Sivu 2/2

Re: trike

Lähetetty: 24 Syys 2018, 21:23
Kirjoittaja Dzeipas
Härski kirjoitti:.. No nyt meni mullakin jakeluun mitä tällä takoitit;

Dzeipas kirjoitti:Onhan niin, että kun takaa laittaa "linjalangan" kohti eturangasta, sen pitäisi leikata ohjausakselin linja, ja raidetangon nivel pitäisi tulla tälle linjalle? Eli mitä alemmaksi nivel sijoittuu, sitä ulompana se on rungon keskilinjasta?


Eli kyllä. Eturenkaan käätymisakseliin kun sihtailee nii pitäisi tulla hyvä. Ihmettele miksi ei jo nyt sitä ole, kun hyvältähän tuo kuvissa ainakin näyttä.


Selevästi sentin verran pielessä! Linja menee ulompaa kuin missä nivel on nyt. Tämän takia ohjausvarrret on kevyesti heftissä, niin pääsee helposti korjaamaan. Otan varmaan renkaat vanteineen pois, linjaan ohjauksen suoraan ja lukitsen nuo kääntyvät olka-akselit jotenkin paikoilleen. Sitten on helpompi käyttää linjareita ja hakea oikea kiinnityspiste. Kuten Kemppes mainitsi, enimmäkseenhän sitä suoraan ajellaan. Testiajossa tuntui ihan hyvin kulkevan (yritin laittaa aurausta ihan vähäsen), mutta nyt on sama kerralla laittaa Ackerman mahdollisimman lähelle oikeaa.

Kemppeksen suosittelemat nivelpäät näyttää luotettavimmilta kuin Bilteman pallonivelet, ei putoile sokkapinnit pois. Varmaan noihin saa kympin kappaleelta uppoamaan, jos riittääkään. Edullinen rakentaminen alkaa muuttua kalliimmaksi, mutta en halua menettää ohjausta reilussa vauhdissa.

Kävin muuten siellä Wetteripower:ssa, löyty putkea...marmoritiskihinnoilla :D Ei passaa nyt katkoa mitään hukkapätkiä, kaikki käytetään hyödyksi millilleen.

Re: trike

Lähetetty: 24 Syys 2018, 21:50
Kirjoittaja Dzeipas
KPS kirjoitti:Siistin näköinen laite. Kaksi jarrukahvaa mutta vain yksi jarru. Yleensä niitä on kaksi ja molemmat edessä, kuten varmaan hyvin tiedät. Pelkällä takajarrulla +40 km/h alamäki ja T-risteys kuulostaa "mielenkiintoiselta". Mitä siihen toiseen jarrukahvaan tulee vai oliko se jossain jo kerrottu?
Lars Viebken opinnäytetyössä "center point" ohjausta on hieman paranneltu. Motiivina etujarrujen puoltamisen poistaminen tai ainakin vähentäminen. Esimerkin alamäessä puoltavat jarrut eivät ole kivat. Kuvassa temppu ja miten se tehdään.

Kuva_olka-akseli.png


Kuten edeltävääkin projektia, myös tätä lähdettiin rakentamaan ajatuksella "katsotaan nyt tuleeko tästä toimiva laite lainkaan". Edullisia/ilmaisia osia haalin kasaan ja sitten aloittelin rakentamisen. Kun sain triken pihalla liikkumaan ja kääntymään, päätin ostaa uuden jarrukahva/vaihdevipusetin. Vanhoja settejä oli pari tarjolla, mutta olivat jo pahasti murjottuja. Tehokkaimmat jarrut olisi tietysti edessä, mutta sellaisia jarrullisia kiekkoja minulla ei ollut, ja ajattelin että päivitän etukiekot jarrullisiksi jos trikestä muuten alkaa tulemaan toimiva kokonaisuus. Etupyörien 14mm akselien läpimenoreikien alla on vielä ohjausakselissa laippaa jäljellä, mihin saa jarruille korvakon hitsattua.

ohjausakseli.jpg


Eli trikessä on tällä hetkellä vain takajarru, ja toiseen kahvaan ajattelin etujarrun kummallekin pyörälle. Siellä ketjussa "kaksi jarrua - yksi kahva" oli pastorilla selventävä kuva, en vain tähän osaa liittää sitä linkkiä.

Jos edelleen edullisuutta haetaan, millaista jarrullista etuvannetta ehdottaisitte?

Re: trike

Lähetetty: 24 Syys 2018, 22:18
Kirjoittaja KPS
Vannejarru jos pelittää BMX kiekkojen kanssa, runkoon tarvii tehdä "kiinnityskorvake".

Lisäys. Eli "kiinnityskorvake" tarkoittaa esim. SH22 etupäätä. Pyörän ripustus on tehty kahdella käytetyllä haarukalla, joihin jarrut kiinnitetään.

https://shop.icletta.com löytyy edelleen 2 to 1 jarrukahvat. Ratkaisu DT:n takapään jarruihin, bueno:)

Re: trike

Lähetetty: 24 Syys 2018, 22:26
Kirjoittaja jooseha
KPS kirjoitti:Pelkällä takajarrulla +40 km/h alamäki ja T-risteys kuulostaa "mielenkiintoiselta".

Peiliin saa katsoa jos syyttää pyörää kuskin virheistä :roll: Vain takajarrullista ei pidä tietenkään ajaa kuten etujarrullista. Aivan kuten rekkaakaan ei voi ajaa kuten henkilöautoa. Muuten rytisee.
nimimerkillä jarruton fiksi arkiajossa joka muuten pysähtyy siinä missä takajarrullinenkin

Re: trike

Lähetetty: 25 Syys 2018, 09:17
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
KPS kirjoitti:Pelkällä takajarrulla +40 km/h alamäki ja T-risteys kuulostaa "mielenkiintoiselta".

Peiliin saa katsoa jos syyttää pyörää kuskin virheistä :roll: Vain takajarrullista ei pidä tietenkään ajaa kuten etujarrullista. Aivan kuten rekkaakaan ei voi ajaa kuten henkilöautoa. Muuten rytisee.
nimimerkillä jarruton fiksi arkiajossa joka muuten pysähtyy siinä missä takajarrullinenkin

Jarruton fiksi pythoni. :P

Re: trike

Lähetetty: 25 Syys 2018, 10:03
Kirjoittaja kemppes
Niin, tässä näyttää olevan näkemyseroja jarrujen suhteen. Minun näkemyksessäni korostuu turvallisuus, aina tulee yllättäviä tilanteita vaikka kuinka yrittäisi ennakoida. Nojapyöräilyyn jossain määrin kuulu se että alamäessä otetaan vauhtia. Eipä missään muussa liikennemuodossa jarrujen tarvetta ja hyvää tehoa koeta mielipideasiaksi.

Re: trike

Lähetetty: 25 Syys 2018, 10:37
Kirjoittaja Vilijami
kemppes kirjoitti:Niin, tässä näyttää olevan näkemyseroja jarrujen suhteen. Minun näkemyksessäni korostuu turvallisuus, aina tulee yllättäviä tilanteita vaikka kuinka yrittäisi ennakoida. Nojapyöräilyyn jossain määrin kuulu se että alamäessä otetaan vauhtia. Eipä missään muussa liikennemuodossa jarrujen tarvetta ja hyvää tehoa koeta mielipideasiaksi.

Ei kai kukaan vähätellyt tehokkaiden jarrujen olevan tarpeettomia. Kyse oli mielestäni siitä, että omatoimirakentaja voi suht vaaratta koeajaa prototyyppiä mikä ei ole valmis, kunhan ajotavassa ottaa huomioon sen hetkiset ominaisuudet.

Re: trike

Lähetetty: 25 Syys 2018, 20:52
Kirjoittaja Dzeipas
Vilijami kirjoitti:
kemppes kirjoitti:Niin, tässä näyttää olevan näkemyseroja jarrujen suhteen. Minun näkemyksessäni korostuu turvallisuus, aina tulee yllättäviä tilanteita vaikka kuinka yrittäisi ennakoida. Nojapyöräilyyn jossain määrin kuulu se että alamäessä otetaan vauhtia. Eipä missään muussa liikennemuodossa jarrujen tarvetta ja hyvää tehoa koeta mielipideasiaksi.

Ei kai kukaan vähätellyt tehokkaiden jarrujen olevan tarpeettomia. Kyse oli mielestäni siitä, että omatoimirakentaja voi suht vaaratta koeajaa prototyyppiä mikä ei ole valmis, kunhan ajotavassa ottaa huomioon sen hetkiset ominaisuudet.


Bingo! Nyt testailen triken toimintaa ja tiedostan kyllä että jarrut eivät ole riittävät päivittäiseen käyttöön ja kovempiin nopeuksiin.

Re: trike

Lähetetty: 30 Syys 2018, 20:34
Kirjoittaja Dzeipas
Kävin lyhyesti tallissa ja mallailin niskatuelle sopivaa säädettävää tukea, mutta hitsivehkeisiin en vielä koskenut. Painon sain kans otettua "matkalaukkuvaakalla", trikelle tuli nyt painoksi 24,5kg ilman tavaratelinettä.

Re: trike

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 20:59
Kirjoittaja Dzeipas
Lumet on kohta sulaneet, joten on aika jatkaa projektia. Sain pyhittää aamupäivän trikelle ja laitella ohjausta kuntoon. Laikkailin varret irti ja ohjauksen nivelpisteet on nyt kumpikin noin sentin verran ulompana. Tilasin jo viime vuonna 4kpl ehdottamianne niveliä (aitoja kiinalaisia...) ja asensin ne Bilteman nivelten paikalle, ja sinne katosi kaikki ylimääräiset välykset! Nyt ei ole klappia, eikä pelkoa että nivel putoaa kupista. Taakse asensin lokasuojan, kun syksyllä oli koeajolenkin jälkeen niska täynnä pieniä kiviä :D

Re: trike

Lähetetty: 31 Touko 2019, 22:57
Kirjoittaja Dzeipas
Lowride Oulu odottaa ja trikeä on hieman ehostettu tapahtumaa varten. Alkuvaiheessa camber jäi positiiviseksi, mutta ohjaus toimi ihan hyvin pienellä aurauksella. Kokonaisuus näytti hieman erikoiselta, joten otin pyörät irti ja muokkasin ripustusta niin että sain camberin negatiiviseksi. Samalla meni raidetako uusiksi, mutta testiajojen perusteella muutos oli kohti stabiilimpaa ohjausta. Kun kädet irrottaa kahvoista, niin tuntuu kuin triken ohjaus keskittäisi paremmin?

Niskatuki on nyt paikallaan ja säätöjä löytyy. Hitsasin pystypyörän satulaputken ja satularungon penkin taakse. Satularunkoon kaitoin hieman solumuovia ja nyt niskatuessa on pehmeyttä ja säätöjä.