Optima Baron

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nixor
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Tammi 2016, 19:23
Paikkakunta: Kaarina

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja Nixor »

Motonetissä pisin kampilaakeri oli 127,5mm. Samanpituinen mulla on nyt paikallaan.

Ajattelin että jos ottaisi keskimmäisen rattaan pois niin saisi pienimmän rattaan vähän ulospäin. Ne on niitattu yhteen mutta pysyisivät varmaan ruuveillakin? Kampi näyttäisi olevan kiinni suurimmassa rattaassa.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nixor kirjoitti:

Motonetissä pisin kampilaakeri oli 127,5mm. Samanpituinen mulla on nyt paikallaan.

Ajattelin että jos ottaisi keskimmäisen rattaan pois niin saisi pienimmän rattaan vähän ulospäin. Ne on niitattu yhteen mutta pysyisivät varmaan ruuveillakin? Kampi näyttäisi olevan kiinni suurimmassa rattaassa.

Vaihtaja ei taida toimia kunnolla moisen virityksen kanssa, ja voi olla vaikeuksia saada ketju nousemaan isommalle rattaalle.

Ketjukin kulkee hankalassa kulmassa runkoon nähden, että mikään kantapäällä isommalle vaihtaminen ei onnistu. Käsin ketjuputkesta vaihtaminen voisi onnistua.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nixor
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Tammi 2016, 19:23
Paikkakunta: Kaarina

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja Nixor »

Nyt on 145mm kammet. Lainasin Susannan läskistä. Etuvaihteet toimii. Kammet vielä hieman kaukana, pitää siirtää penkkiä eteenpäin. :x Toivotaan että kestää kun siinä on jo aika monta reikää.

Nixor
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Tammi 2016, 19:23
Paikkakunta: Kaarina

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja Nixor »

Sain vihdoin aikaiseksi huoltaa Baronia. Kiinnitin takalokasuojan kunnolla. Otin penkistä ylimääräisen pehmusteen pois ettei tarvitse siirtää puomia eteenpäin. Vaihdoin taakse uuden levyjarrusatulan.

Uusin myös voimansiirron takavaihtajaa lukuunottamatta. Laitoin Shimano CN-E6070 sähköpyörän tarkoitetun ketjun jos kestäisi paremmin kun edellinen ketju katkesi pari kertaa viime syksynä. Oli sillä toisaalta yli 6000 km jo ajettu. Liitin ketjut tällä kertaa pelkästään pikalinkeillä. Ketjun taittopyörä oli loppuun kulunut. Vaihdoin tilalle vanhan HP Velotechnicin 95mm leveän mutta se hankasi penkkiin välillä. Sorvasin reunoista pari mm pois että mahtuu. Lyhensin 127mm pitkiksi kammet joihin sopii 74mm ja 110mm 5 pultin rattaat. Mulla oli 37 hampainen ratas joka vaikuttaa sopivan kokoiselta 12-36 9 pakan kanssa. 11-32 pakka oli vähän pieni eikä mäkiä päässyt ylös. Sopivia eturattaita ei meinaa pyöräliikkeistä löytyä ja tilauksissa kestää kauan. Tilasin 24 ja 46 hampaiset eturattaat. Ostin Microshift 11-42 9 pakan mutta Campagnolo Xenon takavaihtaja ei taida riittää sille. Yhden 28 hampaisen 30% ovaalirattaan tein 2.3mm alumiinilevystä siltä varalta ettei tilatut rattaat ehdi perille ennen juhannusta.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ihan takuulla tarvitset sellaiselle pakalle vaihtajan jossa on reilusti tilaa häkin nivelpisteen ja ylemmän rattaan kiinnitys kohdan välissä koska perus 9-vaihteiset takavaihtajat ei vaan toimi noin noin laajan skaalan kanssa ja etu rattaat voi tuottaa entusestään tuskaa.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja Härski »

Nixor kirjoitti: 03 Kesä 2021, 18:32

Yhden 28 hampaisen 30% ovaalirattaan tein 2.3mm alumiinilevystä siltä varalta ettei tilatut rattaat ehdi perille ennen juhannusta.

No hei!

Laitas rattaidenvalmistusketjuun juttua oikein kuvien kera, jos kerran olet itte oikein ovaaleja värkkäilly!

Nixor
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Tammi 2016, 19:23
Paikkakunta: Kaarina

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja Nixor »

Tilasin MicroSHIFT ADVENT RD-M6195M vaihtajan ja sille ADVENT SL-M9195 Trail vivun. Jos eivät saavu juhannukseen mennessä perille niin Sram Gx 10 vaihtaja toiminee kitkavivulla 9 pakan kanssa?
Ketjut pitäisi vielä pestä jos laitan Dry lube vahaa? Nyt oon käyttäny vähän aikaa wd40 mutta ei varmaan kannata. Millä noi ketjut kannattaa pestä?
Laitan valmiista ovaalista kuvia rattaidenvalmistusketjuun.

Nixor
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Tammi 2016, 19:23
Paikkakunta: Kaarina

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja Nixor »

Tuli mieleen että pitäisi rihdata takakiekko. Jos kiekon saisi n. 1mm oikealle niin muutama ongelma helpottuisi. Osa pinnoista on aavistuksen löysempiä. riittääkö jos kiristän pinnoja oikealta vai pitääkö löysätä vasemmalta? Kiekko on suora mutta rattaat saisivat olla lähempänä. En saanut uutta levyjarrusatulaa paikalleen ilman prikkoja. Pikalinkkuakseli on myös vähän lyhyt. Olis parempi kun ylimääräiset prikat saisi pois vasemmalta puolelta. Ketju osuu välillä takahaarukkaan töyssyissä. Ei siinä pahaa jälkeä ole mutta joku suoja sais olla. Etuhaarukan ketjusuoja on aika kulunut. Siinä näyttäisi nyt olevan paksua kutisteletkua mutta joku kestävämpi materiaali olisi parempi. Mitä siihen ja takahaarukkaan kannattais laittaa?

akselir_resize_19.jpg
akselir_resize_19.jpg (324.5 KiB) Katsottu 1798 kertaa
akselil_resize_81.jpg
akselil_resize_81.jpg (380.37 KiB) Katsottu 1798 kertaa
IMG_20210620_172322_resize_91.jpg
IMG_20210620_172322_resize_91.jpg (442.89 KiB) Katsottu 1798 kertaa
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Takakiekoissa toisen puolen pinnat on symmetristen vanteen porauksen kanssa aina hieman löysempiä. Jos vain osa pinnoista on löysempiä niin sitten vanne on kiero ja ne pinnat tulee olemaan löysempiä kuin toiset vaikka tekisit mitä jos haluat että kiekko on edelleen suora.
Mä en oikein hahmota miten rihtaus liittyy akselin ja navan sijoittumiseen suhteessa takahaarukkaan jos sulla ei ole ihan järjettömän pienet toleranssit haarukan ja renkaan välissä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hieman harhaanjohtavalla sanavalinnalla "prikka" ongelma oli vähän vaikea hahmottaa. En näe kuvissa ylimääräistä prikkaa missään, mutta ilmeisti dropparien hahlot on senverran väljät, että laittamalla akselin ja hahlon väliin metallisuikaleen nixor on saanut säädettyä rengasta hieman vinoon.

Toki rihtaamalla voi vannekehää siirtää sivusuunnassa. Mikäli vastapuolen pinnat tuntuvat kiristyvän liikaa, löysäät vaan niitä kunnes kehä on haluamassasi linjassa. Toki kaikessa kuuluu olla kohtuus eikä poiketa liikaa suunnitellusta nippelien syvyydestä.

Valitettavasti..mikäli oikein hahmotan, haluat siirtää kehää vetopuolta kohden[?], jolloin rikun mainitsema pinnojen epäsymmetria pahenee ja ketjun puolen pinnat köäntyvät mahdollisesti liian pystyyn.

Jotenkin nyt vaan haiskahtaa että tässä olisi vika jossain muualla.. Kuten vääntyneessä haarukassa tms.. Vaikea sanoa kun ei tiedä kokonaisuutta.

Vastaa Viestiin