2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Pistoakselin päissä voisi myös olla kartiot, jolloin rakenteesta saa välyksettömän karkeillakin työmenetelmillä. Toinen kartio kiinteästi akselissa ja toisessa päässä voi olla esimerkiksi kartioksi sorvattu mutteri..

Kartio vaatii akselin suuntaista voimaa, jota varten tarvitaan muttereita ja sorvattuja osia, tällöin menetetään paitsi ilman työkaluja purkamismahdollisuus, myös koneistuksen yksinkertaistuminen.

Kartioreiät pitää haarukan poskissa olla suorassa ja oikeassa paikassa heti kerralla. Sivusuuntaisia voimia varten (niitähän tuossa juuri vaikuttaa) pitää kartion olla kitkakulman luokkaa, eli melko loiva, joka tuo jämähtämismahdollisuuden. Jos taas on jyrkempi kartio, tarvitaan työkalut irrottamiseen ja kiinnittämiseen.

Irtoreikien hitsaamisessa on se idea, että asentoa voi vielä hieman säätää ennen hitsausta. Kun hitsataan koottuna, tulevat kerralla (melko) suoraan ja voidaan käyttää sopivaa noin kymmenesosamillin välystä, joka mahdollistaa helpon purkamisen ja kokoamisen, muttei päästä liikaa holkkumaan. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja Härski »

Sen reiän mikään kartio edes tarvi olla. Ja mutterin avaamiseksi riittänee siipimutteri. Ja sillähän sitä voi sitten kolistella mahdollisesti jämähtäneen akselin irti.. Tai vaikkapa lähimmällä kivenmurikalla. :mrgreen:

Mutta joo, tyylejä toteuttaa on monia! :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Sen reiän mikään kartio edes tarvi olla. Ja mutterin avaamiseksi riittänee siipimutteri. Ja sillähän sitä voi sitten kolistella mahdollisesti jämähtäneen akselin irti.. Tai vaikkapa lähimmällä kivenmurikalla. :mrgreen:

Mutta joo, tyylejä toteuttaa on monia! :D

Tuota kartiohommaa minä juuri kokeilin QD Pommiin. Piti ottaa iso 30 mm kiintoavain mukaan Ecotripille. :shock:
Sitten pitää muistaa myös, että kartiomutteri pitää olla pirun kireällä, jotta myös kierrepuoli, jossa on vain 30 asteen kartio, keskittää. Tai sitten mutterilla pitää olla sisäpuolella kohdistuspinta tai kartio. Menee hienomekaniikaksi, jota mielellään välttäisi, kun pyörän nimi alkaa Quick & Dirty . :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvin tuo nivel toimi ajaessa, vaikka oli kovin väljän olonen ku pyörää käsitteli.
nimimerkki: teinköliiantiukanomaani?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Hyvin tuo nivel toimi ajaessa, vaikka oli kovin väljän olonen ku pyörää käsitteli.
nimimerkki: teinköliiantiukanomaani?

Jos tarkoitat QD2P-tandemin ohjausniveltä, niin se on niin vino, että rauhallisessa ajossa pysyy kyllä toiseen laitaan painuneena kohtalaisen jäykän tuntuisena. Jos kuitenkin jarruttaa ja yrittää jarrutuksen aikana ohjata tarkasti, alkaa välys vaikuttaa. Jarrutus kääntää ohjausnivelen kuormituksen toiseen suuntaan ja vaihtaa välykset toisin päin. Siinä välissä jarrutuksen aikana nivel käy väljällä kohdalla, jossa ei edes ohjaamisesta tule mitään. :shock:

Tältä kaikelta välttyy, kun tekee 20 h9 akseliputkella, konelaakereilla ja laakereista puretuilla tai ostetuilla 20 H9 -reikäisillä brikoilla tai holkeilla, jotka hitsataan paikoilleen. Hitsaus pitää tietenkin harjoitella tekemään, jottei se pilaa holkin mittaa, muotoa tai sijaintia. Uskoisin kuitenkin, että onnistuu. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Hyvin tuo nivel toimi ajaessa, vaikka oli kovin väljän olonen ku pyörää käsitteli.
nimimerkki: teinköliiantiukanomaani?

Jos tarkoitat QD2P-tandemin ohjausniveltä, niin se on niin vino, että rauhallisessa ajossa pysyy kyllä toiseen laitaan painuneena kohtalaisen jäykän tuntuisena. Jos kuitenkin jarruttaa ja yrittää jarrutuksen aikana ohjata tarkasti, alkaa välys vaikuttaa. Jarrutus kääntää ohjausnivelen kuormituksen toiseen suuntaan ja vaihtaa välykset toisin päin. Siinä välissä jarrutuksen aikana nivel käy väljällä kohdalla, jossa ei edes ohjaamisesta tule mitään. :shock:

Tältä kaikelta välttyy, kun tekee 20 h9 akseliputkella, konelaakereilla ja laakereista puretuilla tai ostetuilla 20 H9 -reikäisillä brikoilla tai holkeilla, jotka hitsataan paikoilleen. Hitsaus pitää tietenkin harjoitella tekemään, jottei se pilaa holkin mittaa, muotoa tai sijaintia. Uskoisin kuitenkin, että onnistuu. :?

Jos 20 on akselin mitta milleissä, mikä on h9?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Hyvin tuo nivel toimi ajaessa, vaikka oli kovin väljän olonen ku pyörää käsitteli.
nimimerkki: teinköliiantiukanomaani?

Jos tarkoitat QD2P-tandemin ohjausniveltä, niin se on niin vino, että rauhallisessa ajossa pysyy kyllä toiseen laitaan painuneena kohtalaisen jäykän tuntuisena. Jos kuitenkin jarruttaa ja yrittää jarrutuksen aikana ohjata tarkasti, alkaa välys vaikuttaa. Jarrutus kääntää ohjausnivelen kuormituksen toiseen suuntaan ja vaihtaa välykset toisin päin. Siinä välissä jarrutuksen aikana nivel käy väljällä kohdalla, jossa ei edes ohjaamisesta tule mitään. :shock:

Tältä kaikelta välttyy, kun tekee 20 h9 akseliputkella, konelaakereilla ja laakereista puretuilla tai ostetuilla 20 H9 -reikäisillä brikoilla tai holkeilla, jotka hitsataan paikoilleen. Hitsaus pitää tietenkin harjoitella tekemään, jottei se pilaa holkin mittaa, muotoa tai sijaintia. Uskoisin kuitenkin, että onnistuu. :?

Jos 20 on akselin mitta milleissä, mikä on h9?

Se on konepajoissa käytettävä koodi, jolla kerrotaan toleranssialue ja aste. Toleranssialue h tarkoittaa tässä akselin ulkohalkaisijaa, joka on pienempi kuin nimellismitta 20. h9 toleranssi tarkoitta, että toleranssialue alkaa nimellismitasta ja sallittua mittaa on 0,052 mm välystä kasvattavaan suuntaan. (IT9 kohdalta 18-30 mitta-alueen kohdalta 52 mikrometriä.) H toleranssialue alkaa siis nimellismitasta, mutta muut kirjaimet alkavat eri kohdasta nimellismittaan nähden. Tässä taulukko, josta voi tihrustella. Toleranssi muodostetaan korvaamalla tuo IT alemmasta kaaviosta löytyvällä toleranssialueen kirjaimella.

Toleranssit.png
Toleranssit.png (78.07 KiB) Katsottu 3625 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja samuel »

Ja tosiaan akselin toleranssit on pikkukirjaimella ja reiät isolla kirjaimella.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tässä kohtaa onkin hyvä toistaa vanha ihmettelyni akselin vahvuudesta. Ei sitä samalla lailla tarvitse mitoittaa kuin pyöräkoneen vastaavaa :roll: 20 millinen kestää yksipuoleisenakin.

Jori ota ensikerralla kolkytmillisen kiintoavaimen tilalle monikäyttöisempi 6":n isokitainen jakari. Sillä tekee melkein mitä vain ;)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Tässä kohtaa onkin hyvä toistaa vanha ihmettelyni akselin vahvuudesta. Ei sitä samalla lailla tarvitse mitoittaa kuin pyöräkoneen vastaavaa :roll: 20 millinen kestää yksipuoleisenakin.

Jori ota ensikerralla kolkytmillisen kiintoavaimen tilalle monikäyttöisempi 6":n isokitainen jakari. Sillä tekee melkein mitä vain ;)

Ei kestä yksipuoleisena tandemissa 20 mm akseli. Yksipuoleisen ulokeakselin kautta kulkee sama taivutusmomentti kuin runkoputkenkin ja vääntö taivuttaa toiseen suuntaan. Jos ei heti katkeaisikaan, ei se ole painoonsa nähden järkevä rakenne. Laakerit pitää kuitenkin olla emäputken kokoiset, eikä emäputki voi olla paljon ohuempaa kuin runkoputki. Laakereina 20 mm sisäreiälliset ovat kevyemmästä päästä voisi harkita 25 mm akselillisiakin. Akseli ei tietenkään tarvitse olla umpitavaraa, vaan putkea, kuten on yllä esitetty.

Ei minulla täysikokoista kiintoavainta ollut mukana, vaan pyöränkorjaussarjan ohjauslaakeriavain. Litteä levystä prässätty, paljon kuuden tuuman jakaria kevyempi. Oma kuusituumainen jakarini ei muuten avautunut kuin 28 mm. :(
Joka tapauksessa M20 pultti AV30 kantoineen ja muttereineen on ihan jostain muusta maailmasta, ei polkupyörän osa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Ei kestä yksipuoleisena tandemissa 20 mm akseli.

Pelkkää arvausta? Flevotandemeissa on 20/17 millinen. En ole kuullut niiden hajonneen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ei kestä yksipuoleisena tandemissa 20 mm akseli.

Pelkkää arvausta? Flevotandemeissa on 20/17 millinen. En ole kuullut niiden hajonneen.

Eikös Flevossa ohjauslaakerit ole aksiaalipainelaakerit ja akseli on erittäin lyhyt ja kantaa vedolla, ei taivutuksella. En tarkistanut, mutta tuollainen muistikuva oli minulla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kartiorullalaakerit siinä on. Taivutukselle se joutuu silti ja akselin toinen 20 millinen pää on joka tapauksessa ilman vetojännitystä.

flevo.jpg
flevo.jpg (83.62 KiB) Katsottu 3445 kertaa
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sivukuva Nokialla 2018.

qd2s_nokia2018.jpg
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Poseeraus Nokialla 2018. Kuva: Piia Kinnunen
Poseeraus Nokialla 2018. Kuva: Piia Kinnunen
Vastaa Viestiin