Dumbo

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Dumbo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No niin. Propelilta tuli paketti, jossa oli pikalukitteiset 305 kiekot umpikumeilla. Tästä nyt pitäs ryhtyä rakentamaan Luggarionia pienempää ja kätevämmin purettavaa/kasattavaa pyörää. Onko pythontrike se paras malli, vai onko ehdotuksia jostain muusta tyypistä?

Liitteet
img20180828_192106.jpg
Viimeksi muokannut Vilijami, 18 Joulu 2018, 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mini Luggarion?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ainoa kolmipyörätyyppi jonka voisi kuvitella taittuvan pienempään tilaan on pystypyörä, koska niiden penkit vie niin paljon vähemmän tilaa :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mini Luggarion?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

:D

Tekisin/tein pyyttonin. Se on taittopyöräksi ihanteellinen, koska siihen ei tarvitse laittaa mitään turhaa. Vähemmän osia merkitsee pienempää ja kevyempää pakettia, mutta tässä ei kannata liioitella. Käytännössä pääsee parempaan tulokseen, jos tyytyy riittävän pieneen mahdollisimman pienen sijasta. Pyörä kun on ominaisuuksiensa summa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mini Luggarion?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:

Ainoa kolmipyörätyyppi jonka voisi kuvitella taittuvan pienempään tilaan on pystypyörä, koska niiden penkit vie niin paljon vähemmän tilaa :lol:

Jukka

Luggarion ei taida mennä näin pienen tilaan https://www.youtube.com/watch?v=sJaN9ushHDQ, joten tekemistä on vielä ja tuo on kuitenkin takavetoinen tadpole trike.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mini Luggarion?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Isommalta tuo minusta näyttää :roll:
TriEplor M320

TriExplor.png
TriExplor.png (223.21 KiB) Katsottu 5265 kertaa

vs.
Luggarion
Kuva
Jälkimmäisestä on oikeasti paha laittaa 406 kiekoilla mainittavasti pienemmäksi. Ei siitä voi juuri mitään ottaa pois ja irto-osat voi latoa tarkasti ilman välejä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mini Luggarion?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo Wackyn ehdottama Triexplor on kiva oikeaan tarpeeseen, mutta itselleni pitäisi saada litteämpi ja ehkä irrallisempi lopputulos.
Pihaan ilmestyi tuommoinen pikkuinen puolalainen Niewiadow matkailuvaunu. Sen aisaan ei oikein pyöräteline mahdu, eikä perään oikein viitsisi laittaa, koska aisapaino tahtoo tässä mallissa olla muutenkin turhan pieni. Pakettiautollahan homma ratkeaisi, mutta kun nyt käytössä on vain vaimon keskikokoinen henkilöauto. Joten pyörät pitäisi saada peräkonttiin (tai mahdolliseen suksipoksiin) ja muutakin matkatavaraa ois kiva mahtua mukaan.
Brompton olisi loistava toiseksi pyöräksi, mutta itse en sillä kykene ajamaan.

Liitteet
img20180829_080135.jpg
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Mini Luggarion?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Vilijami kirjoitti:

Joten pyörät pitäisi saada peräkonttiin (tai mahdolliseen suksipoksiin) ja muutakin matkatavaraa ois kiva mahtua mukaan.
Brompton olisi loistava toiseksi pyöräksi, mutta itse en sillä kykene ajamaan.

Jos motoriikka, liikkuvuus ja voima sallivat kattotelineille nostamisen, niin kyllä kattotelineet ja sinne pyörät olisivat minun suosikki. Ei tarvitsisi mitä erikois-pyörää, vaan rakennetaan vaan teline mihin halutun pyörän saa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mini Luggarion?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kyllähän se kattoteline olisi paras ja helpoin ratkaisu, mutta ei taida olla oikea vaihtoehto meille vajaakuntoisille?
Mietin kyllä tuota asiaa ja olemassa on kai nostureita, joilla nostetaan pyörätuoli kattopoksiin.

Ja kaikkein helpoin ratkaisu olisi jättää pyörät kotiin, mutta tämä on taas hyvä tekosyy rakentaa yks erikoispyörä lisää :mrgreen:

Viimeksi muokannut Vilijami, 29 Elo 2018, 10:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mini Luggarion?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Vilijami kirjoitti:

Tuo Wackyn ehdottama Triexplor on kiva oikeaan tarpeeseen, mutta itselleni pitäisi saada litteämpi ja ehkä irrallisempi lopputulos.
Pihaan ilmestyi tuommoinen pikkuinen puolalainen Niewiadow matkailuvaunu. Sen aisaan ei oikein pyöräteline mahdu, eikä perään oikein viitsisi laittaa, koska aisapaino tahtoo tässä mallissa olla muutenkin turhan pieni.

Minulla on Solifer:n vaunu jonka aisaan piti pistää koukkutelineelle ratkaisu Biltemasta, jotta päästiin tyttären kanssa Nokialle kisaamaan, kun vetoautona oli henkilöauto ja mukana kaksi nojakkia.

Tuollakin reissulla mulla oli vaunun etukopassa monta nojakin kiekkoa ja muutakin tavaraa. Kun autoon ei enää mahtunut ja vaunussa sisällä oli kokonaisena M5 lowracer.

Jos tarve on tosiaan saada vaunun kanssa mukana kulkeva nojakki, niin itse mittailisin ensin mitä vaunun etukoppaan saa mahtumaan kun mukana on minimimäärä kaasupulloja ja muutakin vaunutavaraa. Esimerkiksi kiekot ja muu likaisempi tilpehööri koppaan, ja loput vaikka vaunun sängyn alle tms missä isompaa kotelotilaa on tarjolla.

Meillä aina kun pysähdyttiin niin nostettiin lowracer pihalle ja vaijerilukituksella kiinni vaunuun. Vähän ähräämistä ja osina olisi vieläkin helpompaa.

Viime aikoina on reissattu maasturi mukana, niin nyt jotta pääsee vaunua edes parkkeeraamaan pitää lowracer nostaa pois aisassa olevasta koukkutelineestä, asentaa siihen takakiekko, sekä ottaa teline veks. Ainoa epämukavuus ja vain kun pitää vaunu saada parkkiin tai päästä nojakilla ajamaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mini Luggarion?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

mhelander kirjoitti:

Viime aikoina on reissattu maasturi mukana, niin nyt jotta pääsee vaunua edes parkkeeraamaan pitää lowracer nostaa pois aisassa olevasta koukkutelineestä, asentaa siihen takakiekko, sekä ottaa teline veks. Ainoa epämukavuus ja vain kun pitää vaunu saada parkkiin tai päästä nojakilla ajamaan.

Siis eikö auto mahdu kääntymään tarpeeksi, jos pyörä on telineessä? Vai miksi ne pitää poistaa?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mini Luggarion?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Vilijami kirjoitti:

Siis eikö auto mahdu kääntymään tarpeeksi, jos pyörä on telineessä? Vai miksi ne pitää poistaa?

Siis etukopan rakenne ja että nojakki mahtuu pyörätelineeseen vaativat sen että Bilteman palkki pitää pultata mahdollisimman lähelle etukoppaa. Ja koppaan pääsy vaatii telineen poistamista.

Kopan sisällä on 2-akselinen vesivaaka, yleensä tukijalkojen veivi, hanskat jne, ja pitäähän koppa jättää auki jos kaasupullon venttiili on auki jotta sivulliset voi yrittää tehdä jotakin tulipalon sattuessa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Mini Luggarion?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Vilijami kirjoitti:

Kyllähän se kattoteline olisi paras ja helpoin ratkaisu, mutta ei taida olla oikea vaihtoehto meille vajaakuntoisille?
Mietin kyllä tuota asiaa ja olemassa on kai nostureita, joilla nostetaan pyörätuoli kattopoksiin.

Onhan niitä nostureita, mutta ne on suunniteltu varmaan valmistajan omalle pyörätuolille, ja boxissa on tilaa sille, eikä muuta.

Pyörän nostaminen katolle voi olla liikaa, mutta mites jos värkille olisi 'ajoluiska' jota pitkin vedetään katolle narulla, ja katolla kiinnitellään liinat/lukot pyöriin (oletuksella että trike, eli pysyy pystyssä ilman tukea). Ajoluiska olisi joku teleskooppi-viritys, joka työnnettäisiin sinne katolle takaisin. Farmari-mallisessa autossa tämä voisi toki olla helpompi kuin sedanissa...

Vilijami kirjoitti:

Ja kaikkein helpoin ratkaisu olisi jättää pyörät kotiin, mutta tämä on taas hyvä tekosyy rakentaa yks erikoispyörä lisää :mrgreen:

No tietysti jos se rakentaminen on kivaa, niin siitä vaan! :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mini Luggarion?

Viesti Kirjoittaja jori »

Älkääs nyt sekottako selvää asiaa. Vilijamin tarkoitus on keksiä näennäinen perustelu ja rajoite-ehdot uuden reissupyörän suunnittelmiseksi ja toteuttamiseksi. Ei suinkaan –ainakaan pirmääristi– saada reissuun mukaan pyörä tai kaksi.

Luggarion on todella pieneen pakkautuva, mutta haasteita pitää olla ja pienemmänkin siitä varmasti saa, kun käytetään pienempiä takapyöriä. Pienet takapyörät sopivat remmi-istuimen rautojen väliin, joten akseli pääsee remmien väliin, joten siitä tulee aivan luonnostaan matalampi paketti.

Ei Luggarionissa minusta mitään ratkaisevaa muutettavaa ole, vaikka tietenkin pientä yksityiskohtien viilaamista purettavuuden ja valmistettavuuden parantamiseksi aina on. Työn iloa vaan Vilijamille.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Mini Luggarion?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jos istuimen ja selkänojan mutkassa olisi sarana, voisi ne taittaa päällekkäin ja pienillä renkailla renkaat penkin rinnalle puolittaisi pakatun pituuden. Riittääkö miniatyrisoinniksi, vai vieläkö pienemmäksi pitäisi mennä?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mini Luggarion?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vaaka kirjoitti:

Jos istuimen ja selkänojan mutkassa olisi sarana, voisi ne taittaa päällekkäin ja pienillä renkailla renkaat penkin rinnalle puolittaisi pakatun pituuden.

Ei puolitu. Keulapuomi on liki penkin mittainen ja sen pituuden määrää Wiljamin jalat.
Tuossa kohtaa myös saranan lukitus pitäisi miettiä kunnolla. Se joutuisi ottamaan erisuuntaisia voimia vastaan, joten se ei lukitu päälle istumalla. Katkaistava taitaisi olla helpompi toteuttaa kunnolla.

jori kirjoitti:

Älkääs nyt sekottako selvää asiaa. Vilijamin tarkoitus on keksiä näennäinen perustelu ja rajoite-ehdot uuden reissupyörän suunnittelmiseksi ja toteuttamiseksi. Ei suinkaan –ainakaan pirmääristi– saada reissuun mukaan pyörä tai kaksi.

Aika usein tulee huomattua että ihmiset väittävät toimivansa järkiperusteisesti, mutta oikeasti he tekevät kuitenkin päätöksen tunteella ja etsivät vasta päätöksen teon jäkeen "järkiperusteet" :lol:
Mitä häpeämistä tunteella tehdyssä päätöksessä on? Painotukset jotka johtavat järkipäätökseen tehdään joka tapauksessa tunteella.

Vastaa Viestiin