Tarkoitus olisi ajaa Nokialle tuon kanssa.
Lyhensin puomia 5cm, nyt on ongelmana etuvaihtaja joka ottaa runkoon kiinni.
Alkuperäiset kammet otin irti, ne on 170mm ja pitää lyhentää 140mm. Nuo kammet otin Paseosta. Voikohan vaihtajaa muokata niin että mahtuu liikkumaan? Runkoon en halua tehdä koloa.
Siirtää ketjulinjaa ulommas, jolloin vaihtajan ei tarvitse mennä noin sisälle.
Tai auttahan tuohon se kaikkeen tepsivä ihmelääke eli lyhyemmät kammet Jollei niitä ole vielä lyhennetty, niin lyhennyttää sen verran lisää että vaihtaja sivuuttaa rungon etupuolelta. Nokialle vaan tulee helposti aikatauluongelma.
Kuten Jooseha tuossa jo ehdotti niin pidempi akseli on helpoin ratkaisu, mutta mitoitus kannattaa hoitaa sitten lyhennetynkampisarjan kanssa kun saat sen
Muutaman kilometrin ajelin, pitää kyllä saada pienin etuvaihde toimimaan. Haen tänään jostain pidemmän akselin jos vaihtajaa ei saa ohennettua tarpeeksi. Muuten tuntuu hyvältä. Alkuperäiset 170mm kammet lyhennetään. Mietin että jos nuo 152mm kammetkin lyhentäisi?
Muutaman kilometrin ajelin, pitää kyllä saada pienin etuvaihde toimimaan. Haen tänään jostain pidemmän akselin jos vaihtajaa ei saa ohennettua tarpeeksi. Muuten tuntuu hyvältä. Alkuperäiset 170mm kammet lyhennetään. Mietin että jos nuo 152mm kammetkin lyhentäisi?
En suosittele ohentamaan vaihtajaa yhtään koska sen toiminta perustuu siihen että se vääntää ketjun rattaalta toiselle. Muista että se on kuitenkin vetävällä puolella ketjua ja vaikka poljet ketjua kevyesti eteenpäin niin sen häkin pitää säilyä vääntymättömänä. Hae vaan se parin kympin pidempi akseli kun etuvaihtajakin maksaa vähintään saman verran ja voi olla paljon vaikeampi saada käsiinsä. Nelikanttikeskiöitä löytyy kuitenkin motonetistä ja biltemasta.
Voikohan vaihtajaa muokata niin että mahtuu liikkumaan? Runkoon en halua tehdä koloa.
Jos nojakin meinaat pitää itsellä, etkä mieti jälleenmyyntiarvoa, niin se kolo runkoon taitaisi olla kuitenkin varmempi. Kun puomi on paljon rungon sisällä, niin lujuusteknisesti ei tuottane ongelmia vaikka runkoon rälläköisi koloa. Vai mitä sanoo meidän lujuuslaskentaspecialistit?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Runkoon tulisi kolo just siihen missä sen puristusvoima puomiin on suurin. Eli kun puomin kiristyspulttia kiristää niin se repisi koloa lisää auki. Teräs varmaan vaan antais periksi, mutta jos runko alumiinia niin saattaisi murtua kolon pohjasta. Keulimmainen puomin kiristysruuvi pitäisi osata jättää riittävän löysälle, niin että vähän puristaa puomia, mutta ei kiristä niin että rälläköity kolo lähtisi leviämään.
Voishan siitä katkaista koko pätkän pois ja laittaisi erillisen kiristyspannan taemmas? Tai tuo em kolo, mutta ottaisi pultin pois ja laittaisi pannan kolon takapuolelle.
Huono hahmotus kyky, mutta eikös vaihtajaa voi siirtää ylemmäksi? Jos edellinen kuski paljonkin pitempi jalkasempi niin ketju tullut eri kulmassa vaihtajalle.