Tulipa tuossa työmatkalla tuollainenkin ajatus mieleen, että yhdistäisi avovaihteen ja jalkajarrun hyvät puolet. Laittaisi jarruttoman takanavan ja etuvaihtajan, sekä lyhyen ketjun kiristäjän. Jarrussa olisi hieman viivettä pienemmillä vaihteilla, mutta suurimalla(jolloin vauhtikin kovin) ei. Lisäksi pyörään voisi laittaa kaveriksi käsijarrun. Hyötyjä normaaliin 3-rumpuvaihteeseen:
-Pienemmät tehohäviöt
-Helpompi huoltaa
-Laajempi välitys skaala(?)
Lähinnä ajattelin soveltaa tätä pythoniin, jossa ei mielellään pitäisi käsiä missään tangolla kun ajaa. Eli hätätilanteessa toimisi jarru taaksepäin polkien ja suunnitelluissa pysähdyksissä voisi käyttää käsijarrua. Kolme vaihdetta riittää, kunhan niiden välit on riittävän suuret. Kommentteja, toimisiko tuollainen ylipäätään. Tippuukohan ketju pois paikoiltaan jos vääräällä vaihteella jarruttaa? muita huomioitavia asioita?
Jukka