Niinpä siirrän uuden projektini sh8 omalle ketjulleen, ketjusta: "Missä hitsata ja rakentaa nojapyörä Helsingissä?"
Kiitos Jukalle ja Jorille vinkistä!
Jukka kirjoitti:
Silmään pistää pessimistinä heti kaksi seikkaa tuossa sakarin suunnitelmassa:
-Kengät ja polvet tulee polkiessa pahasti näkökenttään.
-Polkimet on mun makuun liian korkealla suhteessa istumakorkeuteen. Tuntuu että omasta polkemisesta alkaa teho hiipua kun kammet nousee istumatasoa ylemmäs ja jos ero on 20cm tai enempi, niin ero on jo huomattava. Ylöspäin polkeminen on myös epämukavaa, kuomasin kun pistin vahingossa swb:n kammet sarven yläpuolelle kiinni, vaikka pyörä suunniteltu alapuoliselle kiinnitykselle.
Kun nostat penkkiä 10cm korkeammalle pääset kummastakin vaivasta eroon ja selviät vetopuolella yhdellä ohjain rullalla ja sen "taittokulma" on pienempi. <
Olet Jukka varmaan oikeassa. Ainahan sitä yrittää tehdä mahdollisimman matalan, mutta kyllä liika on aina liikaa varsinkin, jos siitä tulee ongelmia.
Aion nostaa istuinta. Samalla lyhenee akselin väli ja siten koko nojakki, kun en loivenna selkänojakulmaa. Kovin loiva kulma vaikeuttaa esim. näkyvyyttä ja kaupunkiajoa.
Mahdollisuutta vetopuolen yhdellä ohjausrullalla selviämistä täytyy tutkia.
Sitä minä ihmettelen, kun joissakin uusissa nopeissa tehdasnojakeissa kulkee ketjun sekä veto- että paluupuoli alhaalla etupyörän editse.
Ketju saattaa eri tilanteissa helposti pudota kiekolta ja, kun kääntöympyrä on suuri, on mm. kaupunkiajo hankalaa.
Sakari