täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
kemppes
Viestit: 91
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja kemppes » 17 Touko 2018, 13:57

Lisää kuvatuksia valmiimmasta härvelistä.
Liitteet
v5.JPG
v5.JPG (166.69 KiB) Katsottu 1699 kertaa
v4.JPG
v4.JPG (166.51 KiB) Katsottu 1699 kertaa
v3.JPG
v3.JPG (175.49 KiB) Katsottu 1699 kertaa
v1.JPG
v1.JPG (144.33 KiB) Katsottu 1699 kertaa

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2712
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja tm » 17 Touko 2018, 22:49

Samalla idealla toimivaa etujousitusta (yhteinen jousi molemmille etupyörille) suunnittelin Avus-kinneriin, vaan en ole vielä saanut aikaiseksi. Ehkä ensi talvena...

Umpio
Viestit: 24
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja Umpio » 17 Touko 2018, 23:00

Todella hienoa työtä! Paljonkos tälle kertyi painoa?

kemppes
Viestit: 91
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja kemppes » 18 Touko 2018, 11:29

Painoa rungolle sisältäen keinuhaarukat ja rungon keskiosan kertyi jkv yli 3 kg. Istuin painaa 550 gr, siinä on sisällä pvc-vaahtolevyä.
Tavoite oli n 12 kg mutta kyllä noista osista painoa kertyi, vaaka näyttää ajokunnossa lokasuojin 13,2 kg. Etupyörät sisältäen olkatapit, levyt, jarrusatulat, renkaat etc painaa jo n 5 kg. Tosin kevyillä (kalliilla) osilla voisi päästä tuonne 12 kg paikkeille.
Alustavasti etujousitus toimii erittäin hyvin, palaan asiaan kun olen ajellut enemmän. Löysikö sokea kana jyvän ?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3716
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja mhelander » 18 Touko 2018, 15:25

Hieno on eikä edes painava kun jousitus on joka pyörässä, vai olihan se niin että myös takana ?

Tuossa on vielä lisäksi väliakselisto vaihteistolle, jota itsekin mietin maasturiin joskus... hienoa että sellainenkin on nyt saatu nojakkiin! Omaan maasturiin se toi liikaa kompleksisuutta kun se piti tehdä CrMo-putkesta hitsaamalla.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Umpio
Viestit: 24
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 11:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja Umpio » 18 Touko 2018, 17:43

No ei sille paljon painoa kertynyt. Ei noista osista ihan hirveästi painoa kertynyt kun miettii että omassa pyörässä jousittamaton alumiinirunko painoi 3.6kg ja lopullinen paino ajo kunnossa rapiat 17kg. :x

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2978
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja Wacky » 18 Touko 2018, 19:33

Umpio kirjoitti:No ei sille paljon painoa kertynyt. Ei noista osista ihan hirveästi painoa kertynyt kun miettii että omassa pyörässä jousittamaton alumiinirunko painoi 3.6kg ja lopullinen paino ajo kunnossa rapiat 17kg. :x

Valitsemalla osat tarkasti niin pystyy säästämään hurjasti painoa, eli melkein pyörästä kuin pyörästä saa kevyemmän vaihtamalla osia. Keveys kuitenkin tulee yleensä kestävyyden kustannuksella jossain kohtaa
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1670
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja Jarcco » 20 Touko 2018, 14:56

On ihan maailmanluokan peli!
Erityisesti pidän siitä että on saatu kahdella iskarilla jousitettua 3 pyörää :mrgreen: Paras osa on pois jätetty osa.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Höregrö
Viestit: 156
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja Höregrö » 20 Touko 2018, 23:04

Hieno peli! Lähikuvista oli vaikea hahmottaa millainen valmiista trikestä tulee mutta kasassa näyttää hyvältä rakenteelta. Etujousitus on tosiaan ovela! Miltä tuntuu ajossa?

kemppes
Viestit: 91
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja kemppes » 21 Touko 2018, 09:33

Kilometrejä on kertynyt nyt hyvin ja erilaisilla alustoilla ja kaarteita, sain kylppäriremontin valmiiksi niin on aikaa pyöräillä. Käväisin la Kuusijärven kokoontumisessa... Takana n 300 km.
Suurin yllätys on ollut tuo etujousituksen toimivuus, pyörätiet ovat muuttuneet täysin toisenlaisiksi ja on hauska seurata miten paljon jousitus tekee töitä. Esim. Tuusulanjärven ympäriajossa hankala vanhan Ruskelantien kohta on nyt "tasainen". Yllätys on lähinnä se että erillisjousitusta ei kovin paljon tarvitse eteen ja että kallistuksenvaimennus on tärkeämpi. Etuhaarukka joustaa jkv niin että toisen etupyörän ajo kuoppaan tasoittuu myös. Jarrutuksissa ei niiaa lainkaan. Yllättävin ongelma on se että etulokarien kiinnitykset ei kestä, pyöriin tulee niin terävää liikettä. Tukilankojakin yritin, jkv auttoi. Rämisevätkin...
Takajousituksen liike on noin 10 cm, tuntuu riittävältä. Oikeastaan jousitusta ei huomaa ajossa mutta sag-kumilenkin mukaan tekee kyllä sekin töitä.
Ohjaus on hyvin stabiili, jättöä olisi ehkä voinut olla karvan verran vähemmän. Jätön (Casterin) muuttuminen joustoliikkeen aikana ei tunnu tai haittaa. Ei voblaa tai resonoi, stabiili myös kovissa nopeuksissa. Kallistuksenvaimennus on kaarteissa hyvä, ei pelota että kaatuisi vaikka on kapea.
Vaihteisto on 2 x 11 ja lyhyen vaijerin takia (?) toimii täsmällisesti, kerrankin kaikki pykälät menee napsauttamalla. Kiertovaihtaja sopii trikeen hyvin. Toisiovedossa on 28/20 rattaat joten eturattaat voi pitää pienenä. Toisioveto menee aivan takahaarukan laakeripisteen yläpuolelta eli ei bogoa ylämäissä.
Korjauslistalla on ohjaustangon kiinnitys stemiin (notkuu) ja nuo etulokasuojat. Lisäksi puomi on sivusuunnassa täysin jäykkä mutta yllättäen kiertyy jkv oikein kovaa poljettaessa. Joudun laittamaan siihen ristiin pari kerrosta hiilikuitunauhaa. Lisäksi runkoon laitan vielä X-mallisia hiilikuitunauha tukia minne voi, ne eivät lisää juurikaan painoa mutta tuovat mielenrauhaa. Keskirungon notkumista en ole huomannut.

Selityksenä nopeaan valmistumiseen on se että hankalimmat osat (olka-akselit, etupyörät kokonaisuutena jarruineen) otin vanhasta trikestäni jonka ominaisuuksiin olin aika kyllästynyt.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3716
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja mhelander » 21 Touko 2018, 15:09

kemppes kirjoitti:Takajousituksen liike on noin 10 cm, tuntuu riittävältä. Oikeastaan jousitusta ei huomaa ajossa mutta sag-kumilenkin mukaan tekee kyllä sekin töitä.

Samalta minunkin takajousitus tuntuu, kun vaihdoin uuden/kunnollisen takaiskarin. Ekalla lenkillä piti oikein pysähtyä katsomaan että eikö perä jousta lainkaan ja yllätys oli että ihan nätisti polkuja ajaessa oli sag o-rengas puolessa välissä iskarin joustomatkaa...

Nyt on vähän samaa vikaa molempien päiden kanssa, kun vaihdoin plussakiekot kapeampiin kesänakkeihin. Kuitenkin ajossa tuntuu että pitoa on poluilla enemmän, ja tämähän on ainakin maastossa se tärkein jousituksen tehtävä: pitää renkaat pinnassa kiinni mahdollisimman hyvin.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kemppes
Viestit: 91
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja kemppes » 07 Kesä 2018, 09:36

Olen nyt ajellut lähes päivittäin eikä pyörästä ole tullut esiin uusia lastentauteja. Jousitus toimii hyvin, laite on erittäin suuntavakaa ja sivustabiili. Leveys etupyörien ulkolaidasta toiseen on 70 cm mikä helpottaa merkittävästi käsittelyä. Kääntösäde liittyy leveyteen ja se on riittävän pieni niin että ei tarvitse vekslailla ja sopii ovista. Kevyt paino on monella tavalla eduksi käsittelyssä ja ylämäissä. Aurauskulma vaatii vielä säätöä. Puomin kiertovahvistamista en ole vielä tehnyt kun liike on varsin lientä ja polkemistekniikalla hyvin pitkälle kompensoitavissa.
Olen testannut jarrutuksia ajatuksella että kestääkö etuhaarukka jarruvoimat. Tadpole trikessä painojakauma on etupainotteinen, noin 65/35%. Jarrutuksessa rajoittavana tekijänä on takapään nouseminen ilmaan. Etuhaarukka kestää hyvin mutta takapään noustessa ilmaan tapahtuu vauhdista riippuen "erikoista". Koska etujarrut eivät ole täydessä balanssissa pyörä pyrkii kääntymään varsin äkistikin ja on vaara että horjahtaa sivulle tai jopa pois pyörän päältä. Jarrujen balansoimiseksi laitoin jarrut samaan ns. tuplakahvaan ja yritin balansoida jarrut, kaipa jarrupalojen kuluminenkin tasoittaa eroa ? Olka-akseleissa/pyörä -kokonaisuudessa on negatiivinen olkapoikkeama joten takapyörän ollessa maassa jarrut eivät puolla lainkaan.
Silti on riski pyörähtämiselle. Mietin pitäisikö laittaa keskiön alle kiinteä "lisäpyörä" joka ohjaisi siinä vaiheessa kun takapää on ilmassa, toimisiko se ? Paras vaihtoehto on ennakoida ja välttää paniikkijarrutuksia mutta ne kanssa-autoilijat...
Liitteet
jarrukahva.JPG
jarrukahva.JPG (89.28 KiB) Katsottu 744 kertaa

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 784
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja Härski » 07 Kesä 2018, 10:22

.. Kipeästi tarvitsisi vain saada takapäässä joku pysymään tiessä kiinni. Muuten ei auta mikään ja tulee heitettävän vasaran- tai nuolen tms- ilmiö jossa painopiste pyrkii väkisin kääntymään eteen.

Tuli elävästi mieleen kerrat kun nuorena talvella harjoiteltiin kuplavolkkarilla sivuluisun ajoa. Tavallisen herkkä on takapainoinen laite pyörähtämään ympäri jos takapäässä ei ole pitoa!

Saisiko takarenkaan joustomatkaa lisättyä? Mut ainut oikea konsti vaivaan olisi siirtää. Painopistettä taakse ja/ tai alas. Tai tietysti etupään maakosketuspistettä eteenpäin.
Toni

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11773
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja jviirret » 07 Kesä 2018, 10:25

Tuollainen kahva tasaa molempiin vaijereihin samat voimat, mutta jos toinen jarru vaatii pidemmän tai huonompikuntoisen vaijerin vuoksi eri voiman kuin toinen niin nykäsee pyörän poikittain jos takarengas nousee ilmaan. Väittäisin että vaijerijarrusta on liki mahdoton saada ko. tilanteessa pyörän suorassa pitävää. Voi olla että sen saa viriteltyä niin että kokeiltaessa pysyy suorassa, mutta 1000km jälkeen kun tulee äkkitilanne ei välttämättä enään olekkaan just balanssissa. Kahdella kahvalla olisi turvallisempaa, voi ainakin yrittää vaikuttaa siihen mihin pyörä vippaa jos perä nousee ilmaan.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kemppes
Viestit: 91
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja kemppes » 07 Kesä 2018, 10:28

Takapyörän joustomatkan lisääminen ei auta. Etuakselia ei saa eteenpäin koska mitoitin sen mahdollisimman naftiksi että pääsee istumaan niin että jalat on etuakselia vasten ja takaisin seisomaan. Käytännön ajossa ilmiö ei ole tullut esiin mutta noissa jarrutustesteissä. Liike on nopea missä keskiö sukeltaa alustaa vasten, kokeilen pientä rissapyörää joka pitää suunnan jos keskiö sukeltaa.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa