Sivu 6/8

Re: sh8

Lähetetty: 10 Helmi 2009, 08:17
Kirjoittaja irakas

Tässä sitten sh8 valmiina:

Kuva

Vaikka edessä ja takana ovat nastoitetut renkaat, on kaatuminen jäisissä urissa lähellä.

Ohjauskahvan voi kääntää alas. Seisontatelineen siihen voisi vielä väsätä.

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 10 Helmi 2009, 11:37
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Tässä sitten sh8 valmiina:

Upea laite. Ottaisitko kuvan ulkovalossa niin ei nuo varjot ja pöhkö loisteputken väri haittaisi vaikutelmaa.
Erittäin epätasaiseksi jäätynyt loska estää tosiaan pyöräilyharrastuksen kaikilla kaksipyöräisillä.

Jori


Re: sh8

Lähetetty: 10 Helmi 2009, 12:16
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Tässä sitten sh8 valmiina:

Upea laite. Ottaisitko kuvan ulkovalossa niin ei nuo varjot ja pöhkö loisteputken väri haittaisi vaikutelmaa.
Erittäin epätasaiseksi jäätynyt loska estää tosiaan pyöräilyharrastuksen kaikilla kaksipyöräisillä.

Jori

Juu. Kiinnostavalta näyttää - vaikka onkin aika vähän vaneria :)

Ja koska täällä on paljon valokuvauksen harrastajia, niin helppo vinkki tähän mukaan kun aihetta sivuttiin Jorin toimesta.

Ulkona kantsii usein kuvata varjossa - kamerassa awb (auto white balance) päällä - mikäli haluaa löysän valon > eikä kovia varjoja ja hotspotteja valopäässä kuten auringossa kuvatessa. Näin talvella saa helposti tuon valkoisen taustankin. Jos haluaa olla semipro, niin kuvaan voi laittaa mukaan valkoisen paperiarkin, josta mitaten voi PhotoShopissa tms. laittaa värit kondikseen.

Esim. nämä Richard Avedonin klassikkokuvat - jotka ovat hyvin studiomaisia on kuvattu ko. metodilla. (Joskin palkilla, muistaakeni 13x18cm filmille).

Kuva

Metodin voisi vakioida pyöräkuviin. Saatais hieno galleria kasaan. Valkoinen tausta tosin vaatii hiukan vaivaa, mutta kuitenkin aika vähän jos vertaa pyörän rakentamiseen.


Re: sh8

Lähetetty: 10 Helmi 2009, 16:28
Kirjoittaja irakas

Joo, en ollut itsekkään tyytyväinen kuvaan. On kummallisen vaikea kuvattava. Olen ottanut kuvia myös ulkona pilvisellä ilmalla taustana valkoinen lumi, mutta tummat osat jäävät niin tummiksi, että yksityiskohdat eivät erotu.

Minähän kuvaan Nokia 73 kännykällä, josta löytyy sellaisia säätöjä kuin automaattivalotuksen korjaus välillä -2 - +2 ja valkotasapaino mm. automaattisesti, jota kai tuo mainitsemasi "auto white balance" tarkoittanee. En ole niitä juuri käyttänyt, mutta täytyypä nyt tosiaan kokeilla. :mrgreen:

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 13 Helmi 2009, 11:40
Kirjoittaja irakas

sh8 kuvattuna automaattivalotuksen korjaus maksimissaan +2

Kuva

Valkotasapainon korjausta kokeilin eri tavoin, mutta en saanut tummia kohtia esille.

Tässä nojakissa ovat ketjurissat sorvatut lentokoneissa olleista ohjausvaijeririssoista, jotka sain Tikkakosken varuskunnasta. Ne ovat ruskeata tosilujaa laminaattityyppistä materiaalia. Vaijeri uraa piti sorvata ketjulle sopivaksi. :mrgreen:

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 13 Helmi 2009, 12:43
Kirjoittaja Pastori

Kuvahan on mitä mainioin. Vaalensin sitä kevyesti - nyt näkyy tummiltakin alueilta jotain, mustat on toki vähän löysiä. Jotakuta voisi kiinnostaa kuva myös pyörän toiselta puolelta.


Re: sh8

Lähetetty: 15 Kesä 2009, 17:24
Kirjoittaja irakas

Koelastasin sh8:n

Kuva

Kuva

Painavimmat säkit on sijoitettu keskelle alas ja kevyemmät taakse ylös.

Kyllä oli suuri ero ajo-ominaisuuksiin verrattuna Snake 5:een, jonka lasti oli ylempänä ja takana:

Kuva

Snake 5 huojui ja ajo oli melkein mahdotonta.

Nyt sh:ssa kuormaa tuskin huomasi.

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 15 Kesä 2009, 19:24
Kirjoittaja jviirret

Kuorman sijainnin muuttumisen lisäksi vaikutusta lienee runkomateriaalilla?

Jukka


Re: sh8

Lähetetty: 16 Kesä 2009, 08:36
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Kuorman sijainnin muuttumisen lisäksi vaikutusta lienee runkomateriaalilla?

Jukka

Joo, kyllä teräsrunko on selvästi jäykempi ja tässä tapauksessa siitä on paljon hyötyä. Oikeastaan tämä oli keskeinen syy, että rupesin teräsrunkoisia tekemään.

Olen ostanut Biltemasta sh8:aan keskiön (vääntiön) 14,99 €, takavaihteen Shimano Acera 16,99 €, painettavat vaihdevivut Shimano STEEF 50.88-os 24,90 € ja Pekan rysästä 8-lehtisen Shimano-vapaarattaan 30 €. Hyvin tuntuvat toimivan. :)

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 16 Kesä 2009, 16:48
Kirjoittaja tavasti
irakas kirjoitti:

Koelastasin sh8:n

Kuva

Kuinkas paljon on painoa? Ainakin kuormaus on päteävän näköinen!


Re: sh8

Lähetetty: 16 Kesä 2009, 23:06
Kirjoittaja irakas

Enpä punninnu säkkejä. Täysvarustushan painaa 25-30 kg useamman päivän reissulla. Tavoitteena olisi päästä tuohon 25 kg.

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 02 Heinä 2009, 15:46
Kirjoittaja irakas

Olisiko tämä visuaalinen moottori:

Sakari


sh8 sähköistyy

Lähetetty: 06 Helmi 2010, 16:39
Kirjoittaja irakas

Sain hankittua vihdoinkin 250W/24VDC napamoottorin sh8:aan:

Kuva

Geeliakut ovat Biltemasta 2 x 12V 8Ah

Sähköasennukset vasta alkamassa.

Rupeaa muistuttamaan kyllä enemmän moottoripyörää varsinkin painon suhteen. :roll:

Moottori vanteineen painaa 5,6 kg ja akut yhteensä 7,5 kg.

Sakari


sh8 sähköistetty

Lähetetty: 17 Helmi 2010, 16:58
Kirjoittaja irakas

Nyt on sähköasennukset tehty. Ilman Seppo Lähdekorven apua ei homma olisi onnistunut.

Kuva

Kuva

Siirsin akut alas keskelle painojakautuman parantamiseksi.

Moottorilta tulevat johdot on varustettu pyörän irroittamiseksi pistokeliitännällä ja sulakkeilla .

Moottorin katkaisija kädensijassa toimii releen avulla, jotta ei koko voimavirta kulkisi sen kautta.

Istuimen etureunan yläpuolella on volttimittari, joka sen vieressä olevaa nappia painamalla näyttää akkujen varauksen.

Etualalla on lataaja, jonka johdatusta muutettiin siten, että akut kytkeytyy siihen rinnan.

Pari kertaa olen käynyt koeajamassa ja hyvin tuntuu pelaavan ja mukavalta tuntuu. :mrgreen:

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 08 Huhti 2010, 19:54
Kirjoittaja psa

Jeps, Pyörä on nyt Loimaalle kotiutunut ja ensimmäiset testilenkit heitetty, Poliisitkin heittivät oikein uukkarin maijalla vastaan tullessaan kun katsoivat, että mikäs tuollainen kulkine on, mutta eivät tulleet tarkemmin kyselemään :)