2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 14348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja PW » 16 Heinä 2018, 09:39

Ajelin tällä Ecotripillä lyhyttä pyöritystä yhden illan, pieniä eroja omaan tandemiini, nivelen paikka ja kulma kait se merkittävin. Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun. Tandemit oli jossain vaiheessa rinnakkain mutt se sisarkuva jäi harmi kyll ottamatta :?
Ajo tuntui kerta kerralta (olut oluelta) paremmalta, ohjaustankoonkin varmaan tottuisin, ohjaamoon on helpompi mennä, penkki alempana ja tanko antaa tilaa - talutus ehkä vähän vaikeampi (tanko alhaalla).
Takaketju viel puuttu, eli kakspäällä ajo jäi testaamatta, sitä viel odotellaan - ehkä Nolialla jos pyörä löytää sinne tiensä. Nythän se on fordin takakontissa, Raplassa - autokorjaamon pihassa :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3354
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja Vilijami » 16 Heinä 2018, 10:48

PW kirjoitti:Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun.

Jättöä sais olla vähemmän.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6176
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja Pastori » 16 Heinä 2018, 19:44

jviirret kirjoitti:Onhan takana olevan poikkiputken päät hitsattu umpeen? Hitsaa ennen ku otat raskasta kuormaa.

Jukka


On. Jokseenkin tanakasti.

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun.

Jättöä sais olla vähemmän.


Kyseessähän on pyörän käsittely parkkihommissa jne.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9652
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja jori » 16 Heinä 2018, 20:08

Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Onhan takana olevan poikkiputken päät hitsattu umpeen? Hitsaa ennen ku otat raskasta kuormaa.

Jukka


On. Jokseenkin tanakasti.

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun.

Jättöä sais olla vähemmän.


Kyseessähän on pyörän käsittely parkkihommissa jne.

Muistelen ottaneeni kuvan tuosta tandemista Ecotripin ensimmäisen yöpaikan pihalla aamulla ennen lähtöä, muttei kuvaa löytynytkään puhelimesta. :( Onkos sinulla Pastori itselläsi parempaa kuvaa kuin tämä, jossa huolestuneet ilmeet kertovat huoltoauton huolista.
Huoltovauton kuumetauti.jpg
QD2P 60° + 50mm

Kuvasta mittasin hitusen alle 60 asteen ohjauskulman ja noin 50 mm jätön.

Laitanpa samaan kuvaan muita ohjausgeometrioita, jotta voi verrata.
2WR ja Pommi ohjausgeometrian vertailu.jpg
2WR 70°+50 Pommi 60°+40

Saksalainen ohjausgeometria65-80-80.jpg
65°+80
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3354
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja Vilijami » 16 Heinä 2018, 22:52

Pastori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun.

Jättöä sais olla vähemmän.


Kyseessähän on pyörän käsittely parkkihommissa jne.

Sitä just tarkoitankin. Flevossa mulla oli lopulta nollajättö ja 45˚ kulma. Se keskittää kuskin painolla (lievästi mutta tarpeeksi) 0-5km/h nopeudessa jotta keula ei kaadu, ja kovemmassa vauhdissakin toimii hyvin, koska loiva kulma ja jalkojen vuoksi ohjauksen painopiste ylä/etupainoinen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9652
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja jori » 16 Heinä 2018, 23:30

Joosehan Iso Pyyyttonin geometria-arvot on 58°-110mm. Kuvasta katselin, että on ehkä taipunut käytössä ja voisi olla myös noin 55°-75mm. Kuvassa nojakulma on 27°. Kaikki arvot muuttuvat naruperän asennon mukaan. Lisäksi yksipuoleinen akseli ja lyhyt laakeripesä antavat hieman periksi, jolloin kulma loivenee.
Iso Pyyyttoni80.jpg
Iso Pyyyttoni80.jpg (93.32 KiB) Katsottu 759 kertaa

Joosehan oma kommentti ketjun alussa: "Laitan ylös myös suunnitellun geometrian. Ohjauskulma 67, jättö -15, sylikulma 145, nojakulma 30, akseliväli 105, istuinkorkeus 55. Ei hajuakaan miten lähelle osuin."
Jos tuon perän korkeuden korjaa niin että nojakulma on 30°, tulee ohjauskulmaksi 61-58°, eli aika lähellä Pastorin viimeisten pyörien Pommin ja QD2P kulma. Pastorilla pieni positiivinen jättö, Joosella vähän enempi negatiivinen.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3705
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja jooseha » 17 Heinä 2018, 07:27

jori kirjoitti:Kuvasta katselin, että on ehkä taipunut käytössä ja voisi olla myös noin 55°-75mm. Kuvassa nojakulma on 27°.

Pikku hiljaa olen antanut naruista löysää, jotta olen päässyt enemmän nojalleen :)
On aika hämmästyttävää miten vähän naruperäisen ohjaustuntuma muuttuu perää säädettäessä. Jättö muuttunee sopivassa suhteessa ohjauskulman muuttuessa :?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9652
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja jori » 17 Heinä 2018, 08:28

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:Kuvasta katselin, että on ehkä taipunut käytössä ja voisi olla myös noin 55°-75mm. Kuvassa nojakulma on 27°.

Pikku hiljaa olen antanut naruista löysää, jotta olen päässyt enemmän nojalleen :)
On aika hämmästyttävää miten vähän naruperäisen ohjaustuntuma muuttuu perää säädettäessä. Jättö muuttunee sopivassa suhteessa ohjauskulman muuttuessa :?

Joo, trail calculator sivuston laskimella näyttäisi jättö muuttuvan noin 5 mm / nojakulma-aste. (Arvioin etuhaarukan offsetin 245 mm)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja PW » 17 Heinä 2018, 10:30

Tää pyörä on myös n. 30cm pidempi ku meijän tandemi (Annin säädöillä) - pidempijalkanen takapolkija ja urheilullisempi takapenkin asento. Ajotuntumaan tuolla ei liene suurta vaikutusta.
Kuljetusta varten Pastori katkasee tämän ohjausnivelestä ja 2WR katkee rungosta - molemmat mahtuu kätevästi farkkumallin autoon kun takapenkkiä kaataa, siis taittopyörät ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6176
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja Pastori » 24 Heinä 2018, 13:16

Pastori kirjoitti:Ekat sata kilsaa ajettu. Virossa.jpeg


Sama päivä.
2pqdmeie.jpeg

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9652
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja jori » 24 Heinä 2018, 13:43

Onko takaketjut jo kokeiltu?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6176
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja Pastori » 24 Heinä 2018, 14:15

jori kirjoitti:Onko takaketjut jo kokeiltu?

Toivottavasti ei. Pyörähän on vielä Virossa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9652
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja jori » 24 Heinä 2018, 14:28

Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:Onko takaketjut jo kokeiltu?

Toivottavasti ei. Pyörähän on vielä Virossa.

Ai niin. :oops:
Vaan, mitäpä tuo haittaisi, jos olisivat sen laittaneet ajokuntoon autokorjaamolla. :mrgreen:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9652
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja jori » 30 Heinä 2018, 11:47

Tuoretta tietoa Raplan autokorjaamolta. Tandem on purettu ja pakattu uuden huoltoauton kyytiin.
WhatsApp Image 2018-07-30 at 11.13.15.jpeg
WhatsApp Image 2018-07-30 at 11.13.15.jpeg (256.9 KiB) Katsottu 184 kertaa

Näppärä tuollainen pistoakselityyppinen ohjausnivel. Pyörä on äärimmäisen helppo purkaa kahteen osaan pelkästään nostamalla akseli ylös.

Tandemi mahtuu hyvin kyytiin katkaistuna.
Ohjausnivelen pistoakselirakenne mahdollistaa helpon purkamisen ja helpottaa monessa paikassa. Kannattanee se kuitenkin tehdä hieman tarkemmin menetelmin kuin nykyinen rälläkällä käsissä pyörittäen.

Tuo kouran reikien ongelma on tavallaan akuutti, kun painin sen kanssa QD Pommin nivelen kanssa. Suuret reiät on vaikea porata kouraan suoraan ja välyksettömiksi, mutta helposti toimiviksi. Siksi mietiskelin erillisten holkkien käyttöä nivelen kouran puolella. Reiät kouraan porattaisiin tai vaikka hiottaisiin selvästi väljiksi ja akseli kiinnittyisi erillisiin kouran väljien reikien päälle hitsattaviin holkkeihin.

Tarkkamittainen teräsputki ja "kouran reikien tekeminen hitsatuilla holkeilla olisi varmaan hyvä ratkaisu helppouden ja välyksettömän toiminnan kannalta. Semmoisia sisäreiältään tarkkamittaisia holkkeja saa varmaan laakerikaupasta. Jos ei, voi tuohon käyttöön purkaa laakerin ja hitsata muutamalla täpällä ulkopuolelta pienan laakerin sisäkoolin ja kouran posken väliin.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 765
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

ViestiKirjoittaja Härski » 30 Heinä 2018, 13:12

Pistoakselin päissä voisi myös olla kartiot, jolloin rakenteesta saa välyksettömän karkeillakin työmenetelmillä. Toinen kartio kiinteästi akselissa ja toisessa päässä voi olla esimerkiksi kartioksi sorvattu mutteri..
Toni


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa