Missä hitsata ja rakentaa nojapyörä Helsingissä?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Tuomo1000
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Elo 2008, 10:58

Missä hitsata ja rakentaa nojapyörä Helsingissä?

Viesti Kirjoittaja Tuomo1000 »

Terve!

Olen innolla lueskellut rakennusvinkkejä täältä foorumilta ja kovasti kiinnostaisi aloittaa nojapyörän rakentaminen. Ongelma on etten tiedä missä pääsisin tositoimiin täällä Helsingissä. Pyöriä olen kyllä rassaillut (kerros)taloyhtiön verstaassa jo ajat, mutta hitsata en osaa eikä vehkeitä löydy. Eikä verstaassa hitsata voisikaan. Koitin katsoa kansalaisopisto ja työväenopiston kursseja, mutta metallikursseja ei alkanut tälle syksylle.

Missä siis oppisin hitsaamaan ja pystyisin rakentamaan nojapyörän? Kai rakentelussa myös jotain putkentaivutus yms. vehkeitä tarvitaan. Pääsisikö jossain esim. jonkun koulun metallityöluokkaan? Vinkkejä?

Kiitos!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Missä hitsata ja rakentaa nojapyörä Helsingissä?

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuomo1000 kirjoitti:

Terve!
Missä siis oppisin hitsaamaan ja pystyisin rakentamaan nojapyörän? Kai rakentelussa myös jotain putkentaivutus yms. vehkeitä tarvitaan. Pääsisikö jossain esim. jonkun koulun metallityöluokkaan? Vinkkejä?

Kiitos!

Koulujen metallityöluokat ovat tietysti mahdollisia, mutta vaativat hyvät suhteet vähintäänkin kyseisen aineen opettejaan.
Minä kävin joskus muinoin hitsauskurssin ammattikurssikeskuksen kurssilla. Hitsareita ja muitakin metallimiehiä tarvitaan juuri nyt paljon, joten heitä yritetään kouluttaa mm. ammattikurssi- ja aikuiskoulutuskeskuksissa. Sinne vaan jonon jatkoksi.
Helsinki ei välttämättä ole työväenopiston kurssivalikoimansa kannalta paras mahdollinen hitsauskurssien suhteen. Kurkipa lähikuntien opistojen kurssitarjontaa.
Kurssi ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitset sitä hitsauskonetta myöhemminkin, joten osta sellainen itse, kunhan olet kurssisi käynyt ja tiedät mitä tarvitset. Ei nekään enää mitään kalliita ole. Täytelankamigillä hitsailee jo monenlaista, eikä ole niin ronkeli, vaikka tekisi sen ulkona. Kaasumiggi ei siedä tuulta yhtään, mutta on taitavissa käsissä monipuolisempi työkalu.
Halpojen hitsauskoneiden kanssa on kuitenkin niin, että niillä saa kyllä hyvää jälkeä, kun on taitoa. Kalliilla vehkeillä saa vähemmälläkin taidolla kohtuullista jälkeä, mutta kumpikin ovat tyhjän pantteja, jos ei taitoa ole yhtään. Hisaus on opittavissa myös omin päin, mutta kunnon opetus nopeuttaa oppimista merkittävästi. Eli, käy kurssi ensin, ennen kuin ostat oman koneen!

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Putken taivutus vehkeitä ei tarvi, eikä oikeastaan hitsauskoneen lisäksi muuta kuin pora- ja kulmahiomakoneen. Jos siis laakeripesät ja dropoutit hyödyntää romupyöristä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jyvässeudulla on se sentään helppoa. Ilmoittauduin kansalaisopiston metallitöihin, jossa aloitan tekemään tällaista alaohjattavaa lowraceria:

Kuva

Rungon ajattelin tehdä pyöreästä putkesta. Kestäisiköhän halkaisijaltaan n. 45 mm putki 1 mm seinämällä, jos liitoskohdat tukisi kuvassa esitetyin 2-3 mm laipoin.

Kuusakoskelta saisi 50 mm putkea 1,5 mm seinämällä, mutta se tuntuu jo aika raskaalta.

Istuimen runko on vanerirakenteinen.

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Voisko näille uusille projekteille aloittaa aina uuden viestiketjun? Tuo Sakarin viesti ei liity mitenkään aiheeseen:
"Missä hitsata ja rakentaa nojapyörä Helsingissä?"

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Tuo Sakarin viesti ei liity mitenkään aiheeseen: "Missä hitsata ja rakentaa nojapyörä Helsingissä?"

Ainakin alku liittyy hyvinkin. Kyse oli hitsauksen opettelusta kansalaisopistossa. Sakari tekee juuri sen. Minä tuossa jo mainitsinkin, että maakunnissa noita työväen- / kansalaisopiston kursseja on todennäköisemmin myös hitsauksesta, kuin helsingissä.
Sakari esittelee aikeitaan hiukan liian laveasti hitsausketjuun sovitettavaksi. Viittaus uuteen ketjuun olisi riittänyt. Tottakai uudelle pyöräprojektille pitää luoda oma ketju. Näyttää erittäin mielenkiintoiselta.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No, jatketaan sitten tähän ketjuun...
Silmään pistää pessimistinä heti kaksi seikkaa tuossa sakarin suunnitelmassa:
-Kengät ja polvet tulee polkiessa pahasti näkökenttään.
-Polkimet on mun makuun liian korkealla suhteessa istumakorkeuteen. Tuntuu että omasta polkemisesta alkaa teho hiipua kun kammet nousee istumatasoa ylemmäs ja jos ero on 20cm tai enempi, niin ero on jo huomattava. Ylöspäin polkeminen on myös epämukavaa, kuomasin kun pistin vahingossa swb:n kammet sarven yläpuolelle kiinni, vaikka pyörä suunniteltu alapuoliselle kiinnitykselle.
Kun nostat penkkiä 10cm korkeammalle pääset kummastakin vaivasta eroon ja selviät vetopuolella yhdellä ohjain rullalla ja sen "taittokulma" on pienempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Tuomo1000
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Elo 2008, 10:58

Viesti Kirjoittaja Tuomo1000 »

Kiitos vinkestä! Loistavaa olisi jos tosiaan pääsisin kansalaisopistoon väsäilemään pyörää, mutta Helsingissä tarjontaa ei ole tälle syksylle.
Katoin tarjontaa aikuiskoulutuksessa ja jopa 870€ 3pvän hitsauskurssista on kyllä aivan liikaa. Pitää vielä katella.

Työkaveri kuitenkin totesi että osta puikkohitsauskone ja opettele itse. Se on kuulemma suhteellisen suoraviivaista ja koneet edullisia keltaisessa pörssissä. Ei tuo liene kovin kummallista voi olla.
Neuvoja puikkohitsauskoneista kellään, millainen pitäis olla pyöräprojektiin?

Kulmahiomakone, pora yms perusvehkeet löytyy jo omasta takaa.

Ajatuksena oli aloittaa rakentaminen jostain tämäntyyppisestä yksinkertaisesta rungosta:

http://www.bacchettabikes.com/recumbent ... giro26.htm#

mutta pitääpä katella mihin tässä päästään.

Tuomo

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuomo1000 kirjoitti:

Neuvoja puikkohitsauskoneista kellään, millainen pitäis olla pyöräprojektiin?

Puikkokoneessa varsinkin pätee se, mitä tuolla edellä kerroin, että halvalla koneella saa kunnon saumaa vain todella osaava hitsari. Sitäpaitsi puikkokoneessa on muitakin ongelmia pyöräprojektiin nähden: Hitsattava aine pitisi olla yleensä enintään käytettävän puikon paksuista. Jos hitsailet runkoja sellaisista ohutseinäputkista, että paino ei nouse käyttökelvottoman suureksi, täytyy seinämänvahvuuden olla millin paikkeilla. Tällaisia puikkoja ei kuitenikaan ole yleisesti saatavilla ja jos olisi, ne olisivat niin huteria hitsattavia, ettei niistä kunnon saumaa saisi. Taitava hitsari hitsaa kyllä millinkin terästä puolentoista millin puikolla, mutta ei aloittelija, eikä varsinkaan halpis virtalähteellä.

Jos et voi käydä ensin kurssia ja sitten ostaa hitsuukonetta, niin tee sitten niin, että osta ensin se täytelankamiggi ja opettele itse ja käy kurssi sitten myöhemmin. Tuossa on vaan se ongelma, että joudut ostamaan laitteen tavallaan sokkona ennen kuin tiedät mitä tarvitset. Mutta jos voit ottaa tuon riskin, osta vaan kone ja opettele itse hitsaamaan. Ei se mikään maailman ihme ole tuo hitsaustaito. Käy hakemassa kirjastosta hitsauskurssin kirjat ja lue ne, kokeile ja opi.

Yksi hyvä temppu voisi olla menna oman koneensa kanssa jonnekin metallipajalle käymään ja pyytää oikeaa hitsaria hitsaamaan malliksi sitä pyöräprojektissa käyttämääsi putkea. Hitsari laittaa säädöt kohdalleen ja kertoo vinkkejä. Tämä vaatii hiukan supliikkia, mutta helpottaa varmasti myöhempiä töitä ja hitsauksen oppimista.

Ai niin,
Perusohje hitsarille:
Älä katso hitsatessasi sitä valokaarta (kirkkainta kohtaa) vaan seuraa siellä takana olevan sulan (sen oranssin) käyttäytymistä.

Jori

Viimeksi muokannut jori, 29 Elo 2008, 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuomo1000 kirjoitti:

Työkaveri kuitenkin totesi että osta puikkohitsauskone ja opettele itse. Se on kuulemma suhteellisen suoraviivaista ja koneet edullisia keltaisessa pörssissä. Ei tuo liene kovin kummallista voi olla.
Neuvoja puikkohitsauskoneista kellään, millainen pitäis olla pyöräprojektiin?
Tuomo

Puikolla ei ole helppo hitsata ohutta alle 2 mm putkea. Suosittelen mieluummin suojakaasu miggiä. Seoskaasu on turkasen kallista, mutta CO2 toimii ja on ainakin toistaiseksi halvempaa. Jos löydät jostain hiilihapposammuttimen niin siitä saat suojakaasupullon. Lisäksi tarvitset CO2- säätimen, se maksaa woikoskella n. 50 euroa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:
Tuomo1000 kirjoitti:

Työkaveri kuitenkin totesi että osta puikkohitsauskone ja opettele itse. Se on kuulemma suhteellisen suoraviivaista ja koneet edullisia keltaisessa pörssissä. Ei tuo liene kovin kummallista voi olla.
Neuvoja puikkohitsauskoneista kellään, millainen pitäis olla pyöräprojektiin?
Tuomo

Puikolla ei ole helppo hitsata ohutta alle 2 mm putkea. Suosittelen mieluummin suojakaasu miggiä. Seoskaasu on turkasen kallista, mutta CO2 toimii ja on ainakin toistaiseksi halvempaa. Jos löydät jostain hiilihapposammuttimen niin siitä saat suojakaasupullon. Lisäksi tarvitset CO2- säätimen, se maksaa woikoskella n. 50 euroa.

Totta, jos aiot tästä metalliaskartelusta itsellesi pitempiaikaista harrastusta, osta ihmeessa mig, eli suojakaasu lankakone ja tee siitä mag kayttämällä sitä hiilidioksidilla. Näin minäkin tein, ja Jarcco ja käsittääkseni myös jviirret.
Käytetty suojakaasukone on varmasti samalla hintaa laadukkaampi, kuin tuliterä ydintäytelankamiggi kaupan hyllystä. Parhaimmillaan nämä ovat yksi ja sama kone, johon vaan asennetaan työn mukaan joko umpilanka ja suojakaasu, tai ydintäytelanka ilman kaasua.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuomo1000 kirjoitti:

Ajatuksena oli aloittaa rakentaminen jostain tämäntyyppisestä yksinkertaisesta rungosta:

http://www.bacchettabikes.com/recumbent ... giro26.htm#

Kuulostaa järkevältä, vielä jos haluaa päästä helpommalla niin laittaa koko takaosan tavallisesta pyörästä. Tulee jarrujen, lokasuojien, vaihtajan ja tarakan kiinnikkeetkin samalla:

http://www.omanetti.fi/ninajukk/24swb.htm

Tosin lopputulos on vähän rumempi.

Muilta tulikin jo nuo koneen valinta jututkin tuossa. Valovirta migilläkin hitsaa, jos se on hyvä, ts. ei halvin. Hankalia ja vaikeita 3-vaihekoneita ei olekkaan. Jos hitsaamisen meinaa opetella, niin mieluummin kunnon kone ja opettelee itse, kuin maksaa kurssista koneen hinta. Hitsaamisen alkeet kirjoista ja käytäntö romurautaan.
Suojakaasuksi riittää hiilidioksiidi, on halpaa eikä mene pollovuokraa. Maksat vain kaasusta ja pullon koeponnistamisesta(10v välein). Oikeat misonit sun muut on parempi, estävät roiskeita ja niitä kuluu vähempi, mutta pulloista menee vuosivuokra.
Mutta kyllä koneeseen ja muihin hitsauksen aloituskustannuksiin se 1000euroa tahtoo mennä.
Jos ei ole mahdollista hitsaustaitoaan missään hyödyntää, niin kannattaneeko opetellakkaan, ei se pelkkä hitsaus työ valmiiksi tehdyistä osista voi kovin paljon maksaa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Tuomo1000
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Elo 2008, 10:58

Viesti Kirjoittaja Tuomo1000 »

Kiitosta taas vinkeistä.

Asiaa tässä hieman punnittuani ja parempien vehkeiden hintaa selviteltyäni tulin myös siiihen tulokseen, että taidan rakentaa pyörän viedä rungon hitsattavaksi pajalle. Ideana oli nimenomaan säästää rahaa rakentamalla nojakki ite ja noihin hitsausvehkeisiin se raha sitten uppoaisikin.

Pitääpä perehtyä tuohon sinunkin projektiisi Jukka kun pääsen omassani puusta pitkään!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Todennäköisesti siellä hitsarin luona pitää käydä ainakin kahdesti. Luultavasti eka kerralla jää jotakin uupuun. Vaijerin, lokasuojan, ketjuputken, jalustan yms yms kiinnike tai ensimmäisten koeajojen jälkeen tekee mieli tehdä joku muutos, tanko ehkä väärässä kohden, joku säätövara loppuu kesken. Mutta tuo on hyvä kun tekee 1:1 valmiin mallin mukaan, isoja muutoksia tuskin tarvii tehdä ja kun kirjoittaa listan muistettavista yksityiskohdista niin saattaa olla että yksi hitsaus reissu riittää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lahti32
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2007, 23:08
Paikkakunta: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Oletteko hitsanneet kaasulla?
Sehän on helppoa kuin heinänteko ja samalla tulee varmasti lujat saumat. Paitsi sekin pitää opetella mutta helposti oppii, paukkuu ja palaa haalarit mutta opin jopa minäkin... Voisiko homma edetä niin että teet rungon osat itse ja hitsautat tuntityönä putkimiehellä tai metallimiehellä? Tunnissa tulee paljon kun osat ovat ennalta hyvin sovitettu toisiinsa.

Vastaa Viestiin