Lowracer 2.0

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Höregrö
Viestit: 174
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Lowracer 2.0

ViestiKirjoittaja Höregrö » 26 Touko 2019, 21:40

PW kirjoitti:Näitäkö tulee sitten tilausten mukaan? ;) Hienoo jälkee.


Kiitos, kaikki on mahdollista :D

Päivitystä:
Trimmasin reunat ja liimasin muottiin teräsputkipalkeilla jäykistetyn lastulevyn tukirakenteeksi. Liimasin plugit yhteen parilla turauksella sikaflexiä ja kiillotin vasemman puolen. Paketti takaisin muotin pohjalle ja eikun vasenta muottia laminoimaan oikean jakopintaa vasten. Tänään irroitin muotin ja ihan hyvähän siitä tuli. Aloitin myös takahaarukan muottien rakentamisen kiinnittämällä 3d-tulostetut palaset melamiiniin. Seuraavaksi ne pitäisi maalata ja hioa tasaiseksi. Hiilikuidun laminoin suoraan näiden urosmuottien päälle eli pääsen vähemmällä vaivalla kuin päämuottien kanssa.

IMG_20190526_202855-2.jpg

IMG_20190526_204150-2.jpg

juhani.tenhunen
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Re: Lowracer 2.0

ViestiKirjoittaja juhani.tenhunen » 02 Kesä 2019, 11:05

Tosi hieno!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
Höregrö
Viestit: 174
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Lowracer 2.0

ViestiKirjoittaja Höregrö » 01 Heinä 2019, 12:31

Maalasin tulosteet pelkällä pohjamaalilla ja hioin ne tasaiseksi. Laminointi onnistui pääosin muuten hyvin mutta takajarrun aukon kohta oikaisi hiukan liian kireästä alipainesäkistä johtuen - täytyy korjailla sitä aluetta myöhemmin. 10 % täytöllä tulostetut muoviosat kestivät hyvin alipaineen mutta osaa irroittaessa kiinnitysruuvit korkkasivat, olisi pitänyt tajuta liimata ne pohjalevyyn pelkkien ruuvien sijaan.

IMG_20190617_211018-2.jpg
IMG_20190617_211018-2.jpg (263.67 KiB) Katsottu 623 kertaa


IMG_20190617_210912-2.jpg
IMG_20190617_210912-2.jpg (144.3 KiB) Katsottu 623 kertaa


Tulostin alipainepumpun yhteyteen itse suunnittelemani neulaventtiilin jonka ruuvasin vanhaan polttoaineen vedenerottimeen(?), toimii hienosti painetason hienosäädössä mittarin kanssa.

IMG_20190608_172413-2.jpg
IMG_20190608_172413-2.jpg (155.45 KiB) Katsottu 623 kertaa
Viimeksi muokannut Höregrö, 01 Heinä 2019, 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Höregrö
Viestit: 174
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Lowracer 2.0

ViestiKirjoittaja Höregrö » 01 Heinä 2019, 13:11

Viime viikolla laminoin myös rungon puoliskot. Nyt testasin alipainesäkin muotoa ja tiiviyttä etukäteen ja ihmettelin miksen saanut säkkiä millään ilmatiiviksi. Syy oli ainakin itselle yllättävä, muotin taustalevynä oleva lastulevy ei ole materiaalina ilmatiivis! Tiivistin sen erillisellä muovikalvolla jonka päälle varsinainen alipainesäkki teipataan.

IMG_20190625_191636-2.jpg
IMG_20190625_191636-2.jpg (220.12 KiB) Katsottu 608 kertaa


Laminointi sujui hyvin kun hiilikuidut oli leikattu valmiiksi muotoonsa ja kasattu kerroksittain oikeaan järjestykseen. Tälläinen isotöisempi laminointi vaatii kaksi tekijää, toinen levittää hartsia ja toinen asettaa kankaat. Alemmassa kuvassa näkyy käyttämäni alipainelaitteisto, eli MS4.2 alipainepumppu johon on letkulla kytketty neulaventtiili, alipainemittari ja hartsiansa eli muovinen kippo johon mahdollinen säkistä letkua pitkin virtaava hartsi jää eikä pääsee pumppuun tai mittariin. Kippo on muuten osa Motonetistä kympillä ostettua vakuumiastiasarjaa joka on tarkoitettu ruoan säilöntään - toimii täydellisesti laminoinnissa!

IMG_20190626_003936_01-2.jpg
IMG_20190626_003936_01-2.jpg (244.26 KiB) Katsottu 608 kertaa


Olin etukäteen pelännyt että penkin reunan muoto joka on muotissa syvä kuoppa vähäisellä päästöllä aiheuttaa ongelmia laminoinnissa tai muotista irroittamisessa. Näitä ongelmia ei tullut mutten osannut ennakoida että muotin pohjalle valuva ylimääräinen hartsi kovettaa irroituskalvon ja imuhuovan niin kovaksi kokkareeksi, että sitä ei meinaa saada sieltä pois ainakaan yhtenäisenä palana. Täytyy nakutella se pois pieninä palasina tai hioa pois dremelillä. Toisena laminoitu puolisko ei aiheuttanut ongelmia kun muistin levittää kuopan pohjalle valuneen hartsin laajemmalle.

IMG_20190626_210342-2.jpg
IMG_20190626_210342-2.jpg (265.71 KiB) Katsottu 608 kertaa
Viimeksi muokannut Höregrö, 04 Heinä 2019, 00:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Höregrö
Viestit: 174
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Lowracer 2.0

ViestiKirjoittaja Höregrö » 01 Heinä 2019, 13:21

Tässä kuvia valmiista puoliskoista. Olen lopputulokseen tyytyväinen, laminaatti on painunut joka kohdassa hyvin muottia vasten ja pinnanlaatu on pääosin erinomainen. Muutamia pintavirheitä löytyy molemmista puoliskoista lähinnä etupäästä mutta ne on helppo korjata parilla pisaralla hartsia ja hiomapaperilla. Nyt on työläimmät vaiheet takana ja edessä enää pientä nyhräystä :P
Seuraavaksi vuorrossa kesälomailun jälkeen puoliskojen laminointi yhteen keskeltä ja takahaarukkalaatikon ja emäputken liimaus paikoilleen.


P6306911-2.jpg
P6306911-2.jpg (237.2 KiB) Katsottu 605 kertaa


P6306905-2.jpg
P6306905-2.jpg (226.26 KiB) Katsottu 605 kertaa


P6306907-2.jpg
P6306907-2.jpg (262.55 KiB) Katsottu 605 kertaa

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3124
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowracer 2.0

ViestiKirjoittaja tm » 01 Heinä 2019, 18:45

Kiitokset hyvästä dokumentoinnista tänne foorumille!
Todella hieno ja kevyt runko rakenteilla.

Tämmöiset kertomukset herättää halun päästä jatkamaan omaa kuituprojektia (Avus-kinneri).
Mutta tarvii nyt saada ensin muutama muu homma alta pois ja valmiiksi ennen sen jatkamista.

Avatar
Höregrö
Viestit: 174
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Lowracer 2.0

ViestiKirjoittaja Höregrö » 16 Heinä 2019, 12:16

Reunat trimmattu ja puoliskot teipillä yhdessä :D

P7136558-2.jpg

P7136567-2.jpg

Avatar
Höregrö
Viestit: 174
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Lowracer 2.0

ViestiKirjoittaja Höregrö » 09 Syys 2019, 00:39

Homma etenee. Heinä-elokuun vaihde meni takalaatikkoa, eli takahaarukan sisäpinnat muodostavaa osaa, viritellessä. Ensin liimasin puoliskot yhteen, joka olikin ennalta arvioitua haastavampaa. Hetken pähkäiltyäni miten saisin puoliskot kohdistettua toisiinsa nähden, keksin tulostaa puoliskojen väliin jigin jonka liimasin paikoilleen. Liimauksen jälkeen laminoin puoliskot yhteen etupuolelta ja upotin laatikon vesiämpäriin jossa pva-muovi liukeni veks :D 3d-tulostin on kyllä korvaamaton apu tällaisessa rakentelussa...

IMG_20190716_125954-2.jpg


IMG_20190730_201229-2.jpg


IMG_20190804_135717-2.jpg


Takalaatikkoa sai hioa aika kauan ennen kuin se sopi paikoilleen runkopuoliskojen väliin, olin arvioinut tarvittavan välyksen reilusti alakanttiin takalaatikon muottia mallintaessa ja laminaatti oli suunniteltua paksumpaa takahaarukan kärjissä puoliskoissa. Jouduin lisäämään kuitua muutamaan kohtaan joissa hioin läpi alkuperäisestä laminaatista. Kun laatikko sopi paikoilleen liimasin sen ensin toiseen runkopuoliskoon ja sitten runkot yhteen. Ennen liimausta sovitin takajarrun paikoilleen laatikkoon ja porasin sille reiän jonka täytin muovailuvahalla. Laatikon etukärki on vahvistettu ontoilla mikropalloilla jarrun kohdalta. Jarrureiän sijainti on merkitty teipillä ulkopuolelta jotta sen voi nakertaa auki myöhemmässä vaiheessa alapuolelta.

IMG_20190817_195915-2.jpg


Liimasin rungon keskisauman yhteen kauttaaltaan pikaepoksilla. Sen jälkeen laminoin puoliskot yhteen hiilikuidulla lyhyt osuus kerrallaan. Pikaepoksi teki saumasta ilmatiiviin joten laminointi alipaineella onnistui ilman vuotoja. Laminointivaiheen jälkeen leikkasin takahaarukan aukon alustavaan muotoonsa paperisapluunalla.

IMG_20190907_210858-2.jpg


IMG_20190908_183255-2.jpg


IMG_20190908_200703-2.jpg


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija