja tehdä toinen puolikas. Painoa puolikkaalle tuli noin 450 gr, silti on aika tukevan tuntuinen.

Onko tarkoitus tehdä tuohon kalvokate. Näistä F1D sisälennokeista voisi ottaa mallia ja katsoa rakennustekniikoita, niin ei tulisi ainakaan liian painava. Laskuvarjokangas olisi tietenkin lujempaa, mutta selvästi painavampaa myös.Tällaisen kehikko-kalvo-rakenteen etu on myös alhainen melu, kunhan kalvoa ei kiristetä liian tiukalle.
Kuva
Tulevaisuuden horisonttiin tähyävä vasen silmäni on näkevinään tämän tyyppisiä katerakenteita tulevaisuuden kinnereissä.

Kuvitelkaapa katerakenne, joka tehtäisiin tuolla hartsiin kastellusta kuidusta vetämällä suoraan ilmaan 3D-tulostuksen keinoin. UV-kovettuva hartsi kovetettaisiin tietokoneohjatun vetovarren kärjessä, jolloin se kovettuisi sitä mukaa kun kuitu tulee ulos suuttimesta. Tällä tekniikalla olisi mahdollista luoda myös umpinaisia muotoja suoraan ilmaan. Ensin kelattaisiin hatara verkko, joka kierros kierrokselta tihenisi ja lopulta menisi umpeen. Nykyisin tätä tehdään pyöritettävän muotin päälle, mutta mikään ei estäisi myös ilmaan kelaamista edellä kuvatulla menetelmällä.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Jori, juuri noin eli tuo skeleton on tarkoitus päällystää jollain mutta se on minulla vielä täysin hakusessa. Pitäisi olla siis vedenpitävä, joustava tai lämpökutistuva. Testausta varten ajattelin vetää päälle aluksi kasvihuonekalvoa. Laskuvarjokangas on joustamatonta mutta sinänsä vahvaa ja kevyttä. Ompeluhommat ei oikein suju tai kiinnosta.
Olisiko täällä kellään hyviä ideoita ?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

kemppes kirjoitti:

Laskuvarjokangas on joustamatonta mutta sinänsä vahvaa ja kevyttä. Ompeluhommat ei oikein suju tai kiinnosta.
Olisiko täällä kellään hyviä ideoita ?

Itselläni on jokunen pala monocote tai vastaavaa kevytlentokoneen pinnoituskangasta. Näyttää lasikuitumatolta mutta se liimataan suurin piirtein pinkeästi ruodon pintaan kiinni, ja sitten silittämällä ja/tai lämpöpuhaltimella kutistetaan sileäksi. Lopuksi ilman/veden pitävä maalauskäsittely.

Oli tarkoitus tehdä pinnakiekkoihin levytys mutta on jäänyt tekemättä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hifi- tuning- yms rakentelijat, jotka tekee tuon tuosta uuniikkeja erikoisen muotoisia kappaleita, kuten esimerkiksi tarkasti auton takakonttiin istuvia kaiutinkoteloita, käyttävät käsittääkseni ns kurahousukangasta erikoisten muotojen tekemiseen. Kangas pingotetaan luurangon päälle muotoonsa jonka jälkeen päälle laminoidaan kuidusta varsinaine kappale.

Se olis ainakin vedenpitävää ja hieman venyvää materiaalia, mutta ei ehkä parasta kuitenkaan tähän tarkoitukseen..

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jos ei kutistuvilla materiaaleilla, kuten kutistesukka ym. puljaaminen kiinnosta, tekstiiliteollisuudessa käytetään välillä liimaa tekstiilin saumoissa. Ei ole vaikea homma liimata kangasta ruotoon.

Jori ehdotti rättikatetta kinneriin pähkiessäni hiilikuituputkea ruotomateriaaliksi. Iskunvaimennusta löytyy äänenvaimentimeksi ja riippuen halusta sekä välineistä voi tehdä kovaksi pinnoittamalla hiilikuitukankaalla. Esimerkiksi. Lasikuitu ym. on mahdollista myös.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Kiitos erinomaisista ehdotuksista. Tuo MonoKote olisi sopivaa mutta en keksi mistä saisi riittävän suuria paloja ja kohtuulliseen hintaan. Vilijamin ehdottama kutistekalvo Etralta olisi juuri sopivaa mutta myyntierät ovat jättimäisiä, en tiedä mistä saisi pienempinä paloina. Jos taasen mennään kangaslinjalle, lienee sama sitten laittaa hiilikuitukangasta mm. paino huomioiden. Kangaskaupoissa ei taida olla kutistuvia kankaita, ne lienee jo esikutistettu. Joustavia olisi mutta ne ei taida pitää vettä.

Käänsin muotin ja tein toisen puoliskon, tuli varsin symmetrinen. Tämän jälkeen pitäisi miettiä kiinnitys. Suunnitelmana on kippaussarana keskiön eteen ja taakse sivuille lukkiutuvat kiinnitykset penkin selkänojan yläosaan. Avaamismekanismi ?

Liitteet
kate2.JPG
kate2.JPG (187.43 KiB) Katsottu 4343 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuommonen kärjestä kiinnitettyhän löytyy esim. Leitrasta

Kuva

Empä nyt vaan tähän väliin löytänyt kuvaa lukitusmekanismista :oops: Mutta ilmeisen toimiva kun ovat sitä niin pitkään käyttäneet.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikös Leitrassa ole kuomu pelkän oman painonsa varassa molemmissa asennoissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin