Sivu 1/1

Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

Lähetetty: 11 Kesä 2019, 23:34
Kirjoittaja hjv1527

Dokumentoidaan tällainen projekti foorumille. En ainakaan äkkihaulla löytänyt mainintoja siitä. Ajattelisin, että se kuuluu tähän rakentaminen -osiooon. Minä itse en ole osallistunut projektiin, mutta kirjaan jotain tähän.

Olen muutamia kertoja jo aiemmin nähnyt vilaukselta työpaikalla tämän triken, mutta en ole päässyt lähemmin tutustumaan siihen. Nyt huomasin, että se oli parkkerattu pidemmäksi aikaa vähän syrjemmälle säilytykseen. Kävin ihastelemassa ja tutustumassa. Kyselin myös ajoneuvon alkuperää kollegoilta.

Trike on auto- ja kuljetustekniikan opiskelijoiden insinöörityönä (-töinä) suunnittelema ja valmistama kulkupeli. Hämäläisen ja Olsbon opinnäytetöissä on dokumentoitu triken sunnittelu, valmistus ja jatkokehittely.

http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612988 Hämäläinen

http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219159 Olsbo

Nykyinen ulkonäkö on kuvissa.

20190610_213433-1200x800.jpg
20190610_213444-1200x800.jpg
20190610_213456-1200x800.jpg
20190610_213517-1200x800.jpg
20190610_213523-1200x800.jpg

Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

Lähetetty: 11 Kesä 2019, 23:36
Kirjoittaja janx

Johan pomppas (ja Sven kieri). :shock: :lol:


Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

Lähetetty: 11 Kesä 2019, 23:59
Kirjoittaja hjv1527

Juttelin yhden mukana olleen opiskelijan kanssa ja hän kertoi, että kardaani valikoitui vetotavaksi, koska haluttiin kokeilla jotain ei niin tavanomaista.

"Sähköapu" on kaksi kilowatin moottoria etukiekoissa. Tehoja kyllä tarvitaankin, koska trikellä on painoa likimain 80 kiloa. Mutta kyllä noissa sitä on ainakin riittävästi.

Polkeminen taitaa olla, minun mielestäni, se sivuseikka tällä ajaessa. Painon lisäksi kardaaniveto tuntuu syövän jonkin verran tehoa ja polkiessa/pyörittäessä, tuntuu sellainen ikävä nykiminen. Ilmeisesti kardaanin nivel ei ole tällä hetkellä oikein optimaalisessa asennossa, joten se aiheuttaa sitä nykimistä.

Ohjaus ja sen kiinnitys vaatisi hieman työstämistä. Nyt ohjaustanko pääsee heilumaan. Ajaessa se ei tosin paljonkaan haittaa.


Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

Lähetetty: 12 Kesä 2019, 00:09
Kirjoittaja hjv1527

Trike oli siis muutaman vuoden erinäisten autotallisäilytysten jälkeen palannut AMK:n tiloihin ja odottelemaan mahdollisesti tulevia jatkokehitysprojekteja.

Minä lupauduin ottamaan koeajajan roolin ja testailemaan sitä mahdollisia kehityskohtia etsiäkseni. :D

Polkaisin sen kotiin työpäivän päätteeksi, n. 15 km. Se onkin toistaiseksi ainoa ajo. Lähtiessä hyviltä näyttäneet etukumit ovat nyt kuluneet lähes puhki. :roll: Pyörien suuntaukset näyttävät olevan niin paljon pielessä, että painon kanssa yhdistettynä söivät kumit heti.

Onneksi ohjaksessa on tehty kaikki säädettäväksi, "testausta varten" ja suuntaukset saanee kohdilleen. Se on tietenkin osaltaan lisännyt painoakin.

Suurin syy painoon taitaa olla kuitenkin rungon "suunnittelu", joka on toteutettu periaatteella "riittävästi terästä".


Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

Lähetetty: 12 Kesä 2019, 06:11
Kirjoittaja Pajottaja

Kontrollerit moottoreiden sisällä. Näppärää sinällään, mut vikatilanteissa huono. Saa varmaan itse moottorin johdot navasta ulos ja sit voi käyttää normaaleita kontrollereita.

Saakohan rege jarrun noihin. Olisi mukava lisä ja sais akkuihinkin virtaa.

Aika isot Limput 1kw tehoon nähden. Integroitu vanne lisännee painoa entisestään.

Kaikkiaan hieno projekti uuden kokeiluun.

Aatu


Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

Lähetetty: 12 Kesä 2019, 08:30
Kirjoittaja hjv1527

Mikäli oikein ymmärsin, jarruenergiat kerätään talteen.

Poljinanturi löytyi varustelaatikosta ja on siis asentamatta paikalleen. Peukalokaasulla säädellään tehoja. Pakki ja vakionopeus (-teho) tuntuivat ainakin löytyvän ominaisuuksista.

Akkuja on kaksi ja kytkennät on tehty niin, että kumpikin akku ruokkii omaa moottoriaan. Ilmeisesti toinen akuista on ottanut siipeensä varastoinnissa. Selvästi tuntui, että vain toinen moottori veti ja toiselle moottorille meni vähemmän tehoja, mahdollisesti ohjausvirtajohtojen kautta. Kaasuttaessa pyrki kääntämään vasemmalle ja löysätessä piti tehdä korjausliike, kun oli kompensoinut puoltoa vedon aikana.


Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

Lähetetty: 12 Kesä 2019, 09:24
Kirjoittaja E-Cruiser

Yksi moottori riittäisi, kun sen laittaisi taakse. Ainakin viisi kiloa vähemmän painoa ja yksinkertaisempi tekniikka. Kardaani sinänsä mielenkiintoinen ratkaisu. Tarpeettoman monimutkainen, mutta ihan magee. Tietysti joo takamoottori hankalampi toteuttaa kardaanivedon kanssa.


Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

Lähetetty: 12 Kesä 2019, 09:34
Kirjoittaja Vilijami

Onko nuo moottorit tosiaan valmiiksi toispuolikiinnitteiset?


Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

Lähetetty: 12 Kesä 2019, 10:41
Kirjoittaja Pajottaja

Kyllä se on tarkoitettu molemmilta puolilta kiinnitettäväksi. Tästä taitaakin seurata ongelma: johdotus tulee yleensä akselin läpi, joten aika heikko ontto tai muuten jyrsitty akseli. Näitä on katkeillu pelkästä väännöstäkin, kun pyörimisen esto asennettu heikompaan akselin puolikkaaseen.

Aatu


Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

Lähetetty: 12 Kesä 2019, 12:10
Kirjoittaja jori

Onkos noissa moottorikiekoissa akutkin samassa paketissa, kun ovat noin suuria?

ED- Ei sentään, näyttääkin olevan vain ohjaimet tuupattu napaan.

MagicPie.JPG

Re: Sähköavusteinen trike kardaanivedolla

Lähetetty: 12 Kesä 2019, 17:57
Kirjoittaja kuparinen
hjv1527 kirjoitti:

-klip - Painon lisäksi kardaaniveto tuntuu syövän jonkin verran tehoa ja polkiessa/pyörittäessä, tuntuu sellainen ikävä nykiminen. Ilmeisesti kardaanin nivel ei ole tällä hetkellä oikein optimaalisessa asennossa, joten se aiheuttaa sitä nykimistä.- klip -

Jos kardaaniniveliä on vain yksi, (ilmeisesti takahaarukan nivelen kohdalla) aiheutuu siitä pyörimisnopeuden nykiminen. Kahdella eri vaiheessa olevalla kardaaninivelellä saadaan nykimätön veto.

Pienten "harvahampaisten" kartiopyörävälitystenkään käynti ei välttämättä ole tasaista, tämä paljon riippuu hammastusten laadusta.