Jalkajarru + avovaihde?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Jalkajarru + avovaihde?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tulipa tuossa työmatkalla tuollainenkin ajatus mieleen, että yhdistäisi avovaihteen ja jalkajarrun hyvät puolet. Laittaisi jarruttoman takanavan ja etuvaihtajan, sekä lyhyen ketjun kiristäjän. Jarrussa olisi hieman viivettä pienemmillä vaihteilla, mutta suurimalla(jolloin vauhtikin kovin) ei. Lisäksi pyörään voisi laittaa kaveriksi käsijarrun. Hyötyjä normaaliin 3-rumpuvaihteeseen:
-Pienemmät tehohäviöt
-Helpompi huoltaa
-Laajempi välitys skaala(?)
Lähinnä ajattelin soveltaa tätä pythoniin, jossa ei mielellään pitäisi käsiä missään tangolla kun ajaa. Eli hätätilanteessa toimisi jarru taaksepäin polkien ja suunnitelluissa pysähdyksissä voisi käyttää käsijarrua. Kolme vaihdetta riittää, kunhan niiden välit on riittävän suuret. Kommentteja, toimisiko tuollainen ylipäätään. Tippuukohan ketju pois paikoiltaan jos vääräällä vaihteella jarruttaa? muita huomioitavia asioita?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Tulipa tuossa työmatkalla tuollainenkin ajatus mieleen, että yhdistäisi avovaihteen ja jalkajarrun hyvät puolet. Laittaisi jarruttoman takanavan ja etuvaihtajan, sekä lyhyen ketjun kiristäjän....
Jukka

Tarkoitit kai vaihteetonta takanapaa, eikä jarrutonta, kun kerran jarrua sinne kaipasit.
Olen itse miettinyt samaa, mutta vähän eri kantilta. Tarkoitukseni on yhdistää vannejarru taakse polkemiseen. Yksinkertaisimmillaan se voisi olla säppivipu keskiöön kiinnitetyn jarruvivun päässä. Säppi antaisi eturattaaseen tai ketjuun nojatessaan sen liikkua polkemissuuntaan, mutta taakse polkiessa säppi lukkiutuisi hampaan koloon tai ketjun rullaan ja vetäisi vaijeria, joka puolestaan puristaisi vannejarrua.
Toinen suunnitelma on käyttää normaalia jarrullista vaihderumpua ja kahta paria rattaita siten, että hammasluvut edessä ja takana valitaan siten, että ketju on molemmilla vaihteilla yhtä kireällä ja välityssuhteet siten, että toinen rataspari jatkaa siitä, mihin edellinen lopettaa. Vaihteen vaihtajat täytyy kuitenkin kytkeä samaan vipuun siten, että vaihteen siirto aloitetaan aina vaihtamalla ketju toisessa päässä suuremmalta rattaalta pienemmälle ja vasta sitten toisessa päässä päinvastoin. Kuulostaa monimutkaiselta, mutta onnistuu välyksellisellä haarukalla, joka ottaa vaijerit kyytiin oikeassa järjestyksessä. Tällaista vaihdetta on kuulemma käytetty muinaisissa kilpapyörissä silloin vaihtaminen tehtiin kuitenkin käsin erityisellä koukulla. Nykyisin on saatavana tällaiseen vaihteeseen hienosti sopivia ketjun kiristimiä, jotka pitävät ketjun kireällä molempiin suuntiin. En tähän hätään löytänyt linkkiä, mutta se on eräänlainen muovinen ketjupyörärengas, joka asennetaan ketjulinjojen väliin siten, että rengas painuu vähän soikeaksi ja kiristää ketjut ulospäin pullistumalla. Ketjupyörä pysyy paikoillaan ilman erityistä kiinnitystä, koska taakse menee sama määrä ketjua, kuin sieltä palaa eteen.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tulipa tuossa työmatkalla tuollainenkin ajatus mieleen, että yhdistäisi avovaihteen ja jalkajarrun hyvät puolet. Laittaisi jarruttoman takanavan ja etuvaihtajan, sekä lyhyen ketjun kiristäjän....
Jukka

Tarkoitit kai vaihteetonta takanapaa, eikä jarrutonta, kun kerran jarrua sinne kaipasit.

Jep, tuli kirotusvirhe.

jori kirjoitti:

Olen itse miettinyt samaa, mutta vähän eri kantilta. Tarkoitukseni on yhdistää vannejarru taakse polkemiseen. Yksinkertaisimmillaan se voisi olla säppivipu keskiöön kiinnitetyn jarruvivun päässä. Säppi antaisi eturattaaseen tai ketjuun nojatessaan sen liikkua polkemissuuntaan, mutta taakse polkiessa säppi lukkiutuisi hampaan koloon tai ketjun rullaan ja vetäisi vaijeria, joka puolestaan puristaisi vannejarrua.

Tuo on normaali tilanteessa varmasti toimiva ratkaisu. Mutta epäilen että tiukan paikan tullen tulee käytettyä jarruttamiseen sen verran paljon voimaa, että käsivoimin käytettäväksi tarkoitetut jarruosat hajoaa.

jori kirjoitti:

Toinen suunnitelma on käyttää normaalia jarrullista vaihderumpua ja kahta paria rattaita siten, että hammasluvut edessä ja takana valitaan siten, että ketju on molemmilla vaihteilla yhtä kireällä ja välityssuhteet siten, että toinen rataspari jatkaa siitä, mihin edellinen lopettaa.

Tuo olisi kaksivaihteinen ilman vaihderumpua. Liikkeelle lähtö/mäki vaihde ja ajovaihde. Vaatisi hieman sovittelua, että jarrurummulliseen napaan saa kaksi hammaspyörää. Muutenkin tuntuu että vaatisi turhan paljon kokeilua rakentelu vaiheessa.

Kun romunkeräys pisteistä ja kaatopaikka kuormista pyörän osia keräilee, niin huomaa yleisimmitä syyt miksi pyörä päätyy niille. Toimivia, tai edes korjauskelpoisia rumpuvaihteellisia renkaita ei tahdo olla. Varsinkin kokoluokassa 20" on lapset siinä iässä, että osat on muutenkin aika heikossa hapessa. Vaihteettomat navat kestää paremmin. Ja aikuisten pyörissä on etuvaihtajat yleensä aika hyvässä kunnossa. Siitä se idea sitten lähti...
Ketjun kiristäjä olisi varmaan hyvä olla tukevimmilla jousilla kuin mitä vaihtajissa on? Ja turhaa pistää mutkittelemaan niin tiukkoja mutkia. Voisi pistää ohjain rattaan etu ja taka hammasrattiden puoleen väliin ja vetojousella kiristää ketjua siitä ylöspäin? Voi kyllä olla, että kiristysvara ei riitä tuolloin kuin kahden eturattaan käytöön? Pitäs testata...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt oli aikaa pohtia tarkemmin. Tulin siihen lopputulokseen, että riittävän suurta välitys vaihtelua ei oikein järkevästi saa. Ketjuun tulee liikaa löysää jos käyttää yllä kuvailemaani kiristintä. jos edessä on 24-32-48 pakka(liekö tällaisia olemassa? en tiedä, on vain esimerkki...), niin suurimman ja pienimmän vaihteen välillä kiristimen pitäisi ottaa 15.7cm löysät pois ketjusta. Eli vaatii ketjuun jousikuormitteisen S-mutkan.
Lisäksi taakse tuskin on saatavissa alle 16 hampaista ratasta. 48-16 välitys on nopeimmaksi vaihteeksi liian hidas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Lisäksi taakse tuskin on saatavissa alle 16 hampaista ratasta. 48-16 välitys on nopeimmaksi vaihteeksi liian hidas.

Riippuu vähän siitä millainen takanapa se on. Mummisnavoissa 16 saattaa kyllä olla pienin, en ole ihan varma. Rohloffiin ja ratanapoihin 13 on pienin. Noh, ratanapaan ei ole kai 13-piikkistä vapaaratasta olemassa, mutta 14-piikkisiä on.

Eteen saa merkittävästi isompiakin rattaita, ellei siellä tule jotain ongelmia mitoituksen kanssa. Tosin ei varmaan yhden palan kampiin, pitäisi olla erikseen kammet ja keskiölaakeri. Sellaisiakin kyllä on ainakin poliisin huutokaupat täynnä.

Tosin jos tuossa nyt alkaa isointa vaihdetta kasvattamaan, voi tuolla rakennestrategialla jäädä sitten pienin vaihde liian isoksi, ja se on pahempi ongelma.

Olen ajanut porukkalenkeillä kiinteällä 47/16-välitteisellä pystypyörällä, alamäessä joskus hirvittää kun vauhti nousee yli kuudenkympin eikä sellaisessa 160 rpm pyöritysnopeudessa enää pysty ottamaan lukkojakaan irti mutta toistaiseksi olen selvinnyt elossa. Ja jos on vapaaratas niin eihän alamäkeen tartte polkea :-)

Muoks: pikaisen mietiskelyn jälkeen päättelin että aihiossa on jonkun hybridin tms. viisipulttiset kammet 94 millin pulttiympyrällä. Valitettavasti siihen kokoon en tiedä teollisesti valmistettavan kuin 50 hampaaseen asti. Pitäisi sorvata itse jos haluaa muuta, Jori varmaan koodaa jonkun sorvin teemään sellaisia!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Tosin jos tuossa nyt alkaa isointa vaihdetta kasvattamaan, voi tuolla rakennestrategialla jäädä sitten pienin vaihde liian isoksi, ja se on pahempi ongelma.

Olen ajanut porukkalenkeillä kiinteällä 47/16-välitteisellä pystypyörällä, alamäessä joskus hirvittää kun vauhti nousee yli kuudenkympin eikä sellaisessa 160 rpm pyöritysnopeudessa enää pysty ottamaan lukkojakaan irti mutta toistaiseksi olen selvinnyt elossa. Ja jos on vapaaratas niin eihän alamäkeen tartte polkea :-)

Pienin ei jää liian isoksi, koska rengaskoko ei voi olla 622, hädin tuskin kesäkäytössä 559, tod. näk. seuraavassa projektissa 406.
Jos 160rpm pääsee 60km/h, niin 30km/h vaatii 80rpm. Nippa nappa ehkä harjoittelulla pythonissa saavutettavissa. Mun keholla tuollainen 60-70rpm tuntuu vielä mukavalta, sen yli on vispausta ja se näkyy ja tuntuu, tahtoo alkaa vaikuttamaan tuollaisessa "kropalla ohjattavassa" ohjaukseen.
Ei vain huvittaisi ostaa tuollaista 406 7-vaihteista ratasta, kun ei tiedä onko tuollainen "baby python" mulle sopiva ollenkaan. Kunnollinen testaus taas vaatisi vaihteet, eli ajattelin soveltaa jo löytyviä osia.
Mutta tuo "keksintö" näköjään toisi enemmän ongelmia kuin ratkaisisi niitä :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Teemu Kalvas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Lisäksi taakse tuskin on saatavissa alle 16 hampaista ratasta. 48-16 välitys on nopeimmaksi vaihteeksi liian hidas.

Riippuu vähän siitä millainen takanapa se on. Mummisnavoissa 16 saattaa kyllä olla pienin, en ole ihan varma. Rohloffiin ja ratanapoihin 13 on pienin. Noh, ratanapaan ei ole kai 13-piikkistä vapaaratasta olemassa, mutta 14-piikkisiä on.

Pitäisi sorvata itse jos haluaa muuta, Jori varmaan koodaa jonkun sorvin teemään sellaisia!

Minä kyllä muistelisin laittaneeni 70-luvulla 14-piikkisen tavalliseen "mummisnapaan". Taisi olla sellainen kierteellä kiinnitettävä ratas, niin kuin ne vanhemmat siihen aikaa olivat. Sellaisessa kolmikyntisessä lukkorengasrattaassa on navan puolen suojakuppi niin iso, että taitaa tosiaan olla mahdotonta laittaa siihen edes virittämällä 14-piikkistä 15-piikkinen kyllä mahtuisi, mutta voi silti olla, ettei niitä kukaan tee. Toisaalta vaihdenapaan ei varmaan pienempää tarvitsekaan.

Tänne ei näkjään saa laitettua muita liitteitä, kuin kuvia, niin laitoin ketjun pituuksia hammaslukujen ja akselivälin avulla laskevan Exel-tiedoston Kevyn foorumille testialueelle.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tänne ei näkjään saa laitettua muita liitteitä, kuin kuvia, niin laitoin ketjun pituuksia hammaslukujen ja akselivälin avulla laskevan Exel-tiedoston Kevyn foorumille testialueelle.

Kiitti, kävin poimiin talteen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Ei vain huvittaisi ostaa tuollaista 406 7-vaihteista ratasta, kun ei tiedä onko tuollainen "baby python" mulle sopiva ollenkaan. Kunnollinen testaus taas vaatisi vaihteet, eli ajattelin soveltaa jo löytyviä osia.

Koska todistetusti osaat tehdä mekaanisia juttuja, ei sopivan takavanteen kasaaminen kerätyistä osista pitäisi olla kuin viitsimis- ja harjoittelukysymys. 7-vaihteinen toimiva napa löytyy aivan takuulla jostain hylätystä pyörästä, sitten se pitää vain siirtää 406-milliseen kehään. Tosin pinnojen pituudet eivät välttämättä täsmää jos se 406-aihio on vaihteeton, mutta eivät ne välttämättä myöskään kauhean kaukana ole. Millin tai kahden virhe pinnojen pituudessa on vielä hyväksyttävissä jos ei olla tekemässä huippulaatua.

Jopa minä olen onnistuneesti puolannut vanteita, joilla olen sittemmin ajanut melko väkivaltaisesti tuhansia kilometrejä ilman heittojen syntymistä. Ei se siis voi olla vaikeaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ikävä kyllä nuo 7-vaihteiset navat on aika herkkiä vedelle. Yksi tuollainen on, mutta ihan umpiruosteessa sisältä kun on ollut yhden talven ulkona :( Ja jemmassa olevat 20tuumaset olikin 22".
Jos kolmeen vaihteeseen tyytyy, niin sopivia pyöriä löytyy huuto.net:stä tai vaikka uusi biltemasta(165Euroa). Kokonaisesta pyörästä saa sitten muunkin tarvittavan: Lokasuojat, vaijerit, vivut, tarakan, poljinkeskiön yms. yms. Ja jos pythonista ei tule ajettavaa, voi osat ruuvata takaisin lasten pyörään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin