Peräkärryn sähköistys.

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4037
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Peräkärryn sähköistys.

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 26 Helmi 2019, 16:19

Mulla on tekeillä peräkärry , joka alkaa oleen valmis . Tarkoitus olisi laittaa siihen 24V 250W napamoottori vanne . Onko yksinkertaisia ohjeita , jolla saisin tuon toimiin .Sillä tavalla ettei tarvitsisi käyttää mitään pitkiä johdotuksia. Esimerkiksi olisiko olemassa halpaa kauko-ohjainta systeemiin . Jotain servoo , tai vastaavaa .
Toinen kysymys , kun aikomus olisi siihen laittaa aurinkokennot lataan akkuja . Onko olemassa sellaista kytkinkaavaa, jolla voisin tarvittaessa purkaa akkua ja myöskin suorittaalatausta . https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aku ... 2000036169 , jollain tän tyylisillä akuilla.
Tässä näin aluksi keskustelun avaamiseksi .

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1082
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Peräkärryn sähköistys.

ViestiKirjoittaja samuel » 26 Helmi 2019, 16:34

Nuo B-kaupan akut ovat näemmä todella pienellä kapasiteetilla, eli ovat vain käynnistysakkuja.

esim. Facebuukin sähköpyörien myyntiryhmässä oli Iisalmessa 300€lla koko fillari myynnissä jossa on 36V 250W moottori 15Ah akulla.
Samanaikainen lataus ja purku voi olla hankalaa akun napajännitteen heilahdellessa koko ajan kuorman mukaan.
En tiedä ymmärtääkö mikää li-akun laturi sellaista.

Kaukosäätö on mahdollista rakentaa RC-kamoista, muihin ei ole tullut perehdyttyä.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4037
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Peräkärryn sähköistys.

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 26 Helmi 2019, 17:12

Jotain tällästä ajattelin . Vaikka kaksikin kappaletta . Jos toista vaikka sit latais tarvittaes.
Nuo kauko-ohjain vermeet viel käsittelyyn . Joatain todella yksinkertasta . :oops:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4037
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Peräkärryn sähköistys.

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 26 Helmi 2019, 17:17

Nojanalle kirjoitti:Jotain tällästä ajattelin . Vaikka kaksikin kappaletta . Jos toista vaikka sit latais tarvittaes.
Nuo kauko-ohjain vermeet viel käsittelyyn . Joatain todella yksinkertasta . :oops:
http://keskiuudenmaanelektroniikka.tarjoaa.fi/tuotteet.html?id=13135/174661 Tämmöset sais pieneen tilaan .

Avatar
kemppes
Viestit: 158
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Peräkärryn sähköistys.

ViestiKirjoittaja kemppes » 26 Helmi 2019, 17:32

Netistä saattaisi löytyä valmis sarja, usein vain tuo kaasukahva puuttuu, esim ebay:

https://www.ebay.com/itm/6V-12V-24V-PWM ... :rk:8:pf:0

Olisi se kaapeli varmaan helpompi virittää ja toimisi varmemmin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2996
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Peräkärryn sähköistys.

ViestiKirjoittaja tm » 27 Helmi 2019, 20:09

samuel kirjoitti:...Samanaikainen lataus ja purku voi olla hankalaa akun napajännitteen heilahdellessa koko ajan kuorman mukaan.
En tiedä ymmärtääkö mikää li-akun laturi sellaista...

Jos ei ole välttämätöntä saada ladattua akkua (ajon aikana) aivan täyteen, niin hommaa voi yksinkertaistaa jättämällä laturin pois välistä ja seuraamalla vain jännitettä. Kun haluttu jännite saavutetaan (esim. 36 voltin litiumakulle max. 42 volttia), niin lataus seis. Ei jäädä odottamaan virran pienentymistä. Akku ei ole vielä täydessä kapasiteetissa, mutta onko sillä väliä kesken ajon? Jännitteen laskiessa lataus jälleen päälle jne. Tarvitaan toki joku jännitettä haisteleva piiri, joka napsuttelee latauspiuhojen ”relettä” auki ja kiinni jännitteen muuttuessa. Tauko- tai yöpymispaikassa voi sitten latailla akun laturilla täyteen asti, jos tarvii.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10206
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Peräkärryn sähköistys.

ViestiKirjoittaja jori » 27 Helmi 2019, 20:42

Minulle on muodostunut sellainen kuva, että aurinkokeno on niin sopeutuva laite, ettei tuo tarvitsisi ajon aikana yhtään mitään. Aurinkokenno vain akun rinnalle ja siinä kaikki.
Ei se ajon aikana kuitenkaan akkua ylilataa. Moottorin käyttämä virta laskee jännitettä ja aurinkokennon virta menee moottorille. Kun moottori on sammuksissa jännite piirissä nousee ja aurinkokenno lataa akkua.
Aurinkopaneelin ominaiskäyrä.jpg
Aurinkopaneelin ominaiskäyrä.jpg (83.82 KiB) Katsottu 417 kertaa

Kun mitoittaa kennojen maksimijännitteen akun maksimijännitteen alapuolelle homma toimii ilman säädintä. Vain lämpötilan vaihtelu hieman häiritsee täydellisyyttä. Lämpötilan kohotessa akun jännite nousee, mutta aurinkopaneelin laskeen. Tämäkään ei haittaa muuta kuin akun maksimilataus lämpimässä on alempana kuin kylmissä olosuhteissa.
LItiumakun jännite-kapasiteetti-purkuvirta.png
LItiumakun jännite-kapasiteetti-purkuvirta.png (11 KiB) Katsottu 417 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4037
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Peräkärryn sähköistys.

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 27 Helmi 2019, 22:37

jori kirjoitti:Minulle on muodostunut sellainen kuva, että aurinkokeno on niin sopeutuva laite, ettei tuo tarvitsisi ajon aikana yhtään mitään. Aurinkokenno vain akun rinnalle ja siinä kaikki.
Ei se ajon aikana kuitenkaan akkua ylilataa. Moottorin käyttämä virta laskee jännitettä ja aurinkokennon virta menee moottorille. Kun moottori on sammuksissa jännite piirissä nousee ja aurinkokenno lataa akkua.
Aurinkopaneelin ominaiskäyrä.jpg
Kun mitoittaa kennojen maksimijännitteen akun maksimijännitteen alapuolelle homma toimii ilman säädintä. Vain lämpötilan vaihtelu hieman häiritsee täydellisyyttä. Lämpötilan kohotessa akun jännite nousee, mutta aurinkopaneelin laskeen. Tämäkään ei haittaa muuta kuin akun maksimilataus lämpimässä on alempana kuin kylmissä olosuhteissa.
LItiumakun jännite-kapasiteetti-purkuvirta.png

Näin mulle päätteli hyvä ystävä . Kuulemma ei ole mitään riskiä ajon aikana varsinkaan . Viisaammat sanokoon jos jotain tietoo parempaa. Tuo latauksen säädin ei ihan hirveetä maksa . Ettei sekään mikään ole ongelma.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Umpio ja 2 vierailijaa