Sivu 1/1

Kiekon pinnaus 1 ristiin?

Lähetetty: 11 Heinä 2018, 20:05
Kirjoittaja Mahe

Huomasin tänään Yaanan Sprinttiä tarkistellessa että siitä on pinnattu takakiekko erikoisesti: 1 ristiin niin että kaikki pinnat lähtevät navan laipan sisäpuolelta. Osaisiko joku sanoa mitä tuolla on ehkä haettu? Varsinkin tuo pinnojen lähtösuunta kummastuttaa, etukiekoissa ne on laitettu normaalilla tavalla joka toinen sisältä ulos ja joka toinen ulkoa sisään. Lisäksi etukiekot on pinnattu 2 ristiin mikä on kai pienille kiekoille se "normaali tapa".

Ollaan ihmetelty kun takakiekko tuntuu elävän mutkissa niin, että seisontajarruna oleva vannejarru laahaa vaikka se on säädetty niin että jarrupalojen etäisyys vanteesta on saman verran molemmin puolin, n. 1,5mm, oliskohan tuossa syyllinen. Kiekossa ei ole sivuheittoa.


Re: Kiekon pinnaus 1 ristiin?

Lähetetty: 11 Heinä 2018, 20:17
Kirjoittaja vetu

Oiskohan ajateltu että ,jos ketju menee väliin niin ei katko pinnoja :lol:


Re: Kiekon pinnaus 1 ristiin?

Lähetetty: 11 Heinä 2018, 20:25
Kirjoittaja Nojanalle

Pienillä kiekoilla on tärkeä että nippeli asettuu mahdollisimman suoraan . Niin että veto kohdistuu koko nippelin alalle . Pinnasin kaverille tässä erikoisvahvan vanteen ja törmäsin ekakerran sellaiseen tekstiin joka kehotti jopa pinnaamis suunan. Muuten nippeli ei asettunut oikein . Eli nippelin reikä oli porattu niin että se oli valmiiksi vinossa ja salli vain 3 ristiin pinnauksen niille navoille .
Tuo yksiristiin ei ole kyllä kovin yleinen tapa . Toisaalta siinä on voitu hakea jonkinlaista joustoo vanteelle . Kun takapyörä joutuu aika väänölle välillä .


Re: Kiekon pinnaus 1 ristiin?

Lähetetty: 11 Heinä 2018, 21:10
Kirjoittaja Mahe
vetu kirjoitti:

Oiskohan ajateltu että ,jos ketju menee väliin niin ei katko pinnoja :lol:

No se ei selitä miksi toinenkin puoli onsamalla lailla :)


Re: Kiekon pinnaus 1 ristiin?

Lähetetty: 11 Heinä 2018, 23:27
Kirjoittaja jori

En ymmärrä, mistä te puhutte. "Joutuu väännölle" ei aukea. Pienen kiekon vääntö on pieni kaikkiin suuntiin, sillä sitä rasitetaan vakiolla kitkavoimalla renkaasta. Isot kiekot joutuvat siis suuremmalle "väännölle".

Yksi ristiin on ensimmäinen mahdollisuus tehdä vino puolaus säteispuolauksen jälkeen ja on siis enemmän säteispuolaus kuin momenttipuolaus. Säteispuolaus kestää suuria kuormia ja pysyy hyvin suorana niin kauan kun pinnat kestävät. Ristiinpuolaus (mitä enemmän ristiin sitä enemmän) on joustavampi ja kantaa enemmän vääntöä, mikä on tarpeen, kun napa on pieni ja veto ja/tai jarru navassa. Nyt lienee vetävä napa ja levyjarru, eli pinnoja rasitetaan vääntömomentin suuntaan, eli yksi ristiin puolaukselle huonolla tavalla.

Tuo ulkopuolelta pujottaminen lienee vain helpompi tehdä, kun puolat voi pudotella reikiinsä puoli kerrallaan. Toisaalta, kun napa on yhtä leveä kuin isommassa kiekossa, joutuisivat nippelit liian vinoon asentoon rei'issään, jos olisi pujotettu ulkokautta. Minusta tuossa on järkeä pienen kiekon tapauksessa. Yksi ristiin vetävän kiekon puolauksessa taas ei, joskin pienen kiekon ja suuren navan tapauksessa kestää sekin. Ilmeisesti nyt ei ole riittävän suuret pinnalaipat.


Re: Kiekon pinnaus 1 ristiin?

Lähetetty: 12 Heinä 2018, 04:20
Kirjoittaja jviirret

Eikö tuo säteittäispuolaus, tai tässä tapauksessa "lähes säteittäisyyspuolaus" lisää myös kiekon kestävyyttä kaarreajossa kun se on kiinni trikessä, eli kiekko ei pääse kallistumaan?

Jukka


Re: Kiekon pinnaus 1 ristiin?

Lähetetty: 12 Heinä 2018, 08:20
Kirjoittaja Mahe

Tuossa on siis Alfine 8, ei levyjarrua. Eli napa on halkaisijaltaan iso. Miten vaikuttaa tuo yhdeltä puolelta pujotus vs. tavallinen?


Re: Kiekon pinnaus 1 ristiin?

Lähetetty: 12 Heinä 2018, 08:49
Kirjoittaja Hopea
jviirret kirjoitti:

Eikö tuo säteittäispuolaus, tai tässä tapauksessa "lähes säteittäisyyspuolaus" lisää myös kiekon kestävyyttä kaarreajossa kun se on kiinni trikessä, eli kiekko ei pääse kallistumaan?

Jukka

Tätä mietin minäkin. Triken takakiekko joutuu kaarteissa paljon kovemmalle kuin kaksipyöräisen tai kallistuvan kiekot. Saattaa liittyä juuri tämän suunnan kestävyyden varmistamiseen.


Re: Kiekon pinnaus 1 ristiin?

Lähetetty: 12 Heinä 2018, 21:32
Kirjoittaja sv

Minulla Adventure, Alfine 11, 26" kiekko rihlattu molemmin puolin vuorotellen sisäitä ja ulkoa.
Etuvanteet 20" rumpujarrut 90mm rihlattu kaikki ulkoa sisälle-
Onko normaalia?

Seppo


Re: Kiekon pinnaus 1 ristiin?

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 14:28
Kirjoittaja ajou

Näinhän nuo ICE:lla näyttävät ainakin S&A rumpujarruja kasaavan, pinnat kaikki sisäpuolelle.
Jaanallahan on Alfine 11 takana, eli lyhyet pinnat, kuten rumpujarrullisissakin. Syy on varmaan siinä.
Kyselen vielä teknistä selitystä asialle ICE:lta.

Kuva


Re: Kiekon pinnaus 1 ristiin?

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 15:09
Kirjoittaja jori

Paljonko on Alfine11 pinnalaipan rei'ityksen jakohalkaisija?


Re: Kiekon pinnaus 1 ristiin?

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 15:15
Kirjoittaja mhelander

Oletteko ottaneet huomioon, kun pinnat ovat laippojen sisäpuolella, että näin saadaan pinnan nipalle kohtuullisempi kulma vanteessa olevaan reikään nähden.

Tästä on hyötyä, etenkin 1-ristiin rihtatessa, kulma jää pieneksi. Itselläni on vain ETRTO-451 kiekko suorapuolattuna, mutta hankin aikanaan levyjarrulliset 20" ja 16" kiekot jotka oli rihtattu 3-ristiin, niissä oli halvoissa vanteissa nipat melkoisessa kulmassa ja pinnatkin taittuneet nipan kohdalta. 16" vanne oli jopa vaikea purkaa, kun navassa oli myös halkaisijaltaan isot laipat.

Hyvät vanteet on porattu niin että tiedossa on ollut miten kiekko rihtataan. Etenkin laadukkaammissa ontelovanteissa tästä on hyötyä, ja jos kasataan syvällä aero-vantella olevia kiekkoja.


Re: Kiekon pinnaus 1 ristiin?

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 15:35
Kirjoittaja jori

Tästähän tuossa juuri on kysymys, kompromissista nippelien istuvuuden ja riittävän veto- ja jarrutusjäykkyyden / lujuuden ja toisaalta sivujäykkyyden suhteen. Kun sivujäykkyyttä lisätään, jarrutusjäykkyys ja -lujuus huononee ja päinvastoin. Vaihtoehtoisuus on jyrkkää varsinkin jäykkyyden suhteen. Lujuuden kannalta tilanne on hieman monimutkaisempi, kun monta ristiin puolaaminen tekee kiekosta niin moneen suuntaan joustavan. VInot nippelit, (johon siis joudutaan pienten kiekkojen ja monta ristiin puolauksissa ja tai isoilla pinnalaipan halkaisijoilla), voivat silti kestää, tai olla kestämättä, riippuen porauksien toteutuksesta.


Re: Kiekon pinnaus 1 ristiin?

Lähetetty: 21 Heinä 2018, 22:44
Kirjoittaja ajou

Tällainen on ICE:n vastaus kysymykseeni pinnoista:

The reason the spokes go from the inside is on 20 inch wheels they have to bend over the flange too much if they go around the outside.