täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11777
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja jviirret » 07 Kesä 2018, 10:50

Aika helppohan sinne tosiaan on laittaa vaikka rullaluistimen rulla. Se kun ottaa maahan kiinni niin on syytä eturenkaiden olla suorassa tai heilauttaa niiden kääntymisuuntaan nähden päinvastaiseen suuntaan. Etuohjatusta tulee takaohjattu jarrutuksen ajaksi.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3414
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja Vilijami » 07 Kesä 2018, 23:57

kemppes kirjoitti:Jarrutuksessa rajoittavana tekijänä on takapään nouseminen ilmaan. Etuhaarukka kestää hyvin mutta takapään noustessa ilmaan tapahtuu vauhdista riippuen "erikoista". Koska etujarrut eivät ole täydessä balanssissa pyörä pyrkii kääntymään varsin äkistikin ja on vaara että horjahtaa sivulle tai jopa pois pyörän päältä. Jarrujen balansoimiseksi laitoin jarrut samaan ns. tuplakahvaan ja yritin balansoida jarrut, kaipa jarrupalojen kuluminenkin tasoittaa eroa ?

Laita ihmeessä molemmille etujarruille omat kahvat. Voit opetella sitten tyylikkään parkkeerauksen, jossa jarrutat takarenkaan ilmaan, käännät jarruilla perän menosuuntaan ja rullaat taakse päin parkkiin. :D

kemppes
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja kemppes » 12 Syys 2018, 14:20

Kastuin tässä lenkillä ja tuli kylmä. Jäin miettimään mitä asialle voisi tehdä. Suunnitelmissa on tehdä sateenvarjo eli jonkinlainen kate joka suojaisi.
Etsin varastoista kaikki eristelevyjen jätepalat ja liimailin ne yhteen kaksipuoleisella teipillä ja vielä pitkiä ruuveja lisätueksi. Sitten muotoilin pötköstä 180 cm pitkän muotin, joka on 35 cm leveä. Muottia mallailin niin että se olisi mittojeni mukainen eikä sisään jää turhaa tilaa. Kate tehdään kahdessa erässä ja toisen puolen valmistamiseksi palat puretaan ja käännetään. Muotin päälle ajattelin vetää hiilikuitulankaa noihn mustalla tussilla merkittyihin paikkoihin harvaksi verkoksi.
Liitteet
muotti1.JPG
muotti1.JPG (110.62 KiB) Katsottu 638 kertaa

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3736
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja jooseha » 12 Syys 2018, 15:53

Onko tuosta kylmälaatikon alla olevasta pyörästä jossain kuvaa?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3414
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja Vilijami » 12 Syys 2018, 16:23

jooseha kirjoitti:Onko tuosta kylmälaatikon alla olevasta pyörästä jossain kuvaa?

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5415&hilit=Hiilikui%2A&start=15

kemppes
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja kemppes » 14 Syys 2018, 11:15

Joo, takana on tuo lwb fatbike, jäänyt kesällä vähemmälle ajelulle kun trike on niin mukava...

Homma edistyi aika mukavasti. Ostin Kevrasta ison rullan hiilikuitulantaa tai paremminkin nauhaa, leveys on 12 mm ja paksuus jotain 0,25 mm. Tein koekappaleen ja vaikutti siltä että kun laittaa nauhaa 4 kerrosta niin tulee jo aika tukevaa, väleihin voisi riittää kolminkertainenkin rakenne. Epoksi hyytelöityy aika nopeasti ja lankaa kuluu reilusti yli 100 metriä, piti värkätä langan epoksointipurkki, missä lankaa vedetään rullasta, se vedetään rissan alta ja epoksin ylimäärä kuivattiin pois kuminauha kuormitteisella puristavalla levyllä, josko kuvasta asia selventyisi. Itse lankojen veto muotin päälle olikin varsin nopea homma, reilu tunti ja toinen puolikas oli valmis. Isolla määrällä nuppineuloja vielä tuin lankoja. Epoksia kului noin 3 dl.
Lopputulos on tuollainen aika runsaasti muotoiltu kehikko. Nyt pitää kääntää muotti ja tehdä toinen puolikas. Painoa puolikkaalle tuli noin 450 gr, silti on aika tukevan tuntuinen.
Liitteet
katerunko 1.JPG
katerunko 1.JPG (151.94 KiB) Katsottu 460 kertaa
nauhan epoksointi.JPG
nauhan epoksointi.JPG (39.94 KiB) Katsottu 460 kertaa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9732
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja jori » 14 Syys 2018, 12:01

kemppes kirjoitti:Joo, takana on tuo lwb fatbike, jäänyt kesällä vähemmälle ajelulle kun trike on niin mukava...

Homma edistyi aika mukavasti. Ostin Kevrasta ison rullan hiilikuitulantaa tai paremminkin nauhaa, leveys on 12 mm ja paksuus jotain 0,25 mm. Tein koekappaleen ja vaikutti siltä että kun laittaa nauhaa 4 kerrosta niin tulee jo aika tukevaa, väleihin voisi riittää kolminkertainenkin rakenne. Epoksi hyytelöityy aika nopeasti ja lankaa kuluu reilusti yli 100 metriä, piti värkätä langan epoksointipurkki, missä lankaa vedetään rullasta, se vedetään rissan alta ja epoksin ylimäärä kuivattiin pois kuminauha kuormitteisella puristavalla levyllä, josko kuvasta asia selventyisi. Itse lankojen veto muotin päälle olikin varsin nopea homma, reilu tunti ja toinen puolikas oli valmis. Isolla määrällä nuppineuloja vielä tuin lankoja. Epoksia kului noin 3 dl.
Lopputulos on tuollainen aika runsaasti muotoiltu kehikko. Nyt pitää kääntää muotti ja tehdä toinen puolikas. Painoa puolikkaalle tuli noin 450 gr, silti on aika tukevan tuntuinen.

Onko tarkoitus tehdä tuohon kalvokate. Näistä F1D sisälennokeista voisi ottaa mallia ja katsoa rakennustekniikoita, niin ei tulisi ainakaan liian painava. Laskuvarjokangas olisi tietenkin lujempaa, mutta selvästi painavampaa myös.Tällaisen kehikko-kalvo-rakenteen etu on myös alhainen melu, kunhan kalvoa ei kiristetä liian tiukalle.
Kuva
Tulevaisuuden horisonttiin tähyävä vasen silmäni on näkevinään tämän tyyppisiä katerakenteita tulevaisuuden kinnereissä.

Kuvitelkaapa katerakenne, joka tehtäisiin tuolla hartsiin kastellusta kuidusta vetämällä suoraan ilmaan 3D-tulostuksen keinoin. UV-kovettuva hartsi kovetettaisiin tietokoneohjatun vetovarren kärjessä, jolloin se kovettuisi sitä mukaa kun kuitu tulee ulos suuttimesta. Tällä tekniikalla olisi mahdollista luoda myös umpinaisia muotoja suoraan ilmaan. Ensin kelattaisiin hatara verkko, joka kierros kierrokselta tihenisi ja lopulta menisi umpeen. Nykyisin tätä tehdään pyöritettävän muotin päälle, mutta mikään ei estäisi myös ilmaan kelaamista edellä kuvatulla menetelmällä.
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

kemppes
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja kemppes » 14 Syys 2018, 13:41

Jori, juuri noin eli tuo skeleton on tarkoitus päällystää jollain mutta se on minulla vielä täysin hakusessa. Pitäisi olla siis vedenpitävä, joustava tai lämpökutistuva. Testausta varten ajattelin vetää päälle aluksi kasvihuonekalvoa. Laskuvarjokangas on joustamatonta mutta sinänsä vahvaa ja kevyttä. Ompeluhommat ei oikein suju tai kiinnosta.
Olisiko täällä kellään hyviä ideoita ?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3720
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja mhelander » 14 Syys 2018, 14:24

kemppes kirjoitti:Laskuvarjokangas on joustamatonta mutta sinänsä vahvaa ja kevyttä. Ompeluhommat ei oikein suju tai kiinnosta.
Olisiko täällä kellään hyviä ideoita ?

Itselläni on jokunen pala monocote tai vastaavaa kevytlentokoneen pinnoituskangasta. Näyttää lasikuitumatolta mutta se liimataan suurin piirtein pinkeästi ruodon pintaan kiinni, ja sitten silittämällä ja/tai lämpöpuhaltimella kutistetaan sileäksi. Lopuksi ilman/veden pitävä maalauskäsittely.

Oli tarkoitus tehdä pinnakiekkoihin levytys mutta on jäänyt tekemättä...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 786
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja Härski » 14 Syys 2018, 23:19

Hifi- tuning- yms rakentelijat, jotka tekee tuon tuosta uuniikkeja erikoisen muotoisia kappaleita, kuten esimerkiksi tarkasti auton takakonttiin istuvia kaiutinkoteloita, käyttävät käsittääkseni ns kurahousukangasta erikoisten muotojen tekemiseen. Kangas pingotetaan luurangon päälle muotoonsa jonka jälkeen päälle laminoidaan kuidusta varsinaine kappale.

Se olis ainakin vedenpitävää ja hieman venyvää materiaalia, mutta ei ehkä parasta kuitenkaan tähän tarkoitukseen..
Toni

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3414
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja Vilijami » 15 Syys 2018, 09:57


vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3057
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja vaaka » 15 Syys 2018, 12:11

Jos ei kutistuvilla materiaaleilla, kuten kutistesukka ym. puljaaminen kiinnosta, tekstiiliteollisuudessa käytetään välillä liimaa tekstiilin saumoissa. Ei ole vaikea homma liimata kangasta ruotoon.

Jori ehdotti rättikatetta kinneriin pähkiessäni hiilikuituputkea ruotomateriaaliksi. Iskunvaimennusta löytyy äänenvaimentimeksi ja riippuen halusta sekä välineistä voi tehdä kovaksi pinnoittamalla hiilikuitukankaalla. Esimerkiksi. Lasikuitu ym. on mahdollista myös.

kemppes
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja kemppes » 17 Syys 2018, 10:48

Kiitos erinomaisista ehdotuksista. Tuo MonoKote olisi sopivaa mutta en keksi mistä saisi riittävän suuria paloja ja kohtuulliseen hintaan. Vilijamin ehdottama kutistekalvo Etralta olisi juuri sopivaa mutta myyntierät ovat jättimäisiä, en tiedä mistä saisi pienempinä paloina. Jos taasen mennään kangaslinjalle, lienee sama sitten laittaa hiilikuitukangasta mm. paino huomioiden. Kangaskaupoissa ei taida olla kutistuvia kankaita, ne lienee jo esikutistettu. Joustavia olisi mutta ne ei taida pitää vettä.

Käänsin muotin ja tein toisen puoliskon, tuli varsin symmetrinen. Tämän jälkeen pitäisi miettiä kiinnitys. Suunnitelmana on kippaussarana keskiön eteen ja taakse sivuille lukkiutuvat kiinnitykset penkin selkänojan yläosaan. Avaamismekanismi ?
Liitteet
kate2.JPG
kate2.JPG (187.43 KiB) Katsottu 122 kertaa

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11777
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Syys 2018, 11:29

Tuommonen kärjestä kiinnitettyhän löytyy esim. Leitrasta

Kuva

Empä nyt vaan tähän väliin löytänyt kuvaa lukitusmekanismista :oops: Mutta ilmeisen toimiva kun ovat sitä niin pitkään käyttäneet.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9732
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: täysjousitettu (lähes) tadpole trike hiilikuituputkesta

ViestiKirjoittaja jori » 17 Syys 2018, 11:34

Eikös Leitrassa ole kuomu pelkän oman painonsa varassa molemmissa asennoissa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa